• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

הגעלת חצובה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בחזו"ע פסח עמ' קל"ז כתב לגבי הגעלת חצובה:
1713036874770.png
ובהערות למטה כתב:
1713036930491.png
וא"כ למה בהלכה למעלה כתב שיש להגעילה ברותחים, ואם עירה עליה רותחים מכלי ראשון הוכשרה בכך? הרי לכאו' לפי מה שנכתב בהערות די בעירוי מכלי ראשון, ולמה להחמיר בהגעלה?
[וכן, למה לשון זו? גם אם מזכיר הגעלה היה לו לומר "יש לנקותה היטב ולהגעילה ברותחים או לערות עליה רותחים מכלי ראשון", אבל ממש"כ "ואם עירה עליה רותחים מכלי ראשון הוכשרה בכך" נראה שזה סוג של דיעבד שאם כבר עשה כן זה הוכשר, אבל לא לכתחילה].
 
מעניין לעניין באותו עניין
 
בחזו"ע פסח עמ' קל"ז כתב לגבי הגעלת חצובה:
הצג קובץ מצורף 19423
ובהערות למטה כתב:
הצג קובץ מצורף 19424
וא"כ למה בהלכה למעלה כתב שיש להגעילה ברותחים, ואם עירה עליה רותחים מכלי ראשון הוכשרה בכך? הרי לכאו' לפי מה שנכתב בהערות די בעירוי מכלי ראשון, ולמה להחמיר בהגעלה?
[וכן, למה לשון זו? גם אם מזכיר הגעלה היה לו לומר "יש לנקותה היטב ולהגעילה ברותחים או לערות עליה רותחים מכלי ראשון", אבל ממש"כ "ואם עירה עליה רותחים מכלי ראשון הוכשרה בכך" נראה שזה סוג של דיעבד שאם כבר עשה כן זה הוכשר, אבל לא לכתחילה].
חשבתי להסביר אולי באופן פשוט:
יש ג' סוגי 'הכשרה': ליבון, הגעלה, והדחה.
החצובה אינה צריכה ליבון ולא מספיק לה הדחה, אלא היא יותר קרובה להגעלה.
ולכן כתב שיש להגעילה, במקום 'לסבך' אנשים ולהתחיל לערות, יותר קל לצרף את זה לכל הכלים שמגעילים.
אבל, אה"נ, כתב שאם עירה עליה רותחים הוכשרה בכך, כיון שסו"ס זה מה שיש לעשות, וכמו שכתב בהערה למטה, רק שמי שיגעיל זה במקום לערות, ולכן כתב בפשטות שזה צריך הגעלה וציין שבאמת מספיק רק לערות מים רותחים.

ואמנם ראיתי שכאןכאן) כבר הרגיש בזה הרב אושרי אזולאי וציין שכן יש עניין להחמיר להגעיל וכו', עיי"ש.
וכ"כ בעלון השיעור השבועי (שהובא פה):
1744219687387.png
 
ואמנם ראיתי שכאןכאן) כבר הרגיש בזה הרב אושרי אזולאי וציין שכן יש עניין להחמיר להגעיל וכו', עיי"ש.
undefined
בקישור הראשון מובא הרב ללוש שכותב שמספיק לערות במים רותחין מבעבעין, וכותב שמספיק ג׳ פעמים.
בקישור השני הרב אושרי אזולאי בכלל מדבר בפלטה שגם כן מספיק עירוי. וממה שכותב: ומה שמרן זצוק"ל כתב בחצובה להגעילה לכתחילה ואם עירה עליה מים חמים, דיו בכך ואילו בפלטה היקל לכתחילה על ידי עירוי, צריך לומר שדעתו דגם בחצובה היה סגי בעירוי ורק מכיון שאפשר בהגעלה, עדיף טפי, ואילו בפלטה שאי אפשר בכך היקל לכתחילה בהגעלה. וזה מוכרח לכל המעיין שם שדימה דין הפלטה לדין החצובה ממש ע״כ, אדרבה כוונתו לומר שאם אפשר בהגעלה ודאי שיש בזה חומרא טפי, אך מעיקר הדין מספיק בעירוי.
וכ"כ בעלון השיעור השבועי (שהובא פה):
כשהלכתי לילקו״י המצוין בסוגריים, מצאתי כלשון הרב עובדיה:
Screenshot 2025-04-11 at 11.39.18.png
ויותר מסתבר כפי שאמרת תחילה, שלא אמר כן בשיעור כדי לא לסבך השומעים.
ועיין בדבריו למטה שמביא למסקנא כדברי מרן ממש:
 
בקישור הראשון מובא הרב ללוש שכותב שמספיק לערות במים רותחין מבעבעין, וכותב שמספיק ג׳ פעמים.
טעיתי בקישור. התכוונתי לזה:
 
טעיתי בקישור. התכוונתי לזה:
השינוי בלשונות בשני התשובות הנ״ל מעט סותרות, בדין פלטה הוא כותב שהגעלה עדיף טפי דמשמע דעירוי מועיל מעיקר הדין, ואילו בקישור לעיל הוא כותב שמשמע ממרן שעירוי זה בדיעבד. ושמא חזר בו בתוך ב׳ ימים?
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון