ידי כהן אוצר השבת מוקצה כתב יד
טלטול משחקי קטנים
גדול מבני אשכנז מותר לטלטל כדור ושאר משחקים בשבת, כיון שלדעתם משחקים אלו אינם מוקצה בשבת. ולבני ספרד בכדור יש להחמיר שלא לטלטלו, אך בשאר משחקים המיקל יש לו על מי לסמוך
[1]. ולכן צעצועים שנתפזרו בחדר ורוצה לאוספם בשבת כדי לסדר את החדר, יעשה כן ע"י טלטול מן הצד, דהיינו על ידי מטאטא וכדו'
[2]. וכל זה כשיש צורך לסדר את החדר לכבוד שבת, אבל אם לא יכנס עוד לאותו חדר עד מוצאי שבת , אסור לאוספם אפילו ע"י טלטול מן הצד, משום הכנה לחול
[3].
ויש אומרים שמשחקים המיועדים לקטנים כגון לגו וכדומה, אינם מוקצה כלל ומותר לגדול לטלטלם וליתנם לקטן בידיים ולאוספם בידיים, אבל כדור יש להחמיר בו שלא לטלטלו ולשחק בו בשבת, אף על פי שהוא מסוג המיועד לקטנים
[4].
[1] שו"ת אול"צ (ח"ב עמ' רטז) כיון
שהב"י הביא בשם
הירושלמי שטור שמעון חרב משום שהיו משחקים בכדור, ולפי טעם זה אין האיסור אלא בכדור בלבד, ונראה שאף השו"ע שפסק לאסור לשחק בכדור בשבת הוא משום דברי הירושלמי, שאם משום דעת השיבולי הלקט בלבד קשה שכיון שבשל סופרים אזלינן בתר המיקל מדוע החמיר בזה בשו"ע, ולא כתב להקל כדעת התוס' שהביא (שם) שהתיר לשחק בכדור, ועל כרחך שפסק כהירושלמי שהוא כעין סברת המכריע. ולכן נראה שאין להימנע אלא ממשחק בכדור, אבל שאר משחקים אין בהם מעיקר הדין משום מוקצה.
וכ"כ
בילקוט יוסף שבת ב (עמ' שצד) שלבני ספרד גדולים אין להם לטלטל משחקים בשבת. אך
בשארית יוסף (ח"ג סי' שח סעי' א) דייק ממ"ש
בשו"ת יבי"א (ח"ז או"ח סו"ס לט) שמותר לגדול לתת לקטן לשחק בצעצועים המיוחדים לקטנים ואין בהם משום מוקצה, ובצירוף סברת המקילים לשחק גם בכדור, התיר עכ"פ בשאר משחקים. ובפרט שמוקצה דרבנן ואזלינן בספקו לקולא.
וכשדברתי עם הראשל"צ בענין זה העירני לעיין במ"ש
בילקוט יוסף שבת כרך ב תשע"ג (סי' רסו עמ' תפג), ושם כתב וז"ל: אסור לשחק במשחקים בשבת הן בכדור והן בשאר משחקים, והאשכנזים מקילים בזה, וכיון שיש מקילים בזה לכן מותר גם לדידן לתת בידיים משחקים לקטן שישחק בהם בשבת, אף שהגדול נוגע במוקצה, ופעמים שיש להקל לאבא לשחק קצת עם ילדיו במשחקים של זמנינו כדי להרגיעם מבכיים או כשזה נועד לחדד את שכלם וכך מתפתחים, אבל בלא זה אין להקל לגדולים לשחק בשבת.
ויש לציין שמ"ש
בשו"ת יבי"א (שם) חזר ונשנה
בחזו"ע שבת ג (עמ' קג) אך בשינוי לשון קצת וצ"ע.
ובשו"ת מעין אומר (ח"ב פ"ב סי' ו) נשאל מרן
הגר"ע יוסף האם מותר ביום שבת לאדם גדול לקחת משחקים ולנותנם ביד תינוק לשחק. וצדדי הספק מ"ש
בשו"ת יבי"א (ח"ז סי' לט) "שמותר לתת לקטן לשחק" ונחלקו בהבנת לשונו האם כוונתו לתת היינו להרשות לו לשחק, או לתת בידו ממש. והשיב, לא כדאי.
אמנם
בשו"ת תפלה למשה (סי' כב) כתב שלבני ספרד אסור לגדולים לטלטל משחקים. וע"ע
בספר ללקוט שושנים (ח"ג עמ' קיז).
[2] היינו לדעת
האור לציון שהחמיר בטלטול משחקים לגדול בשבת. וכ"כ
בילקוט יוסף שבת ב (עמ' שצד).
אך כאמור חזר בו להתיר לטלטל לכתחילה, כמבואר בהערה הקודמת.
[3] שלמי יהודה (פ"ג הערה ב) בשם
הגר"מ פיינשטיין.
[4] שו"ת נזר כהן (ח"א סי' יד) שכן נראה מדברי שיבולי הלקט והשו"ע שכל האיסור דווקא במשחקים של גדולים, וכן הא דחרב טור שמעון על שהיו משחקים בה בכדור מיירי בגדולים המשחקים דבודאי שמפני קטנים המשחקים בכדור לא היה חרב.
וכן העלה בספר
מתנת משה מימון (ח"ב מוקצה סעי' ו) וביאר שכן צ"ל בדעת מרן הגר"ע יוסף במ"ש
בשו"ת יבי"א (ח"ז או"ח סוף סי' טל) מותר לגדול לתת לקטן לשחק בצעצועים "המיוחדים לקטנים", ואין בהם משום מוקצה. וכ"כ בספר
ללקוט שושנים (ח"ג עמ' קיז), והעיר על מ"ש בספר
אשמרה שבת (ח"ב פ"ד סי' כה) שכתב לפרש בכוונת הרב יביע אומר שמותר רק להרשות לקטן לשחק ואסור למבוגר לטלטל עבורו, והא ליתא.