חסיד מרן זיע''א
Member
בהקשר למה שהובא כאן לעיל (ונמחק).
כעת נראה דבאתי בס"ד לכלל יישוב ב' הצדדים.
כי הנה באמת מצינו כבר לאור העולם רבינו הרשב"א שכתב כמה פעמים במשמרת הבית שהרא"ה בבדק הבית "מבקש תואנה" להקשות וכיו"ב [כ"ה בדף כ: (ד"ה אמר הכותב): "אינו אלא כמבקש תואנה". וכן בדף כח סע"ב (ד"ה אמר הכותב): "מבקש תואנה". וכן בדף נו. "מבקש תואנה הוא". ע"ש], וכן יש שם עוד הרבה לשונות חריפים.
ואכן ראיתי למרן הראש"ל שליט"א בשלחן המערכת (עמ' תלד) שאם רוצה לכוין את הלומדים שלא להזדרז להשיג, בזה אה"נ רשאי לתפוס לשונות חריפים, למען ישמעו ויראו. ע"ש.
אתה הוראת לדעת, שלשונות החריפים תלויים ועומדים אם ההשגות נכונות או שנכתבו בזריזות להשיג.
ומובן היטב מדוע הראש"ל אמר עליהם דברים חריפים, כי לדעתו דבריהם נכתבו בזריזות, ובא להזהיר למען ישמעו ויראו.
אך מאידך גיסא, הם טוענים שעל הרבה דברים בכלל לא השיב, או בכלל לא הבין את הגר"מ לוי, ולכן כתבו מה שכתבו למען ישמעו ויראו שאין להתרגש ממה שיוצאים עליהם לחינם כל עוד ולא השיבו על הדברים באמת ורק חוזרים שוב ושוב על דברים שכבר ענו עליהם בלי להתייחס באמת לגוף הטענות. [ודברי מרן זצ"ל אינו אלא בדברים בודדים].
ונמצא לכאורה שב' הצדדים מובנים.
[ואם תאמר מה שייך כאן "שני צדדים"? אתה דע לך, כי יש שם הרבה גאונים לממש, הרבה ראשוני לציון (רק בלי גלימה) פשוטו כמשמעו. ואכמ"ל].
וכל אחד יעשה כדעת רבותיו.
ותול"מ.
כעת נראה דבאתי בס"ד לכלל יישוב ב' הצדדים.
כי הנה באמת מצינו כבר לאור העולם רבינו הרשב"א שכתב כמה פעמים במשמרת הבית שהרא"ה בבדק הבית "מבקש תואנה" להקשות וכיו"ב [כ"ה בדף כ: (ד"ה אמר הכותב): "אינו אלא כמבקש תואנה". וכן בדף כח סע"ב (ד"ה אמר הכותב): "מבקש תואנה". וכן בדף נו. "מבקש תואנה הוא". ע"ש], וכן יש שם עוד הרבה לשונות חריפים.
ואכן ראיתי למרן הראש"ל שליט"א בשלחן המערכת (עמ' תלד) שאם רוצה לכוין את הלומדים שלא להזדרז להשיג, בזה אה"נ רשאי לתפוס לשונות חריפים, למען ישמעו ויראו. ע"ש.
אתה הוראת לדעת, שלשונות החריפים תלויים ועומדים אם ההשגות נכונות או שנכתבו בזריזות להשיג.
ומובן היטב מדוע הראש"ל אמר עליהם דברים חריפים, כי לדעתו דבריהם נכתבו בזריזות, ובא להזהיר למען ישמעו ויראו.
אך מאידך גיסא, הם טוענים שעל הרבה דברים בכלל לא השיב, או בכלל לא הבין את הגר"מ לוי, ולכן כתבו מה שכתבו למען ישמעו ויראו שאין להתרגש ממה שיוצאים עליהם לחינם כל עוד ולא השיבו על הדברים באמת ורק חוזרים שוב ושוב על דברים שכבר ענו עליהם בלי להתייחס באמת לגוף הטענות. [ודברי מרן זצ"ל אינו אלא בדברים בודדים].
ונמצא לכאורה שב' הצדדים מובנים.
[ואם תאמר מה שייך כאן "שני צדדים"? אתה דע לך, כי יש שם הרבה גאונים לממש, הרבה ראשוני לציון (רק בלי גלימה) פשוטו כמשמעו. ואכמ"ל].
וכל אחד יעשה כדעת רבותיו.
ותול"מ.