• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידה: איך יתכן שמקוה שלם, חלקו הימני מותר בטבילה והשמאלי אסור?

פִּתָרוֹן
יין או מוחל שנפלו למקוה ושינו את מקצות מראיו. ואפי' יש מ' סאה בהמים שלא נשתנו, אסור עכ"פ לטבול בהצד שנשתנה [ש"ך ר"א ס"ק ס"ז].
אכן תשובה נכונה!
המשנה אומרת [מקוואות פ"ז מ"ג] שיין או מוחל פוסל את מימי המקוה כאשר נשתנה מראהו.

אומר המאירי, וכך פוסק הבית יוסף, ואכן - גם הש"ך אחריהם -

כשחלק ממי המקוה השתנו בעקבות נפילת מים או מוחל הפוסלים את המקוה
אך יש 40 סאה שלא השתנו,
יכול לטבול ב-40 סאה שלא השתנו, אך אסור לו לטבול בחלק המקוה ששם נשתנה מראה המים.
תשובה נוספת:
הגמ' במסכת מכות דף ד.

"ואמר רב יהודה אמר רב חבית מליאה מים שנפלה לים הגדול הטובל שם לא עלתה לו טבילה חיישינן לשלשה לוגין שלא יהו במקום אחד"
הרי לנו שיתכן שבים הגדול יהיה מקום מצד אחד שאפשר לטבול, ומקום מצד אחר - היכן שנפלו ג' לוגין מים שאובין - שאסור...
א. בחציו מים שאינם ראויים לשתייה.
מקוה אינו צריך מים הראויים לשתיה, וכשר אף אם אינו ראוי לשתיית כלב, ואף מים סרוחים ומי ים.

ב. יש צלב על הקיר בצד השני של המקווה והטובל יכול ח"ו להשתחוות לזה.
שייכנס ב'רוורס'...

א. יש טובלים רבים ואין מקום.
כתבתי שחלקו אסור בטבילה.

ב. הבלן שפך מידה רבה של כלור ואמר לטובל שיטבול בצד השני ששם הכלור רק מתפזר ולא במידה מסוכנת.
אסור בטבילה מצד דיני מקוואות, ולא מצד 'סכנתא חמירא מאיסורא'...
 
יין או מוחל שנפלו למקוה ושינו את מקצות מראיו. ואפי' יש מ' סאה בהמים שלא נשתנו, אסור עכ"פ לטבול בהצד שנשתנה [ש"ך ר"א ס"ק ס"ז].
אכן תשובה נכונה!
המשנה אומרת [מקוואות פ"ז מ"ג] שיין או מוחל פוסל את מימי המקוה כאשר נשתנה מראהו.

אומר המאירי, וכך פוסק הבית יוסף, ואכן - גם הש"ך אחריהם -

כשחלק ממי המקוה השתנו בעקבות נפילת מים או מוחל הפוסלים את המקוה
אך יש 40 סאה שלא השתנו,
יכול לטבול ב-40 סאה שלא השתנו, אך אסור לו לטבול בחלק המקוה ששם נשתנה מראה המים.
תשובה נוספת:
הגמ' במסכת מכות דף ד.

"ואמר רב יהודה אמר רב חבית מליאה מים שנפלה לים הגדול הטובל שם לא עלתה לו טבילה חיישינן לשלשה לוגין שלא יהו במקום אחד"
הרי לנו שיתכן שבים הגדול יהיה מקום מצד אחד שאפשר לטבול, ומקום מצד אחר - היכן שנפלו ג' לוגין מים שאובין - שאסור יהיה לטבול!
[כך אמנם פירש"י ופסק הרמב"ם, אך התוס' ועוד ראשונים מתקשים בזה - שיוכשרו המים מדין השקה? ולכן גורסים 'חבית מלאה יין'].

נוסיף כאן את דברים הרב @יצחק משען - לתשובות נכונות נוספות:
דוגמא נוספת שיש כלים בצד של המקווה שאסור לעמוד עליהם ולטבול
גם התשובה שכתבו כאן טיט הנרוק, יש כעי''ז שאסור לטבול בנמל שיש זפת
ועוד תשובה בזמן שרבו הנוטפין על הזוחלין שאסור לטבול במקום הנוטף
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
דוגמא נוספת: מקוה שחילקו בסל וגרגותני (חגיגה כב.), ובצד אחד יש מ' סאה ובצד השני אין מ' סאה
למעשה כשכתבתי -
"בור שלם ללא חיבורים למקום אחר"
התכוונתי לשלול כל מצב שבו חילקו את המקוה בכל צורה שהיא, ולכן הדגשתי שהבור שלם ללא חיבורים למקום אחר כו'.
 
חזור
חלק עליון