לגבי ראיותיו של 'עובר ושב'.
חלק ראיותיו של כבודו מובאות באורך בקונטרסי, ונידונו מכל הצדדים והבחינות.
הוספת כמה ראיות שלא נעלמו מעיני, אך לא הבאתים בקונטרסי. הראשונה היא מריסק עשרה נמלים. הנה מבואר שם גם כי יש אפשרות של ריסק שתי נמלים גדולות ויש בהם כזית, וגם בנמלים הגדולות ביותר שהיו בעולם (שאנו יודעים עליהם), אשר אורכן כ-5 מ"מ, לא נגיע אף לזית קטן מאוד. לכן צריך לומר שאין כונת הגמ' לנמלים דוקא, אלא לשרץ האדמה כלשהו.
לגבי הראיה משומן שע"ג הסכין. בפשטות זו אכן ראיה יפה. אך לא מוכרחת כ"כ, כי בתור שוחט שמתעסק הרבה עם בשר ושומן, אני יכול לומר שבסכין גדולה לאחר עבודה עם בשר שומני יכול להצטבר שכבה של שומן לכל אורכה בשיעור יחסית גדול. כמו"כ אין הכרח שמדובר שם בסכין אחת בלבד. אכן ראיה בדעת נוטה יש פה, אך אין הכרח.
הראיה מדם לבו של עוף או כבש היא אכן ראיה יפה.
באשר לראיותיו של הרב אלחרר. ראיתו הראשונה אכן ראיה יפה היא. כזית מזה ומזה לא לעוסים – בהחלט משימה לא פשוטה. בעז"ה אצרף ראיות אלו לקומטרסי.
באשר לראיה השלישית, יש לציין כי גודל של 5-6 לזן סורי זה גדול. ולגוף הענין, דנתי בקונטרסי.
באשר לראיה מספר החינוך "מעט מצה", אינה ראיה, כי דוקא בספר החינוך יש גילוי דעת מפורש כמה הוא שיעור כזית – שליש ביצה (בהלכות יוה"כ בשיעור כותבת). אליבא דאמת, גם לשיעור של שליש ביצה, במדידת נפח כמובן, אפשר לקרוא לזה מעט מצה.
באשר לעריכת הסדר בה עורך הסדר מחלק כזית לכל המסובים. הבאתי ראיה זו בקונטרסי בסוף, ויש לציין שבראשונים מצינו שכתבו שאם צריך להוסיף יוסיף ממצה אחרת – רק לגבי האפיקומן. ראה בריטב"א בהגדה של פסח שאחר שכתב "ויהיו מצות של מצוה ראוי לעשותן דקות כמו שנהגו", וכתב עוד: "ומברך על הפרוסה ונותן ממנה כזית לכל א' וא'. ואם לא מספיקה היא, יאכל מן השלימה. ועכ"ז נכון הוא שתהיה הפרוסה מספיק שיאכל כל' א' וא' ממנה כזית", והמדובר על פחות מחצי מצה.
באשר לראיה שכתבו הפוסקים לבלוע שתי כזיתות ביחד, וזה לא אפשרי בזית יותר מ-5 סמ"ק. ראשית, לבלוע בבת אחת כתב רק התרומת הדשן, וכתב זאת על כזית אחד. כזית לשיטתו הוא כידוע חצי ביצה, ואני מניח שהוא עצמו נהג כפי שכתב, כלומר בלע כ-25 סמ"ק מצה בבת אחת. כל אחד יכול לנסות, אפשר לבלוע אוכל לעוס היטב גם בשיעור כביצה, והארכתי בזה בקונטרסי, ולכן גם אם נלמד בשו"ע שכונתו לבלוע שני כזיתים יחד, הדבר אפשרי גם בזית גדול יותר.
באשר לדברי הרב מאזוז. כתבת "והזית הכי גדול שיש בימינו הוא 13 סמ"ק", זה לא נכון, כי נפח הזיתים בימינו הוא 1-18 סמ"ק. יש יוצאי דופן גדולים יותר, אך זהו הגודל הסטנדרטי בכל הזנים הידועים בעולם.
אח"כ כתב "ולמעשה אין מי שראה כזית בעולם שהוא חצי ביצה". יעויין בקונטרס 'ירום כזית הודו' צילום של זית במשקל 44 גרם, ועוד עשרה זיתים במשקל 29 גרם. ובאמת כבר העיד כך המהרי"ל בסדר הגדה של פסח שראה בעיניו זית גדול כמעט כמו ביצה בינונית. למעשה, לענ"ד אין ללמוד מכך לגודל הזית הבינוני כמובן, וגם בזה הארכתי בקונטרס.
ולגוף שיטתו של הרב מאזוז, בשנה שעברה יצא ספר זית רענן לרב ינון בר כוכבא, שם האריך להעמיד את הזית על 5-6 סמ"ק, והביא את ספרו לרב מאזוז ושיבחו, נראה לי שזה מוסרט. ניתן לפנות אליו במייל
YBC8834@gmail.com