• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הלכות ממורינו הרשל"צ שליט"א בנושא מוקצה עזרה דחופה

שלום וברכה.
כרגע אני עוסק בכתיבת ספר השבת הלכה למעשה חלק ב' ברוך ה', והגעתי לסימן שח אך בילקוט יוסף ההלכות שם מאוד לא מסודרות וזה מאוד ישן כך שאני צריך חידושים והלכות מהרב יצחק בנוגע להלכות מוקצה כדי שנוכל לכותבם.
מי שיוכל לשלוח לי בנושא תודה מראש.

נ.ב. כל הלכה צריך שיהיה מקור אז נא לשלוח גם את המקור.בתודה מראש.
 

קבצים מצורפים

  • מודעה ספר השבת הלכה למעשה.pdf
    782.2 KB · צפיות: 16
בס"ד, ל ניסן תשע"ט, 2-1156/ע"ט​
לכבוד
היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת הרב חגי אדרי נ"י
שלום רב,
מה שהערת כמה הערות שיש כמה סתירות בין מה שמובא בספר חזון עובדיה לבין ספרי ילקוט יוסף הנני להשיב:
במה שמובא בספר חזון עובדיה שבת כרך ה (שיצא לאור בשנת תשע"ב, עמ' קעט) שכתב, שאם נטף שעוה על הס"ת עד שלא ניכרים האותיות, מותר לסלק את השעוה בשבת. ואילו בספר ילקוט יוסף דיני קריאת ס"ת (שיצא לאור לפני כ-30 שנה, עמ' קנד) מובא בזה הלשון: אולם אם השעוה עבה כל כך, עד שהאות מתכסיות לגמרי ואינה נראית, יש להחמיר מלקרוא בס"ת זה, וצריך להוציא ס"ת אחר וכו', הנה שם התייחסנו לדין אם מותר לקרוא בס"ת כזה שהשעוה עבה ומכסה את האות, וביארנו שיש להחמיר מלקרוא בס"ת זה, וכגון מי שרוצה להחמיר שלא לגרד את השעוה מעל הס"ת, או שאינו בקי איך לעשות זה, וחושש שמא יבוא למחוק אותיות, וע"ז כתבנו שיוציא ס"ת אחר, ואה"נ מי שבקי, ורוצה לסלק את השעוה מותר, וכמ"ש בספר חזון עובדיה, ואין כאן סתירה.
ולענין מ"ש בספר חזון עובדיה שבת כרך ג (שיצא לאור בשנת תשע"א, עמ' קכג) שלהוסיף מים באקווריום מותר ואילו להחליף מים אסור, ואילו בספר ילקוט יוסף שבת כרך ג (שיצא לאור לפני 29 שנה! עמ' שפב) מבואר שאסור להוסיף בשבת מים לאקווריום משום שהוא מבטל את המים משימושם לכל הצרכים, הנה המשכנו לבאר שם שבמקום צער בעלי חיים כשיש חשש שהדגים ימותו אם לא יוסיפו מים, מותר להוסיף מים בשבת וביו"ט, וזו גם הכוונה בספר חזון עובדיה, והראיה שהמקור לדין זה הביא שם, שכ"כ בשמירת שבת כהלכתה (עמ' שמב) שבשבת ויו"ט מותר להוסיף מים, וע"ש שמבואר להדיא שאם צריך להוסיף מים מותר להוסיף, וכתב שם טעם ההיתר שמזונותיהם על האדם, ובלי תוספת מים הם עלולים למות והרי זה כהאכלתם. עכ"ד, הרי להדיא שהוא דוקא במקום צורך שלא ימותו, וכמבואר בילקוט יוסף שם.
ובדבר שאלתו על מה שנתבאר בחזו"ע שבת ג בעמוד ריג, שאין חשש של ביטול כלי מהיכנו רק אם הוא דבר חשוב ונותנו שם למשך זמן ולא רק לשעה קלה. ואילו שם בהלכות מוקצה ביו"ט סעיף ג' בעמ' רי"ט כתב, שיש ליזהר שלא יניח את הקליפות בצלחת ריקה, שהוא כמבטל כלי מהיכנו, שאסור לטלטל הכלי עם הקליפות שבתוכו במשך כל היום. וכן הוא בחזו"ע יו"ט (עמוד כז) שלא יניח את הקליפות בצלחת ריקה, שהוא כמבטל כלי מהיכנו, שאסור לטלטל הכלי עם הקליפות שבתוכו במשך כל היום.
תשובה. העיקר לדינא להקל בזה. והנה גם בילקו"י שבת ב (עמוד תפא) כתבנו, שיתן בצלחת חתיכת לחם, או גרעינים, ועליהם יתן את הקליפות שאינן ראויות למאכל בהמה. ודברינו בילקו"י מבוססים עפ"ד היש חולקים שהובאו בהר"ן ובב"י, וע"ד המג"א ורעק"א, והמשנ"ב, דכולהו אסרי לבטל כלי מהיכנו אפי' לשעה.
וכן משמע קצת מדברי מרן בב"י (סי' רסה), שהביא מהגהות אשיר"י (פ"ג סי' יח) דמותר לתת כלי תחת נר של שעוה, דכיון דאפשר לנער האיסור מתוך הכלי לא חשיב מבטל כלי מהיכנו. ול"ד לשמן שאין רוצה לנערו ולהפסידו, ומש"ה הוי מבטל כלי מהיכנו. אבל האי נר ודאי ינער קודם שיאחז האור בכלי. וכתב הב"י, דצ"ל דס"ל כבעל התרומה (סי' רנד) דלא מיקרי מניח אפי' הניח האיסור מדעתו אא"כ דעתו שישארו שם כל השבת, אבל אם היה דעתו ליטלם בשבת הוי שוכח, ושרי לנער אבן שע"פ חבית ומעות שעל הכר, דאילו לדעת החולק עליו, כל שהניח דבר האסור מדעתו, מיקרי מניח, ונעשה כלי בסיס, ואסור לנערו, וכבר הזכיר הר"ן סברא זו (שבת סו.) בשם הרז"ה. וכתב הר"ן, שיש חולקין דכשם שאסור לבטל כלי מהיכנו לכל היום, ה"נ אסור לבטלו למקצת היום. ומ"ש (בהג"א) האי נר ודאי ינער וכו', היינו לומר דסתמו כאלו פירש שדעתו שלא להניחו שם, אבל אם הניחו על דעת לנערו, אפי' אם הוא כלי שאין האור אוחזת בו, שרי לסברא זו. ולכאורה מדסיים הב"י בדברי החולקים שהובאו בהר"ן, משמע דביטול כלי מהיכנו שייך גם במבטלו למקצת היום.
וכן מבואר במג"א (סי' רסה סק"ב). ושם הביא ד' הב"י, דזהו כדעת הי"א בסי' ש"ט ס"ד, דאילו לסברא הראשונה הוי בסיס לדבר האיסור, ואסור לנער. וכ"כ הר"ן (פ' מי שהחשיך), די"א דאסור לבטל כלי מהיכנו למקצת שבת. עכ"ל הב"י. והעיר המג"א, דצ"ע דכו"ע מודו דאם הניח שרי לנער, דלא מיקרי בסיס לדבר איסור כיון שלא היה עליו ביה"ש, וכמ"ש בסי' רסו ס"ט, ותלמוד ערוך הוא, דאל"כ נתבטל הכלי לכל השבת, וא"כ מ"ש בין משאות קטנות לגדולות. אלא שהר"ן וה"ה (פ' כא) והרשב"א סוברים שאסור לבטל כלי מהיכנו אפי' למקצת שבת ואסור להניח לכתחלה אלא במקום הפסד וכ"כ הרמב"ם שם. אבל הרי"ף והרא"ש והטור מתירים אפי' שלא במקום הפסד, כמ"ש בסי' רס"ו ס"ט הנ"ל. וא"כ הכא לכו"ע שרי, דהא איכא למיחש ח"ו לדליקה.
ולדעתו, אף שאין נותנים כלי בשבת תחת הנר לקבל שמן הנוטף מפני שהוא מבטל כלי מהיכנו, מ"מ מותר לתת כלי תחת נר של שעוה (כשחושש שמא יפול וידליק מה שתחתיו) כיון שאפשר לנער האיסור מתוך הכלי לא חשיב מבטל כלי מהיכנו, עיין בסימן רע"ו ס"ג. ול"ד לשמן שאינו רוצה לנערו ולהפסידו.
הרי דהא דשרי לתת כלי תחת נר שעוה הוא מטעם דאיכא למיחש לדליקה, הא לאו הכי, וכגון בקליפות, אינו מותר לכו"ע, אף שנותן מלכתחלה על דעת לנער המוקצה.
ובסי' רסו ס"ק יג כתב המג"א להדיא, וכן יש להורות שאין לבטל כלי מהיכנו אפי' לשעה, אלא במקום הפס"מ. ע"כ.
וכ"פ במשנ"ב (סי' רסו ס"ק כז) ע"מ שאמרו שם, שאם היה על הבהמה כלי זכוכית שאסור לטלטלם, כגון שהם כוסות של מקיזי דם שאין ראוים בשבת לכלום, לפי שהם מאוסים, ואם יפלו לארץ ישברו, מניח תחתיהם כרים וכסתות. ודוקא במשאות קטנים שיכול לשמטן מתחתיהן, אבל אם הם גדולות שאינו יכול לשמוט הכרים מתחתיהן, אסור להניחם תחתיהן מפני שמבטל כלי מהיכנו, אלא פורקן בנחת שלא ישברו, ולא יניחם על הבהמה משום צער ב"ח. וכתב במשנ"ב, דאע"ג שקודם שיספיק לשמטם כולם בנחת שלא ישברו הכלים, הרי הם מבוטלים מהיכנם באותה שעה עי"ז, אפ"ה התירו חכמים לעשות כן כדי שלא יהיה הפסד ע"י השבירה. וכתבו הרבה פוסקים דדוקא כלים שיש הפסד מרובה בשבירתן, אבל חתיכות זכוכית רחבות שאינן כלים, שאין הפסד כ"כ בשבירתן, שעשויים להחתך לחתיכות קטנות, אסור להניח כרים תחתיהן, לפי שמבטלן עכ"פ מתשמישן לשעתן. וכן מסיק המג"א לדינא, דיש להורות שאין מבטלין כלי מהיכנן אפי' לפי שעה, אלא במקום הפסד מרובה. ע"כ.
חזינן שאף לא הביא את סברת המקילין בביטול כלי מהיכנו לשעה קלה, ומבואר דנקט לאסור בזה אף לשעה קלה. וכן מבואר עוד במ"ש (סי' רסה סק"ה), דמותר לתת כלי תחת נר של שעוה או של חלב, שחושש שמא יפול וידליק מה שתחתיו, דכיון דאפשר לנער מיד האיסור מתוך הכלי, לא חשיב מבטל כלי מהיכנו וכו', אם לא במקום הפסד. ואע"ג דלאחר שכבו יכול לנערם מן הכלי, מ"מ חשיב ביטול כלי מהיכנו לפי שעה עכ"פ, כיון שא"א לנערם מיד. ע"כ.
ועיין בתוס' רע"א (פ"ג דשבת אות סב), שעמד ע"ד המג"א בנר שעוה, ותמה מהגמ' שבת מג. ממה שהקשו על רב יוסף מנותנין כלי תחת הדלף, ולדברי המג"א לא קשיא ולא מידי, שהרי יכול לנערם מיד. ונשאר בצ"ע. ע"ש. [ועיין בתפארת ירושלים שם, ובספר גנון והציל ח"א (דף לו)].
ואחר שנים יצא לאור הספר הליכ"ע ח"ג, ושם (דף ריא) כתב כדברינו, שמותר לקלוף הביצה בידים בשבת, אלא שצריך לתת תחלה לתוך הצלחת של הקליפות פרוסת לחם או פרי, כדי שתהיה בסיס גם לדבר המותר, ויוכל לטלטלה, שאם לא יעשה כן, נמצא שמבטל כלי מהיכנו.
אלא שבחזו"ע שבת (כרך ג עמוד ריד) חילק בזה, שאם הוא ביטול כלי מהיכנו לשעה, אין בו איסור, ואם הוא מבטל הכלי לכל היום, אין הכי נמי יש בו איסור ביטול כלי מהיכנו.
[ואף שבילקו"י לא נתבאר חילוק זה, הנה גם בהליכ"ע וחזו"ע יו"ט לא נתבאר חילוק זה, והוא חידוש שמצינו בחזו"ע שבת ג. ובאמת דמה שכתבנו בילקו"י ליתן שם חתיכת פת וכדו', הנה ארווחנא בזה שיהיה מותר לטלטל הצלחת לאחר מכן, ולזרוק לאשפה, דהוי בסיס לדבר האסור והמותר. דלאו בכל דוכתא הוי בכלל גרף של רעי].
וז"ל מרן אאמו"ר שם: כתב בבא"ח (ש"ב מקץ אות טז), כל דבר שאסור לטלטלו אסור ליתנו בתוך כלי, משום דהוי מבטל כלי מהיכנו. ולכן אסור ליתן קליפי אגוזים ושקדים שאינם ראויים למאכל לתוך כלי ריקן שאין בו דבר הראוי למאכל אדם. ע"כ. (וע"ע במג"א סי' רסו ס"ק יד). וכיו"ב כתבו החת"ס (בהג' על המג"א סי' שח ס"ק נא), ורע"א (סי' שי ס"ו). [ועיין בשו"ת מנחת יצחק ח"ה סי' קכה].
ונראה שאם נותן הקליפות לתוך הכלי כדי לנערו אח"כ לפח האשפה אין בזה משום מבטל כלי מהיכנו. וכן מבואר במאירי (שבת קנד.) בפירוש הגמ' שם, וז"ל: שאם היו חבילות כלי זכוכית שאינם ניטלים בשבת, ואם יתיר החבלים יפלו ע"ג קרקע וישברו, כיצד עושה, מביא כרים וכסתות ומניח תחתיהן ומתיר החבלים, והכלים נופלים עליהם. בד"א כשהיו כלים קטנים, שאחר שנפלו על הכרים אפשר לו להשמיט הכרים והכסתות מתחתיהם, שנמצא שאין כאן משום ביטול כלי מהיכנו, ואע"פ שגם בנתינת כלי תחת התרנגולת לקבל ביצתה, יכול לנערה, וכן בנתינת כלי תחת הנר של שמן, פירשוה גדולי הראשונים (הרז"ה סו: מדפה"ר), בשמקצה את הכלי לכך כל היום, אבל אם דעתו לנערם מותר. ומסתמא אין דעתו לנער השמן, שמא ישפך, ולא לנער הביצה, שמא תשבר. ואין איסור בסיס לדבר האסור כשהונחו להסירם לשעתם.
וכ"כ עוד המאירי (שבת נא.) "יש מפרשים שאין דין בסיס כלל כל שלא נעשה אלא לצורך שעה ודעתו ליטלו משם". וכ"כ בחי' הר"ן (שבת קנד.), שלא אסרו בשלפי זוטרי, כיון שאפשר לשומטן, מש"ה לית בהו משום מבטל כלי מהיכנו, שביטול לשעה לא הוי ביטול, אא"כ נתבטל לכולי יומא.
וכ"כ בתוס' רי"ד (שבת קנד: ) וז"ל: ואי קשיא דנימא דכרים וכסתות נעשו בסיס לדבר האסור, י"ל שלא נאסר אלא כשמניחם בשבת על דעת לעמוד שם, הילכך נעשו בסיס לדבר האסור, אבל הכא לפי שעה הניח הכרים, ולא שיעמדו שם כל היום, הילכך מותר לשומטם.
וכן כתבו התוס' (שבת נא. ביצה ב.) בשם ר"ת, דלא חשיב כמניח, כיון שדעתו ליטלו בשבת. וכן תנן, בש"א מגביהין מעל השלחן עצמות וקליפין, וב"ה אומרים מסלק את הטבלא, ולא חשיב לב"ה כמניח. וכן נראה דעת הרמב"ן (שבת קנד. וכ"כ בשמו הרב תהלה לדוד סי' רסו סק"ט).
והרשב"א (שבת קנד.) כתב, הא דאוקימנא בשליפי זוטרי שיכול לנערן, איכא למידק מדאמרינן לעיל (מב.) אין נותנים כלי תחת התרנגולת לקבל ביצתה, ומפרש רב יוסף, דהיינו משום מבטל כלי מהיכנו. והרי ביצה כשליפי זוטרי היא, ויכול לנערה. ע"ש. (ועיין בחי' החתם סופר שם). ולפי מ"ש המאירי הנ"ל לא קשיא מידי, שמסתמא אין דעתו לנערה שמא תשבר. ומיהו האו"ז ח"ב (סי' כט) כתב, שאסור לתת כלי תחת נר של שעוה וכו'.
והן אמת שהרשב"א (שבת קנד.) הביא דברי בעל המאור הנ"ל שהתיר ביטול לשעתו. וכתב ע"ז, ואינו מחוור בעיני וכו'. אלא י"ל שלא התירו אפי' ביטול לשעתו אלא להצלת הפסד מרובה וכו'. וכ"כ בשלטי הגבורים (שבת סו: מהרי"ף).
נמצא דס"ל שכל שאין הפסד מרובה, ביטול כלי מהיכנו אפי' לשעתו אסור. אולם הריטב"א בחידושיו אחר שהביא דברי הרשב"א, הביא דברי בעל המאור, וכתב שנכון הוא. ע"ש. והמג"א (סי' רסו ס"ק יד) הביא מ"ש בעל המאור שהטעם שלא נאסרו בשליפי זוטרי מפני שלא נתנם אלא ע"מ לשומטם. וכתב, ונראה שכ"ד הרי"ף והרא"ש שהשמיטו הא דעששית. אבל הר"ן חולק, וס"ל שאפי' ביטול לפי שעה אסור. וכאן התירו מפני הפסד מרובה. ע"ש. והערה"ש (שם סק"ח) הביא מ"ש המג"א, דהרי"ף והרא"ש ס"ל כד' בעל המאור, דביטול כלי מהיכנו לפי שעה מותר אפי' בהפסד מועט, וכתב, מיהו כיון שהרמב"ם ורי"ו פסקו דין זה בהדיא, י"ל דהכי ס"ל להרי"ף והרא"ש דביטול כלי מהיכנו לפי שעה לא שרי אלא בהפסד מרובה כדעת הר"ן. וע"ע בא"ר שם (ס"ק יח), ובספר נהר שלום (סי' רסו סק"ז, וסי' שח ס"ק יז), ובמשנ"ב (ס"ק כז).
ומ"מ בנידון הקליפות יש לנו עוד סברא להתיר ע"פ מה שאמרו בביצה (כא.) אין מזמנין את הנכרי בשבת, משום שיורי כוסות (אחר ששותה הנכרי מן היין), דאיסורי הנאה נינהו, ופריך ולטלטלינהו אגב כסא, ופירשו התוס', דה"ט שלא נעשה הכוס בסיס לדבר האסור, משום דשיורי הכוס גריעי וראויים להתבטל לגבי הכוס.
וכן הרשב"א (ביצה ב. ובעבודת הקודש שער ב ס"ט), כתב, שעצמות וקליפין דלא חשיבי ואינם מצניעים אותם כלל לעולם אין להם תורת בסיס לדבר האסור, אע"פ שהניחם על השלחן. וכ"כ עוד הרשב"א (שבת קמג.), דהא דמטלטלי שמואל ורבא הגרעינים אגב פת וספל המים ולא חששו דהוי בסיס לדבר האסור, י"ל שאינו נעשה בסיס כיון שכל עצמו לא עושה כן אלא לזורקן, ודומה למה ששנינו מסלק את הטבלא ומנערה, כלומר במקום שהוא רוצה לזרוק שם הקליפין והעצמות. ומיהו אבן שע"פ החבית שאני, לפי שהיא צריכה לבנין וחס עליה שלא תאבד או שלא תתקלקל ותשבר וכו'.
וכ"כ הרמב"ן (שבת קמב.), שכל שאינו עושה כן אלא לזורקם אינו נעשה בסיס. ע"ש.
וכ"כ הר"ן (שבת ס. מדפה"ר), דהא דלא הוו ריפתא ולקנא דמיא בסיס לדבר האסור, י"ל שכיון שכל עצמו אינו עושה כן אלא לזורקן לא הוו בסיס. וכ"כ המאירי (ביצה ב. סוד"ה וכן מגביהין), שנראים הדברים כמ"ש גדולי הדור, שדברים אלו אין להם חשיבות שיאמר עליהן שיהא מקומן בסיס להם. וכ"כ הנימוק"י (שבת קמג.). וכ"כ הרב אהל מועד (דרך י נתיב ז). (ועיין בשיטה מקובצת ביצה ב.). והכא נמי הרי דעתו לזרוק אותם לתוך פח האשפה.
ועיין בשיירי כנה"ג (סי' שח הגה"ט אות ו) שכתב, ואסור לטלטל קליפות הביצה שאוכלים ביום השבת, שאינם ראויים למאכל בהמה, ונראה שלכן נתפשט המנהג ברוב בני אדם לשבור הביצה תוך כלי, ושם נופלים קליפתן. ע"כ. והובא בא"ר (סי' שח ס"ק סא), ובזכור לאברהם ח"ג (דף מח. אות קנד), ובס' בית מנוחה (דף ריד: ).
וכ"כ בספר שלחן עצי שטים (סי' ב דף כג.), שאם הניח המוקצה על דבר המותר, על דעת לשולפו מתחתיו, לא הוי בסיס לדבר האסור. וע"ע בשו"ת תפלה למשה (סי' כ). [ע"כ ממרן אאמו"ר זיע"א].
