• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הופעה מעורבת בצמד מילים מכובסות "ישיבה מש(פ)חתית"

"כידוע"? אפשר שמות?
ומה השתנה בין "ימינו" לבין ימיהם, לפני עשר או עשרים שנה?
מרן הגר"ע יוסף זיע"א היה נוסע באוטובוס בעצמו, וגם כשאשתו ישבה לידו, לא שם לב לזה. המצב השתנה מאז?

ואם באוטובוס כך, קל וחומר בהופעה שהיושב אינו יושב ליד אשה ממש, אלא שיושבת בקרבת מקום, והוא מרוכז בהופעה ונהנה ממנה ולא שם לבו לדברים אחרים.
אני מצרף כאן את דברי הגאון רבי מאיר קסלר רבה של קרית ספר https://yofi-yehudi.net/?p=16196 :
נושא של לשמור על ההנגה הנכונה באוטובוסים, שיהיה אפשרות ישבו בנפרד, ובפרט בשנתיים האחרונות, הסתפקתי הרבה אם להודיע ולכתוב על זה ברבים, פחדתי שזה רק יכשיל את הציבור יותר, יש זמנים של נסיעות של קווים פה בתוך העיר, שתלמידים ותלמידות נוסעים הלוך חזור למקומות הלימוד שלהם,
בושה וחרפה איך שזה נראה שם!
איזה דוחס!
הם לא אשמים התלמידים, כמה שמדברים עם האחראים, הם אומרים שאין להם אפשרויות, צריך להביא להם נהגים כל מיני תירוצים.
אבל אנחנו צריכים לחנך את הילדים שלנו, שאנחנו לא עולים על אוטובוס כזה!
אם בחור צעיר עולה על אוטובוס, ונדחס שמה, אני לא רוצה לתאר מה…
אנחנו צריכים לחנך אותו לזה, לא עולים!
הולכים ברגל!
אין עצה ואין תבונה לנגד ה'!
יש דברים שאין חכמות!
אז תלך ברגל! מה קרה?
מכשול אחד, פעם אחת של כישלון אצל צעיר וודאי, וגם אצל מבוגר, אנחנו לא יודעים לאיפה זה יכול להוריד אותו!
אי אפשר לסמוך, כל אחד סומך, ואומר – רגע, איך זה יכול להיות, כנראה ש…
כל אחד צריך לקחת אחריות על עצמו, על הילדים שלו!
זהו דבר פשוט!
לא צריך להיות בעל מדרגה.
זה בושה!!
זה בושה!!
זה חרפה!!
דוחסים אנשים כמו קרון של בהמות!
בושה לבן אדם, לצורת אנוש שמסכים לדבר כזה!
צריך לעצור את האוטבוס ולהגיד כולם בבקשה לרדת, אנחנו לא נוסעים ככה, אנחנו לא בהמות! אנחנו בני אדם!
 
אגב מסופר על הראי"ה קוק זצוק"ל [ראיתי את זה במאמר מהרב צבי טאו שליט"א ר"י הר המור] שפעם אחת הזמינו אותו לדבר באיזה מקום, וכשהגיע וראה שיושבים מעורב לא רצה לתת שיעור עד שיעשו מחיצה, והיה לפלא בעיניהם מאד, שהרי הציבור היה ממילא ציבור שלא שומר כמעט תו"מ, ולמה להתעקש על דבר כזה, ובכ"ז לא נענה עד שיעשו מחיצות גמורות, ואח"כ ששאלוהו ע"ז תלמידיו מה ראה על ככה?, אמר להם: הרי אני הגעתי בשביל להחדיר יראת שמים, ולהחזיר בתשובה, וכשיושבים נשים וגברים כאחד לא יתכן שתהיה אווירה של יראת שמים וחיזוק, והביא להם ראיה משמחת בית השואבה שהיה בביהמ"ק שאע"פ שהיה שם קדושה נוראה בכ"ז עשו הפרדה מוחלטת בין נשים לגברים, כי צריך שתהיה אווירה רוחנית וקדושה ויראת שמים, ובלי זה אין סייעתא דשמיא, אז למרות שמצד ההלכה יתכן והיה מותר, אבל יראת שמים וחיזוק כבר לא יהיה....
ודי לחכימא ברמיזא, כי מי שרוצה להתעורר ליראת שמים משמיעת קטעי שירה וחזנות לא יוכל לקבל את זה במקום שאין יראת שמים והפרדה מוחלטת בין גברים לנשים, וההפסד מרובה על התועלת!!!
 
