זו הוראת ההיתר של השני שתקף הטלית ובכך הוא מורה היתירא לעצמו.מציאה לאו מידי חסר ועיין רש״י ד״ה לאו מידי חסר - אינו מפסיד כלום בחנם באה לו ואף בלא טורח.
פשוט שיש בושה בקבלת צדקה [בפרט בסכום מועט של פרוטה] ועיין בגמ' כתובות פרק מציאת האשה כמה טרח מר עוקבא שלא ידעו העניים מיהו וע"ע בגמ' נדרים פרק ארבעה נדרים לאו כלבא אנא דאנא מיתהני מינך ואנת לא מיתהני מינאידף טו:
הכיר בה שאינה שלו ולקחה אמר רב מעות יש לו שבח אין לו ושמואל אמר אפי' מעות אין לו במאי קמיפלגי רב סבר אדם יודע שקרקע אין לו וגמר ונתן לשום פקדון ונימא ליה לשום פקדון סבר לא מקבל ושמואל סבר אדם יודע שקרקע אין לו וגמר ונתן לשום מתנה ונימא ליה לשום מתנה כסיפא ליה
ק״ק איזה בושה יש בקבלת מתנה ומדוע לא נקט הגמרא דאינו רוצה במתנה משום שונא מתנות יחיה
אבל כאן מדובר בטלית שבוודאי נמצאת באקראי, אגב יש להעיר ע"ד רש"י שהבאת "לחפש סימא בקרקע" דמשמע שאם מצא מותר לקחת ומדוע הרי הוא דרך הינוח כמבואר בפרק המפקיד שכספים אין להם שמירה אלא בקרקעבבא מציעא ב:
מציאה לאו מידי חסר ועיין רש״י ד״ה לאו מידי חסר - אינו מפסיד כלום בחנם באה לו ואף בלא טורח.
ויש להעיר מרש״י כתובות סו. ומשני אמר רב פפא מציאתה כהעדפה שעל ידי הדחק היא - דרוב מציאות צריך לחזר אחריהם כגון דגים שנשארו ביבשה או צבי שבור או לחפש סימא בקרקע
אבל כאן מדובר בטלית שבוודאי נמצאת באקראי, אגב יש להעיר ע"ד רש"י שהבאת "לחפש סימא בקרקע" דמשמע שאם מצא מותר לקחת ומדוע הרי הוא דרך הינוח כמבואר בפרק המפקיד שכספים אין להם שמירה אלא בקרקע
אולי כיון שכך היא הדרך.א]. המפקיד אצל חברו בהמה או כלים, צ"ע מדוע נקט בהמה בלשון יחיד וכלים בלשון רבים,
א] בפשטות לישנא דקרא נקט וע״י חידושי המפקיד לרב יהושע לייב דיסקין ז״להערות במשנה תחילת פרק המפקיד [לג:]
א]. המפקיד אצל חברו בהמה או כלים, צ"ע מדוע נקט בהמה בלשון יחיד וכלים בלשון רבים,
ב]. המשנה דיברה רק בשומר חינם [שהרי אמרו שומר חינם נשבע ויוצא] ומנין פשוט לגמ' שגם בשומר שכר הדין כן, ועוד א"כ מדוע לא כתבה המשנה גם שומר שכר שיש בו חידוש יותר גדול שאע"פ שמשלם על שמירתו וראוי שהשומר ישלם ישבע אעפ"כ מקנה לו הכפל, ועוד שבפרשת ש"ח כתיב כסף או כלים ובפרשת ש"ש כתיב חמור או שור או שה ופירשו המפרשים שהדרך למסור כסף וכלים לשמור בחינם כיון שאין טירחא בשמירתם משא"כ בהמות שיש טירחא הדרך למסור בשכר, וא"כ המשנה שדיברה גם על בהמה היה לה לדבר על ש"ש כמו בתורה ?
שבת שלום לכל הת"ח