למה היה צריך להזכיר שהיה מסובים בבני ברק? מאי נפק"מ?
המהר"ל ב'דברי נגידים' מבאר שרצה ללמדנו שלא תחשוב שהיה זה חלק מלימודם הקבוע בביהמ"ד והגיעו לעניינים אלה בסוגיה
[כפי שבשנת תשפ"ג הגיעו לענייני יציאת מצרים בדף היומי במסכת סוטה דף י"ג-י"ד] ולמדו כל הלילה. לכן לימדנו בעל ההגדה שהיו מסובין בליל הסדר במקום אחר שלא בבית מדרשם – בבני ברק, והיה זה ליל הסדר.
[ומוסיף שכדי שלא נקשה כיצד ינדדו שינה מעיניהם ביו"ט שיש בזה צער, על זה אמר שלא הבחינו שהגיע עמוד השחר מרוב חשקם בתורה ולא היה להם בזה צער].
בספר מנחה חדשה בפירוש מי מגידו מתרץ [בשם ר' לייב בער, מגורי האריז"ל] שהיות ור"ע דורש 'כל' שכתוב בתורה שבא לרבות [כבן זומא], והגם שחכמים חולקים עליו, אבל בכל אופן דרך החכמים היה לנהוג כיחיד במקומו, ומקומו של ר"ע היה בני ברק, וממילא כאן צריך לנהוג כמוהו, שהוא דורש 'כל ימי חייך' לרבות את הלילות, ולכן כל החכמים נהגו כאן כשיטתו והיו ערים כל הלילה, ודפח"ח.
החת"ס מבאר שהשמיענו בזה שהגם שלא היה ביהמ"ק קיים, ולכן לא עלו לרגל להקריב פסחים, אלא היו בב"ב בגלות, ואעפ"כ האריכו בסיפור יציאת מצרים.
[ואמנם זה לא מסביר למה דווקא בבני ברק]
בדרך רמז כתב בספר עוללות הגפן שביציא"מ ביערו השט"ן והסטר"א, ו"בני ברק" בגימטרייא "השטן", ולכן היו מסובין דווקא שם בכדי להחליש כוחו.
וע"ע הגדת אוהב ישראל, בני יששכר, תורת חסד ובעוד מקורות רבים שעסקו בנושא.