• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הדלקת נרות בחג השבועות 12 דקות קודם הזמן שבלוח

א.א

Well-known member
האם אפשר להדליק 12 דקות קודם הזמן של הלוח והיינו 32 דקות קודם השקיעה
והנה בשבת רגילה אפשר כי יקבל עליו את השבת
אך בשבועות יש פוסקים שאומרים לא להדליק נרות רק בצאת הכוכבים לפי דאין לשבועות זמן בתורה אלא הוא אחר מט יום וא"כ צריך שיגייע דווקא הלילה
והנה אם תדליק בתוך חצי לשקיעה אפשר שלא תקבל ויכולה להדליק
אך להדליק לפני כן הרי היא צריכה לקבל יום טוב וזה אי אפשר כי היא פוגעת בתמימות של 49 יום

ומרן הגר"ע כתב להחמיר בקידוש
שו"ת יחוה דעת חלק ו סימן ל
בסיכום: במקומות אלו שאפשר לחוש לדברי האחרונים ולהמתין מלקדש עד לאחר צאת הכוכבים נכון לעשות כן. אבל בארצות אירופה וכדומה שהשקיעה מתאחרת מאד בימי הקיץ, ובני הבית מצטערים לשבת ולהמתין עד הלילה, וגם זה גורם הפרעה לסדר לימוד הלילה בספר קריאי מועד כפי שנוהגים על פי הזוהר והאר"י ז"ל, וכמו שכתב בספר יוסף אומץ, יש להקל להם לקדש ולסעוד מבעוד יום. ואם אפשר טוב שימתינו עד תחלת השקיעה, באופן שהשמש נכסית מעינינו, ואז יקדשו ויסעדו. וטוב שיאכלו כזית בצאת הכוכבים. ועליהם תבוא ברכת טוב.

ומצורף מהרב הגאון העצום הרב חיים איידלס
ברצוני להעיר לכבודו הערה נפלאה להלכה לנשות ישראל הצדקניות, שיודעות שהן פטורות ממצות ספירת העומר, ולכן חלקן רוצות להוסיף מחול על הקודש, ומדליקות נרות יו"ט מבעוד יום (כמובן כשיו"ט לא חל במוצש"ק, בשונה משנה זו). וזו טעות, מכיוון שחג מתן תורה אינו מפורש בתורה מתי הוא מתחיל, כיוון שלא צויין בו תאריך בשונה משאר המועדים, אלא שלאחר מ"ט ימי ספירה בא חג השבועות. וכך הגדיר זאת באמת הרמב"ם להלכה. אם כן כדי שהחג יחול צריך לחכות עד צאת הכוכבים ורק אז להדליק את נרות החג. וגם לאלו שמדליקות תמיד בערב יו"ט ולא מחכות עד שיחזור הבעל מבית הכנסת – כמנהג ירושלים, כאן צריכות להמתין עד לאחר צאת הכוכבים. הערה נפלאה זו מובאת בלוח א"י מהגרי"מ טוקוצינסקי בשם הגרש"ז זלאטניק זצ"ל, ודברי פי חכם חן.
 
למה כוונתך בסימן שאלה זו? אשמח לקבל תשובה מפורטת בזה תודה רבה ולילה טוב ויישר כוח גדול לך על דבריך הנפלאים
כוונתו להקפיץ את השאלה.
אם כותבים תגובה אז השאלה קופצת לראש הפורום ב"מה חדש", ואחרי קרוב ל-12 שעות שלא קיבל תשובה הוא רוצה להקפיץ שוב, אולי יש מי שלא ראה את זה לפני כן ויראה עכשיו ויענה.
 
לכאורה להדליק נרות ביום טוב עצמו, לאו שפיר עבדי לכתחילה
דהרי לדעת הרמ''א מלאכה שאפשר לעשותה בע'יוט אין לעשות לכתחי' בי''ט
ועוד דיש לחוש שמא יטעו ביו'''ט שחל בשבת
וקפידת הפוסקים היא בעיקר על תפילה וביותר על הקידוש
אך הדה''נ לא מצאתי בפוסקים המפורסמים (מג'א משנה ברורה כף החיים שו''ע הרב וכדו')
 
השנה אין נפקא מינה זה יוצא מוצש
לעניין השאלה מה הבעיה לקבל תוספת מחול על הקודש אפילו בשבועות? גם בשבת צריך יום שביעי איך אפשר לקבל מפלג מנחה?
הכי פשוט להדליק 30 דק לפני ואז גם לא חייב לקבל שבת
 
אדרבה מה החילוק
למה בקידוש יש להחמיר ובהדלקת נרות להקל ?
בספר גן רוה על הפרשה עמד בדיוק על הסתירה הזאת
והוא למד ממה שרשום בפרשה "וקראתם בעצם היום הזה" שדווקא קריאה כקידוש צריך להיות בעצם היום אחרי צהכ אבל תוספת יוט לא חייב
ככה חשבתי גם מסברא
 
בספר גן רוה על הפרשה עמד בדיוק על הסתירה הזאת
נשמח למקור מדויק ומי הוא בעל הספר [או שתעלה לנו צילום
והוא למד ממה שרשום בפרשה "וקראתם בעצם היום הזה" שדווקא קריאה כקידוש צריך להיות בעצם היום אחרי צהכ אבל תוספת יוט לא חייב
מה ההבדל בין קידוש לתוספת יום טוב? וגם אם נאמר שיש הבדל דבאמירה בעלמא אפשר הכא שמקבלת שבת בהדלקה וכמו שפתחתי דמי ממש לקידוש
דהא הכא נמי אתה קורא ליום טוב לפני הזמן ע"י פעולה
 
חזור
חלק עליון