• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: גדול שנתקטן כיצד?

על משקל תשובתו של הרב @יצחק משען יש בירושלמי סנהדרין (פרק א, ב) א"ר אבין אקרא לאלהים עליון לאל גומר עלי בת שלש שנים ויום אחד נמלכו בית דין לעברו הבתולין חוזרין ואם לאו אין הבתולין חוזרין.

נ.ב ובדרך בדיחותא היה האח הגדול בחדר ואז יצאו הקטנים ונכנסו אביו וסבו ונהיה הקטן שבחדר...
 
נ.ב ובדרך בדיחותא היה האח הגדול בחדר ואז יצאו הקטנים ונכנסו אביו וסבו ונהיה הקטן שבחדר...
כעי"ז בגמ' קידושין נא: מי שיש לו שתי כתי בנות משתי נשים ואמר קידשתי את בתי הגדולה ואיני יודע אם גדולה שבגדולות ואם גדולה שבקטנות אם קטנה שבגדולות שהיא גדולה מן הגדולה שבקטנות כולן אסורות חוץ מקטנה שבקטנות דברי ר"מ
ולפ"ז גם כאן הגדולה שבקטנות נעשית קטנה כשתיכנס לתמונה הקטנה שבגדולות
 
ברוכים השבים לרבי אליהו ידידינו!
ברוכים הנמצאים ומועדים לשמחה
אולי ילד בגיל 13 ויום שעבר את קו התאריך שבחופי יפן חזר אחורה ביום ונהיה קטן
א''נ גר קטן שנתגייר לדעת הוריו וכשהגדיל מחה חזר לגיותו ופטור מכל המצות
 
ברוכים הנמצאים ומועדים לשמחה
אולי ילד בגיל 13 ויום שעבר את קו התאריך שבחופי יפן חזר אחורה ביום ונהיה קטן
א''נ גר קטן שנתגייר לדעת הוריו וכשהגדיל מחה חזר לגיותו ופטור מכל המצות
התשובה הראשונה נכונה וזו אחת מן האפשרויות שאילהם התכוונתי!
תשובה שניה פחות
 
אולי ילד בגיל 13 ויום שעבר את קו התאריך שבחופי יפן חזר אחורה ביום ונהיה קטן
אני לא חושב שבאמת כך הדין. ברגע שנשלמו לו 12 או 13 חודשים מהשנה ה-12, הוא נכנס לשנתו ה-13 ונחשב גדול.
לא משנה לאן ילך. זה לא תלוי במקום אלא בזמן שעבר. גם לא צריך שיעבור מעת לעת. אם הוא נולד בארה"ב ואחרי 13 שנה היה גר בישראל - אז הוא יהיה בר מצווה 7 שעות קודם. אבל אם אח"כ יסע לארה"ב הוא לא יחזור להיות קטן, ופשוט.
(אא"כ יש נידון כזה בהלכה ואז צריך להבין את הטעם לחידוש אולי יש משהו מפורש בזה שנעלם מעינינו, ועכ"פ בסברא נראה פשוט שאין כך הוא).
 
אני לא חושב שבאמת כך הדין. ברגע שנשלמו לו 12 או 13 חודשים מהשנה ה-12, הוא נכנס לשנתו ה-13 ונחשב גדול.
לא משנה לאן ילך. זה לא תלוי במקום אלא בזמן שעבר. גם לא צריך שיעבור מעת לעת. אם הוא נולד בארה"ב ואחרי 13 שנה היה גר בישראל - אז הוא יהיה בר מצווה 7 שעות קודם. אבל אם אח"כ יסע לארה"ב הוא לא יחזור להיות קטן, ופשוט.
(אא"כ יש נידון כזה בהלכה ואז צריך להבין את הטעם לחידוש אולי יש משהו מפורש בזה שנעלם מעינינו, ועכ"פ בסברא נראה פשוט שאין כך הוא).
לא הבנתי.
אם לא הגיע התאריך כאן מה אכפ''ל שהגיע התאריך במקום אחר שהוא כבר היה שם?
 
לא הבנתי.
אם לא הגיע התאריך כאן מה אכפ''ל שהגיע התאריך במקום אחר שהוא כבר היה שם?
אם הולכים כעת אחר התאריך שבחופי יפן אז גם על שעת לידתו הולכים לפי התאריך שהיה שם ונמצא שנולד יום קודם ונמצא גדול
 
לא הבנתי.
אם לא הגיע התאריך כאן מה אכפ''ל שהגיע התאריך במקום אחר שהוא כבר היה שם?
לא שהולכים ע"פ התאריך במקום אחר, אלא נכתב לעיל שהוא הלך למקום אחר, ואז באמת מה איכפת לי מה יש באותו מקום, הרי כבר נשלמו עליו י"ג שנים במקום שהיה, ודי בזה.
 
לא שהולכים ע"פ התאריך במקום אחר, אלא נכתב לעיל שהוא הלך למקום אחר, ואז באמת מה איכפת לי מה יש באותו מקום, הרי כבר נשלמו עליו י"ג שנים במקום שהיה, ודי בזה.
ממש לא.
הולכים על פי התאריך, והראיה שבן יג שנים וחודש חוזר לקטנותו אם עיברו השנה כדלעיל תירוץ א'
 
חזור
חלק עליון