• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חיוב שינה בסוכה לדעת רבי אליעזר

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
תנן (סוכה כז:), רבי אליעזר אומר ארבע עשרה סעודות חייב אדם לאכול בסוכה, אחת ביום ואחת בלילה. וחכמים אומרים, אין לדבר קצבה. ובטעמו של ר"א אמרינן בגמ' משום דדרשינן תשבו כעין תדורו, ולכן צריך לאכול כל מה שדרך אדם לאכול בביתו.

והנה לא מצאנו שלר"א חייב אדם לישן בסוכה ז' ימים, והביא אאמו"ר שליט"א להעיר, מה הטעם באמת שאין חיוב כזה, הרי ר"א יליף מתשבו כעין תדורו, וא"כ כמו שחייב לאכול מה שדרך אדם לאכול בביתו, יתחייב לישן מה שדרך אדם לישון, וצ"ע.

והגר"ש קלוגר זצ"ל בספר החיים ריש סי' תרכ"ז כתב שבאמת אליבא דר"א בעינן ג"כ לישן כל לילה בסוכה, מדין תשבו כעין תדורו, והוסיף שם שלפי"ז אם לא ישן בלילה צריך לישן ביום, עי"ש.

אמנם לפי סתימת שאר המפרשים שלא מצינו דבר זה, יש ליישב הטעם לפי מה שהביא הטור בסי' תרל"ט בשם רבינו תם שאין מברכין אלא על אכילה בסוכה, וז"ל "ורבינו תם פירש, כיון שעיקר קביעות שאדם עושה בתוך הסוכה היא האכילה, מברך על האכילה ופוטר כל הדברים, אפילו השינה שהיא חמורה מהאכילה שהרי אוכלין עראי חוצה לה ואין ישנין עראי חוצה לה, אפ"ה כיון שהאכילה עיקר פוטרת השאר". מבואר דעיקר ישיבת סוכה היא האכילה, ולכן י"ל דגם לר"א דוקא באכילה איכא חיוב לאכול, ולא בשינה.​
 
חזור
חלק עליון