• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הגומל מהעזרת נשים

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בעלון "משכן שילה" ראה תשפ"ג נכתב שהרב אהרן בוטבול השיב:
1691867042676.png
ולכאו' צ"ע מה הגריעותא שיש בכך שהמחיצה עד התקרה? הרי היא יוצאת יד"ח מדין שומע כעונה, ואפי' אם לא רואה את המשמיע ולא נמצא באותו רשות יכול לצאת ממנו יד"ח (אם אין דבר טינופת מפסיק ביניהם), אז למה הצריך שהמחיצה תהיה נמוכה, הרי זה רק לעניין להצטרף למניין אך לא לעניין שומע כעונה.
ואמנם, אם היא רוצה לברך מהעזרת נשים - אכן יש צורך שלא יהיה מחיצה גבוהה וכו' כיון שאל"כ הרי שכביכול מברכת בלי מניין, אך לעניין לצאת יד"ח מדין שומע כעונה אין צורך להיות במצב שיכולה להצטרף למניין.
(ואולי באמת נתכוון לומר שהוא הדין אם רוצה לברך מהעזרת נשים...)
 
צריך לברך בפני עשרה, (שו"ע רי"ט ס"ג) ואע"פ שיוצאת מדין שומע כעונה אבל אין זה בפני עשרה כי היא נמצאת בחדר אחר.
ומה שכתב שאין המחיצה מגיע לתקרה, כ"כ בחזו"ע ברכות עמ' שמה
 
צריך לברך בפני עשרה, (שו"ע רי"ט ס"ג) ואע"פ שיוצאת מדין שומע כעונה אבל אין זה בפני עשרה כי היא נמצאת בחדר אחר.
אבל אנחנו סוברים שכל הדינים שיש למשמיע יש לשומע, ולכן רק הבעל קורא קורא את עשרת בני המן בנשימה אחת וכו' ("התחברות השומע והמשמיע כאחד").
 
חזור
חלק עליון