• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הלל שלם שדילג

אבי רביבו

Well-known member
זכור לי (בוודאות) שמרן זצוק"ל כתב שספרדי שדילג 'לא לנו' ו'אהבתי' ביום שגומרים הלל, וגם לא ברך, אלא קרא כמנהגו בר"ח, שצריך לחזור עם ברכה.
מישהו יודע מה המקור?
תודה לכל העונים!
 
וזהו קצת חידוש, דלכאו' אם אשכנזי יברך וידלג, כתב שם שלא יברך כיון שיש צד שיוצא ידי חובה, ואילו ספרדי שיאמר בדילוג ולא יברך, יצטרך לברך שוב. והרי ברכות לא מעכבות.
 
וזהו קצת חידוש, דלכאו' אם אשכנזי יברך וידלג, כתב שם שלא יברך כיון שיש צד שיוצא ידי חובה, ואילו ספרדי שיאמר בדילוג ולא יברך, יצטרך לברך שוב. והרי ברכות לא מעכבות.
אין הברכות מעכבות רק אם קרא הלל שלם ללא ברכה אזי אין הברכות מעכבות כמובא בעמ' רמה
אבל כאן חז"ל תיקנו הלל שלם והוא לא קיים את התקנה במילואה לכן יחזור ויקרא עם ברכה
 
וזהו קצת חידוש, דלכאו' אם אשכנזי יברך וידלג, כתב שם שלא יברך כיון שיש צד שיוצא ידי חובה, ואילו ספרדי שיאמר בדילוג ולא יברך, יצטרך לברך שוב. והרי ברכות לא מעכבות.
מי שכבר בירך (כגון אשכנזי), לא נגיד לו לברך שוב.
אבל מי שלא בירך, אמנם יש צד שיצא יד"ח, אבל סו"ס הוא לא אמר את ההלל כמו שצריך, כיון שדילג, אז הוא לא יצא יד"ח ב"הלל שלם", ולכן יכול לומר את ההלל בשלמותו ולברך עליו.
 
אין הברכות מעכבות רק אם קרא הלל שלם ללא ברכה אזי אין הברכות מעכבות כמובא בעמ' רמה
אבל כאן חז"ל תיקנו הלל שלם והוא לא קיים את התקנה במילואה לכן יחזור ויקרא עם ברכה
אז למה אשכנזי לא יברך שוב?
 
מי שכבר בירך (כגון אשכנזי), לא נגיד לו לברך שוב.
אבל מי שלא בירך, אמנם יש צד שיצא יד"ח, אבל סו"ס הוא לא אמר את ההלל כמו שצריך, כיון שדילג, אז הוא לא יצא יד"ח ב"הלל שלם", ולכן יכול לומר את ההלל בשלמותו ולברך עליו.
אכתי לא מיושב, דמ''מ כיון שיש צד שיצא י''ח, א''כ שוב לא יברך.
 
אכתי לא מיושב, דמ''מ כיון שיש צד שיצא י''ח, א''כ שוב לא יברך.
אין צד שיצא אלא יצא את החלק עד מקום הדילוג וצריך להמשיך משם ולכן אשכנזי שבירך תחילה צריך להמשיך משם בלי ברכה. אבל מי שלא בירך יחזור מתחילה כדי לברך. ופשוט.
 
אין צד שיצא אלא יצא את החלק עד מקום הדילוג וצריך להמשיך משם ולכן אשכנזי שבירך תחילה צריך להמשיך משם בלי ברכה. אבל מי שלא בירך יחזור מתחילה כדי לברך. ופשוט.
תירוץ יפה!
אך מ''מ בחזו''ע כתב שם להדיא אשכנזי יצא בדיעבד, ואף שלא יחזור לקרוא, מוכח דלא התירוץ זה.
 
חזור
חלק עליון