ואמנם בחזו"ע שם (עמוד ריט) כתב בזה"ל. וע"פ האמור יש להזהר שלא להניח ביו"ט קליפות ועצמות לתוך צלחת ריקה [אפי' הן ראויות למאכל בהמה, דבזה יו"ט חמיר משבת] שהרי ע"י כך הוא מבטל כלי מהיכנו, שהוא אוסר לטלטל את הכלי שהוא עם הקליפות שהם מוקצה במשך כל היום, אלא יש לו להניח תחלה פרי או פרוסת פת בתוך הצלחת, ואח"כ יתן הקליפות והעצמות לתוכה, שנעשית בסיס לאיסור והיתר, ואז יכול לטלטלה אח"כ להשליכן לאשפה. או לכל מקום שירצה, אבל קליפות של אגוזים ושקדים שאינן ראויות אפי' למאכל בהמה, אף בשבת צריך ליזהר בזה. [וכן מתבאר בש"ע סימן שי ס"ח]. ע"כ.
ומבואר שאפי' אם בכוונתו לזרוק הקליפות של אגוזים ושקדים אח"כ לאשפה, צריך ליזהר להניח תחלה פת או פרי אף בשבת. ולכאורה הוא סותר למה שהעלה לעיל מיניה דכל שהוא לשעה קלה אין בזה ביטול כלי מהיכנו.
וצ"ל בג' אופנים: א. דנראה דחשש לשיטת הראשונים דס"ל דאפי' הניח המוקצה לשעה קלה בלבד, ועל דעת להשליכו, בכל זאת הוי בסיס לדבר האסור, ואסור לטלטל הכלי שמונח בו, אם אין בו גם דבר היתר החשוב ממנו. וכן מוכח מהתוס' (ביצה ב.), בתירוץ ב'. וכן מתשובת הרא"ש (כלל כב סי' ח) שכתב, והטעם שמגביהין שלחן ומפה עם עצמות וקליפין אפי' קליפי אגוזים שאינןראויים למאכל בהמה, מפני שהם בטלים אגב הפת. עכ"ל. ולא כתב מפני שהניחן מלכתחלה על דעת להשליכם ולשעה קלה בלבד. והביאו מרן הב"י בסימן שח. וביאר כן גם בשיטת הסמ"ג (לאוין סה). וכן משמע שפסק מרן בש"ע ממה שהביא דין זה בסימן שח סעיף כז, וכתב הטעם שמותר "שהם אגב הפת". משמע דאל"ה אין חילוק ובכל גווני אסור.
ב. א"נ דבחזו"ע איירי לענין טלטול הצלחת לאחר מכן, ולכן כתב שיתן חתיכת פת לצלחת, ואז יוכל לטלטל הצלחת לזרוק האשפה, דהוי בסיס לדבר האסור וההיתר. ולא נצטרך להיתר של גרף של רעי, דמלבד שאין עושין גרף של רעי לכתחלה, הנה לאו בכל דוכתא חשיב כגרף של רעי.
ג. אי נמי דאיירי כשלא חשב כן להדיא שיהיה לשעה קלה, ויתכן שהקליפות יהיו בכלי עד סוף יום השבת. ואין הכי נמי כל עיקר איסור ביטול כלי מהיכנו הוא באופן שמבטל לגמרי את השימוש של הכלי, אבל אם הוא לשעה קלה לא שייך בזה ביטול כלי, שא"ז ביטול כשהוא לשעה קלה. ומ"ש בעמוד רי"ד הוא כשנותן לכתחלה במחשבה להדיא לשעה קלה. ושו"ר שמרן אאמו"ר זיע"א נשאל בסתירה זאת והשיב בזה"ל "בהלכות יו"ט נכתב כן "לחומרא", אבל הדין להקל". והו"ד בקובץ קול סיני (סיון תשע"ה עמוד קנד).
אלא שיש להבין, דלכאורה כשבדעתו להשאיר הפסולת שם, ואינו לשעה קלה, שהצרכנו ליתן שם חתיכת פת וכדו', ומה יועיל מה שיתן תחלה חתיכת פת או גרעין, דאמנם בתחלה שנתן בצלחת גרעין, הכלי מיועד לשימוש של היתר, אבל כאשר מרבה עליו קליפות, הרי הגרעין שנתן בתחלה בטל ברוב גדול, וזורק הכל לאשפה, וא"כ אכתי אמאי לא ייחשב כמבטל כלי מהיכנו.
וי"ל דכיון שיש שם חתיכת לחם ראויה למאכל, או גרעין הראוי למאכל, והוא ראוי לו או לבהמה לברור אוכל מתוך פסולת כדי לאכול לאלתר, אף שאינו רוצה בזה כעת, ואינו מחפש אחר הגרעין שנתן בתחלה, מ"מ כיון שראוי לאכילה אינו בכלל מבטל כלי מהיכנו. ולא גרע מפסולת הראויה למאכל בהמה. וראה עוד בילקו"י שבת כרך ב (עמוד שנה ד"ה והן).
ועיין בתוס' (ביצה ב. ד"ה ובית הלל) לחד תירוצא, דמיירי דאיכא אוכלים אחרים, ואז הוי בסיס לדבר האסור והמותר. ע"ש. ואע"פ שלשאר התירוצים אין צורך בכך, מ"מ לכתחלה מיהא חיישי' לאותו תירוץ.
ואין ראיה מהש"ע (סי' שט ס"ד) דליכא למיחש דהוי בסיס לדבר האיסור אא"כ היה בביה"ש, דהתם נפ"מ שהאיסור נסתלק ובכל זאת אסור הכלי, אבל כאן בעודן עליו חיישינן. ועיין בחי' הרשב"א ריש ביצה.
וכ"כ בהגהות החת"ס בגליון הש"ע ע"ד המג"א (סי' שח ס"ק נא). וכ"ה בבא"ח (סוף פרשת מקץ).
ויש לצרף בזה מ"ש במג"א (סי' שח ס"ק נא) בשם הרמב"ן במלחמות והר"ן, דהא דאסור בשאר מילי בככר היינו כשמטלטל האיסור ממש, אבל כשמטלטל ההיתר והאיסור מונח עליו, מטלטלו עמו. וא"ת ליהוי הריפתא והסל בסיס לד"א ולתסרי, י"ל כיון שכל עצמו אינו עושה כן אלא לזורקן, לא הוי בסיס. עכ"ל. ולפ"ז כל שמניח את הקליפות בצלחת ע"ד לזורקן, אין הצלחת נעשית בסיס לדבר האסור. וכנראה עפ"ז כתב בחת"ס בהגהותיו שם, ד"טוב" להניח חתיכת פת בצלחת קודם שיתן שם קליפות של ביצים. והיינו שאינו אלא בגדר חומרא לכתחלה, אבל לא לעיכובא. והיינו כיון שכל מה שנותן את הקליפות לתוך הצלחת הוא במטרה לזורקן, ובזה לא שייך בסיס לדבר האסור. שהרי אין דעתו להניח שם את הקליפות. ועיין בשו"ת שערי יושר (או"ח סי' נח) דכ"ז אינו לד' מרן, אלא צריך שיתן שם בתחלה חתיכת פת, ועליה הקליפות.
אולם כבר כתבנו שבחזו"ע שבת ג (עמוד ריא) חזר בו והתיר בזה לגמרי בלי לתת פת, שהרי נחלקו הראשונים בזה, דהרז"ה והריטב"א ס"ל דביטול לשעה לא הוי ביטול, אך דעת הרשב"א והר"ן דהוי ביטול, וכ' בערה"ש (דק"נ) דלהרי"ף והרא"ש יש עוד סברא להתיר, דכל שאינו נעשה אלא כדי לזורקן שרי, ע"פ מ"ש בביצה (כא.), וכן כתבו הרמב"ן, הר"ן, והמאירי, דעצמות וקליפין דלא חשיבי, ואין מצניעין אותם כלל לעולם, אין להם תורת בסיס לדבר האסור. ע"ש.
והנה ההיתר הנ"ל שכתב בחזו"ע, שאם הוא לפי שעה אין בזה ביטול כלי מהיכנו, לכאורה צ"ע קצת, כי בב"י (סי' רסה) הביא דברי הג"א הנ"ל, וכתב ע"ז, וצ"ל דס"ל כד' בעה"ת שכתב רבינו בסימן שט, דלא מיקרי מניח אא"כ דעתו להשאירו שם כל השבת וכו', דאילו לד' מי שחולק עליו וכו' נעשה בסיס לדבר האסור ואסור לנערו. עכ"ד בקיצור. ולפ"ז מרן שפסק בסימן שט כד' החולק על בעה"ת, אין לסמוך על היתר הג"א. ואף שיש מה לדון על מ"ש הב"י לתלות זה בזה, וכמ"ש במאמר מרדכי, מ"מ לד' הב"י גופיה שקבלנו הוראותיו לכאורה יש לאסור. ואפשר שמפני זה כתב בחזו"ע שהקליפות ג"כ אינן חשובים, דאפשר דהוי כעין ס"ס.
ובארחות שבת (עמ' קעא) כ', דמותר ליתן פסולת בצלחת שאינה חד פעמית, כאשר עומד לנערה אחר זמן, דאף שהצלחת אינה מיועדת להנחת פסולת, אלא לשימושים אחרים, מ"מ רגילות הוא להניח בצלחת פסולת לשעה ואח"כ לנערה, ולכן אפשר שיש לדון שלענין שימוש עראי זה נחשבת הצלחת כמוכנה לו. וצ"ע. ושם (הע' תע) כתב, דאפשר שיש טעם נוסף להקל ליתן פסולת בצלחת, שהרי אפשר מיד לנערה ע"ג המפה, אלא דלפי הגר"ז אין זו סברא להיתר. [ומלבד זה מצוי שהפסולת היא בגדר גרף של רעי, ובכה"ג אין איסור ביטול כלי מהיכנו כלל, שהרי מותר לטלטל את הפסולת]. והנה הראשונים הקשו במשנה (שבת קמג.) דמסלק את הטבלה ומנערה, אמאי הטבלה לא נעשתה בסיס [עיין תוס' ורשב"א ביצה ב.]. ויש לעיין אמאי לא הקשו דיאסר ליתן הקליפין על הטבלה מדין ביטול כלי מהיכנו. ולכאורה מוכח מזה שהואיל והטבלה מוכנה להניח עליה קליפי אוכלין עכ"פ לזמן סעודה, לא מיקרי ביטול כלי מהיכנו. ועי"ל דכיון שיכול מיד לנער את הפסולת מהטבלה, מש"ה אין בזה איסור ביטול כלי מהיכנו. אך אין לתרץ דהקליפות ע"ג הטבלה הוו גרף ש"ר, דא"כ אין בזה איסור בסיס.
בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא הרבנות הראשית לישראל
 