ולכן חייבים לתת להם אלטרנטיבה.
חייבים אני לא חושב, אבל גם לדעתך, תן להם אלטרנטיבה כשרה ולא מפוקפקת
שנית, השירה היא למעלה מהתורה, כידוע, וכאשר ציבור מתאסף ושר לקב"ה, זה הדבר האחרון שאפשר לקרוא לו "מיותר". דומני שמרן הגר"ע יוסף בעצמו השתתף באירועי שירה.
היא למעלה מן התורה אולי ברעיון המוסרי שלו, אבל למעשה אין למעלה מן התורה! תלמוד תורה כנגד כולם זה לא סתם אמירה זהו המציאות
היכן הרב עובדיה השתתף בערב שכולו רק שירה? אולי באירועים מסויימים שהיו בהם גם שירה

צירפתי מה שכתב מרן הרשל"צ על ערבי שירה, ותראה מה הפריע לו, שלא יגרם תקלות מהכניסה והיציאה
 

קבצים מצורפים

  • שות הרשלצ ערבי שירה.pdf
    22.5 KB · צפיות: 7
לא קרב זה אל זה. הראשל"צ מדבר על הופעות לבני נוער (ולא סתם בני נוער אלא מתקרבים ליהדות), שבכניסות וביציאות מצוי שמתערבבים, וזה מצוי גם באירועים הנערכים בהפרדה מלאה, כי אין שליטה על מה שקורה בחוץ.

ואילו כאן עיקר המשתתפים הם אנשים נשואים ורובם הגדול גברים בני 30+ שאין להם שום קשר להמדובר במכתב, נערים מנוערים שיצרם בוער בהם. וגם אם יש נשים, אינם אלא נשואות מבוגרות יחסית.
 
לא קרב זה אל זה. הראשל"צ מדבר על הופעות לבני נוער (ולא סתם בני נוער אלא מתקרבים ליהדות), שבכניסות וביציאות מצוי שמתערבבים, וזה מצוי בגם באירועים הנערכים בהפרדה מלאה, כי אין שליטה על מה שקורה בחוץ.

ואילו כאן עיקר המשתתפים הם אנשים נשואים ורובם הגדול גברים בני 30+ שאין להם שום קשר להמדובר במכתב, נערים מנוערים שיצרם בוער בהם. וגם אם יש נשים, אינם אלא נשואות מבוגרות יחסית.
אין אפוטרופוס לעריות, מה זה משנה איזה גיל מדובר. הכל עצת בלעם.
 
תגיד לי מה הקשר לשמיעת שירת נשים, לבין הופעה מעורבת של נשים וגברים, לשמוע בלבד קול של אשה ששרה מבלי לראותה זה רק מדין "קול באשה ערוה" שרש"י כותב שם בפירוש שמותר לשמוע אשה שרה ומסבירים כוונתו לשירי קודש (שמטעם זה התיר מרן לשמוע את "אום קולטום" עד שמשהו הראה לו אותה ואז אסר על עצמו)... [וכמובן בשולחן נפרד לגמרי באופן שאין התערבות], אבל הופעה מעורבת שאתה נכנס לאולם ויושבים כולם יחד נשים וגברים, זה כמו להיכנס לקניון או חנות של נשים, שנקרא "רשע" "עברין"... מותר להיכנס למקום שתוכל להיכשל בקלות בראיית פני נשים? מה אתה מחליט ליצר הרע שלך מתי לחטוא מתי לא????... זה סילוף לדעתי. ואתה צריך לבקש סליחה ממרן על זה שאתה תולה בו בוקי סריקי.
 
על מה דנים כאן, תחת הכותרת המפוצצת "הופעה מעורבת"... על מיעוט דמיעוט של נשים מבוגרות שיושבות יחד עם בעליהן, ובמרחק מהן יושבים גברים כשהם מרוכזים בהופעה שלפניהם. הרי זה קל וחומר בן בנו של קל וחומר.

עד כמה אפשר להתחמק מהאמת?

(יש גם וידאו לרוב, מביקוריו של מרן בחו"ל, שהתארח על שולחנו של בעל הבית, וסביב השולחן גברים ונשים, בני הבית ואורחים).

