ז. אין לברך הטוב והמטיב על שינוי יין, אלא כשהוא בתוך הסעודה, ואנשים אחרים עמו. ז)
אין לברך "הטוב והמטיב" רק בתוך הסעודה כשאחרים עמו
ז) הנה הגנת ורדים (כלל א סי' מד) דקדק מרש"י (ברכות נט:) שכתב שתה יין "בסעודה" והביאו לו יין אחר טוב מן הראשון, (מברך הטוב והמטיב). [וכ"כ המאירי והריטב"א ובפסקי רבי ישעיה מטראני ברכות נט:], שברכת הטוב והמטיב, היא רק בסעודה. (ושלא כהתוס' פסחים קא. שכ' שאף שלא בשעת סעודה מברך הטוב והמטיב). אך מהר"ר יוסף הלוי בגו"ר שם (סי' מה) כתב לדחות דברי הגו"ר דמ"ש רש"י בסעודה לאו דוקא וכו'. וכתב הרב אהל יצחק הכהן בחי' על הרמב"ם (פ"ד מהל' ברכות ה", שכיון דמידי ספקא לא נפקא, סב"ל. וכ"ה בזכרנו לחיים (ח"א מע' ב או' טז). וכן הסכים בשו"ת ויאמר יצחק (א"ח סי' א), שמאחר שלדעת רש"י אין לברך הטוב והמטיב אלא בתוך הסעודה, הגם שלא הוזכר בפוסקים הראשונים, [ולא זכר שכן כתבו המאירי והריטב"א והרי"ד], מ"מ מידי ספק לא יצאנו ושוא"ת עדיף, דסב"ל. ע"כ.
ובאול"צ (ח"ב עמ' ק או' כתב לדחות, שאין ראיה מפרש"י, ומ"ש בסעודה משום שהיה קשה לו לשון הגמ' "הביאו לו", דמשמע שהוא יחיד, והרי קי"ל שאינו מברך אא"כ היו שם שנים, ולכן כתב "בסעודה", שדרך סעודה שיש בה כמה אנשים מסובין. ע"כ. ותימה שאיפה ראה שהגמ' אמרה כאן לשון "הביאו לו", והרי אין בגמ' לשון זה כלל, רק רש"י כתב כן. וא"כ מה הוקשה לרש"י שהוצרך לכתוב "בסעודה". ובגמ' רק אמרו שינוי יין א"צ לברך (בפה"ג). [יבי"א ח"ט סי' קח].
והנה מהר"י עייאש בשו"ת בית יהודה (ח"א א"ח סי' נג) כתב, שברכת הטוב והמטיב שייכא בכל ענין בין בתוך הסעודה בין שלא בשעת הסעודה. ע"ש. אולם הדר תבריה לגזיזיה שבספר מט"י (סי' קע אחר שהזכיר מ"ש בשו"ת בית יהודה, סיים, ומיהו הרב גנת ורדים (כלל א סי' מד) דקדק מדברי רש"י דס"ל דלא שייכא ברכת הטוב והמטיב אלא בסעודה, וכתב שלענין מעשה יש לחוש לדעת רש"י כיון שיש בזה חשש ברכה לבטלה, ושוא"ת עדיף. וכן עשינו מעשה בליל ט"ו בשבט, לחוש לספק ברכות. עכת"ד.
ואע"פ שהערה"ש (סי' קעה סק"ב) כתב, שמברך הטוב והמטיב אפי' שלא בשעת סעודה, כמ"ש הר"י הלוי. וכ"ה בפסקי תוס' (פסחים קא.) ודלא כהמט"י. ע"כ. וכ"פ מהר"י אבולעפייא בשו"ת פני יצחק (ח"א מע' הברכות או' ע. וע"ע בשו"ת זכור ליצחק הררי (סי' מה).
