• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידה: איזה עוד שם היה לנח?

פִּתָרוֹן
איזה שם נוסף היה ל'נח' - שנזכר בתורה? [לא השמות שקראו לו אביו וזקנו]
מן הארץ ההוא יצא אשור, תני רב יוסף אשור זה נח. הכי גרסינן במקצת ספרים. ואם תמנה שנות נח כלים בשנת נ"ח[1] לאברהם אבינו, והפלגה היתה בשנת מ"ח[2] לאברהם, נמצא שהיה נח לאחר הפלגה י' שנים, ובאותן י' שנים בנה נינוה ורחובות עיר וכלח [3]. (תוס' רי"ד יומא י.)​

[1] כי נח חי לאחר המבול ש"נ שנה (בראשית ט כח), וארפכשד נולד שנתים אחר המבול (שם יא, י) וכשתמנה עוד ל"ה שנה לארפכשד ול' שנה לשלח ול"ד שנה לעבר ול' שנה לפלג ול"ב שנה לרעו ול' שנה לשרוג וכ"ט שנה לנחור וע' שנה לתרח ונ"ח שנה לאברהם אבינו הרי ש"נ שנה. והאבן עזרא נתן סימן לדבר אברהם אבינו בן נ"ח כשמת נח.
[2] כמובא החשבון ברש"י...​
ואע"פ שכתב בהקדמתו שרובו ככולו מלא טעויות לא חשש להזכירו
אמת, אבל זה עצמו אינו פרדוקס.
מכיוון שאם הוא עצמו כתב שהוא מלא טעויות- למה ציטט אותו?
מוכרח שמה שהוא כן ציטט בשמו- הוא אחז שהוא אמת.
 
שמעתי שיש איזה רש"י בישעיה שכותב שנח היה איש מתוק
אשנח למקור מדויק
כַּאֲשֶׁר יִמָּצֵא הַתִּירוֹשׁ בָּאֶשְׁכּוֹל (ישעיה סה, ח) הַתִּירוֹשׁ זה נח שהיה מתוק (רש"י).
זה לא הפיתרון
רש"י מרתק.
אני לא יודע אם זה יעניין את הרבנים החשובים.
אבל הנה מה ששאלו את הגר"ח על רש"י זה
מתוק.png
 
נערך לאחרונה:
אמת, אבל זה עצמו אינו פרדוקס. מכיוון שאם הוא עצמו כתב שהוא מלא טעויות- למה ציטט אותו? מוכרח שמה שהוא כן ציטט בשמו- הוא אחז שהוא אמת.
על זה תמה הגחיד"א.
זה בדיוק מה שאני טוען, שזה לא 'הכצעקתה' אם מביאים ציטוט מ'שלשלת הקבלה', היות שיש גדולים שכן ציטטו ממנו למרות שידעו שיש שם דברים לא מדוייקים או טעויות. וכמדומה שגם הרב חיד"א ז"ל בעצמו מביא בשמו כאשר דבריו נכונים.​
 
חזור
חלק עליון