בס"ד, יא תמוז תשפ"א, 2-1435/פ​
לכבוד האברך החשוב והנעלה,
הרב נריה כהן נ"י
שלום רב,
מה ששאל אודות מה שמבואר בספר ילקו"י שבת כרך ב (עמ' שלא) בהערה, בשם המשנ"ב, שאע"פ שכלים שמלאכתם להיתר אין בהם דין מוקצה מחמת חסרון כיס, מ"מ בכלי שהוא גדול וכבד שאינו יכול להיטלטל אלא ע"י כמה אנשים כגון ארון או ארגז שמקפיד עליו בחול שלא להזיזו ממקומו, בזה שפיר יש עליו דין מוקצה מחמת חסרון כיס, שהרי כמעט ואין מציאות שישתמש בטלטולו, משא"כ בשאר כלי היתר, ושואל לפ"ז מדוע מבואר שם בהמשך, ששעון קיר ותמונה אומנותית, שאדם מקפיד עליהם שלא לטלטלם שמא יתקלקלו, אין בהם משום מוקצה מחמת חסרון כיס, ומותר לטלטלם, והרי הוא מקפיד שלא להזיזם ממקומם שמא יפגמו.
הנה שם כתבנו בלשון "ושמא" לא כתב כן אלא בכלי שהוא כבד וכו' שכמעט ואין מציאות שישתמש בטלטולו, משא"כ בתמונה אפי' שהיא אומנותית שייך באיזה מקרים, ואפי' מועטים שמטלטלים כדי להראותה לאורח חשוב וכדומה. וגם זה כתבנו בלשון שמא, כי יתכן שהמשנ"ב ס"ל כדעת הפוסקים שס"ל שגם במלאכת היתר שייך מוקצה מחמת חסרון כיס, אך אנן ס"ל שאין איסור בכלי שמלאכתו להיתר, וממילא גם בארון יהיה מותר לטלטלו, וכפשט דברי מרן הש"ע שם כל כלי אפי' הוא גדול וכבד הרבה לא נתבטל שם כלי ממנו, לא מפני גדלו ולא מפני כבדו, וגם בתמונה אומנותית ואפי' שמקפידים עליה שלא לטלטלה אם נפלה בשבת אין עליה תורת מוקצה ומותר לטלטל בשבת, וע' בספר חזו"ע שבת כרך א (עמ' רסא) ושבת כרך ג (עמ' צא).

בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב הראשי לישראל
 
מכתב שהובא בקובץ בית יוסף גיליון ל"ג סי' ש"א:

בס"ד, יח כסלו תשע"ז​

לכבוד היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת ה"ה ר' ישראל אלוף נ"י
שלום רב,
אודות שאלתו בדבר קוביא הונגרית שהילדים משחקים בה בזמן הזה, האם מותר לשחק בה בשבת, האם יש לחשוש משום בורר, או משום כותב או בונה.
הנה נידון זה נתבאר בשו"ת הראשון לציון חלק א נא לעיין שם ותראה את כל הטעמים. וע"ע בספר ילקוט יוסף כרך ב (עמ' שצא, ושבת כרך א חלק שני סימן רסה מהדורת תשע"א) דמבואר, דמשחקים של ילדים כגון אבני פלא ולגו או בובה ומכונית שלדינא יש להקל בזה לקטנים, ואף מותר ליתן לקטן בידים ע"מ שישחק בהם, והטעם שאין לאסור המשחק באבני פלא, ואין בו משום בונה וסותר, שיש לדמות דין זה למה שנפסק בש"ע (סי' שיג סעיף ו), שכוס של פרקים מותר לפרקו ולהחזירו בשבת מפני שאין בנין וסתירה בכלים, וה"ה לאבני הפלא שהבנין שנעשה אינו בר קיימא כלל, ואינו מחברן ע"י ברגים או יתדות או מסמרים, ועומד להתפרק בכל שעה, ובפרט לפי מה שהעלה הח"ס או"ח (סי' עב) שבנין לשעה לא חשיב בנין, ודלא כהירושלמי שסובר שבנין לשעה הוי בנין, שנראה שהתלמוד שלנו (שבת לא: ) חולק על הירושלמי, והלכה כש"ס שלנו, וכן העלה בהגהות עתים לבינה על ספר העתים (עמ' שמו), וכ"כ בספר מגילת ספר על הסמ"ג (חלק לאוין דף יא: ), וכ"כ בפתח הדביר ח"ג (סי' שטו), ועוד אחרונים. וה"ה לשאר המשחקים כגון משחק המגנט או קפלה שמותר לילד קטן לשחק בהם כיון שאינו מחברן ע"י ברגים או מסמרים.
וכיו"ב פסק מרן הש"ע (סי' רנט סעיף ז) תנור שמניחים בו החמין וסותמים פי התנור בדף, ושורקים אותו בטיט מערב שבת, מותר לסתור אותה סתימה בשבת כדי להוציא החמין, ומקור הדין בתרומת הדשן (סי' סה), ונתן טעם לכך מפני שלא נעשה לקיום כלל, אין בזה איסור אפי' מדרבנן.
וגם לענין כותב ובורר שאין לזה קיום, ופעמים שמיד מפרקים ומשנים את צורת הקוביה, אין בזה דין כותב ולא דין בורר, ומ"מ כל ההיתר לשחק בזה הוא רק לקטנים בלבד אבל לגדול אין להתיר לשחק בשום משחק ודינו ככדור שאסר בזה מרן הש"ע, ואף שבספר שמירת שבת כהלכתה כתב להתיר לשחק בקוביה גם לגדול, מפני שאין הקוביה מתפרקת, וגם אם מתפרקת אין דרך לפרקה, ולכן מותר לשחק בה. מ"מ לדידן הקוביה היא מוקצה, דלא חזי לגדולים. דכל משחק אינו ראוי לגדולים. וע' בספר ילקו"י שבת כרך ב (עמ' שצא, ועמ' תקב, ועמ' תרלו), דקטן המשחק בצעצועים בשבת א"צ להפרישו, וי"א דמ"ש מרן הש"ע (סי' ש'ח סמ"ה) גבי כדור דאסור לשחק בו בשבת דוקא בכדור אסר, דיש שם טעם נוסף וכמ"ש בירושלמי טוב שמעון למה חרב י"א מפני הזנות, וי"א שהיו משחקים בכדור, ולפ"ז שאר המשחקים יודה מרן דשרי לטלטלן, ויש חולקים ע"ז וסוברים שבכל אופן לדעת מרן כל המשחקים אסורים לגדול לשחק בהם בשבת, וכן הביא במג"א (ס"ק ע"ב), בשם שבולי הלקט שדבר שתשמישו רק לשחק בו, אין שם כלי עליו, וחשיב כאבן, והוי מוקצה מחמת גופו. ע"ש. ולא דוקא בכדור, וכן נראה מסתמות דברי מרן. וראה בילקו"י שם עמ' תרלז.
ולכן מה שאמר גיסי הרב בוטבול ברדיו בשם מרן אאמו"ר זיע"א, שמותר לשחק בכדור ושאר משחקים בשבת גם לדעת מרן. טעה גם בזה, ואינו נכון, והוא בניגוד למה שנתבאר בשם מרן אאמו"ר בילקוט יוסף. וחבל שגורם בלבול בצבור בעניני הלכה. וב"ה שלאחר זמן יצא לאור חזו"ע שבת כרך ג, ושם העלה כדברינו, ומהטעמים שביארנו בס"ד בילקו"י, שאין להקל לשחק במשחקים בשבת. ורק ליתן לקטן יש להקל בזה.
וההיתר ליתן לקטן משחקים בידים, הוא עפמ"ש מרן הב"י בסי' רס"א גבי קידוש בביהכ"נ, דכיון שיש חולקים בזה, אף שבגדול יש להחמיר, מיהו מותר ליתן לקטן לשתות מהיין בקידוש שעושים בביהכ"נ. דכיון דדין חינוך הוא מדרבנן, יש לסמוך על המקילין. וה"ה בנ"ד. [ואמנם אין לזה קשר למחלוקת הראשונים שהובא בסי' שמג, אם מותר ליתן לקטן בידים איסור דרבנן, שדעת הרמב"ם לאסור בזה, ולדעת הרשב"א והר"ן מותר ליתן לקטן בידים איסור דרבנן. ומרן שם פסק כדעת הרמב"ם, ולכאורה לפ"ז גם בנ"ד אין ליתן לקטן בידים את המשחקים בשבת, אולם הכא י"ל דלכו"ע אין לגדול לאחוז במוקצה כדי ליתנו לקטן, שבעצם האחיזה במוקצה הוא עושה איסור, ואילו בנתינת איסור דרבנן לקטן בידים, הגדול אינו עושה שום איסור. ואמנם מאחר שי"א שאין דין מוקצה במשחקים בשבת, בכה"ג אף הגדול מותר לו לאחוז במשחקים וליתנם לקטן, ולסמוך על המקילין לצורך הקטן. ומה שיש שטענו שכיום שיש בתי חרושת מיוחדים למשחקים וכו', הנה מאן יימר לן שבזמנם לא עשו משחקים במיוחד לקטנים לפי היכולת של אותו דור, סוף סוף אין המשחקים מיועדים לגדולים, כי לא ניתנו שבתות וימים טובים לעם ישראל אלא כדי שיעסקו בהם בתורה, ולעונג, אבל לא לדבר שאין בו צורך האדם כמו משחקים. ומש"ה מיבדל בדילי מיניה אינשי והוו מוקצה לגדולים. וראה בילקו"י שבת ב' הנ"ל אריכות בביאור דין זה].
על כן אע"פ שבספר שמירת שבת כהלכתה היקל בזה, אנו שנוהגים ופוסקים כדעת מרן הש"ע אין לגדול לשחק בשבת לא בכדור ולא בשאר המשחקים, ורק להושיט לקטן מותר.
בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא בית הדין הרבני הגדול
 
בס"ד, יג תמוז תשע"ו​
לכבוד השואלים הנכבדים ה' עליהם יחיו. שלום וברכה,
מה שדיברנו בשיעור בלווין שדעת מרן מלכא זצוק"ל, שאין להתיר פסיק רישא כשמתכוון למלאכת היתר ע"פ סברת הרשב"א אלא בהצטרף ספק נוסף, כך היתה דעתו של מרן ביבי"א, וכך ביארנו בילקו"י שבת כרך ה. ראה שם. ואמנם לאחר עשרות שנים מרן זיע"א כתב בספר חזו"ע שבת ח"ה (עמ' צז), שאם נכנס צבי לבית יש אוסרים לסגור הדלת אע"פ שאינו מתכוין לצודו, ויש מתירים, ונכון להחמיר. ומשמע דמעיקר הדין סמך על הרשב"א. צ"ל דלאו דוקא, וכוונתו שיש לצרף עוד צירוף נוסף, ואז אפשר לסמוך על דברי הרשב"א. וצ"ע אם נוסח זה בדוקא, ושמא אחד המגיהים שינו בנוסח הסעיף בסופו, וצ"ל ויש להחמיר.
ומה שדיברנו דשרי לעלות ולרדת במעלית שבת אלא דנכון להחמיר, ושאלתם שבספר הליכות עולם ח"ד (עמ' קנח), משמע דוקא חולה או יולדת, הנה עיין בהערה שהביא מ"ש הגרש"ז אוירבך להתיר, ומ"ש בשו"ת מנחת יצחק לאסור, ודעתו למסקנא כדעת המתירים, ושם הנידון בסתם אדם ולא דוקא בחולה, ומ"ש בהלכה חולה או יולדת זה מפני ששם מדבר בהלכות חולה ולכן הזכיר חולה, אך לאו דוקא הוא. וזיל בתר טעמא, שלפי כל מה שנתבאר בטעמא דמילתא מה לי חולה וזקן מה לי אדם בריא, אטו הגאון רבי יצחק אלחנן שהיקל בפ"ר דלא איכפת ליה בדרבנן הוא דוקא בחולה. זה ודאי אינו. ובענין סומא שעלה לתורה אם לענות אמן אחר ברכותיו, ע' בספר ילקו"י שבת כרך א חלק רביעי (מהדורת תשע"ג עמ' תכא), שנתבאר לכתחלה אין להעלות סומא לס"ת גם לא לעליית מוספים, אולם אם עלה לא ירד, ואין גוערין בו, כיון שיש לו ע"מ שיסמוך, וע"ש בהערה נימוקי ההלכה, ועל כן מותר לענות אמן אחר ברכותיו.
ובענין לשחק במשחקים בשבת, הנה לדידן כל המשחקים בשבת עבור הגדול הם מוקצה, כי שבת נועדה לתפלה ולתורה, ולא לאיבוד זמן במשחקים. אא"כ הקטן בוכה ורוצה לשחק בהם שבזה מותר לגדול להביא לו את המשחקים, ובזה יסמוך על הרמ"א. וע' בספר ילקו"י שבת כרך ב (עמ' שצא, ועמ' תקב, ועמ' תרלו), דקטן המשחק בצעצועים בשבת א"צ להפרישו, וי"א שמ"ש הש"ע (סי' שח סמ"ה) גבי כדור דאסור לשחק בו בשבת דוקא בכדור אסר, דיש שם טעם נוסף וכמ"ש בירושלמי טור שמעון למה חרב י"א מפני הזנות, וי"א שהיו משחקים בכדור, ולפ"ז שאר המשחקים יודה מרן דשרי לטלטלן, ויש סוברים שבכל אופן לדעת מרן כל המשחקים אסורים לגדול לשחק בהם בשבת, וכן הביא במג"א (ס"ק עב), בשם שבולי הלקט שדבר שתשמישו רק לשחק בו, אין שם כלי עליו, וחשיב כאבן, והוי מוקצה מחמת גופו. ע"ש. ולא דוקא בכדור, וכן נראה מסתמות דברי מרן. וראה בילקו"י שם עמ' תרלז. וראה עוד בילקו"י שבת כרך ב מהדורת תשע"א סימן רסה.
וההיתר ליתן לקטן משחקים בידים, הוא על פי מה שכתב מרן הב"י בסימן רסא גבי קידוש בביהכ"נ, דכיון שיש חולקים בזה, אף שבגדול יש להחמיר, מיהו מותר ליתן לקטן לשתות מהיין בקידוש שעושים בביהכ"נ. דכיון דדין חינוך הוא מדרבנן, יש לסמוך על המקילין. וה"ה בנ"ד. [ואמנם אין לזה קשר למחלוקת הראשונים שהובא בסי' שמג, אם מותר ליתן לקטן בידים איסור דרבנן, שדעת הרמב"ם לאסור בזה, ולדעת הרשב"א והר"ן מותר ליתן לקטן בידים איסור דרבנן. ומרן שם פסק כדעת הרמב"ם, ולכאורה לפ"ז גם בנ"ד אין ליתן לקטן בידים את המשחקים בשבת, אולם הכא י"ל דלכו"ע אין לגדול לאחוז במוקצה כדי ליתנו לקטן, שבעצם האחיזה במוקצה הוא עושה איסור, ואילו בנתינת איסור דרבנן לקטן בידים, הגדול אינו עושה שום איסור. ואמנם מאחר שיש אומרים שאין דין מוקצה במשחקים בשבת, בכה"ג אף הגדול מותר לו לאחוז במשחקים וליתנם לקטן, ולסמוך על המקילין לצורך הקטן. ומה שיש שטענו שכיום שיש בתי חרושת מיוחדים למשחקים וכו', הנה מאן יימר לן שבזמנם לא עשו משחקים במיוחד לקטנים לפי היכולת של אותו דור, סוף סוף אין המשחקים מיועדים לגדולים, כי לא ניתנו שבתות וימים טובים לעם ישראל אלא כדי שיעסקו בהם בתורה, ולעונג, אבל לא לדבר שאין בו צורך האדם כמו משחקים. ומש"ה מיבדל בדילי מיניה אינשי והוו מוקצה לגדולים. וראה בילקו"י שבת ב הנ"ל אריכות בביאור דין זה].
על כן אע"פ שבספר שמירת שבת כהלכתה היקל בזה, אנו שנוהגים ופוסקים כדעת מרן הש"ע אין לגדול לשחק בשבת לא בכדור ולא בשאר המשחקים, ורק להושיט לקטן מותר. ומה שאמר הרב בוטבול ברדיו בשם מרן אאמו"ר זיע"א, שמותר לשחק בכדור ושאר משחקים בשבת גם לדעת מרן הש"ע. אינו נכון, והוא בניגוד גמור למה שנתבאר בשם מרן אאמו"ר בילקו"י. וחבל שגרם בלבול בצבור בענין זה. וב"ה שלאחר זמן יצא לאור חזו"ע שבת כרך ג, ושם העלה כדברינו ממש, ומהטעמים שביארנו בס"ד בילקו"י, שאין להקל לשחק במשחקים בשבת. ורק ליתן לקטן יש להקל בזה.
בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא בית הדין הרבני הגדול
 