גם מה שכתבת שאסר על עצמו אומכלתום, חזר לשמוע אותה לאחר כמה שנים. ראשית, אברהם הנהג העיד בשמו שאמר לו "היא כבר מתה". ושנית, ביבי"א חלק ט' חזר בו והתיר גם בראה תמונתה.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
הנידון לא המיעוט דמיעוט, אלא על עצם הרעיון המטורף הזה של נשים וגברים ביחד.... שזה הרס וקלקול ופרץ בחומות הקדושה... מי שמתיר דבר כזה עתיד ליתן את הדין..
ואינו דומה מה שאמרת, כי שם ישבו כל המשפחה כאחד... וליבם גס זה בזה. וכי מרן היה מוסר שיעורים לנשים שיושבות מולו??? מאיפה הבאת את זה?
דבר שני למה מרן כתב להרב יהודה כהן שליט"א ר"י יקירי ירושלים שאסור לשמוע את אומכלתום???? וכתב שם במכתב שרק התיר לעצמו, לצורך לימודו.... [ראיתי את זה זה לפני כמה שנים].
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אני מצרף כאן את דברי הגאון רבי מאיר קסלר

כתבת "ידוע שהרבה מגדולי ישראל אוסרים לנסוע באוטובוס", ביקשתי שמות, ומה תשובתך? שיחת מוסר של רב קהילה בק"ס שצריך לחנך את הילדים לא לעלות על אוטובוס כשהוא עמוס. מדהים.
 
למה מרן כתב להרב יהודה כהן שליט"א ר"י יקירי ירושלים שאסור לשמוע את אומכלתום???? וכתב שם במכתב שרק התיר לעצמו, לצורך לימודו

מרן כתב מפורש ביביע אומר להתיר, ואתה שואל אותי למה כתב במכתב?

חוץ מזה שמעולם לא שמעתי על מכתב כזה, גם המכתב נשמע מופרך, ש"התיר לעצמו לצורך לימודו". ואין צורך להסביר כמה זה מופרך.
 
ואילו כאן עיקר המשתתפים הם אנשים נשואים ורובם הגדול גברים בני 30+ שאין להם שום קשר להמדובר במכתב, נערים מנוערים שיצרם בוער בהם. וגם אם יש נשים, אינם אלא נשואות מבוגרות יחסית.
וכי איש בגיל ה30 הוא מלאך? דומות עליו ככשורא?
(יש גם וידאו לרוב
תביא לנו אחד
אין קשר בין היתר שמיעת שיר של איש דרך מכשיר, ואף בראה תמונתה כל זה אחר שנפטרה
 
אבל הופעה מעורבת שאתה נכנס לאולם ויושבים כולם יחד נשים וגברים, זה כמו להיכנס לקניון או חנות של נשים, שנקרא "רשע" "עברין"... מותר להיכנס למקום שתוכל להיכשל בקלות בראיית פני נשים?

ולרחוב מותר לך להיכנס? ולמכולת? ולבנק? רק ב"קניון" יש נשים?
ומה בכלל ההשוואה בין חנות נשים לבין הופעה שרוב המשתתפים גברים, ויושבים וצופים בהופעה ולא הולכים ונתקלים בנשים (כמו ברחוב, במכולת, בבנק, וכו')
 
וכי איש בגיל ה30 הוא מלאך? דומות עליו ככשורא?

אין שום קשר. מדובר כאן על הערבוביה הבעייתית בין נערים ונערות במופעי זמר, וכל אחד מבין היטב את החילוק בין מופע זמר לבין מופע פיוט, בין בחורים ובחורות בגיל הזה (שמחפשים את האיסור) לבין מיעוט נשים מבוגרות שמגיעות למופעי פיוט כהנ"ל.
 
אין קשר בין היתר שמיעת שיר של איש דרך מכשיר, ואף בראה תמונתה כל זה אחר שנפטרה

גם אין קשר בין תגובתך לבין מה שכתבתי. נושא שירת נשים עלה באגב בעקבות איזכור של אחד המגיבים, והגבתי על זה נקודתית ללא קשר לנדון דידן.
 
