• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם מנהגי בגדד הושפעו מהאשכנזים כטענת הרב נתיבי עם?

למען הדיוק אציין שיש מכתב של ר' משה שבת בנושא, העלתיו לכאן וההנהלה החליטה למחוק אותו, אבל בכל אופן אם חשוב לך לדעת את האמת תוכל לבקש ממנו אותו, רק בקצרה: דעתו חד משמעית שאין שום סמך לדברי הנת"ע.
אתה לא מתבייש להעלות לכאן הכפשות זולות על פוסק ומנהיג הדור מרן הראשון לציון שליט"א, ומה לך כי תלין על ההנהלה?!?!
טוב שנתת להם אישור וכתבת להם שאם ירצו ימחקו...
 
נערך לאחרונה:
רבותי אני חוזר ואומר כדאי יחד שכל אחד יברר את נענין מהמקורות, ולא רק לקבל מידע, בפרט שמעלים כאן דעות של אנשים שניכר כי אינם יודעים היטב בתורת הבן איש חי, בבדאי שהיה חכם, זה שעדין אנו לא יודעים זה לא אומר שלא היה. הענין הזה כבר נידון כמעט ארבע שנים, אנחנו יחד נגדיל תורה ונעיין ונמצא.... ועוד חזון למועד.
 
לא הלנתי, ח"ו. רק ציינתי שנמחק, כדי שמי שמעניין אותו דעת ר' משה שבת שליט"א, ידע שיש לו מכתב בנושא
למה יתמם כבודו, הנ"ל כתב לא יפה על מרן שליט"א, בלשון המעטה, כאילו הוא חבירו משוק הפשפשים, וכל בר דעת מבין שאין ראוי כלל לפרסם דבר כזה, וכל שכן וכל שכן במקום קדוש זה.
 
לא ידוע לי על כך, וראיתי באיזה מקום מישהו המונה את שמות הרבנים אחד אחר השני כולל שנים.
אדרבה תביא אותה. יכול להיות שאנחנו מדברים על אותו הדבר, ואם תבדוק תראה שיש חורים.
למען הדיוק אציין שיש מכתב של ר' משה שבת בנושא, העלתיו לכאן וההנהלה החליטה למחוק אותו, אבל בכל אופן אם חשוב לך לדעת את האמת תוכל לבקש ממנו אותו, רק בקצרה: דעתו חד משמעית שאין שום סמך לדברי הנת"ע.
דעתו אינה מעניינת אותי, אבל אם הוא עצמו מודה שיש שנים שלא ידוע לו מי היה הרב, אז דעתו החד משמעית אינה רלוונטית. (זה כמו שאני יגיד על איזה סתירה בב"י שדעתי חד משמעית כמקום אחד, למרות שאין לי שום יישוב מה עושים עם המקום הסותר).
 
על זה אני אומר באו יחד ונבדוק בספרים דווקא, ונמצא דברים שנסתרים כביכול.
מחילה אתה מדבר איתי בחידות. מצאת את החכם המדובר, כתוב לנו בבקשה מיהו.
מצאת סמך בספרים גלה לנו מקורם.
אותה תקופה, ולא אותו חכם.
ברור לכל שאין המדובר על חכם צדקה חוצין ז"ל שהיה דמשקאי.
 
מחילה אתה מדבר איתי בחידות. מצאת את החכם המדובר, כתוב לנו בבקשה מיהו.
מצאת סמך בספרים גלה לנו מקורם.
בא נאמר שלא מצאתי, אני אומר דעתי שיש אנשים שלא בודקים, ולא פותחים ספר והכול רק מקבלים מידע, ולכן אני אומר מה אני חושב.
ברור לכל שאין המדובר על חכם צדקה חוצין ז"ל שהיה דמשקאי.
מצויין.
 
שאלתיו כעת, והשיבני שלא הודה על שום דבר כזה, וביקש שלא ישקרו ולא יכניסו דברים בשמו
[אם המכוון באמת לרבי משה שבת שליט"א, דלמא ואולי תרי הוו...]
מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי.
הרב @ע"ה ס"ט שליט"א שאל את הרב בן שבת ואילו כב' שאל את רבי משה שבת.
 
שאלתיו כעת, והשיבני שלא הודה על שום דבר כזה, וביקש שלא ישקרו ולא יכניסו דברים בשמו
[אם המכוון באמת לרבי משה שבת שליט"א, דלמא ואולי תרי הוו...]
כעת מצאתי את מש"כ, ואכן הציג רצף, (למרות שאיני יודע מקורותיו), אלא שמשום שהכניס רבים שאינם רבני העיר התבלבלתי. ואדגיש את רבני המקום של הרצף.

