• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם תושבי בני ברק לא צריכים להכנס למקלטים בגלל הבטחת הגרח"ק זיע"א?

כל אחד רואה מה שרוצה לראות, אני ראיתי ליהפך, שבגלל שלא רוצה שיהיה חילול ה', הולך, שים לב טוב, למה שנאמר שם ברקע, ואז התגובה של הרב שליט"א, ודו"ק.
אבל חבל על הויכוח, כי דעת רבינו הגר"ח זיע"א, כך היתה.
אבל בקשה אחת יש לי מי שחושב שההבטחה לא קיימת\צריך השתדלות, שלא יעמוד בחדר מדרגות, כי זה שום דבר, אם אתה חושב שצריך, אז תרד למקלט או תיכנס לממ"ד וסגור את הדלת אחריך בדיוק כמו שעושים בשאר הערים. אין הבטחה לחצאין. מי שמאמין מאמין לגמרי, ומי שלא, אז בבקשה לרדת מקומה רביעית עד המקלט... ודי למבין...
אי אפשר להפסיק באמצע קרי"ש ותפילה, ובסוף לעמוד בחדר מדרגות, שזה כמעט ולא מועיל... אם אתה מפסיק בתפילה בגלל חשש סכנה אמיתי, אז תלך למקומות שצריך ללכת כשיש סכנה אמיתי...
מאמין ולא מאמין.....
 
הבאתי ראיה לשיטתך...
הוא אמר להם שמכיון שהחולה נמצא אז יש הגנה ואין צורך ללכת למקום מוגן (כלומר, שהמקום שהוא נמצא הוא המוגן באמת).
אך בביה"ח לא קיבלו את הסברא הזו, ובכ"ז ביקשו שילך, לכן הוא הלך.
ייש"כ
 
הבאתי ראיה לשיטתך...
הוא אמר להם שמכיון שהחולה נמצא אז יש הגנה ואין צורך ללכת למקום מוגן (כלומר, שהמקום שהוא נמצא הוא המוגן באמת).
אך בביה"ח לא קיבלו את הסברא הזו, ובכ"ז ביקשו שילך, לכן הוא הלך.
אין ללמוד מסיפור זה הלכה. הרב זילברשטיין רצה לחזק את היהודי הצדיק ולכן אמר מה שאמר. אך בודאי שבעלמא נראה שדעתו שיש להכנס לממ"ד, וכפי שהבאנו כאן עדות מנכדו רבי חיים מלין. ומהמכתב שהוציא. מה צריך יותר מזה?
 
חשבתי סברא בזה שאע''פ שיש כיפת ברזל אבל זה הצלה חיצונית שהוא מונע מהטיל מליפול אבל בעצם יש כאן טיןל והוי כעקרב שצריך לפסוק והמיירט נידון כהתחדשות.
זכית לכוון לסברת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל
 

קבצים מצורפים

  • 1697960765536.png
    1697960765536.png
    375.4 KB · צפיות: 16
בלת"ק

מה שהובא כאן בשם הגר"ח קניבסקי זצ"ל שאף בב"ב צריך להיכנס למקלט, הוא שקר וכזב, ובאוזניי שמעתי ממנו שא"צ בב"ב ללכת למקלט [ומאידך, במקומות אחרים - שמעתי ממנו שאף במקומות שיש פריצות וכו' גם כן חייבים להיכנס למקלט], וכן העיד לי כעת בנו הגרי"ש שליט"א שאביו אחז שאף אפשר ללכת ברחוב כשיש אזעקה.

מאידך, דעת הגראי"ל שטינמן, הגר"נ קרליץ, הגר"ד לנדו, הגרמ"ה הירש, והגר"י זילברשטיין, שאף שההבטחה תקפה גם בזמנינו [ודלא כדברים שהובאו לעיל מתוך בורות וחוסר ידיעה, שאי"ז קיים בזמנינו], מ"מ אין זה פוטר מחובת השתדלות.
נשמח אם תביא מקורות למה שהבאת.
היכן כתבו זאת הרבנים?

הגר"ח קניבסקי - שמעתי מפיו.

הגראי"ל שטינמן - כך התפרסם בשמו במלחמות הקודמות, וכן אישר לי כעת אחד ממקורביו.
הגר"נ קרליץ - כך התפרסם בשמו במלחמות הקודמות.
הגר"ד לנדו והגרמ"ה הירש - כך כתבו במכתב במלחמה בשנת תשע"ד.
הגר"י זילברשטיין - כך הורה בעצמו כמה פעמים בימים האחרונים.
 
חזור
חלק עליון