כתבת "ידוע שהרבה מגדולי ישראל אוסרים לנסוע באוטובוס", ביקשתי שמות, ומה תשובתך? שיחת מוסר של רב קהילה בק"ס שצריך לחנך את הילדים לא לעלות על אוטובוס כשהוא עמוס. מדהים.
ולרחוב מותר לך להיכנס? ולמכולת? ולבנק? רק ב"קניון" יש נשים?
ומה בכלל ההשוואה בין חנות נשים לבין הופעה שרוב המשתתפים גברים, ויושבים וצופים בהופעה ולא הולכים ונתקלים בנשים (כמו ברחוב, במכולת, בבנק, וכו')
באמת שאני לא מבין אותך, אם אתה רוצה לעבור למשל ברח' רבי עקיבא בבני ברק, או ברח' גאולה בירושלים, ויש לך רחובות שקטים יותר לעבור דרכם זה לא בגדר "אי איכא דרכא אחרינא רשע הוא"... הרי ברחובות אלו שמצוי שם נשים אדם מכניס עצמו לתוך הנסיון, ואותו דבר גם קניון, שהפריצות ונשים מצויות שם בטח שאסור ללכת לשם לקנות רק בגדר פיקוח נפש בלבד, ואותו דבר אוטובוס עירוני... שאין הפרדה בין נשים לגברים... ויש תערובת, ובפרט אם נדחסים שם נשים וגברים, תראה לי גדול אחד שיתיר, מה שהבאתי לך את הרב מקרי"ס זה בתור ראיה בעלמא, אבל זה פשוט כביעתא דכותחא שאסור להכנס לשם, ויסע במונית, דלא גרע מהוצאות שבת ומצוה שהקב"ה מחזיר, וכך אני נוהג... וכך נהג הגרב"צ אבא שאול.. ועוד הרבה... ורק באוטובוס בין עירוני של חרדים כמובן שיש הפרדה כנהוג, יש להקל לעלות לשם, והדבר פשוט ביותר, ואיני מבין מה אתה מתווכח בכלל, הרי מה שהזכרת -בנקים, מכולת וכדו'. זה לא נקרא מקום שמצויים שם נשים, וגם זה בגדר ליכא דרכא אחרינא וכמו שהיו הולכים בזמנם לשוק כי אין ברירה אחרת, ומה נעשה שהנשים כיום לא למדו את המושג שנקרא "כל כבודה בת מלך פנימה"... שפעם היו מצוי יותר מבימינו... ופעם גדולי ישראל בעצמם היו קונים מהשוק ולא הנשים... ודי למבין...
מרן כתב מפורש ביביע אומר להתיר, ואתה שואל אותי למה כתב במכתב?

חוץ מזה שמעולם לא שמעתי על מכתב כזה, גם המכתב נשמע מופרך, ש"התיר לעצמו לצורך לימודו". ואין צורך להסביר כמה זה מופרך.
בקשר למכתב אני ראיתי את זה חתום בכתב ידו, ואין לי כרגע תחת ידי, ואנסה להשיג זאת בהקדם בעז"ה, וגם בנו מרן הראשל"צ שליט"א אומר זאת שמרן התיר רק לעצמו כי זה היה בגדר פיקוח נפש בשבילו שהיה חייב לרענן את מוחו, וכלל לא התכוון לשמוע את קולה, אלא בד בבד היה שומע וגם היה מרוכז כולו בלימוד!!! תשאל בעצמך את מרן שליט"א.
 
בקשר למכתב אני ראיתי את זה חתום בכתב ידו, ואין לי כרגע תחת ידי

נדבר כשתשיג את המכתב. מרן היה נוהג להקל לאחרים ולהחמיר לעצמו, פתאום פה הקל לעצמו והחמיר לאחרים?

ומה עם עבדל ווהאב, איתו אי אפשר להגיע למנוחת הנפש? רק עם אומכלתום?

יתכן שהראשל"צ שליט"א לא רצה שכל בחור יקל עכשיו לעצמו לשמוע זמרות גויות, ולכן אמר מה שאמר. אבל כל בר דעת מבין שלדינא מרן היקל.

ומעניין שפתאום שנים רבות אחרי פטירתו צצים מכתבים בענייני צניעות שסותרים את דעתו המקובלת מזה שנים רבות.

הרב אליהו בר שלום - הגרע''י - אום כולתום.jpg
 
חזור
חלק עליון