שוב בינותי בזה. ואחר העיון נראה פשוט דלא כמו שהבין הרב הנאמ"ן שליט"א.
ובטרם אבאר דברי ראיתי לנכון להעיר כאן על מה שפרסמו בעלון "בית נאמן"
דברים שאינם מדוייקים בשמו של מרן שליט"א. דהנה שם בהערה 5 העירו על מרן בזה"ל: חכם אחד שליט"א ערער על דין זה, שמדברי האור זרוע (ח"ב סי' מה) מבואר שהטעם להשלמה הוא כדי שישלימו את קריה"ת עד שמחת תורה, וכאן שכבר עברה שמחת תורה, אין ענין להשלים. עכ"ד. והשיב ע"ז אחד מרבני הישיבה שליט"א, הנה זה לשון הרב אור זרוע, "לפי כי מימות משה רבינו נתקן לקרות התורה בפרשיותיה, ולהשלימה בכל שנה ושנה, כדי להשמיע לעם מצוות וחוקים, ואין לך לומר כיון שעבר זמן קריאתה הלכה לה אותה פרשה, לפי שאין קבע בפרשיות לקרות פרשה זו בשבת זו, וזו בשבת זו, "אלא כי כן נסדרו הפרשיות". והעירו ע"ז - ולא הזכיר כלל ענין שמחת תורה, ואדרבה מבואר מדבריו שהתקנה היא שיקראו את כל הפרשיות בבית הכנסת, וא"כ אם לא קראו כל פרשה שהיא, חובה עלינו להשלים בשבוע הבא.
ע"כ ציטטה מבית נאמן.
והנה מה שכתבו בתחלה משם מרן, שבאור זרוע מבואר שהטעם להשלמה הוא כדי שישלימו את קריה"ת עד שמחת תורה, והעירו ע"ז שבאו"ז לא נזכר כל ענין שמח"ת. הנה לא דייקו בדבר כלל. כי הא לך לשון מרן שליט"א במכתב שפורסם:
נראה לצרף סברא נוספת, דהנה האור זרוע שהוא מקור הדין כתב, שהתקנה היתה שיסיימו בכל שנה את קריאת כל התורה בצבור, "ובנידון דידן" כבר הסתיימה קריאת השנה בשמחת תורה, וכעת בפרשת בראשית הינה שנה חדשה, ואף האו"ז יודה שאין צריך להשלים כי עבר זמנו, בטל קורבנו. עכ"ל המכתב. הרי לך דלא כתב אלא
שהתקנה היתה שיסיימו בכל שנה את קריאת כל התורה בצבור, ואכן כך מבואר להדיא באור זרוע הנ"ל. והוא בדיוק כדברי מרן שליט"א. וחבל שהעורכים הלז שינו במכוון את לשונו רק כדי להעיר הערה, שאינה מכונה. וכאמור.
והנה במה שהעירו בהמשך דבריהם וז"ל: ואדרבה מבואר מדבריו שהתקנה היא שיקראו את כל הפרשיות בבית הכנסת, וא"כ אם לא קראו כל פרשה שהיא, חובה עלינו להשלים בשבוע הבא. הנה יש להעיר שלא ירדו לעומק דברי האור זרוע,
ולא דקדקו בלשונו כלל. שהרי לשונו הוא כך: לפי כי מימות משה רבינו נתקן לקרות התורה בפרשיותיה,
ולהשלימה בכל שנה ושנה, כדי להשמיע לעם מצוות וחוקים, ואין לך לומר כיון שעבר זמן קריאתה הלכה לה אותה פרשה, לפי שאין קבע בפרשיות לקרות פרשה זו בשבת זו, וזו בשבת זו, אלא כי כן נסדרו הפרשיות. עכ"ד. והנה הרי כתב להדיא שיש להשלימה בכל שנה ושנה, ומינה תידוק אבל לא משנה זו לשנה אחרת. ואם יאמרו לנו כיון שלא נגמרה כל הקריאה א"כ לא נגמרה השנה לענין זה. אף אנו נאמר להם, שהרי בלשון האור זרוע מבואר שאפשר להשלים רק בתוך אותה שנה. וא"כ כיון ששנה הוא יב חודש, וכיון שגם הם מודים שהקריאה אמורה להסתיים בשמ"חת, כי כבר בשנה שעברה (תשפ"ג) קראו וזה"ב בשמח"ת, וא"כ י"ב חודש מאז ועד עתה הוא שוב בשמח"ת דשנה זו ולא אחר כך. ודו"ק.
מצורף קטע מעלון זה
הצג קובץ מצורף 13645