אולם הגר"י ידיד בספר ברכת יוסף (ח"א עמ' קכה) האריך הרחיב בדין זה, ואף שמתחלה נטה לומר דלא חיישי' לסב"ל, מפני שרש"י מפרש ולא פסקן. [ולא זכר מהמאירי והריטב"א והרי"ד], מ"מ במסקנתו כתב, שוב ראתה עיני מ"ש בשו"ת ויאמר יצחק (סי' א), דכיון דהוי פלוגתא סב"ל, ואחרי ראותי דבריו הנאמרים בצדק וקי"ל סב"ל, גם אני חזרתי בי ואמרתי דסב"ל, הילכך אין לברך הטוב והמטיב אלא בסעודה. ע"כ.
והאול"צ שם לא טרח לחפש אחר דברי גדולי האחרונים הנ"ל. והעיקר להלכה שאין לברך אלא בשעת הסעודה, משום דסב"ל. וכ"ה בהסכמת מרן בספר פאת ים (פרחי שושנים סוף מע' ברכות), שאין לברך אלא בשעת הסעודה, משום דסב"ל.
וכתב עוד מרן אאמו"ר: וראיתי לאברך צעיר אחד בקונט' "ברכת הטוב", בעמוד י"ד שדחה את דברינו, וכתב שיש לברך גם שלא בשעת סעודה. ושם (עמ' נז) חזר כמו תוכי על הפירוש בכוונת רש"י שהוקשה לו לשון הגמ' שאמרה הביאו לו, ושכ"כ האול"צ כוותיה, וערבך ערבא צריך, שבאמת לא היו דברים מעולם, שגמ' זו איננה כלל. ועוד שדברי רש"י הם בסלקא דעתין של הגמ' שעדיין לא תירצה דאיכא אחרינא בהדיה. וא"כ מה הוקשה לרש"י (בד"ה שינוי יין) מהמסקנא על הס"ד. ובמקום שהיה לו להצעיר הזה להעמיק העיון ולראות גם דברי האחרונים, כתב דברים כאילו הוא גאון הדור. שרא ליה מריה. ע"כ.
ולשון הרמב"ם (הל' ברכות פ"ד ה", היו מסובין לשתות יין ובא להם מין יין אחר, כגון שהיו שותים יין ישן והביאו להם חדש, אינם צריכים לברך בפה"ג פעם שניה, אלא מברכים בא"י אמ"ה הטוב והמטיב. ובספר הבתים (עמ' קנז) כתב ע"ז בזה"ל: יש מי שכתב לדקדק מלשון הרמב"ם הנ"ל, שדוקא במסובין לשתות הוא שמברכים הטוב והמטיב, אבל אם בא להם יין בתוך הסעודה אין מברכים הטוב והמטיב, ונתפשט המנהג שמברכים על שינוי יין הבא בתוך הסעודה. ע"כ. וכן העלה בשו"ת מנחת יצחק (ח"ט ס"ס יד) דסב"ל. ע"ש. וכן עיקר. [חזו"ע ברכות עמ' עט].
ומחבר אחד מכ"ר חלק על היבי"א, בענין ברכת הטוב והמטיב על היין, ולדעתו אפילו אם שותה שלא בסעודה יש לברך, ואין לחוש לסב"ל. [ברכת ה' ח"ד עמ' קצט]. ומה כוחו שלא לחשוש לסב"ל. וכבר העיר עליו ביבי"א (ט, קח, פה).
ויש להסתפק אם צריך דוקא סעודה גמורה של פת, או שהעיקר שתהיה סעודה חשובה ועיקרית, ובפרט בסעודות גדולות כמו חתונה ושמחות, וסעודת פורים, שכיון שהסעודה קבועה, אע"פ שלא אכל לחם, אפשר שדינה
כסעודה. ומאידך בסעודה פשוטה שאוכל בה רק פת ולפתן, ושותה מעט יין, האם בזה יוכל ג"כ לברך הטוב והמטיב. ואת"ל שצריך סעודה של פת, האם די בכזית או כביצה, או"ד בעינן יותר מכביצה, כמו לגבי סעודת שבת ויו"ט שלכתחילה צריך לאכול יותר מכביצה פת.