• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

האם מותר לאכול בשר אדם?

אד יעלה

Well-known member
בענין גיד הנשה של אדם
א. בפרשת וישלח מסופר על המלחמה של יעקב עם השר של עשיו וכתוב שם על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה שעל כף הירך עד היום הזה וכו' וזה מקור האיסור
ובמשנה בחולין פרק גיד הנשה פט: גיד הנשה נוהג בין בארץ ובין בחו''ל ובין בפני הבית ובין שלא בפני הבית ובשני הרגלים ואינו נוהג בעוף כיון שאין לו כף והגמרא מבארת שיש לו באמת כף אבל הוא לא עגול ולכן מותר והגמרא מסתפקת אם יהיה גיד של עוף שיש לו עגול או חיה שיש לה עגול והגמרא נשארת בספק לכן צריך להחמיר בכל אופן
ובתשו' הרשב''א ח''א שס''ד שמי שאוכל גיד הנשה של אדם לוקה עלין ומבאר כיון שגם אצל אדם זה עגול ובייחוד שעיקר המעשה היה אצל אדם אצל יעקב אבינו

בענין האם יש איסור לאכול בשר אדם חי
ב. ובמנחת חינוך תולה דברי הרשב''א במחלוקת ראשונים האם מותר לאכול בשר אדם הרמב''ם מאכלות אסורות פ''ב בשר אדם אסור מהתורה מאיסור עשה כיון שכתוב בתורה זאת החיה אשר תאכלו ואדם לאו בכלל זה וכן הר''ן הסכים לזה
אבל דעת הראב''ד פ''ג ה''ד ממאכלות אסורות והרמב''ן בכתובות ס. והרשב''א הנ''ל ס''ל שאין איסור מהתורה לאכול בשר אדם אבל כל זה כשהוא חי אבל לאחר שמת הלא נאסר בהנאה והאם זה מדרבנן אסור יש אריכות בזה בערוך השולחן
אבל דעת הראה בכתובות ס. שזה אסור באיסור לאו נמצא שיש ג' שיטות האם זה איסור לאו או עשה או שאין בזה איסור.

ובריטב''א בכתובות מוסיף חידוש שאם אדם אוכל בשר חי עובר על איסור אבר מן החי ובתשו' הרשב''א הנ''ל מבואר להדיא שלא עובר על אבר מן החי וכן מוכח מהרמב''ן הנ''ל.
ולהלכה הרמ''א בדרכי משה יו''ד סי' עט מביא רק שני שיטות האם זה אסור מהתורה או מדרבנן והוא נוקט שזה איסור דאורייתא והב''י לא מדבר מזה.
גיד הנשה של בהמה טמאה
דעת ת''ק שאין איסור או בגלל שאאחע''א או שיש ילפותא וכך ההלכה וממילא מבאר המנחת חינוך ולרמב''םשיש איסור מהתורה לאכול בשר אדם א''כ הם יברו שאין איסור גיד הנשה כיון שהוה כבהמה טמאה אבל לפי הרמב''ן שמותר מהתורה א''כ חשיב כבהמה טהורה ואסור.
מתוך שיעור.
 
כפי מה שאני זוכר לרשב"א זה איסור מדרבנן, ואילו לרמב"ם זה זה בעשה ממש"כ וזאת החיה אשר תאכלו, משמע אבל לא אדם.
[הזכרון שלי מלפני כ-20 שנה, ואין לי זמן כעת לעיין באוצה"ח].
 
חזור
חלק עליון