• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: איך יתכן כזית מן המת מונח במקום מסוים, וכיכר במרחק כמה מטרים, והוא מטמא אותו?

dvidcohen

Active member
איך יתכן כזית מן המת מונח במקום מסוים, וכיכר במרחק כמה מטרים, והוא מטמא לאת הכיכר?

[לא מדובר שהם יחד או לחוד תחת אוהל כלל, ולא כשהם נוגעים זה בזה דרך גורם שלישי, או שהם מסיטים זא"ז באיזו צורה].
 
נערך לאחרונה:
סוף טומאה לצאת.

הכזית טומאה בחדר
[ללא אפשרות יציאה נוספת מלבד הפתח]
והכיכר בעבר לפתח והדלת הסגורה [=זה לא באותו אהל]

נדמה שיש מחלוקת בראשונים אם טומאה זו הלכה למשה מסיני, או טומאה דרבנן.
ציטוט מהשאלה: לא מדובר שהם תחת אותו 'אוהל',
אף אחד מהם לא תחת אוהל!

[כעת תיקנתי את ניסוח השאלה שלא תהיה טעות]
 
התשובה:
מדובר בנדבך אבן הנישא על ידי ד' אנשים, ומעל הנדבך יש כזית מן המת, ולצדו אף במרחק [העיקר גם הוא מעל אותו הנדבך] יש כזית בשר.
הטומאה של המת בוקעת ויורדת תחת הנדבך, הנדבך משמש כאוהל ומעביר את הטומאה לכל סביבותיו תחתיו, והטומאה בוקעת ועולה כנגד כל הנדבך, ומטמאת את הכזית בשר הנמצא אף במרחק גדול מהמת, כל עוד הוא ג"כ מעל הנדבך.

מקורות:
משנה מסכת אהלות פרק ו משנה א
אדם וכלים נעשין אהלין לטמא אבל לא לטהר כיצד ארבעה נושאין את הנדבך טומאה תחתיו כלים שעל גביו טמאין. טומאה על גביו כלים שתחתיו טמאים ר' אליעזר מטהר נתון על ארבעה כלים אפי' כלי גללים כלי אבנים כלי אדמה טומאה תחתיו כלים שעל גביו טמאים טומאה על גביו כלים שתחתיו טמאים נתון על ארבעה אבנים או על דבר שיש בו רוח חיים טומאה תחתיו כלים שעל גביו טהורין טומאה על גביו כלים שתחתיו טהורין:

וכתב התפארת ישראל - ביכין:
ה) כלים שע"ג טמאין. דמדנתמך הנדבך ע"י בני אדם אינו חוצץ אף שהנדבך עצמו אמק"ט, ולפיכך כל שכנגד הנדבך למטה ולמעלה, אפילו שלא כנגד הטומאה שלמטה מהנדבך, טמא, דכל תחתית הנדבך כמליא טומאה דמיא, אפילו כשהטומאה למעלה מהנדבך, הרי בקע לתחתיו וכדמסיק, וחוזר ובוקע משם גם למעלה ולמטה, שיהיה גם שם כל כנגד הנדבך טמא [כפ"ט סוף מי"ג], רק התנא תחילת התפשטות הטומאה דרך הנדבך נקט:
 
משנה מסכת אהלות פרק ו משנה א
אדם וכלים נעשין אהלין לטמא
וברע"ב
אוהל שנסמך על ידי אדם או על ידי כלים נחשב אוהל לטמא כלים שתחתיו אפילו שלא כנגד הטומאה, כאילו נתונים באוהל המת:

כל הטומאה היא משום טומאת אהל.
או הטומאה או הטהרה חייבין להיות תחת אוהל


ואילו בחידה כתבת...
אף אחד מהם לא תחת אוהל!
זה לא נכון!
 
את זה גם היכין כותב:

הטומאה או הטהרה צריכים להיות תחת הנדבך [אוהל].

הכותרת של המשנה היא טומאת אוהלין.
אני מתפלא עליכם, שפתיו ברור מיללו:
דכל תחתית הנדבך כמליא טומאה דמיא, אפילו כשהטומאה למעלה מהנדבך,
הרי בקע לתחתיו וכדמסיק, וחוזר ובוקע משם גם למעלה ולמטה, שיהיה גם שם כל כנגד הנדבך טמא!
 
אני תופס טרמפ על החידה שלך,
האיך ייתכן, שמכל 3692 משתתפי וחברי הפורום דנן אין להם כל עמדה בחידה שהעלית??

אם היכין כתב, או לא כתב??

אף אחד לא טרח להוסיף לך בדירוג?

יכול להיות שבאנו פה רק להשמיע, לא לשמוע.

איבדנו את כל הרעיון ש'פורום' הוא החלפת דעות,
ולא רק השמעת דעתי בשרירות מטופשת.

ללא כל הבחנה אם מיהו מולי הבין מה כתבתי.
העיקר אני כתבתי.

למען הסר לזות שפתיים,
אחד הודה לך על החידה,
ואחד הודה לך על התשובה
 
אני מתפלא עליכם, שפתיו ברור מיללו:
דכל תחתית הנדבך כמליא טומאה דמיא, אפילו כשהטומאה למעלה מהנדבך,
הרי בקע לתחתיו וכדמסיק, וחוזר ובוקע משם גם למעלה ולמטה, שיהיה גם שם כל כנגד הנדבך טמא!
אבל עדיין זה מדין טומאת אהל
 
אני תופס טרמפ על החידה שלך,
האיך ייתכן, שמכל 3692 משתתפי וחברי הפורום דנן אין להם כל עמדה בחידה שהעלית??

אם היכין כתב, או לא כתב??

אף אחד לא טרח להוסיף לך בדירוג?

יכול להיות שבאנו פה רק להשמיע, לא לשמוע.

איבדנו את כל הרעיון ש'פורום' הוא החלפת דעות,
ולא רק השמעת דעתי בשרירות מטופשת.

ללא כל הבחנה אם מיהו מולי הבין מה כתבתי.
העיקר אני כתבתי.

למען הסר לזות שפתיים,
אחד הודה לך על החידה,
ואחד הודה לך על התשובה
אולי תסביר בעברית צחה ובאותיות גדולות מה כואב לך. נדבר על זה.
 
בעברית צחה
זה עשיתי כבר.
ובאותיות גדולות
אני משתדל שדברים אינם קשורים ישירות לאשכול לכתוב בכתב קטן.
מה כואב לך.
לי לא כואב,
בשבילי הפורום פה הוא בס"ה בין גברי לגברי.

אני דואג לכם... :)

נדבר על זה.
הנה כבר דיברנו.
 
אני תופס טרמפ על החידה שלך,
האיך ייתכן, שמכל 3692 משתתפי וחברי הפורום דנן אין להם כל עמדה בחידה שהעלית??

אם היכין כתב, או לא כתב??

אף אחד לא טרח להוסיף לך בדירוג?

יכול להיות שבאנו פה רק להשמיע, לא לשמוע.

איבדנו את כל הרעיון ש'פורום' הוא החלפת דעות,
ולא רק השמעת דעתי בשרירות מטופשת.

ללא כל הבחנה אם מיהו מולי הבין מה כתבתי.
העיקר אני כתבתי.

למען הסר לזות שפתיים,
אחד הודה לך על החידה,
ואחד הודה לך על התשובה
אני כנראה מהרוב הדומם.
 
חזור
חלק עליון