• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הרב (רפאל) אליהו ציון סופר זצ"ל - ראש ישיבת רכסים

לא נראה לי שזה כתוב, וגם לא שמענו ממנו.
אולי אמר בדרך אחרת.
זה שלא נראה לך כתוב, אינו ראיה כלל, וכי אתה בקי בכל הספרים הרבים שחיבר? (בסביבות ה-70 ספרים!)
זה שלא שמעת ממנו, אינו ראיה כלל, וכי שמעת ממנו כל מה שאמר בכל הזדמנות?
בפרט אם דוד כהנא אומר שכתב זאת בספריו, אז תחשוב שכנראה אתה לא יודע!! מאשר לחשוב שהוא לא דקדק בדבריו...

סתם כדאי שתדע, שכל דבר שזקוק לו ידע, ההיגיון לא מעלה ולא מוריד כלל ועיקר, כי הידע בלבד מברר את המציאות הקיימת. וכאן בכלל גם ההיגיון שלך לא נכון כפי שהסברתי קודם...
 
זה שלא נראה לך כתוב, אינו ראיה כלל, וכי אתה בקי בכל הספרים הרבים שחיבר? (בסביבות ה-70 ספרים!)
זה שלא שמעת ממנו, אינו ראיה כלל, וכי שמעת ממנו כל מה שאמר בכל הזדמנות?
בפרט אם דוד כהנא אומר שכתב זאת בספריו, אז תחשוב שכנראה אתה לא יודע!! מאשר לחשוב שהוא לא דקדק בדבריו...

סתם כדאי שתדע, שכל דבר שזקוק לו ידע, ההיגיון לא מעלה ולא מוריד כלל ועיקר, כי הידע בלבד מברר את המציאות הקיימת. וכאן בכלל גם ההיגיון שלך לא נכון כפי שהסברתי קודם...
למה אתה תוקף.
מה קרה?
אולי אני כן בקי בכול ספריו, ורק כתבתי בלשון עדינה לא נראה לי.
נא לכתוב בלשון מכבדת.
בכול אופן מצורף דברי מרן רה"י זצוק"ל בענין מומר לדבר אחד מספרו 'עליות התשובה'. תלמד את דבריו ותסיק מה דעתו. וד"ל.
 

קבצים מצורפים

  • עליות התשובה הרב אליהו ציון סופר זצוק''ל.pdf
    2.7 MB · צפיות: 36
בכול אופן מצורף דברי מרן רה"י זצוק"ל בענין מומר לדבר אחד מספרו 'עליות התשובה'.
אכן בדבריו מבואר שלא נחשב למומר לדבר אחד, כיון שאינו פורק עול כל עוד שמשתדל עדיין להתגבר על יצרו [ורק כשנעשית לו היתר (הפקר מלשון פורק עול)]. וזאת מכל המקורות שהביא מרבינו יונה.
א"כ מפורש כאן כדבריך ודלא כמו שהביא ר' דוד כהנא משמו...
יש"כ! [הבאת מקור ולא היגיון...]
 
אולי תפרט?
דבר ראשון: בנו ממשיך דרכו ראש הישיבה הגאון רבי יצחק הוא חתן של רבי אליהו אבא שאול זצ"ל ר"י אור לציון.
וכן מחותן עם בתו של הגר"א סלים הנשואה למשפחת עדס.
נכדו בכורו הרב יעקב חיים בן הרב יהודה רה"י לצעירים נשוי לנכדת הגר"י בן נאים והגר"ג טולידנו. (החתונה התקיימה בכסלו השנה).

אם מישהו יודע עוד מחותנים, אם יוכל לכתוב.
 
נערך לאחרונה:
למה אתה תוקף.
מה קרה?
אולי אני כן בקי בכול ספריו, ורק כתבתי בלשון עדינה לא נראה לי.
נא לכתוב בלשון מכבדת.
בכול אופן מצורף דברי מרן רה"י זצוק"ל בענין מומר לדבר אחד מספרו 'עליות התשובה'. תלמד את דבריו ותסיק מה דעתו. וד"ל.
המעיין בדבריו יראה שמי שלא לומד בשאט נפש את ההלכות שבודאי נכשל נחשב למומר
בכל אופן אנסה לחפש את המקור לענין
 
אם הוא מומר זה על העבירה שעובר, אבל לא מי שלא לומד נקרא מומר.
הוא כתב שמי שלא לומד בוודאי נכשל, ומחמת שנכשל נחשב למומר לדבר אחד, כיון שאם לא למד זה כאילו שקיבל ע"ע שלא לקיים דין זה (שא"א לקיימו בלי תלמוד)
 
הוא כתב שמי שלא לומד בוודאי נכשל, ומחמת שנכשל נחשב למומר לדבר אחד, כיון שאם לא למד זה כאילו שקיבל ע"ע שלא לקיים דין זה (שא"א לקיימו בלי תלמוד)
אתה לא הבנת מה התכוון הרב יהודה מ.
והוא צודק בהחלט!
ואבאר:
מומר לדבר אחד כפי שביאר בארוכה הרב סופר היינו רק כשעובר עבירה שכבר נעשית לו כהיתר ממש, אבל אם משתדל להתגבר עליה, אף אם עובר עליה מפעם לפעם אפילו במזיד עדיין לא יחשב בכה"ג למומר לדבר אחד, כי עדיין אינו פורק עול בגלל זה, וכשעובר עבירה ושונה בה לא הפך אצלו להיות הפקר
ולפי"ז כ"ז שייך רק על עצם העבירה, אם נעשית אצלו כהפקר או לא
אבל עצם הלימוד, אצל כולם אף אם לא לומדים ובהכרח נכשלים [וע"ז כתב הח"ח ששגגת תלמוד עולה זדון, והיינו שנהפך למזיד] מ"מ עדיין אין משהו שלא לומד בגלל שעצם ההלכות הפקר אצלו ומחמת כן לא לומד, אלא הסיבה שלא לומד, כי הוא עצל או טרוד בלימודים אחרים ועוד אלף ואחד סיבות.
א"כ אף שיחשב למזיד שלא קיים את ההלכות מחמת שלא למד (וכמ"ש הח"ח שהיה לו ללמוד ולא למד) מ"מ אי"ז הופך אותו לפורק עול, כי עדיין לא נעשית לו כהיתר.
וא"כ פשוט שמי שלא לומד הלכות לשון הרע, אף שבודאי בהכרח יכשל ואולי נחשב כבר למזיד, אבל א"א עדיין להחשיבו פורק עול, ולכן אינו מומר לדבר אחד.
 
אם הוא מומר זה על העבירה שעובר, אבל לא מי שלא לומד נקרא מומר.
אתה טוען טענה טובה
אני בידי את הספרים של הר"י
אך זכרוני שכך ראיתי בהיותי בחור בישיבה
בכל אופן קשה לי להתווכח עם הרה"ג יהודה מ.
אני זוכר אותו בישיבה עוד בזמן הבית מדרש הישן בכל שיעור כללי ושיחה מאת מרנו ראש הישיבה יושב בשורה הראשונה ליד הרה"ג מרדכי לוי שליט"א ושניהם מסכמים ומלבנים את השיעורים והשיחות
 
יישר כוח
אם תמצא נשמח שתעלה לפרום לתעולת הציבור
בשיח ציון ח"ב יש שיחה על עניני לשון הרע
יש שם חידושים גדולים ונדמה לי שגם זה כתוב שם
אבל לצערי אין תח"י כרגע את הספר
בהמשך אחפש באוצר החכמה
אולי יש למישהו אפשרות להעתיק את השיחה מאוצר החכמה?

אגב יש בדבריו שם חידוש עצום
שמי שמדבר לשון הרע על ציבור
נחשב לו כאילו דיבר על כל אחד ואחד מהציבור
ועובר על לאו כלפי כל אחד ואחד מן הציבור
זה מבהיל על הרעיון כמה לאוין עוברים בדיבור על ציבור
 
חזור
חלק עליון