• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברכת משנה הבריות

שלום וברכה למרן פוסק הדור שליט"א

ברצוני לשאול מספר שאלות.
א. האם מברכים ברכת משנה הבריות על קיפוף( ינשוף)? שהרי מרן בש"ע השמיט אותו ואף בילקוט יוסף ברכות מהדורת תשנ"א לא הזכירו, ולעומת זאת מרן בחזו"ע העלה שיש לברך עליו.
ב. כל כמה זמן אפשר לברך על פיל וקוף משנה הבריות? שהרי מרן העלה בילקוט יוסף הנ"ל בשם מרן זצ"ל שמנהגינו לברך כל 30 יום שלא כדעת הש"ע וכף החיים.
ג. על איזה סוג קוף מברכים?
 
ב"ה
שלום וברכה,
מרן פוסק הדור שליט"א אינו משיב בעצמו כאן בפורום,
אלא רבנים ההולכים לפי דרכו.

ובמענה לשאלותיך,
א. אחר שכן העלה מרן זצ"ל בחזון עובדיה, בודאי שיש לברך עליו.
ב. הנכון לברך רק פעם אחת בחיים, ובשאר הפעמים להרהר הברכה בלבו, אבל המברך אחר ל' יום שלא ראה, יש לו ע"מ שיסמוך.
ג. כל סוג.

בברכה רבה
 
ראיתי שבשנים עברו מרן הראש"ל שליט"א אכן אמר כפי שנכתב בעלון "אור השבת",
1691102100793.png
ואכן זה הובא בעלון מפרשת ואתחנן תשפ"ב שהובא בו לקט מהשיעורים של השנים הקודמות לבין הזמנים:
1691104695495.png
וב"מנוחת נתנאל" כתב כן:
1691104736064.png
1691104749797.png
1691104771343.png
ואכן אמר כן במוצ"ש חיי שרה תשע"ה.

אך בשנים האחרונות, בכל פעם שמרן שליט"א דיבר על ברכה זו בעניין זה אמר אחרת. (אני מציין את העלונים ולא את הפרשה של השיעור)
כבר בפרשת בא תש"פ הזכיר כן:
1691104919789.png
וכן הזכיר כבדרך אגב בפרשת בהעלותך תש"פ:
1691104985196.png
וכן כתב כן בפרשת במדבר תשפ"א:
1691105045584.png
ובצורה הברורה ביותר בפרשת בא תשפ"ב:
1691105078002.png
וכבר במוצ"ש פינחס תשע"ז אמר כן:

וא"כ, אע"פ שבתחילה פסק מחמת סב"ל לברך רק פעם אחת בחיים ואח"כ רק להרהר שם ומלכות בליבו, וכמו שכתב הרב שמעון ללוש שליט"א, מ"מ לאחמ"כ פסק שבמקום מנהג לא אומרים סב"ל ויש לברך [לכתחילה] כל שלושים יום.
 
מנהג שנשתנה? דאל"כ מעיקרא מאי סבר?
וכעין זה יש להבין גבי ברכת מעקה.
את האמת, אני גם לא כ"כ הבנתי. וגם לא הבנתי מהיכן המנהג לברך כל שלושים יום, מקטנותי לימדונו שברכה זו מברכים רק פעם אחת בחיים. (ואמנם מקודם מישהו אמר לי שדווקא הוא ידע להיפך, והיה חידוש מה שאמרו שיש לברך רק פעם בחיים, אני אני ידעתי להיפך).
ואמנם, בילקו"י סי' רכ"א סעיף כ"א כתב למטה: "אמנם על קוף וכדו' מנהגינו לברך כל שלשים יום, וכן השיב לי מרן אאמו"ר שליט"א, שכן המנהג".
ועל הטענה שא"א לברך מחמת שהיה קטן, אני הבנתי שיכול לברך פעם אחת בחיים אבל לא רק בפעם הראשונה שרואה, כלומר אם ראה בגיל 3 ולא ידע לברך וגם בגיל 7 לא בירך, כשהוא הולך בגיל 10 ורואה אז יברך, ואח"כ לא יברך שוב פעם. אך לא להצריך מחמת טענה זו לברך כל 30 יום.
מה גם שאם נאמר שלפי המ"ד שיש לברך רק פעם בחיים הוא דווקא בפעם הראשונה שרואה (וכמו שאר ברכות שאחר שראה ולא בירך לא יכול לברך שוב בתוך 30 יום וכד'), עדיין אכתי למימר דאין טעם זה מספיק בכדי לברך כל 30 יום, וכי מי שהיה אנוס ולא יכל לברך ברכה כלשהיא שמברכה אחת ל-30 יום, וכי נגיד לו שיברך שוב בתוך 30 יום?!
 
וביותר אינו מובן לי, שהרי בתוכנית אור השבת הנ"ל המאזין הביא כבר את דברי מרן שליט"א שיש לברך כל שלושים יום, ושאל מהטעם שכתב כן לברך כל שלושים יום, והביא את דעת מרן הראש"ל שליט"א שבמקום מנהג לא אמרינן סב"ל, ואמנם המאזין הקשה ע"ז שלכאו' מכיון שלא רואים מנהג ברור הוי מחלוקת וסב"ל, אך בתחילת השאלה כן הביא את דעת מרן שליט"א (בשם מרן זצ"ל) שיש לברך כל שלושים יום כיון שלא אמרינן סב"ל, אך הרב ללוש שליט"א השיב לו בשונה ממה שהביא את דעת מרן הראש"ל שליט"א, ועל אף מה שסבר מרן שבמקום מנהג לא אמרינן סב"ל בעניין זה הרב ללוש חשש לסב"ל ונקט כמשנה ראשונה שמרן שליט"א אמר בהתחלה שאין לברך מחמת סב"ל. ולכאו' לא שת ליבו לכך שמה שהמאזין אמר הוא לא ע"פ הפסק הראשון של מרן שליט"א שיש לברך פעם אחת, אלא ע"פ הפסק האחרון שיש לברך כל שלושים יום.
ואולי הרב ללוש חשב שמה שמאזין מביא ממרן שליט"א הוא את זה שמרן זצ"ל הורה להם כילדים לברך של שלושים יום, ואולי הרב חשב שבגלל זה המאזין חשב שמרן שליט"א סובר כן ולכן דחה אותו שאנחנו כן אומרים סב"ל והסיפור שם היה בגלל שהיו ילדים וכמו שמרן שליט"א אמר בהתחלה.
ובאמת המאזין כיוון למה שמרן שליט"א אמר אח"כ וסבר כן לברך כל שלושים יום.
אני מקווה שלא סיבכתי...
 