רבי שמעון מזרחי, מחבר כנפי יונה, רב ואב"ד, ת"נ-תע"ז

רבי שלמה מזרחי, רבה של בגדאד ואב"ד, תע"ז-תק"ב


רבי משה בנימין, אב"ד בגדאד (מעשה רב ועוד), תק"ב

רבי יחזקאל הבבלי, מח"ס נתיבות שלום, תק"ב

רבי צדקה חוצין, רבה של העיר ואב"ד, תק"י-תקל"ז

בנו רבי נסים חוצין, ראש הישיבה בבגדאד, תקל"ג

רבי צאלח מצליח, רב העיר אב"ד וראש ישיבה, תקל"ז-תקמ"ה

חכם חנגאלי, רב העיר ודיין, תקמ"ה-תקמ"ז


רבי יצחק עובדיה גבאי, פחד יצחק, תק"ס לערך

רבי נסים מצליח, רבי אלישע, דיינים תק"ן

רבי ששון מרדכי משה, מחבר ספרים רבים, נפטר תק"ץ

רבי משה חיים, רב העיר ואב"ד תקמ"ז-תקצ"ז

רבי ראובן דוד נאווי, אב"ד בגדאד, נפטר תקפ"א

רבי יעקב יוסף הרופא, אב"ד בגדאד, נפטר תרי"ב

רבי אליהו יהושע עובדיה, אב"ד בגדאד, תקמ"ח-תרנ"ה

רבי אליהו בן הרמ"ח, רב העיר, תקצ"ז-תרי"ט

רבי רפאל קצין, חכם באשי, תר"ח-תרי"ב

רבי עובדיה אברהם הלוי, חכם באשי, תרי"ב-תרל"ו

רבי עבדאלה סומך, ראש הישיבה, תק"ס-תרמ"ט
 
דעתו אינה מעניינת אותי, אבל אם הוא עצמו מודה שיש שנים שלא ידוע לו מי היה הרב
אתה הוא שהזכרת אותו בדיון כאן (אולי בגלל שדעתו אינה מעניינת אותך), לכן הגבתי (אולי בגלל שדעתו בהחלט מעניינת אותי).
הוא אגב, מכחיש מה שאתה כותב שהוא מודה... אבל הוא לא רוצה שאכניס תגובותיו כאן
 
אני לא מבין מה יועיל רשימת החכמים אם אין בינהם אשכנזי אחד, וכולם היו רבני המקום, אבל הוא היה ת"ח רב ועצום, שאינו נתמנה לרב העיר, ובא לתת כח בהנהגה. (כמו שיש דיינים וראש אבות בתי הדין, וראש"ל, והדיינים הם נותנים לו כח עזר) וד"ב.
 
אני לא מבין מה יועיל רשימת החכמים אם אין בינהם אשכנזי אחד, וכולם היו רבני המקום, אבל הוא היה ת"ח רב ועצום, שאינו נתמנה לרב העיר, ובא לתת כח בהנהגה. (כמו שיש דיינים וראש אבות בתי הדין, וראש"ל, והדיינים הם נותנים לו כח עזר) וד"ב.
חכם @יהודה מ.
במחילה, אבל אם יש לך איזה כיוון על רב מסויים, או איזה סמך שהיה מישהו כזה תציגהו, אם אין לך, תמתין עד סיום מחקרך ואז תציג את הנתונים. זה לא מוסיף כלום לומר שאולי היה משהו.
 
אתה מבין שזו המצאה מכח מחלוקות הבא"ח על מרן.
והחיד"א אמר מפורש שלא מורה לציבור נגד מרן, והמחמיר נגדו צריך תשובה וכפרה.
כעת מצאתי בקובץ ישורון מ"ד מאמר של הגרי"ח סופר שליט"א, בו מונה לפחות 20 מקומות בהם הגאון חיד"א ז"ל פליג על מרן ז"ל, ומקומות אלו הם לא מחמת קבלת האריז"ל או סב"ל וכיוצ"ב. ובסוף המאמר הביא עוד מרבו של החיד"א ז"ל רבי יונה נבון ז"ל שגם הוא השתמש בכלל של קיבלנו הוראות מרן בין להחמיר ובין להקל, והביא מדבריו עוד כמה מקומות שפליג על מרן ז"ל.
מצורף. נא תרץ המצאה זו.
 

קבצים מצורפים

  • הוראות החידא דלא כמרן. ישורון מד-compressed (1).pdf
    2.4 MB · צפיות: 7
כעת מצאתי בקובץ ישורון מ"ד מאמר של הגרי"ח סופר שליט"א, בו מונה לפחות 20 מקומות בהם הגאון חיד"א ז"ל פליג על מרן ז"ל, ומקומות אלו הם לא מחמת קבלת האריז"ל או סב"ל וכיוצ"ב. ובסוף המאמר הביא עוד מרבו של החיד"א ז"ל רבי יונה נבון ז"ל שגם הוא השתמש בכלל של קיבלנו הוראות מרן בין להחמיר ובין להקל, והביא מדבריו עוד כמה מקומות שפליג על מרן ז"ל.
מצורף. נא תרץ המצאה זו.
שוב ראיתי במאמר שם שהביא גם מדברי כנסת הגדולה שגם הוא סובר את הכלל שקיבלנו הוראות מרן וכו' ומ"מ חולק עליו באיזה מקומן.
כך שאין מקום לומר שזו המצאה, וכך היתה דרכם של חכמי הספרדים הן החבי"ב ז"ל הן החיד"א ז"ל הן רבו רבי יונה נבון ז"ל הן הבא"ח ז"ל כמובא במאמר שם.
וראיתי עוד בעבר כן בדברי בעל הפלא יועץ ז"ל ובדברי הגרח"פ ז"ל (ואצ"ל הפרי חדש ז"ל) ועוד.
ואינו סביר שכולם היו תחת השפעת גאון אשכנזי עלום.
סוף דבר אינו המצאה כדברי הרב @לשמור ולעשות הי"ו, אלא כך דרך חכמי הספרדים מדורי דורות.
 
נא תרץ המצאה זו.
כך שאין מקום לומר שזו המצאה,
סוף דבר אינו המצאה כדברי הרב @לשמור ולעשות
מה רוצה כת"ר, מה שכתבתי "המצאה", בס"ה כתבתי שלדעתך מה שהיה רב אשכנזי בבבל זו "המצאה".
לא כתבתי על שום דבר אחר "המצאה".
 
חזור
חלק עליון