חוששים לסב"ל ר"ת

מי שהלך לישון לפני צאה"כ וקם 5 דקות אחר צאה"כ
אם מברך ברכות התורה
והיינו אם לא חוששים לר"ת והראשונים דעימה דאכתי הוי יום
מאידך אם לענין שבת מלים תינוק ולא חוששים לסקילה כ"ש שלא נחוש לסבל
אשמח לדעת
 
בילקו"י ברכות הנד"מ כ' מרן שליט"א שאפי' מי שנרדם והתעורר בבין השמשות מברך, אחר שיש ס"ס בצירוף י"א שהיא מ"ע מהתורה דומיא מ"ש התרוה"ד גבי ספיה"ע.
 
להלכה אזלינן בתר שיטת ר"ת רק לחומרא וכגון במוצא"ש כנודע. אך שהדבר בא לקולא כגון בע"ש לא מקלים לעשות מלאכה. ובנד"ד לענין ברכה"ת אם יסמוך על ר"ת שאכתי יום, א"כ זו חומרא הבאה לידי קולא שלומד ללא ברכות התורה ועוד שברכה"ת הם מדרבנן ולא מחמירים כר"ת אלא בדאורייתא וגם בחשש כרת כמ"ש מרן הראש"ל בילקו"י ספיה"ע עמ' פב לענין שא"צ להחמיר לספור העומר בזמן ר"ת. וכן לגבי מילה שהזכיר הרה"כ, הדין שתינוק שנולד 20 דקות אחר השקיעה בליל שבת נימול בשבת, הטעם הוא (בין היתר) שאם נחמיר ונמול ביום א' הוי חומרא הבאה לידי קולא שמבטל מ"ע של מילה בזמנה (עי' יבי"א ח"ז סי' מא).
 
מי שהלך לישון לפני צאה"כ וקם 5 דקות אחר צאה"כ
אם מברך ברכות התורה
והיינו אם לא חוששים לר"ת והראשונים דעימה דאכתי הוי יום
מאידך אם לענין שבת מלים תינוק ולא חוששים לסקילה כ"ש שלא נחוש לסבל
אשמח לדעת

1716329293740.png
 
נערך לאחרונה:
בילקו"י ברכות הנד"מ כ' מרן שליט"א שאפי' מי שנרדם והתעורר בבין השמשות מברך, אחר שיש ס"ס בצירוף י"א שהיא מ"ע מהתורה דומיא מ"ש התרוה"ד גבי ספיה"ע.
אני לא מצאתי בילקוי החדש עמ' לו לז את המלים ס''ס בבין השמשות אלא ספק ספקא אחר שישן בלילה ואם שנת היום מצטרפת אך לא נראה לי שהוא דן בקם בבין השמשות.
ואם כן חידוש הוא שחזר בו ממה שכתב לי בשרשור הקודם העלתי
 
נערך לאחרונה:
אני לא מצאתי בילקוי החדש עמ' לו לז את המלים ס''ס בבין השמשות אלא ספק ספקא אחר שישן בלילה ואם שנת היום מצטרפת אך לא נראה לי שהוא דן בקם בבין השמשות.
שם בעמ' ל"ז (אות ז') כתב כנ"ל, שמכיון שיש ס"ס, דילמא שינה ביום מחייבת ברכה"ת, ודילמא בין השמשות הוי לילה, ומכיון שיש צד שברכה"ת דאורייתא, לכן שפיר עבדינן ס"ס.
 
שם בעמ' ל"ז (אות ז') כתב כנ"ל, שמכיון שיש ס"ס, דילמא שינה ביום מחייבת ברכה"ת, ודילמא בין השמשות הוי לילה, ומכיון שיש צד שברכה"ת דאורייתא, לכן שפיר עבדינן ס"ס.
גם בעלון השיעור השבועי האחרון (שבועות תשפ"ד), הזכיר:
1718226161504.png
 
שם בעמ' ל"ז (אות ז') כתב כנ"ל, שמכיון שיש ס"ס, דילמא שינה ביום מחייבת ברכה"ת, ודילמא בין השמשות הוי לילה, ומכיון שיש צד שברכה"ת דאורייתא, לכן שפיר עבדינן ס"ס.
אז תוכל להוסיף לרשימה של השרשור של הדוג' שחזר בו בעל הילקוי
 
מחילה
איפה ראו כאן שמרן שליט"א חזר בו?
מעולם לא צירף את ר"ת לס"ס בברכות,
אולי לא הבנתי?
הנידון האחרון הוא לגבי אם חזר בו במי שקם בבין השמשות שכן יברך ברכה"ת כיון שזה ס"ס בברכה שי"א שהיא מדאורייתא.
 
חזור
חלק עליון