• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה: היכן מצינו חיוב על שוטה להביא קרבן?

פִּתָרוֹן
אשה שוטה שיולדת מתחייבת בקורבן ובעלה מביא עליה. (נדרים לה ע"ב).
תשובה מדויקת.
ראיתי בשבת ששאלו את הגרח"ק בספר חדש שיצא עליו [איני זוכר שמו] בנוגע לענין הזה - שהנה שוטה חייב בקרבן?
וזה מה שהוא השיב - שהבעל הוא שחייב...
אין אדם חוטא אא"כ נכנסה בו רוח שטות, וא"כ כל אדם שחוטא הוא שוטה....
כוונתך לאור החיים הזה?
אור החיים ויקרא פרק ט פס' ח:
וראיתי לתת לב בענין לפי מה שקדם לנו (תנחומא שפטים) כי נשבע ה' להעמיד העולם וברואיו במשפט, וכל האומר הקדוש ברוך הוא וותרן יוותרו בני מעיו (ירושלמי שקלים פ"ה ה"א), אם כן אם הנפש החוטאת משפטה היא תמות כמאמר הנביא (יחזקאל יח ד) איך יביא קרבן ויפטר, ונראה כי טעם נכון יש בדבר על פי המשפט, כי כשהאדם חוטא אין בחינתו בחינת אדם, על דרך אומרם ז"ל (סוטה נ א ג א) אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות, ונעשה בהמה וביום שחזר בתשובה רוח היא באנוש ועלה ממדריגת בהמה למדריגת אדם, האם ראוי הוא להמית אדם זה תחת בהמה, לזה יביא דוגמת החוטא שהוא בהמה וישתתף עמה בצער החושב כי ראוי הוא לעשות בו משפט זה, וכפי זה חלק רוח המרגיש הוא מציל את האדם בהערה זו, והוא מה שאמר הכתוב (תהלים לו) אדם ובהמה תושיע ה' כי חלק הבהמי שבאדם בהצטרפותו עם האדם שהיא בחינת ההשכל נושע בו פירוש לצדו כדי שלא יענש והוא אינו ראוי לעונש, ובזה אפילו בדין הקרבת הקרבן בעד החטא הוא על קו המשפט, כאומרו (שם) משפטיך תהום רבה אדם ובהמה תושיע ה':
 
אין אדם חוטא אא"כ נכנסה בו רוח שטות, וא"כ כל אדם שחוטא הוא שוטה....
כוונתך לאור החיים הזה?
אור החיים ויקרא פרק ט פס' ח:
וראיתי לתת לב בענין לפי מה שקדם לנו (תנחומא שפטים) כי נשבע ה' להעמיד העולם וברואיו במשפט, וכל האומר הקדוש ברוך הוא וותרן יוותרו בני מעיו (ירושלמי שקלים פ"ה ה"א), אם כן אם הנפש החוטאת משפטה היא תמות כמאמר הנביא (יחזקאל יח ד) איך יביא קרבן ויפטר, ונראה כי טעם נכון יש בדבר על פי המשפט, כי כשהאדם חוטא אין בחינתו בחינת אדם, על דרך אומרם ז"ל (סוטה נ א ג א) אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות, ונעשה בהמה וביום שחזר בתשובה רוח היא באנוש ועלה ממדריגת בהמה למדריגת אדם, האם ראוי הוא להמית אדם זה תחת בהמה, לזה יביא דוגמת החוטא שהוא בהמה וישתתף עמה בצער החושב כי ראוי הוא לעשות בו משפט זה, וכפי זה חלק רוח המרגיש הוא מציל את האדם בהערה זו, והוא מה שאמר הכתוב (תהלים לו) אדם ובהמה תושיע ה' כי חלק הבהמי שבאדם בהצטרפותו עם האדם שהיא בחינת ההשכל נושע בו פירוש לצדו כדי שלא יענש והוא אינו ראוי לעונש, ובזה אפילו בדין הקרבת הקרבן בעד החטא הוא על קו המשפט, כאומרו (שם) משפטיך תהום רבה אדם ובהמה תושיע ה':
רעיון יפה... אבל יותר על דרך ה'חסידות'... אני מתכוין על דרך הפשט! שוטה על פי כל פרמטר הילכתי! [לא זה ה'קאצ'' עליו רמזתי...]
 
