• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

האם כלים מאדמת הירח מקבלים טומאה

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וכל אשר יפול עליו מהם במתם יטמא מכל כלי עץ או בגד או עור או שק כל כלי אשר יעשה מלאכה בהם (יא לב)

יש לעיין
האם כלי חרס הנעשים מאדמת הירח, או כלי מתכת העשויים ממתכות שהובאו מהירח, מקבלים טומאה. ובספר בעקבי תלמוד (מהג"ר יעקב אדלשטיין זצ"ל) סי' קס"ד, כתב שנראה לפשוט שאלה זו ממשנה מפורשת בכלים פי"ז מי"ד, יש במה שנברא ביום הראשון טומאה, בשני אין בו טומאה, בשלישי יש בו טומאה, ברביעי ובחמישי אין בהם טומאה. ופירשו הר"ש ושאר המפרשים, שכוונת המשנה לענין העושה כלים מדברים שנבראו בימים אלו. ומבואר להדיא דהירח והכוכבים שנבראו ביום הרביעי אין תורת קבלת טומאה לכלים הנעשים מבריאה זו, כמו שהנבראין בחמישי דהיינו הדגים והעופות העושה כלים מעצמותיהם או מעורותיהם טהורים, עכ"ד.

ויש לדון בהוכחה זו, דהנה בחגיגה יב. איתא דחכמים אומרים שהמאורות נבראו ביום ראשון ולא נתלו עד יום רביעי, וכן הוא בפסיקתא רבתי פרשה מ"ז. ועוד י"ל שכיון שיסוד העפר והמתכות נברא כבר ביום ראשון, א"כ גם העפר והמתכות שבירח והכוכבים אינם נחשבים מן הנבראים ברביעי, אפילו אם היו נבראים המאורות אז, דבריאת העפר והמתכות היו ביום הראשון, וביום הרביעי רק נעשה מהם מאורות, ותוספת בריאה זו של צורת המאורות אין בה נפק"מ לענין טומאה, ולכן שפיר תנן דברביעי אין בו טומאה, אע"פ שכלים מאדמת הירח מקבלים טומאה.​
 
 
חזור
חלק עליון