• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

המסת שוקולד בשבת

שומן קרוש לכאו' זה שו"ע מפורש שיח טז גבי אינפנדא
אבל הרב משה משה לוי מנוח"א חב י מח הע 148 כותב לחלק ורק בשר שיש בו שומן יש להתיר
אבל מרק שקרש או רוטב דגים למעשה יש לאסור
ועין שם שכתב שאנשים לא בקיאים לחלק בין לח ללח שקרש ויתירו גם לח שלא קרש.
וכן החמיר בזה באול"צ ח"ב פ"ל י"ד מטעם ששמא לא התיר מרן אלא במיעוטו רוטב
(וכעי"ז ילקו"י רכ"א סנ"ט)
ולפי"ז שוקולד יש לאסור
אם תוכלו להעלות לכאן את דברי הרב משה לוי זצוק''ל ולהבחל''ח את דבריו של הראשון לציון שליט''א אודה לכם מאוד.
ראיתי שגם הרב ללוש שליט''א הביא את דברי הרשל''צ בילקוט יוסף, אך לענ''ד אינו דומה לכאן כלל, ולכן אשמח לראות הדברים ככתבם וכלשונם.
 
ראיתי שגם הרב ללוש שליט''א הביא את דברי הרשל''צ בילקוט יוסף,

מדברי כבודו נראה שהבין בדברי לאסור ע"פ הילקו"י,

ולא היא אלא להתיר על פיו, שכתבתי בזה הלשון:

ב"ה
שלום וברכה,
מצד בישול מותר משני טעמים, גם כלי שני אינו מבשל, וגם אין בישול אחר בישול ביבש, ואף שנימוח ע"י בישול, נחלקו האחרונים אם אזלינן בתר השתא שהוא יבש, או בתר לבסוף כשנימוח ונחשב לח, ולמעשה פסק בילקו"י לגבי תבשיל דגים שרובו רוטב שנקרש ע"י השומן במקרר, שמותר מדין ספק ספיקא, שמא אין בישול אחר בישול בלח, ושמא אזלינן בתר השתא שנחשב יבש.
ומצד נולד, לדידן בני עדות המזרח שקיבלנו הוראות מרן הש"ע, הרי התיר ליתן אנפנד"ה אף שיש בו שומן, ואינו סובר בזה איסור נולד, וכפי שביאר מרן שליט"א השבוע בלוין בטוטו"ד, וממילא הוא הדין בנידון זה, ורק לבני אשכנז שחוששים לדין נולד, יש לחוש.

ולגבי סופלה אצרף מש"כ בזה בעני' בעבר, ראה במצורף עמוד 8, בחלק השני אות ג.

בברכה רבה

והכוונה לילקו"י שבת ח"ב סי' שיח הלכה נח, עמ' רכ,
וראה עוד שם עמ' רמב ד"ה והן אמת, ועמוד רמה-ו הערה פה, ע"ש.
 
חזור
חלק עליון