• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

התנאים במעשה דפסח

abc123

Well-known member
ראיתי דהתנאים במעשה דפסח, רבי אלעזר בן עזריה וכו', היה בהם חידוש בסיפור יציאת מצרים, דחלקם, כהנים, לויים, ובני גרים.
האם רבי יהושוע המסופר שם הוא לוי?
 
למה היה צריך להזכיר שהיה מסובים בבני ברק? מאי נפק"מ?
המהר"ל ב'דברי נגידים' מבאר שרצה ללמדנו שלא תחשוב שהיה זה חלק מלימודם הקבוע בביהמ"ד והגיעו לעניינים אלה בסוגיה [כפי שבשנת תשפ"ג הגיעו לענייני יציאת מצרים בדף היומי במסכת סוטה דף י"ג-י"ד] ולמדו כל הלילה. לכן לימדנו בעל ההגדה שהיו מסובין בליל הסדר במקום אחר שלא בבית מדרשם – בבני ברק, והיה זה ליל הסדר. [ומוסיף שכדי שלא נקשה כיצד ינדדו שינה מעיניהם ביו"ט שיש בזה צער, על זה אמר שלא הבחינו שהגיע עמוד השחר מרוב חשקם בתורה ולא היה להם בזה צער].
בספר מנחה חדשה בפירוש מי מגידו מתרץ [בשם ר' לייב בער, מגורי האריז"ל] שהיות ור"ע דורש 'כל' שכתוב בתורה שבא לרבות [כבן זומא], והגם שחכמים חולקים עליו, אבל בכל אופן דרך החכמים היה לנהוג כיחיד במקומו, ומקומו של ר"ע היה בני ברק, וממילא כאן צריך לנהוג כמוהו, שהוא דורש 'כל ימי חייך' לרבות את הלילות, ולכן כל החכמים נהגו כאן כשיטתו והיו ערים כל הלילה, ודפח"ח.
החת"ס מבאר שהשמיענו בזה שהגם שלא היה ביהמ"ק קיים, ולכן לא עלו לרגל להקריב פסחים, אלא היו בב"ב בגלות, ואעפ"כ האריכו בסיפור יציאת מצרים. [ואמנם זה לא מסביר למה דווקא בבני ברק]
בדרך רמז כתב בספר עוללות הגפן שביציא"מ ביערו השט"ן והסטר"א, ו"בני ברק" בגימטרייא "השטן", ולכן היו מסובין דווקא שם בכדי להחליש כוחו.
וע"ע הגדת אוהב ישראל, בני יששכר, תורת חסד ובעוד מקורות רבים שעסקו בנושא.
 
למה היה צריך להזכיר שהיה מסובים בבני ברק? מאי נפק"מ?
יש עוד כמה קישורים שחסומים לי, אבל אולי הם מדברים על הנושא. (אשמח אם מישהו יוכל לעדכן).
 
אז הביא ב'נספרה בציון' לגרב"צ מוצפי בשם האבן עזרא: שבני זה קאי על הכלים וברק שהיו מבריקים. ובא להשמיע שהיו משתמשים בכלים יקרים להראות עצמם בני חורין.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון