מצוי הרבה שראשונים חולקים על גאונים.איך ראשונים חלקו על הגאונים בדין הזה?
המנהג בזמן השו"ע היה כר"ת ממהר"ם אלאשקר המנהג השתנה1. מנהג.
הראשונים מביאים בשם הגאונים שהם פוסקים כר"ת.2. התשובה של הגאונים לא הייתה ידועה.
וכך דעתו של הגרע"יומדברי מרן הב"י משמע דס"ל בדעת 3 עמודי הוראה כר"ת
אשמח לברר עם כבודו היכן חלקו על ר"ת?אמנם מצינו מעט ראשונים שחולקים על ר"ת כגון ר"א בן הרמב"ם, היראים, הראב"ן, רבנו פרחיה, רבנו יונה מגירונדי,
המנהג בזמן השו"ע היה כר"ת ממהר"ם אלאשקר המנהג השתנה
נכון,הראשונים מביאים בשם הגאונים שהם פוסקים כר"ת.
ואין בתשובת הגאונים שום ראיה נגד ר"ת (וכך היא דעתו של הגרע"י בדעת רב האי ורב נטרונאי), ואדרבה בתשובת הגאונים שהתגלת בשלומתה מבואר כר"ת שהאדמימות במערב.
הליכות עולם ח"ג (עמוד קמב' סט"ב) וז"ל, ובאמת אילו היה דבר זה ברור שדעת הרי"ף והרמב"ם והגאונים, דלא כר"ת, ודאי שמרן ז"ל היה סותם כמותם, ומדסתם כר"ת בלא חולק, משמע דלא ס"ל כמהר"ם אלשקר בדעתם ז"ל. עכ"ל.רק אשאל - מאן דהוא יודע היכן מרן זיע"א מתייחס לתשובת הגאונים השלמה אם כר"ת או לא?
יביע אומר ח"ז סימן מ"א אות א' וז"ל ולסברת ר"ת הסכימו הרבה מאוד מרבותינו הראשונים ומהם, הראב"ד וכו' והמהר"ח אור זרוע.וידועה גם תשובת מהר"ח או"ז שגם משמע שלמד בר"ת כהגאונים [וכ"כ בה"ה], היכן מרן זיע"א התייחס למשמעות הזו בתשובה?
אסביר את שאלתי,הליכות עולם ח"ג (עמוד קמב' סט"ב) וז"ל, ובאמת אילו היה דבר זה ברור שדעת הרי"ף והרמב"ם והגאונים, דלא כר"ת, ודאי שמרן ז"ל היה סותם כמותם, ומדסתם כר"ת בלא חולק, משמע דלא ס"ל כמהר"ם אלשקר בדעתם ז"ל. עכ"ל.
חזון עובדיה ימים נוראים (עמוד שפט) וז"ל ומכל שכן שאין דברי מהר"ם אלאשקר בשם כל הגאונים הנ"ל ברורים כ"כ, דמבואר בחידושי הרשב"א וכן הובא באוצר הגאונים בשם רב האי דאיכא תחלת שקיעה והוא זמן הראוי לתוספת מחול על הקודש ע"ש. וע"ש בחידושי הרשב"א דלגירסת הגאונים איכא ב' שקיעות, ואין צאת הכוכבים עד אחר ד' מילין מתחלת שקיעה ע"ש וכו'.
יביע אומר ח"ב (סימן כ"א אות ב') וז"ל נמצינו למדים שאף רבינו האי גאון הולך בשיטה זו, והרשב"א ג"כ מחזיק בדבריו, וע"ע בתוספות רא"ש שג"כ הביא דברי רה"ג,וכו' וגם באורחות חיים וכו'. שם אות ה' וז"ל נמצא שדעת רובא דרבוותא קמאי שמשעת שקיעת השמש מעינינו עד צאת הכוכבים הוי שיעור ד' מילין וקודם לזה אסור מה"ת לעשות מלאכה במוצ"ש הלא המה רבינו האי גאון. ר"ת וכו'. ושם באות ו' וז"ל ואע"פ שהביא מהר"ם אלאשקר שהגאונים רבב שרירא ורב האי לא כתבו כן, והוכיח מהם שלא כדברי ר"ת. ע"ש. לא זכר שר דברי רבינו האי עצמו שכתב כר"ת. ועיין עוד בריש אות ט'. אות י' בסוגריים המרובעות וז"ל אף שיש להשיב ע"ד במה שנמשך אחר דברי מהר"ם אלאשקר, שדעת הגאונים והרי"ף והרמב"ם דלא כר"ת וכו'.
יביע אומר ח"ד סימן מ"ג אות ה' וז"ל והרבה מגדולי הפוסקים עומדים בשיטת ר"ת הנ"ל ומהם: הרמב"ן וכו' רבינו סעדיה גאון, ורבינו האי גאון וכו'.
יביע אומר ח"ז סימן מ"א אות א' וז"ל וכן יש להעיר ע"ד מהר"ם אלשקר במ"ש שרבינו האי גאון חולק על ר"ת מדברי הארחות חיים והרשב"א הנ"ל ויש המון מקורות שהגרע"י כתב זה.
יביע אומר ח"ז סימן מ"א אות א' וז"ל ולסברת ר"ת הסכימו הרבה מאוד מרבותינו הראשונים ומהם, הראב"ד וכו' והמהר"ח אור זרוע.
זו לא הייתה כוונת הודעתי.שאלתי - היכן מרן התייחס לתשובת הגאונים השלימה שנמצאה עכשיו ??
הגרע"י מנה את מהר"ח אור זרוע כשיטת ר"ת, והוא כבר ראה את אלו שמסבירים בשיטת מהר"ח אור זרוע כהגאונים ואע"פ כתב שהוא כדעת ר"ת. (לענ"ד לא האריך בדבריו כי אינו מן הפוסקים הידועים). בדברי הר"ח אור זרוע הסבר הוא על אור החמה.והיכן מרן זיע"א התייחס לתשובת מהר"ח או"ז שמשמע ממנה מהלך אחר בדעת ר"ת ??
????המנהג בזמן השו"ע היה כר"ת ממהר"ם אלאשקר המנהג השתנה
מהר"ם אלאשקר חי בתקופתו של מרן גר במצרים וחי בצפת שנתיים עם הב"י.????
מהר"מ אלשקר, היה גדול ממרן וגם נפטר לפניו......