• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידה: גדול שנתקטן כיצד?

על משקל תשובתו של הרב @יצחק משען יש בירושלמי סנהדרין (פרק א, ב) א"ר אבין אקרא לאלהים עליון לאל גומר עלי בת שלש שנים ויום אחד נמלכו בית דין לעברו הבתולין חוזרין ואם לאו אין הבתולין חוזרין.

נ.ב ובדרך בדיחותא היה האח הגדול בחדר ואז יצאו הקטנים ונכנסו אביו וסבו ונהיה הקטן שבחדר...
 
נ.ב ובדרך בדיחותא היה האח הגדול בחדר ואז יצאו הקטנים ונכנסו אביו וסבו ונהיה הקטן שבחדר...
כעי"ז בגמ' קידושין נא: מי שיש לו שתי כתי בנות משתי נשים ואמר קידשתי את בתי הגדולה ואיני יודע אם גדולה שבגדולות ואם גדולה שבקטנות אם קטנה שבגדולות שהיא גדולה מן הגדולה שבקטנות כולן אסורות חוץ מקטנה שבקטנות דברי ר"מ
ולפ"ז גם כאן הגדולה שבקטנות נעשית קטנה כשתיכנס לתמונה הקטנה שבגדולות
 
ברוכים השבים לרבי אליהו ידידינו!
ברוכים הנמצאים ומועדים לשמחה
אולי ילד בגיל 13 ויום שעבר את קו התאריך שבחופי יפן חזר אחורה ביום ונהיה קטן
א''נ גר קטן שנתגייר לדעת הוריו וכשהגדיל מחה חזר לגיותו ופטור מכל המצות
 
ברוכים הנמצאים ומועדים לשמחה
אולי ילד בגיל 13 ויום שעבר את קו התאריך שבחופי יפן חזר אחורה ביום ונהיה קטן
א''נ גר קטן שנתגייר לדעת הוריו וכשהגדיל מחה חזר לגיותו ופטור מכל המצות
התשובה הראשונה נכונה וזו אחת מן האפשרויות שאילהם התכוונתי!
תשובה שניה פחות
 
אולי ילד בגיל 13 ויום שעבר את קו התאריך שבחופי יפן חזר אחורה ביום ונהיה קטן
אני לא חושב שבאמת כך הדין. ברגע שנשלמו לו 12 או 13 חודשים מהשנה ה-12, הוא נכנס לשנתו ה-13 ונחשב גדול.
לא משנה לאן ילך. זה לא תלוי במקום אלא בזמן שעבר. גם לא צריך שיעבור מעת לעת. אם הוא נולד בארה"ב ואחרי 13 שנה היה גר בישראל - אז הוא יהיה בר מצווה 7 שעות קודם. אבל אם אח"כ יסע לארה"ב הוא לא יחזור להיות קטן, ופשוט.
(אא"כ יש נידון כזה בהלכה ואז צריך להבין את הטעם לחידוש אולי יש משהו מפורש בזה שנעלם מעינינו, ועכ"פ בסברא נראה פשוט שאין כך הוא).
 
אני לא חושב שבאמת כך הדין. ברגע שנשלמו לו 12 או 13 חודשים מהשנה ה-12, הוא נכנס לשנתו ה-13 ונחשב גדול.
לא משנה לאן ילך. זה לא תלוי במקום אלא בזמן שעבר. גם לא צריך שיעבור מעת לעת. אם הוא נולד בארה"ב ואחרי 13 שנה היה גר בישראל - אז הוא יהיה בר מצווה 7 שעות קודם. אבל אם אח"כ יסע לארה"ב הוא לא יחזור להיות קטן, ופשוט.
(אא"כ יש נידון כזה בהלכה ואז צריך להבין את הטעם לחידוש אולי יש משהו מפורש בזה שנעלם מעינינו, ועכ"פ בסברא נראה פשוט שאין כך הוא).
לא הבנתי.
אם לא הגיע התאריך כאן מה אכפ''ל שהגיע התאריך במקום אחר שהוא כבר היה שם?
 
לא הבנתי.
אם לא הגיע התאריך כאן מה אכפ''ל שהגיע התאריך במקום אחר שהוא כבר היה שם?
אם הולכים כעת אחר התאריך שבחופי יפן אז גם על שעת לידתו הולכים לפי התאריך שהיה שם ונמצא שנולד יום קודם ונמצא גדול
 
לא הבנתי.
אם לא הגיע התאריך כאן מה אכפ''ל שהגיע התאריך במקום אחר שהוא כבר היה שם?
לא שהולכים ע"פ התאריך במקום אחר, אלא נכתב לעיל שהוא הלך למקום אחר, ואז באמת מה איכפת לי מה יש באותו מקום, הרי כבר נשלמו עליו י"ג שנים במקום שהיה, ודי בזה.
 
לא שהולכים ע"פ התאריך במקום אחר, אלא נכתב לעיל שהוא הלך למקום אחר, ואז באמת מה איכפת לי מה יש באותו מקום, הרי כבר נשלמו עליו י"ג שנים במקום שהיה, ודי בזה.
ממש לא.
הולכים על פי התאריך, והראיה שבן יג שנים וחודש חוזר לקטנותו אם עיברו השנה כדלעיל תירוץ א'
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון