• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הבנה בדעת מרן זצ"ל בעניין נתינת יד לילד שבידו אבן

efi

New member
בס"ד

הנה בחזון עובדיה ח"ג עמוד ק"ע כתב את דין השו"ע בסימן ש"ט ס"א, שאסור להרים ילד שמחזיק אבן, ואם מחזיק דינר אסור גם לתת לו יד.

ובהערות כתב בעמ' קע"א - שאם אוחז הקטן בידו ואבן ביד התינוק, ויש לו געגועין על אביו שאם לא יטלנו יהיה לו צער, מותר ליטלו - משום דאיכא תרתי לטיבותא [דהיינו גם דעת הרמבן שמתיר בנתינת יד בדינר, וגם דעות הראשונים שמספיק צער ולא חולי].

ולא הצלחתי להבין למה צריך את הצירוף של התרתי לטיבותא? הרי בנתינת יד לקטן כשאבן בידו לכולי עלמא הדבר מותר [דרק בדינר אסרו נתינת יד, שמא יפול מידו וירים, ולא באבן].

אשמח מאוד לתשובה.

ראיתי בקיצור חזון עובדיה שכתבו את ההלכה, ובהערה ציינו בסתמות "עי"ש בהערה".
 
כעת ראיתי שמעירים בזה,

אשמח לתירוץ של התלמידי חכמים, אולי מישהו שאל בזה את הראשל"צ?
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_בשובך לציון - ב - כהן, בנציון בן שמעון_104.pdf
    1.3 MB · צפיות: 9
שלום וברכה!
ישר כח על הקושיא.
נראה לענ"ד שיעור דברי מרן השלחן ערוך בסי' ש"ט כך "נוטל אדם את בנו והאבן בידו, ולא חשיב מטלטל לאבן והוא שיש לו געגועין (פי' שיש לו עצבון כשאינו עם אביו) עליו, שאם לא יטלנו, יחלה אבל אם אין לו געגועין עליו לא" פירושו כשאין לו געגועין אסור באבן בכל ענין בין מגביה את בנו ובין אוחז בידו הכל בכלל נוטל דלא שרינן אלא בגעגועין [והטעם משום חשש שמא יפול מיד התינוק ויבוא אביו להגביה האבן לצורך לתתו הילד וביש געגועים לא רצו לחוש להחמיר כולי האי אלא בדינר כדבעינן למימר בסמוך] ובדאיכא געגועים שרינן באבן בכל ענין בין אוחז בין מגביהו ממש. "ואפי' כשיש לו געגועין עליו לא התירו אלא באבן אבל אם דינר בידו ואפי' לאחוז התינוק בידו והוא מהלך ברגליו אסור דחיישינן דילמא נפיל ואתי אבוה לאתויי" פירוש דלא תימא דעד כאן לא חילקנו להתיר בנוטל אם יש געגועים אלא במגביהו שאז באבן שרי ובדינר אסור אבל באין מגביהו אלא אוחז בידו ויש געגועים יש להתיר אף בדינר דלפי האמת אין הדבר כן אלא אפילו באוחז בידו יש חילוק להתיר באבן ולא בדינר והכל בשיש געגועים הא כשאין געגועים יש לומר דאף אבן אסור אף באוחז בידו "ויש אומרים שלא אסרו אלא כשהוא נושא התינוק עם דינר בידו אבל לאחוז התינוק בידו אף על פי שדינר ביד התינוק אין בכך כלום" פי' לא אסור דינר לדעה זו אף בדאיכא געגועים [דבאבן שרינן בזה ולכן הזכיר רק דינר] אלא במגביה אבל באוחז אין צריך אף להיתר געגועים כלל שאין שום חשש באוחז כלל ואף בדינר מותר.

והשתא לדעה ראשונה מפרש לאסור בדליכא געגועים אף באבן אף באוחז ולא התיר באבן בשום ענין אלא בדאיכא געגועים ועל זה הצריך החזון עובדיה לעשות תרתי לטיבותא חדא שמא כיש אומרים דאוחז מותר בכל ענין ואף אם תמצא לומר כדעה ראשונה דלא שרינן בשום ענין אלא בגעגועים שמא געגועים אינו אלא צער בעלמא וממילא שרי באבן אבל שלא לצורך כלל יש חשש שמא יפול מיד התינוק אתי אביו לאתויי להביאו לתינוק לשחק בו כי שמא העיקר כדעה ראשונה דלא הותר כי האי גוונא אף באוחז ובאבן אלא בגעגועים. ודו"ק.
 
מדברי רש''י שהובא בבית יוסף דטעמא לאו משום טלטול עולה שאין חילוק בין נוטל את בנו לבין אוחז בידו של בנו, ואם כל ההיתר משום שיש לו געגועים משמע להדיא דבלא זה אסור. (רק צריך ביאור הסברא בזה)
 
תודה רבה!

גם בשבט הלוי ח"ה, הוא סותם שלדעת רש"י התירו רק בגעגועין, וכנראה הרב חשש לזה ולכן צירף הספיקות.

אבל למה להחמיר לדעת רש"י? מה הסברא באבן? הרי אין חשש שירים?
 
תודה רבה!

גם בשבט הלוי ח"ה, הוא סותם שלדעת רש"י התירו רק בגעגועין, וכנראה הרב חשש לזה ולכן צירף הספיקות.

אבל למה להחמיר לדעת רש"י? מה הסברא באבן? הרי אין חשש שירים?
כנראה משום שנותן לו יד ומתעסק עמו חיישינן שכשיפול לבנו האבן יבוא לטלטל, וכמו שענו המפרשים על שאלת הרמב''ן הובא בר''ן ובביאור הגר''א.
 
ב"ה
שלום וברכה,
אכן לפום ריהטא נראה שהצדק עם כבודו, ויש בהערה שלוש שורות מהסוף ט"ס,
שבמקום "ואבן" ביד התינוק, צ"ל "ודינר" ביד התינוק,
ור"ל דאף שמרן הש"ע החמיר בדינר בידו בלא צער, וכן החמיר ליטלו באבן בצער שאינו חולי, מ"מ בדאיכא תרתי, בידו אע"פ שהוא דינר, וכן צער אע"פ שאינו חולי, יש להתיר. ודו"ק.

בברכה רבה
 
יפה אמרת! אשריך!
וראיתי מה שכתב הרב החשוב הרה"ג ר' שמעון ללוש שליט"א לשנות הגירסא בחזון עובדיה מ"אבן" ל"דינר" להתיר באוחז האב ביד התינוק ודינר ביד התינוק ויש געגועים דהוה תרתי לטיבותא ולענ"ד אין צריך לזה ואדרבא דעת מרן זצ"ל כפי שכתב בתחילת ההערה בחזו"ע דקיימא לן כסתם מרן לאסור אף בגעגועין ואוחז בדינר וכמבואר בהדיא בלשון מרן הש"ע דאסר אף בדאיכא געגועים בדינר ואוחז לדעת הסתם. ולעולם אימא לך דכתב בחזון עובדיה "אבן" במכוון כיון שלדעת הסתם אין היתר באבן אף באוחז האב ביד התינוק אלא משום געגועים אבל בלא געגועים אף זה אסור ולא הזכיר מרן הש"ע ביש אומרים דינר אלא משום דאיירי בדאיכא געגועים דבאבן שרי אף שנוטל התינוק ממש להרימו אבל לעולם אבן באוחז וליכא געגועים אסר לדעה קמייתא ולכן הוצרך בחזון עובדיה להתיר על סמך דצער חשיב כחולי געגועים והוה תרתי לטיבותא דהיינו קולת אוחז (סברת היש אומרים) ושמא חשיב געגועים אף בלא חולי אלא בצער בעלמא (כפי שהזכיר שם החזון עובדיה בסמוך). וטעם החשש באוחז ואבן בידו שאסור בלא צער משום חשש שמא יפול מיד הבן ויבוא האב להרימו לתתו לבנו ממש כמו שאם היה הבן על כתיפו שכתב בחזון עובדיה שצריך להורידו כדי שהבן יגביה בעצמו את האבן (שם הותר לאב ליטול את בנו משום געגועים) ודו"ק. וזהו כפי שיישב לנכון "nati" וכפי שביארתי לעיל בס"ד.
 
יפה אמרת! אשריך!
וראיתי מה שכתב הרב החשוב הרה"ג ר' שמעון ללוש שליט"א לשנות הגירסא בחזון עובדיה מ"אבן" ל"דינר" להתיר באוחז האב ביד התינוק ודינר ביד התינוק ויש געגועים דהוה תרתי לטיבותא ולענ"ד אין צריך לזה ואדרבא דעת מרן זצ"ל כפי שכתב בתחילת ההערה בחזו"ע דקיימא לן כסתם מרן לאסור אף בגעגועין ואוחז בדינר וכמבואר בהדיא בלשון מרן הש"ע דאסר אף בדאיכא געגועים בדינר ואוחז לדעת הסתם. ולעולם אימא לך דכתב בחזון עובדיה "אבן" במכוון כיון שלדעת הסתם אין היתר באבן אף באוחז האב ביד התינוק אלא משום געגועים אבל בלא געגועים אף זה אסור ולא הזכיר מרן הש"ע ביש אומרים דינר אלא משום דאיירי בדאיכא געגועים דבאבן שרי אף שנוטל התינוק ממש להרימו אבל לעולם אבן באוחז וליכא געגועים אסר לדעה קמייתא ולכן הוצרך בחזון עובדיה להתיר על סמך דצער חשיב כחולי געגועים והוה תרתי לטיבותא דהיינו קולת אוחז (סברת היש אומרים) ושמא חשיב געגועים אף בלא חולי אלא בצער בעלמא (כפי שהזכיר שם החזון עובדיה בסמוך). וטעם החשש באוחז ואבן בידו שאסור בלא צער משום חשש שמא יפול מיד הבן ויבוא האב להרימו לתתו לבנו ממש כמו שאם היה הבן על כתיפו שכתב בחזון עובדיה שצריך להורידו כדי שהבן יגביה בעצמו את האבן (שם הותר לאב ליטול את בנו משום געגועים) ודו"ק. וזהו כפי שיישב לנכון "nati" וכפי שביארתי לעיל בס"ד.
לענ"ד מדוקדק במרן החזו"ע כדבריך. ודקדק בלשונו אבן ולא דינר.

אחרי שאני קורא רבות בספר רבינו על אופן כתיבת הספרים, קשה לי מאוד מאוד לתלות בטעות סופר.

מרן זצ"ל יחד עם רבי אליהו עברו שתי וערב על הספר הדק היטב היטב הדק
 
חברים יקרים, חשבתי על זה הרבה,

בהתחלה היה נראה לי שהפשט ממש כמו שכתב הרב ליאור דהן ועוד.

אבל אז נכנסתי לבעיה.

אם אנחנו מסבירים בדעת מרן השו"ע שפסק את רש"י והתיר גם נתינת יד רק ביש לו געגועין,

כיצד הרב בחזו"ע עשה ספק ספיקא נגד פסק מרן השו"ע שפסק אותו בסתם? זה אינו דומה לספק ספיקא כשמרן כובת פסק במקום אחד ועוד פסק במקום אחר, ובהצטרף שני הספיקות נגיד שפסק להקל, פה מרן פסק כדעת רש"י בסתם רק כשיש לו געגועין ואם לאו יחלה, בזה לא נוכל לעשות ספק ספיקא להתיר בגעוגעין של צער, דזה נגד מרן.

אלא מה?

נאמר שמרן זצ"ל הסתפק בדעת השו"ע, אם פוסק כרש"י גם בנתינת יד כשיש לו געגועין?

אם כן למה צריך ספק ספיקא של תוספות רי"ד והרמב"ן, אפשר לעשות ספק ספיקא יותר פשוט - ספק שמא דעת מרן שבאבן גם לרש"י מותר, ואם תרצה לומר שאסור, ספק שמא הלכה כדעת הרמב"ן שרק במרים בנו אסור, אבל לתת יד מותר?

על כרחך שזה לא ההבנה. [וכמו שלא עשה מרן זצ"ל ספק ספיקא על עצם גוף ההלכה במרן לגבי להרים בנו כשיש לו געגועי צער רק].

אשמח מאוד לתשובותיכם המחכימות.ואם ידוע לכם אם אחד מבניו של מרן או אחד מהרבנים האחרים התעסק בזה.
 
נערך לאחרונה:
אם אנחנו מסבירים בדעת מרן השו"ע שפסק את רש"י והתיר גם נתינת יד רק ביש לו געגועין,

כיצד הרב בחזו"ע עשה ספק ספיקא נגד פסק מרן השו"ע שפסק אותו בסתם? זה אינו דומה לספק ספיקא כשמרן כובת פסק במקום אחד ועוד פסק במקום אחר, ובהצטרף שני הספיקות נגיד שפסק להקל, פה מרן פסק כדעת רש"י בסתם רק כשיש לו געגועין ואם לאו יחלה, בזה לא נוכל לעשות ספק ספיקא להתיר בגעוגעין של צער, דזה נגד מרן.
לכאו' אפשר, דהא מרן השו''ע לא כתב להדיא שבאבן אסור לאחוז התינוק בידו אם אין לו געגועין, ואף מדיוקא אינו מוכרח, אלא שכן מוכח מדעת רש''י, וא''כ שפיר אפשר לומר דדעת השו''ע שבאוחז בידו ויש צער מותר, ושלכך לא נקט נוטל ואוחז בהדדי. (וכמדומה שהרב ליאור דהן רמז בדבריו לכעין זה)
ספק שמא דעת מרן שבאבן גם לרש"י מותר
זה לא הבינותי, דכבר הכרחנו לעיל דלרש''י אסור.
 
אני אומר כך -

למה הרב היה צריך תרתי לטיבותא? דעת רמב"ן ותוס' רי"ד?

כי דעת רש"י בעלמא שאוסר? ומה עם דעת השו"ע? הרב מסתפק אם סובר כרש"י או לא?

אז תעשה ספק ספיקא אחר, שמא בזה השו"ע לא פסק כרש"י ושמא כהתוספות רי"ד?
 
אני אומר כך -

למה הרב היה צריך תרתי לטיבותא? דעת רמב"ן ותוס' רי"ד?

כי דעת רש"י בעלמא שאוסר? ומה עם דעת השו"ע? הרב מסתפק אם סובר כרש"י או לא?

אז תעשה ספק ספיקא אחר, שמא בזה השו"ע לא פסק כרש"י ושמא כהתוספות רי"ד?
לכאו' שמא לא כרש''י היינו שמא כהרמב''ן
 
נכון. נראה שכך הפשט בדברי מרן החזו"ע.

יישר כח גדול. הנחתם את דעתי.

מרן השו"ע לא חיווה דעתו, ולדינא יהיה מותר באבן ונתינת יד מטעם ספק ספיקא.

וזה לא נגד מרן כי לא הביע דעתו.

ולמה רק במקום צער התרנו נתינת יד באבן ולא חופשי? כי יש הבנה ברש"י שאסור.
 
חזק וברוך. אני חשבתי קצת אחרת דודאי רש"י אוסר באוחז אא"כ יש געגועים והוא הסתם במרן (וצודק כבודו כמובן דאין עושים ספק ספיקא נגד המפורש במרן) אלא שיש ספק מהו געגועים אם הוא חולי ממש או צער בלבד לכן באוחז שיש את דעת הרמב"ן הקיל להחשיב צער כגעגועים ושלא צריך חולי ממש (ולכן אין זה נגד הסתם במרן דתפס כרש"י כי אפשר דגעגועים אינו חולי ממש אלא צער) אבל במרים ממש דליכא צירוף הרמב"ן בעינן געגועים של חולי ממש. ולכן באמת הספק ספיקא שעשיתם לא עשה מרן זצ"ל כי סובר בודאי דרש"י מחמיר באוחז ביד אם אין געגועים. כן נ"ל
 
הספק בדעת מרן אם הכוונה דוקא לחולי ממש או לאו דוקא אלא "חולי" פי' רצון עז דהיינו צער כלומר שיצטער הרבה (ראה בן איש חי) וכן הוא במקרא "חליתי פניך בכל לב" והוא ענין געגועים ולא חולי ממש אם כן אין גילוי אם כוונת מרן דוקא או לאו דוקא. 1685449816796.png
 
הספק בדעת מרן אם הכוונה דוקא לחולי ממש או לאו דוקא אלא "חולי" פי' רצון עז דהיינו צער כלומר שיצטער הרבה (ראה בן איש חי) וכן הוא במקרא "חליתי פניך בכל לב" והוא ענין געגועים ולא חולי ממש אם כן אין גילוי אם כוונת מרן דוקא או לאו דוקא. הצג קובץ מצורף 9533
איזה ספר זה?
 
חזור
חלק עליון