ב"ה. י"ב תשרי תשע"ו​
לכבוד האברך החשוב, לן באהלה של תורה, כבוד שם תפארתו הרה"ג רבי י. ק. שליט"א
שלום רב,
באשר שאל אודות טלטול שטר פרוזבול בשבת, נראה לדינא דשרי לטלטלו, אחר שעשוי ללמוד ממנו הלכה, כי יש כמה נוסחי פרוזבול. וכמו שכתב כת"ר שליט"א.
והדבר דומה לטלטול גט בשבת, דהנה בגמ' (גיטין עז ב) אמרו, ההוא שכיב מרע דכתב לה גיטא לדביתהו בהדי פניא דמעלי שבתא ולא הספיק למיתביה לה, למחר תקף ליה עלמא, [והיה ירא פן ימות ותזקק ליבם, ואסור לטלטל גט בשבת ולמוסרו לה. רש"י]. אתו לקמיה דרבא אמר להו זילו אמרו ליה ליקניה ניהלה לההוא דוכתא דיתיב ביה גיטא, ותיזל איהי ותיחוד ותפתח ותחזיק ביה וכו'. והקשו התוס', ואף על גב דבתוספתא בפרק משילין תניא אין מקדשין ואין מגרשין בשבת, ואם כן היאך התירו כאן שיקנה לה את רשותו, ותירצו, בשכיב מרע הקילו דלא תפול קמי יבם. [ועיין תוס' ביצה יז. ד"ה מאי, שתירצו תירוץ אחר].
וכן פסקו הרי"ף, והרא"ש, ועוד. וז"ל הטור (אהע"ז סי' קלו): אין מגרשין בשבת. ואם השעה צריכה לכך כגון שכיב מרע שתקף עליו החולי ורוצה לגרש כדי שלא תיזקק ליבום, אם הגט ברשותו, יתן לה הרשות ותזכה בו ובגט שבתוכו. אבל לא יטלטל את הגט ליתנו לה, מפני שהוא מוקצה. ואם אי אפשר בלא טלטול כגון שאין הגט מונח ברשותו, יטלנו בידו ויתננו לה שלא העמידו דבריהם במקום שכיב מרע. ע"כ.
ומרן הב"י שם הביא בשם המרדכי והסמ"ג והגהות שכתבו: ומיהו בזה"ז שניתנה תורה שבעל - פה ליכתב לכו"ע מותר לטלטל גט בשבת, שהרי אדם יכול ללמוד ממנו כמה הלכות גט. ומרן [בבדק הבית] תמה על דבריהם, שהרי ההוא שכיב מרע דתקיף ליה עלמא, בימי רבא היה, ובימיו כבר ניתנה תורה שבע"פ ליכתב. ע"ש. ולכאורה משמע דס"ל למרן שאסור לטלטל גט זולת במקום שהוא שכיב מרע. [אלא שאין זה מוכרח דמרן פליג אמרדכי, די"ל דרק העיר עליו בבדק הבית, אבל לדינא מסכים עם המרדכי]. וזת"ד מרן הש"ע (אהע"ז שם סעיף ז'): אין מגרשין בשבת, ואם השעה צריכה לכך, יקנה לה אותו מקום שהגט בתוכו וכו'. ואם אי - אפשר בלא טלטול כגון שאין הגט מונח ברשותו יטלנו בידו ויתננו לה. ע"כ.
והרמ"א בדרכי משה (סימן שז סק"ח) הביא דברי המרדכי וכתב, שהמרדכי הוצרך לזה שאדם יכול ללמוד וכו', בגט הכתוב בלשון לעז, אבל בכתוב בלשון הקודש יש להתיר בלאו הכי משום שיכול ללמוד ממנו לשון הקודש. וללמוד ממנו דברי תורה. ע"כ. וכ"פ באבן העזר שם ס"ז, דבזה"ז שכותבין תורה שבעל - פה מותר לטלטל גט בשבת, ויכול ליתנו לה בכל ענין. ועיין בב"ש (שם סק"ח) שכתב, שמרן הש"ע השמיט דברי המרדכי משום שחולק על דבריו. וע"ע במג"א (סימן שז ס"ק כד) שהביא עוד פוסקים [האגודה והשל"ה] שחולקים על דברי המרדכי. והיינו, דכיון שהוא תשמיש רחוק ללמוד ממנו הלכות הגט, אין להתחשב בתשמיש זה להתירו מאיסור מוקצה. וכן יש להורות לדידן, שלא לטלטל גט בשבת. ואף שבמשנ"ב (סימן שז ס"ק סג) העלה להקל לטלטל גט אף שכתוב בלשון לע"ז, שיכול ללמוד ממנו דיני גט. וע"ש בשעה"צ (סק"ע), מ"מ נראה שלדעת מרן יש להחמיר בזה. ועיין בכה"ח (סימן שח אות מט) שהביא משם פסקי רקנאטי (סימן צה) ושה"ג בשם סמ"ג, דפסקו להתיר לטלטל גט בשבת מפני שיש ללמוד ממנו כמה דינים. אך המהרש"ל (פרק ה' סימן ו') פסק לאסור לטלטל גט בשבת. ולדעת התוס' והרשב"א (בחידושיו לגיטין שם), יש לחלק בזה בין קודם נתינת הגט לאחר נתינת הגט, דאל"ה מ"ש משאר שטרות שמטלטלין אותן בשבת. אע"כ דשאר שטרות ראויים לצור ע"פ צלוחיתו. אבל גט קודם נתינה אינו ראוי לצור ע"פ צלוחיתו, דלגירושין קאי. א"נ אף שאר שטרות אסורין בטלטול וכו'. ור"י הזקן אומר, שאפי' אם נאמר שעכשיו אינו מוקצה לפי שראוי להתלמד ממנו עניני הגט. מ"מ להם היה אסור שלא היו לומדין הלכות כי אם בעל פה. ע"כ. וכ"פ בעולת שבת (אות יג), דיש לחלק בזה בין קודם נתינת הגט לאחר הנתינה. וראה עוד בכה"ח (סימן שז אות קיט) שהביא משם הא"א (אות כד) שכתב, שאם אינו מקפיד לצור ע"פ צלוחיתו שרי לטלטל, ואף למ"ד גט יש בו משום קדושה י"א שמותר לכסות צלוחית בספר, דמה לי שהספר מונח בכאן או שמונח בכאן. ועיין באבן העזר (סי' קלו) שלדעת הש"ע אסור, ולדעת הרמ"א מותר, ועל כן הכריע לומר שאם אינו מקפיד לצור ע"פ צלוחיתו מותר. ע"ש. ולענין הלכה נראה שיש להחמיר שלא לטלטל הגט בפרט קודם נתינת הגט לאשה.
והנה הרא"ש בגיטין (שם ס"ב) כתב, ואף - על - פי שרגילים לטלטל איגרת בשבת, היינו משום דחזי לצור על פי צלוחיתו. אבל גט מקצי ליה ודמי לספרא דאגדתא דאסור לטלטולי לעיל פרק הנזיקין. ובקרבן נתנאל שם תמה ע"ז, דהא בפרק הנזיקין מסיק הגמרא דשרי למיקרי ביה ושרי לטלטולי. וכן פסק הרא"ש בפרק הנזיקין סימן כ'. וי"ל, דהתם סתם התלמוד, אבל רבה ורב יוסף הוה סבירא להו דאסור למיקרי ביה ואסור לטלטולי. ואם כן יש לומר דרבא שהיה תלמידם ולא מצינו שחולק עם רבותיו בזה סבירא ליה נמי דאסור לטלטולי. ועל פי זה מיושבת קושית בדק הבית. גם בספר בית שמואל הניח בצ"ע על מ"ש המרדכי והובא בש"ע סימן קלו, דבזמן הזה שכותבין תורה שבעל פה מותר לטלטל גט בשבת. והא בימי רבא ניתנה תורה בעל פה לכתוב ולמה הורה לאיסור, ואי כדבריהם תקשי לך נמי על רבינו מ"ש הכא דספרא דאגדתא אסור לטלטולי. [ועיין בשמירת שבת כהלכתה דף רלח הערה לג].
בברכת התורה ולומדיה
יצחק יוסף
ראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא בית הדין הרבני הגדול
 