שם בעלה מביא עליה, (וגם אין קאצ').
להזכירך שהוא כתב היכן מצינו שיש חיוב! והקאצ' כמו שאתם קוראים לזה הוא שלא היא המביאה אלא בעלה.
יתכן ויש עוד תשובות אחרות אולי זו לא זו שהוא התכוון אליה אבל גם זו תשובה נכונה לפי השאלה ודו"ק.
היכן מצינו שיש חיוב על שוטה להביא קרבן?
[גילוי נאות - יש בחידה הזו קאצ' - מילכוד]
 
להזכירך שהוא כתב היכן מצינו שיש חיוב! והקאצ' כמו שאתם קוראים לזה הוא שלא היא המביאה אלא בעלה.
יתכן ויש עוד תשובות אחרות אולי זו לא זו שהוא התכוון אליה אבל גם זו תשובה נכונה לפי השאלה ודו"ק.
ואגב אספר שבאיזה חידון ברדיו פעם ענה מאן דהו תשובה נכונה והשואל הודה שהיא נכונה אבל "לא זו התשובה שהתכוונתי" ונתן לו פרס ניחומים כובע (אינני יודע אם באמת או שאמר כן בצחוק שנותן לו כובע). ולטעמי היה זכאי לפרס הגדול. (ושמא בתביעה ממונית היה זוכה)
 
אינני יודע אם באמת או שאמר כן בצחוק שנותן לו כובע
בד"כ באמת.
ושמא בתביעה ממונית היה זוכה
ברדיו זה עובד שבשביל לקבל את הפרס הגדול צריך לענות דווקא את התשובה אליה התכוון השואל.
(ואם זו תשובה יפה ולא מדוייקת מקבלים פרס קטן, ועל תשובה מדוייקת ולא מה שהתכוון מקבלים פרס יותר גדול, אבל לא את הפרס הגדול).
 
להזכירך שהוא כתב היכן מצינו שיש חיוב! והקאצ' כמו שאתם קוראים לזה הוא שלא היא המביאה אלא בעלה.
יתכן ויש עוד תשובות אחרות אולי זו לא זו שהוא התכוון אליה אבל גם זו תשובה נכונה לפי השאלה ודו"ק.
היכן מצינו שיש חיוב על שוטה
על השוטה עצמו.
 
בד"כ באמת.

ברדיו זה עובד שבשביל לקבל את הפרס הגדול צריך לענות דווקא את התשובה אליה התכוון השואל.
(ואם זו תשובה יפה ולא מדוייקת מקבלים פרס קטן, ועל תשובה מדוייקת ולא מה שהתכוון מקבלים פרס יותר גדול, אבל לא את הפרס הגדול).
אם כך הנוהג כדבריך באמת אין מקום אולי לתביעה, אלא שאני לכשעצמי אני מחבב נוהג זה.
 
להזכירך שהוא כתב היכן מצינו שיש חיוב! והקאצ' כמו שאתם קוראים לזה הוא שלא היא המביאה אלא בעלה.
יתכן ויש עוד תשובות אחרות אולי זו לא זו שהוא התכוון אליה אבל גם זו תשובה נכונה לפי השאלה ודו"ק.
אכן מדויק. לזה התכוונתי.
 
אשה שוטה שיולדת מתחייבת בקורבן ובעלה מביא עליה. (נדרים לה ע"ב).
תשובה מדויקת.
ראיתי בשבת ששאלו את הגרח"ק בספר חדש שיצא עליו [איני זוכר שמו] בנוגע לענין הזה - שהנה שוטה חייב בקרבן?
וזה מה שהוא השיב - שהבעל הוא שחייב...
 
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון