אליהו חמוי
Active member
תחילה יש לומר יישר כח גדולאוסיף עוד תמיה לדברי הרב אליהו חמוי. למה כל ראשוני ספרד לא דנו בקושיות התוס' ובתירוציהם על גודל הכזית? עוד נוסיף ונתמה, שבין חכמי התוס' עצמם יש מחלוקת שלדעת ר"י הזית חצי ביצה ולדעת ר"ת 0.3 ביצה, וא"כ אחד מהם טעה בראיה מהגמ' - כי שניהם הוציאו שיטתם מהגמ' - האם גם זה רחוק?
והענין מבואר היטב ואחד מתרץ השני, כי תוס' לא ראו זיתים ולכן נתקשו בדבר והוכרחו להוציא מהגמ' את גודלו. וזו מלאכה לא פשוטה כלל כי אין סוגיה ישירה על גודל הזית הבינוני, כי באמת למי שרואה זיתים (כל חכמי ישראל עד תקופת הראשונים באשכנז וצרפת) אין צורך כלל בדיון כזה (לגבי הסוגיא בברכות על ריו"ח שאכל זית מליח, הארכתי בקונטרסי הנ"ל). וזו הסיבה שחכמי ספרד, הרמב"ן ובית מדרשו, התעלמו מהתוס' האלו.
מצינו כזה בסוגיית כותבת הגסה, שם באמת כל חכמי ישראל שאחר חתימת התלמוד לא ידעוה ולא הכירוה, כי היא גדילה כנראה בארץ ישראל בלבד. ושם באמת חכמי ישראל ניסו להוציא את גודלה מסוגיות הגמ', ונחלקו בדבר. שהר"ן (וכן נפסק בשו"ע) כתב שהיא לכל הפחות שני שליש ביצה, מהכרח של מיעוט במח' בגמ' האם כותבת גדולה יותר או קטנה יותר מביצה. לעומת זאת בספר החינוך לא התיר אלא עד כדי חצי ביצה לכל היותר. רק אחד מהם צודק.
ולעצם הענין הנה אף לשיטת חכמי ספרד הזית אינו גודל זית של זמננו ולכה''פ שליש [או רבע רשבא] ביצה איננו כשיעור זמנינו
בעבר התיישבתי בעניותי בענין זה ולא מצאתי לאף אחד מהראשונים אף מחכמי ספרד שיכתוב שכזית הוא כפי הנראה לעין כל הראשונים שנתנו שעור נתנו לכה''פ שליש ביצה ודבר זה אומר דרשני גם דברי מרן [בסי' תפו] עומדים כנגד הנחה זו כחומה
כל הראיות מהגמ' יותר ממה שהם ראיות הם בעצם קושיות על שיטת רבים מהראשונים ולומר שנעלמו ראיות פשוטות וחותכות אלו מרוב רבותינו הראשונים זה דבר שדור שהשתיקה יפה לו [לשון החזו''א באיגרת] אינו רשאי לומר
באופן כללי נודע שהגישה ההלכתית לדברים שהמציאות הנראת לעיננו סותרת את דברי רבותינו היא לילך דוקא אחרי דברי רבותינו אף שאנו מוצאים להם סתירה מוכת במציאות כנודע לגבי ברכת השמן ועוד ובפשטות יש לומר כך אף כאן
ולעצם מה שמצינו בזה מחלוקת כמו שכתבת להעיר הנה ההסתכלות על כל מחלוקת בהלכה אינה שאחד טועה ואחד צודק אלא שניהם צודקים ובתורה יש יותר מפאן אחד ועי' בריטבא עירובין [יג] ויש לכך עוד ראיות רבות
לסיום אציין רשימה שערכתי בזה של רבותינו הראשונים מהם כתבו כחצי ביצה ומהם שליש ביצה המדובר כאן בסייע לא מבוטלת שתמוה הוא לומר שכולם טעו
נערך לאחרונה: