• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

טיפ בהלכה

abc123

Well-known member
מה כותבים הפוסקים בנושא. לעת עתה ראיתי רק את אלו המחייבים. יש המתירים לא לתת. כי לכאורה כל נושא הטיפ לא מובן. אחרי כל החשבונות שכך המלצר מרוויח ולולי זה הוא מקבל סכום פחות והכל... עדיין צ"ע.
 
הגר"י זילברשטיין שליט"א בספר טובך יביעו חלק ב' (עמוד קז) שהיות שהמנהג המקובל כיום בכל המקומות הוא שבעלי האולמות מכניסים את סעיף ה'טיפ' בתוך החישוב הכללי של המשכורות שהם משלמים לעובדיהם, לכן מי שלא נותן טיפ עובר על חשש איסור גזל
 
הגר"י זילברשטיין שליט"א בספר טובך יביעו חלק ב' (עמוד קז) שהיות שהמנהג המקובל כיום בכל המקומות הוא שבעלי האולמות מכניסים את סעיף ה'טיפ' בתוך החישוב הכללי של המשכורות שהם משלמים לעובדיהם, לכן מי שלא נותן טיפ עובר על חשש איסור גזל
ביקשתי דעות אחרות כמו שכתבתי
 
אני חושב שבארץ מבחינה חוקית לא חייב לתת. אם מבחינה חוקית לא חייב לתת, למה שמד"ת יהיה חייב?
אין קשר בין החוק לנתינת טיפ, העניין הוא בין העובד למעביד, שהמעביד צריך לשלם ביחס למדינה, ובמדינתנו נהוג שהעובדים על סמך טיפים וזה חלק ניכר ממשכורתם נמצא שהנך גוזל את המלצר.
 
הבעיה היא שברבים מהאולמות רב המלצרים משלשל את הטיפ לכיסו מבלי לחלקו למלצרים...
ד"א מניסיון אם אתה בעל השמחה כדאי לתת טיפ למלצרים בנפרד מלבד מה שנותנים לרב המלצרים ומקווים שיתן להם....
אבי שליט"א נהג לעשות כן בכל השמחות שערך ומעולם לא התאכזב מהשירות.
 
אין קשר בין החוק לנתינת טיפ,
אם השאלה היא האם כדאי לתת, אתה צודק. אבל השאלה היא אם חייב, ובזה, מה אכפת לן מה היחס בין עובד למעביד וכו', אם החוק לא מחייב, אתה מקבל שירות על דעת שאתה לא חייב לשלם, אם כן למה שיהיה חייב לשלם.
 
כי בשו״ע אין התייחסות לחוק המדינה ביחס אליך, אלא השו״ע מתייחס בין חוק המדינה לגבי המעביד, זה הלכה בהלכות פועלים כך שכל ההתייחסות למדינה היא האם רשאי המעביד לשכור את הפועל על דעת שמשכורתו מתבססת על טיפים כנהוג במדינה, ובמדינתנו כך נהוג במסעדות ושאר מקומות העובדים עובדים על דעת הטיפים.
יוצא אם כן שאתה ״חייב״ לשלם בעבור השירות שקיבלת מהמלצר, כי המעביד מעסיק אותן על דעת שתשלם על השירות שלך.

ובכלל מה פירוש בארץ החוק לא אומר? וכי יש למדינה כח לקבוע חוק כזה? בעל המסעדה קובע שבמסעדתו חייב לשלם 10 אחוז מינימום מהחשבון לטיפ לעובד וכן על זה הדרך..

ותוך כדי שאני כותב שורות אלו אני חושב אולי אפשר להוכיח מהמעשה במקומות מסוימים שדורשים טיפ מנימלי מהלקוח שאולי רק שם מעסיקים עובד על דעת הטיפ של הלקוח וחשיב גזל, משא״כ בשאר מקומות שהטיפ הוא רק כתוספת ואין לחוש לגזל .
 
 
אם כך למה יש לי את האפשרות לא לשלם? למה לא מכניסים את זה בחשבונית מלכתחילה?
לשיטתם אותי זה לא אמור לעניין למה לא מכניסים ולא מחייבים הם נוהגים על פי ה״חוק״.
ולפי החוק אין חיוב באמת, אך מצד ההלכה כיון שהמעסיק אומר למלצר פה מקבלים 30 ש״ח לשעה ובתוספת של טיפים, כשהוא נכנס לעבוד הוא נכנס על דעת הטיפים כי אם לא כן לא היה עובד קשה בשביל מינימום, וכרגע זה הלקוח מול המלצר שלא מקבל טיפ.
@abc123 אנו מקווים שיש תועלת בכל המו״מ, כבודו לא מגיב חוץ מלייקים.
 
לכאורה כל זה כשנהנה מהשירות, אך אם השירות היה גרוע אי''צ לתת
אין קשר אתה משלם על השירות .
וכן ראיתי שפסק הגר"ב חותה, והרב ירון אשכנזי, והם הסבירו שבמחיר המנה שאתה משלם, כלול גם כל ההוצאות של בעל המסעדה: חשמל, מים וכו' כל התפאורה של המקום. אבל הטיפ אינו כלול, ולכן שאתה מגיע למסעדה יוצא שאתה רוכש את כל השירות כולו וגם את שירות המלצר שאתה אמור לשלם לו ואתה מעין המעביד שלו כרגע.
ושאלתי בעל מסעדה באמת על מה הטיפ, והסביר לי שהמלצרים מקבלים שכר מינ', למרות העבודה הקשה שהם עובדים,
ואם לא היה טיפים אין להם שום סיבה לשרת אנשים ולרוץ בשביל כל בקשה מוזרה של כל לקוח.
בקיצור למסקנת האשכול הנ"ל: חייב ליתן טיפ על פי ההלכה בין לספרדים בין לאשכנזים, וכן הוא מוסכם לכל הפוסקים שהובאו עד כה .
 
אין קשר אתה משלם על השירות .
וכן ראיתי שפסק הגר"ב חותה, והרב ירון אשכנזי, והם הסבירו שבמחיר המנה שאתה משלם, כלול גם כל ההוצאות של בעל המסעדה: חשמל, מים וכו' כל התפאורה של המקום. אבל הטיפ אינו כלול, ולכן שאתה מגיע למסעדה יוצא שאתה רוכש את כל השירות כולו וגם את שירות המלצר שאתה אמור לשלם לו ואתה מעין המעביד שלו כרגע.
ושאלתי בעל מסעדה באמת על מה הטיפ, והסביר לי שהמלצרים מקבלים שכר מינ', למרות העבודה הקשה שהם עובדים,
ואם לא היה טיפים אין להם שום סיבה לשרת אנשים ולרוץ בשביל כל בקשה מוזרה של כל לקוח.
בקיצור למסקנת האשכול הנ"ל: חייב ליתן טיפ על פי ההלכה בין לספרדים בין לאשכנזים, וכן הוא מוסכם לכל הפוסקים שהובאו עד כה .
כב' לא ענה על השאלה של הרב ציון, וגם כאן מדובר על אולם ולא על מסעדה
וגם לכאורה צריך להבחין בין הטיפ שמחייבים את בעל השמחה, לבין הטיפ שכל שולחן נותן [שאם הם לארג'ים זה יכול להגיע להמון כסף]
בשלמא הטיפ שקוצבים מראש לבעל השמחה להוסיף זה באמת חלק מהשכר שכך מסכמים מראש ומה שייך להתחמק מזה
אך דברי הרב ציון נכונים לגבי הטיפ שהאורחים נותנים שזה עידוד והמרצה למלצר שיהיה לו חשק לתת שירות, ואם הוא לא נתן שירות כהוגן וכל דבר אומר שנגמר ואין ומוציא את הנשמה עד שבא, על מה יקבל טיפ?
 
כב' לא ענה על השאלה של הרב ציון, וגם כאן מדובר על אולם ולא על מסעדה
וגם לכאורה צריך להבחין בין הטיפ שמחייבים את בעל השמחה, לבין הטיפ שכל שולחן נותן [שאם הם לארג'ים זה יכול להגיע להמון כסף]
בשלמא הטיפ שקוצבים מראש לבעל השמחה להוסיף זה באמת חלק מהשכר שכך מסכמים מראש ומה שייך להתחמק מזה
אך דברי הרב ציון נכונים לגבי הטיפ שהאורחים נותנים שזה עידוד והמרצה למלצר שיהיה לו חשק לתת שירות, ואם הוא לא נתן שירות כהוגן וכל דבר אומר שנגמר ואין ומוציא את הנשמה עד שבא, על מה יקבל טיפ?
אין קשר איך היה השירות כיון שעכשיו אתה שכרת את שירות המלצר, שהשירות הזה לא כלול במנה. ובדיוק כמו שהזמנת מנה ואם האוכל לא טעים לא תשלם? תשלם אבל תבקש פיצוי או דבר כזה או אחר הוא הדין לגבי שירות המלצר, אבל כל זה נאמר על מלצר במסעדה.
לגבי אולמות אירועים לא ראיתי שכתבו מפורש, ונראה שיש כמה חילוקים בין מסעדה לאולמות אירועים.
 
אין קשר איך היה השירות כיון שעכשיו אתה שכרת את שירות המלצר, שהשירות הזה לא כלול במנה. ובדיוק כמו שהזמנת מנה ואם האוכל לא טעים לא תשלם? תשלם אבל תבקש פיצוי או דבר כזה או אחר הוא הדין לגבי שירות המלצר, אבל כל זה נאמר על מלצר במסעדה.
לגבי אולמות אירועים לא ראיתי שכתבו מפורש, ונראה שיש כמה חילוקים בין מסעדה לאולמות אירועים.
אני שכרתי את המלצר...? זה לא הרחקת לכת? אני הגעתי למסעדה. אני משלם למסעדה. לא למלצר.
אם הטיפ הי הולך אליו לכיס ישר היה אפשר לדון. אבל הוא נכנס ישירות לקופת המסעדה. מה קורה אחר כך זה עוד עניין. אבל אני לא שכרתי את המלצר
 
אני שכרתי את המלצר...? זה לא הרחקת לכת? אני הגעתי למסעדה. אני משלם למסעדה. לא למלצר.
אם הטיפ הי הולך אליו לכיס ישר היה אפשר לדון. אבל הוא נכנס ישירות לקופת המסעדה. מה קורה אחר כך זה עוד עניין. אבל אני לא שכרתי את המלצר
זה לא אני אומר זה טענת כל הפוסקים שהוזכרו כאן כל אחד הזכיר זאת והוכיח מהשו״ע. ופשוט שעל פרגית שעולה 20 שח אתה משלם 50 בגלל כל השיכלול שלהם ואם לא היה המושג טיפ אז היו צריכים לשלם למלצר 50 שח לשעה במקום שכר מינימום ואתה היית משלם על הפרגית עוד 10 שח זה היינו הך.
 
חזור
חלק עליון