ב"ה. י"ב תשרי תשע"ו​
לכבוד האברך החשוב, לן באהלה של תורה, כבוד שם תפארתו הרה"ג רבי י. ק. שליט"א
שלום רב,
באשר שאל אודות טלטול שטר פרוזבול בשבת, נראה לדינא דשרי לטלטלו, אחר שעשוי ללמוד ממנו הלכה, כי יש כמה נוסחי פרוזבול. וכמו שכתב כת"ר שליט"א.
והדבר דומה לטלטול גט בשבת, דהנה בגמ' (גיטין עז ב) אמרו, ההוא שכיב מרע דכתב לה גיטא לדביתהו בהדי פניא דמעלי שבתא ולא הספיק למיתביה לה, למחר תקף ליה עלמא, [והיה ירא פן ימות ותזקק ליבם, ואסור לטלטל גט בשבת ולמוסרו לה. רש"י]. אתו לקמיה דרבא אמר להו זילו אמרו ליה ליקניה ניהלה לההוא דוכתא דיתיב ביה גיטא, ותיזל איהי ותיחוד ותפתח ותחזיק ביה וכו'. והקשו התוס', ואף על גב דבתוספתא בפרק משילין תניא אין מקדשין ואין מגרשין בשבת, ואם כן היאך התירו כאן שיקנה לה את רשותו, ותירצו, בשכיב מרע הקילו דלא תפול קמי יבם. [ועיין תוס' ביצה יז. ד"ה מאי, שתירצו תירוץ אחר].
וכן פסקו הרי"ף, והרא"ש, ועוד. וז"ל הטור (אהע"ז סי' קלו): אין מגרשין בשבת. ואם השעה צריכה לכך כגון שכיב מרע שתקף עליו החולי ורוצה לגרש כדי שלא תיזקק ליבום, אם הגט ברשותו, יתן לה הרשות ותזכה בו ובגט שבתוכו. אבל לא יטלטל את הגט ליתנו לה, מפני שהוא מוקצה. ואם אי אפשר בלא טלטול כגון שאין הגט מונח ברשותו, יטלנו בידו ויתננו לה שלא העמידו דבריהם במקום שכיב מרע. ע"כ.
ומרן הב"י שם הביא בשם המרדכי והסמ"ג והגהות שכתבו: ומיהו בזה"ז שניתנה תורה שבעל - פה ליכתב לכו"ע מותר לטלטל גט בשבת, שהרי אדם יכול ללמוד ממנו כמה הלכות גט. ומרן [בבדק הבית] תמה על דבריהם, שהרי ההוא שכיב מרע דתקיף ליה עלמא, בימי רבא היה, ובימיו כבר ניתנה תורה שבע"פ ליכתב. ע"ש. ולכאורה משמע דס"ל למרן שאסור לטלטל גט זולת במקום שהוא שכיב מרע. [אלא שאין זה מוכרח דמרן פליג אמרדכי, די"ל דרק העיר עליו בבדק הבית, אבל לדינא מסכים עם המרדכי]. וזת"ד מרן הש"ע (אהע"ז שם סעיף ז'): אין מגרשין בשבת, ואם השעה צריכה לכך, יקנה לה אותו מקום שהגט בתוכו וכו'. ואם אי - אפשר בלא טלטול כגון שאין הגט מונח ברשותו יטלנו בידו ויתננו לה. ע"כ.
והרמ"א בדרכי משה (סימן שז סק"ח) הביא דברי המרדכי וכתב, שהמרדכי הוצרך לזה שאדם יכול ללמוד וכו', בגט הכתוב בלשון לעז, אבל בכתוב בלשון הקודש יש להתיר בלאו הכי משום שיכול ללמוד ממנו לשון הקודש. וללמוד ממנו דברי תורה. ע"כ. וכ"פ באבן העזר שם ס"ז, דבזה"ז שכותבין תורה שבעל - פה מותר לטלטל גט בשבת, ויכול ליתנו לה בכל ענין. ועיין בב"ש (שם סק"ח) שכתב, שמרן הש"ע השמיט דברי המרדכי משום שחולק על דבריו. וע"ע במג"א (סימן שז ס"ק כד) שהביא עוד פוסקים [האגודה והשל"ה] שחולקים על דברי המרדכי. והיינו, דכיון שהוא תשמיש רחוק ללמוד ממנו הלכות הגט, אין להתחשב בתשמיש זה להתירו מאיסור מוקצה. וכן יש להורות לדידן, שלא לטלטל גט בשבת. ואף שבמשנ"ב (סימן שז ס"ק סג) העלה להקל לטלטל גט אף שכתוב בלשון לע"ז, שיכול ללמוד ממנו דיני גט. וע"ש בשעה"צ (סק"ע), מ"מ נראה שלדעת מרן יש להחמיר בזה. ועיין בכה"ח (סימן שח אות מט) שהביא משם פסקי רקנאטי (סימן צה) ושה"ג בשם סמ"ג, דפסקו להתיר לטלטל גט בשבת מפני שיש ללמוד ממנו כמה דינים. אך המהרש"ל (פרק ה' סימן ו') פסק לאסור לטלטל גט בשבת. ולדעת התוס' והרשב"א (בחידושיו לגיטין שם), יש לחלק בזה בין קודם נתינת הגט לאחר נתינת הגט, דאל"ה מ"ש משאר שטרות שמטלטלין אותן בשבת. אע"כ דשאר שטרות ראויים לצור ע"פ צלוחיתו. אבל גט קודם נתינה אינו ראוי לצור ע"פ צלוחיתו, דלגירושין קאי. א"נ אף שאר שטרות אסורין בטלטול וכו'. ור"י הזקן אומר, שאפי' אם נאמר שעכשיו אינו מוקצה לפי שראוי להתלמד ממנו עניני הגט. מ"מ להם היה אסור שלא היו לומדין הלכות כי אם בעל פה. ע"כ. וכ"פ בעולת שבת (אות יג), דיש לחלק בזה בין קודם נתינת הגט לאחר הנתינה. וראה עוד בכה"ח (סימן שז אות קיט) שהביא משם הא"א (אות כד) שכתב, שאם אינו מקפיד לצור ע"פ צלוחיתו שרי לטלטל, ואף למ"ד גט יש בו משום קדושה י"א שמותר לכסות צלוחית בספר, דמה לי שהספר מונח בכאן או שמונח בכאן. ועיין באבן העזר (סי' קלו) שלדעת הש"ע אסור, ולדעת הרמ"א מותר, ועל כן הכריע לומר שאם אינו מקפיד לצור ע"פ צלוחיתו מותר. ע"ש. ולענין הלכה נראה שיש להחמיר שלא לטלטל הגט בפרט קודם נתינת הגט לאשה.
והנה הרא"ש בגיטין (שם ס"ב) כתב, ואף - על - פי שרגילים לטלטל איגרת בשבת, היינו משום דחזי לצור על פי צלוחיתו. אבל גט מקצי ליה ודמי לספרא דאגדתא דאסור לטלטולי לעיל פרק הנזיקין. ובקרבן נתנאל שם תמה ע"ז, דהא בפרק הנזיקין מסיק הגמרא דשרי למיקרי ביה ושרי לטלטולי. וכן פסק הרא"ש בפרק הנזיקין סימן כ'. וי"ל, דהתם סתם התלמוד, אבל רבה ורב יוסף הוה סבירא להו דאסור למיקרי ביה ואסור לטלטולי. ואם כן יש לומר דרבא שהיה תלמידם ולא מצינו שחולק עם רבותיו בזה סבירא ליה נמי דאסור לטלטולי. ועל פי זה מיושבת קושית בדק הבית. גם בספר בית שמואל הניח בצ"ע על מ"ש המרדכי והובא בש"ע סימן קלו, דבזמן הזה שכותבין תורה שבעל פה מותר לטלטל גט בשבת. והא בימי רבא ניתנה תורה בעל פה לכתוב ולמה הורה לאיסור, ואי כדבריהם תקשי לך נמי על רבינו מ"ש הכא דספרא דאגדתא אסור לטלטולי. [ועיין בשמירת שבת כהלכתה דף רלח הערה לג].
בברכת התורה ולומדיה
יצחק יוסף
ראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא בית הדין הרבני הגדול
יישר כח גדול.
זה יעזור מאוד לספר.
 
כרגע אני באמצע הסימינים שיח, שיט, שכ, שכא.
אז למי שייש מכתב ממרן הרשל"צ שיוכל לשלוח לי לתועלת הלומדים דברים חדשים שמרן כתב
זכות הרבים תעמוד לו, זה מאוד יעזור לי.
 
אני כתבתי הרבה על הלכות מוקצה והבאתי מדבריו של רבינו ומורינו חכם יצחק, אבל הדברים לא מסודרים אצלי בצורה שיהיה אפשר להביא כאן, בככל אופן אני ישתדל ללקט להביא כאן לתועלת הרבים
חושבני שהרב חותא בכי בו שבת הביא שאלות ששאל את רבינו גם בהל' מוקצה קחם נא משם
 
שלום וברכה.
כרגע אני עוסק בכתיבת ספר השבת הלכה למעשה חלק ב' ברוך ה', והגעתי לסימן שח אך בילקוט יוסף ההלכות שם מאוד לא מסודרות וזה מאוד ישן כך שאני צריך חידושים והלכות מהרב יצחק בנוגע להלכות מוקצה כדי שנוכל לכותבם.
מי שיוכל לשלוח לי בנושא תודה מראש.

נ.ב. כל הלכה צריך שיהיה מקור אז נא לשלוח גם את המקור.בתודה מראש.
1696443213617.png
 
חזור
חלק עליון