לפי דבריך לא הבנתי מה ההבדל בין אשכנזים לספרדים?
אני אחלק את דברי לשניים
א. איני יודע את פשר כוונתך לחלק בין ספרדים ואשכנזים.
כי מצינו לכמה מחכמי הספרדים שכתבו להחמיר בכ"ש כשזה קלי הבישול , כאשר נביא דבריהם בהמשך.
ולא זו בלבד - אלא שגם מהב"י כך איתא להדיא.
ב. נראה דמי שכתב והמציא את הכלל על "ביצה" שעינינו הרואות שיש לה תוצאה בכ"ש , הוא גם כתב להדיא שאין חילוק בינה לשאר דברים, וכל דבר שאתה רואה בו תוצאה הוא אסור כביצה.
ואילו מי שחלק עליו סבר דאין הבדל בין ביצה לשאר דברים , וכשם שבשאר דברים מתירים בכ"ש הה"נ ביצה שרי אע"ג דעינינו הרואות.
ועתה נביא את החכמים [הספרדים] שמצינו להחמיר בכ"ש בקלי הבישול
א. בעל הגינת ורדים [לרבי אברהם הלוי] - בתשובתו הידועה על הקפה , מביא את הסוגייא הנ"ל ואת מח' הראשונים וכו'.
וכשמדבר על קלי הבישול הוא אוסר שם בכ"ש
וכמו שכותב שם- "וזה לע"ד אמת ונאמן שאין אנו בקיאים בטעמי הדברים, ומדעתינו היינו אומרים דמלח בשיל אפי' בבציר מכלי שני ואין הדבר כן,
וכן לאידך גיסא, ומי לא יחוש במידי דנראה לעין דבשיל בכלי שני להחמיר עליו כנ"ד".
ועוד כתב שם - דהנסיון יוכיח שאם יתנו ביצה בתוך כלי שני הרי היא מתגלגלת, ובגלגול מיהא יש חוב כבישול הביצה, וכדתנו אין נותנין ביצה בצד המיחם בשביל שתתגלגל, ואם נתן חייב חטאת.
ועוד מוסיף-
ובדברים כיוצא באלו אין לנו להתיר מדעתינו אם לא שנמצא ההיתר מפורש בתלמוד.
ולכן הוא אוסר שם בקפה ג"כ בכ"ש מחמת זה.
ב. המהר"ם בן חביב.
ג"כ בתשובה שם על הקפה , מדבר על הסוגייא והראשונים , ובסוף למעשה חושש לקלי הבישול אף שזה בכ"ש
וכך מסיים שם בזה"ל- "אך לדעת רא"ם יש ליזהר מלעשות כן משום דס"ל דיש בישול אחר אפיה וגם ס"ל דיש לחוש דיש דברים המתבשלים בכלי שני
, וראוי לחוש לדברי הרא"ם לכתחילה, ולא יתן הקהו"ה בכוסות עד שיצטננו מעט שלא תהיה יד סולדת בהם".
ג. הר' אברהם יצחקי [תשובתו הובאה שם בגינת ורדים]
.
אחרי שהאריך שם בנושא של שורין אותו בחמין וכן בעניין של עירוי, כותב בעניין הקפה בד"ה "ומעלה נחזור לנ"ד- שכיון שהיא ראוייה לאכילה כמות שהיא אחרי שעברה קלייה ממילא קרינן ביה שפיר כל שבא בחמין וכו', וע"ז מוסיף בזה"ל-
"ובפרט בכלי שני דלא מבשל אלא דברים הקלים, אמנם אין אנו בקיאים בהם כמ"ש הגמ"י והובאו בש"ג אשר סביב המרדכי".
להדיא משיטפא דלשיניה- שבדברים הקלים להתבשל אוסרים בכ"ש, ועוד אוסיף וסיים עם דברי הגמ"י שאים אנו בקיאים בהם.
ולסיום תשובתו שם- נוקט לחומרא גבי קפה אפי' בכ"ש משום היראים הנ"ל דקלי הבישול, אלא דהמיקל בכ"ש יש לו על מי לסמוך
וז"ל שם בסופו- "הכלל העולה לענין דינא לענ"ד כי אף כי היה נראה להתיר לכתחילה לפזר אבק הקהו"ה כיון שהוא כלי שני וכו'
אמנם אחר שאין אנו בקיאים בדברים הקלים להתבשל והקשים להתבשל וכמ"ש הגה"מ על סברת רא"ם, ראוי להחמיר לכתחילה, וכו' והמיקל יש לו על מה לסמוך" וכו'.
עתה נראה דמי שחשש לביצה הה"נ דחשש לשאר דברים , ומי שחלק עליו ס"ל דאף בביצה שרי.
תחילה - דאת המושג של "עינינו הרואות בביצה" טווה זאת החכם בעל הגינת ורדים, והוא גופא ס"ל דאין חילוק בין ביצה לשאר דברים שהם קלי הבישול.
ולעומת זאת- החכם שחלק עליו הוא "הר"י פראג'"י" והוא עצמו ס"ל דאין לחלק בין הדברים אלא אף בדבר שעינינו הרואות אנו מתירים בכ"ש, ולכן אף ביצה שרי.
וא"כ על כרחך- אם אנו חוששים לביצה מפני שעינינו הרואות, א"כ הה"נ לשאר דברים כי אין הבדל
ואם בשאר דברים אנו לא חוששים א"כ גם בביצה שלא נחשוש.
ועתה נעבור לב"י להוכיח בפשטות דאסר קלי הבישול בכלי שני.
והוא- דהטור שם בנושא של כלי שני תמה על היראים "ותימה למה אסרו בכלי שני, ואפשר דמדמי ליה למלח דקאמר בגמ' לחד לישנא שמבשל אפילו בכלי שני, ואינו נראה לאוסרו בכלי שני".
והב"י שם על דברי הטור הנ"ל- אחרי שהביא את היראים והסמ"ג שהביאו, הביא גם שהג"ה מיימוני' הביא דברי היראים, ומבואר שם שלא אסרו היראים מן הדין ומביא את לשונו שם וכו', ומסיים- ובזה נתבטל מה שתמה רבינו למה אסרו בכלי שני, וגם מה שכתב ואינו נראה לאסרו בכלי שני, שטעמו הוא משום דבמלח קיי"ל כלישנא דשרי, ומתוך דברי ההגהות נלמוד דגם רא"ם מודה בכך ואפי' הכי יליף מינה שפיר דיש דברים רכים שמתבשלים אף בכלי שני, וכיון שאין אנו בקיאין בהם צריך ליזהר.
וביאור הדברים- דהטור על דברי היראים כתב, שהיראים למד כלישנא בתרא שמלח בשלה בכלי שני, והרי אנן קיי"ל כלישנא קמא?
וע"ז משיב הב"י- דגם היראים מודה דלישנא קמא עיקר ולכן מלח שרי אף בכלי ראשון, אלא דאע"פ שהלכה כלשינא קמא מ"מ עדיין אפשר לדייק את סברת היראים גם לל"ק, דכל מה שהתירו הוא משום שאין בישול בעצם, אך אי איכא דברים רכים שיתבשלו בכ"ש ממילא יש איסור בישול בהם.
להדיא משיטפא דלישנא דהב"י- דמיישב את דברי היראים, ומבאר הדק היטב את דבריו, ומהיכן דייק דבריו, דהוא אף לל"ק, דאף שמלח שרי כל"ק מ"מ עדיין שייך למידק טובא דאי יש דברים שמתבשלים בכ"ש יהיה אסור.