אם כן, זה נראה שהתחלה בילקו"י כתב לברך כל שלושים יום וכן הביא בשם אביו - מרן זצ"ל.
אח"כ בשו"ת הראשון לציון (ח"א סי' כ"ב) חזר בו מחמת סב"ל וכתב לברך רק פעם אחת בחיים. (וכ"כ גם בהלכה ברורה שיש לברך רק בפעם הראשונה).
וכן אמר בשיעור בלוויין בשנת תשע"ה.
ואח"כ בשנים האחרונות חזר בו שוב וסבר כבראשונה שיש לברך כל שלושים יום.
וצריך להבין מדוע חשש בשו"ת הראש"ל לסב"ל אחרי שבילקו"י כתב שיש מנהג (ובמקום מנהג לא אמרינן סב"ל) וכן שאביו הורה לו כן וכן שאביו עצמו נהג כן, אז למה בשו"ת ובשיעור בתשע"ה כתב אחרת?
עכ"פ גם משנה ראשונה וגם משנה אחרונה נראה שסובר לברך כל שלושים יום.
 
היות ולכתחילה יש לחוש לפוסקים שמברכים רק פעם בחיים כמבואר בשות הראשל
מצאתי עצה לברך כל הזמן והיא ע"י שמלמד קטן את נוסח הברכה
חוזר עמו מלה במלה.

ולכאו' זה פיתרון לכל ברכה שמסופק בה אבל לא תמיד מצוי קטן

ואפשר שעדין זה פיתרון לשאר דינים או אף במשנה הבריות זה עדיף אף לראשל
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אם הולך לגן חיות ורואה בהתחלה את הקוף וברך עליו משנה הבריות ואח''כ עשר דקות ראה הפיל יברך שוב?
כמובן, למה לא?
זה כמו שרואה את חבירו שלא ראהו שלושים יום, ואח"כ אוכל פרי חדש, שמברך שוב שהחיינו.
(וליתר דיוק זה כמו שרואה חברו החביב עליו אחר שלא ראהו ואחרי שעה רואה חבר אחר).
 
כמובן, למה לא?
זה כמו שרואה את חבירו שלא ראהו שלושים יום, ואח"כ אוכל פרי חדש, שמברך שוב שהחיינו.
(וליתר דיוק זה כמו שרואה חברו החביב עליו אחר שלא ראהו ואחרי שעה רואה חבר אחר).
חשבתי לומר שמא זה דומה לברכת שככה לו בעולמו שהיא פעם אחת בחיים ותו לא

כי לשיטות שזה פעם בחיים אז זה לא נכון לפי דבריך כי זה פעמים א' על הקוף ואח' על הפיל
 
ראיתי שבשנים עברו מרן הראש"ל שליט"א אכן אמר כפי שנכתב בעלון "אור השבת",
ואכן זה הובא בעלון מפרשת ואתחנן תשפ"ב שהובא בו לקט מהשיעורים של השנים הקודמות לבין הזמנים:
הצג קובץ מצורף 10879
וב"מנוחת נתנאל" כתב כן:
הצג קובץ מצורף 10880
הצג קובץ מצורף 10881
הצג קובץ מצורף 10882
ואכן אמר כן במוצ"ש חיי שרה תשע"ה.

אך בשנים האחרונות, בכל פעם שמרן שליט"א דיבר על ברכה זו בעניין זה אמר אחרת. (אני מציין את העלונים ולא את הפרשה של השיעור)
כבר בפרשת בא תש"פ הזכיר כן:
הצג קובץ מצורף 10883
וכן הזכיר כבדרך אגב בפרשת בהעלותך תש"פ:
הצג קובץ מצורף 10885
וכן כתב כן בפרשת במדבר תשפ"א:
הצג קובץ מצורף 10886
ובצורה הברורה ביותר בפרשת בא תשפ"ב:
הצג קובץ מצורף 10887
וכבר במוצ"ש פינחס תשע"ז אמר כן:

וא"כ, אע"פ שבתחילה פסק מחמת סב"ל לברך רק פעם אחת בחיים ואח"כ רק להרהר שם ומלכות בליבו, וכמו שכתב הרב שמעון ללוש שליט"א, מ"מ לאחמ"כ פסק שבמקום מנהג לא אומרים סב"ל ויש לברך [לכתחילה] כל שלושים יום.
1691959786311.png
 
כמובן, למה לא?
זה כמו שרואה את חבירו שלא ראהו שלושים יום, ואח"כ אוכל פרי חדש, שמברך שוב שהחיינו.
(וליתר דיוק זה כמו שרואה חברו החביב עליו אחר שלא ראהו ואחרי שעה רואה חבר אחר).
צריך כוונה נגדית לכתחילה
1692006858417.png
 
חזור
חלק עליון