ביקשתי דעות אחרות כמו שכתבתיהגר"י זילברשטיין שליט"א בספר טובך יביעו חלק ב' (עמוד קז) שהיות שהמנהג המקובל כיום בכל המקומות הוא שבעלי האולמות מכניסים את סעיף ה'טיפ' בתוך החישוב הכללי של המשכורות שהם משלמים לעובדיהם, לכן מי שלא נותן טיפ עובר על חשש איסור גזל
אין קשר בין החוק לנתינת טיפ, העניין הוא בין העובד למעביד, שהמעביד צריך לשלם ביחס למדינה, ובמדינתנו נהוג שהעובדים על סמך טיפים וזה חלק ניכר ממשכורתם נמצא שהנך גוזל את המלצר.אני חושב שבארץ מבחינה חוקית לא חייב לתת. אם מבחינה חוקית לא חייב לתת, למה שמד"ת יהיה חייב?
ד"א מניסיון אם אתה בעל השמחה כדאי לתת טיפ למלצרים בנפרד מלבד מה שנותנים לרב המלצרים ומקווים שיתן להם....הבעיה היא שברבים מהאולמות רב המלצרים משלשל את הטיפ לכיסו מבלי לחלקו למלצרים...
אם השאלה היא האם כדאי לתת, אתה צודק. אבל השאלה היא אם חייב, ובזה, מה אכפת לן מה היחס בין עובד למעביד וכו', אם החוק לא מחייב, אתה מקבל שירות על דעת שאתה לא חייב לשלם, אם כן למה שיהיה חייב לשלם.אין קשר בין החוק לנתינת טיפ,
לשיטתם אותי זה לא אמור לעניין למה לא מכניסים ולא מחייבים הם נוהגים על פי ה״חוק״.אם כך למה יש לי את האפשרות לא לשלם? למה לא מכניסים את זה בחשבונית מלכתחילה?
אין קשר אתה משלם על השירות .לכאורה כל זה כשנהנה מהשירות, אך אם השירות היה גרוע אי''צ לתת
כב' לא ענה על השאלה של הרב ציון, וגם כאן מדובר על אולם ולא על מסעדהאין קשר אתה משלם על השירות .
וכן ראיתי שפסק הגר"ב חותה, והרב ירון אשכנזי, והם הסבירו שבמחיר המנה שאתה משלם, כלול גם כל ההוצאות של בעל המסעדה: חשמל, מים וכו' כל התפאורה של המקום. אבל הטיפ אינו כלול, ולכן שאתה מגיע למסעדה יוצא שאתה רוכש את כל השירות כולו וגם את שירות המלצר שאתה אמור לשלם לו ואתה מעין המעביד שלו כרגע.
ושאלתי בעל מסעדה באמת על מה הטיפ, והסביר לי שהמלצרים מקבלים שכר מינ', למרות העבודה הקשה שהם עובדים,
ואם לא היה טיפים אין להם שום סיבה לשרת אנשים ולרוץ בשביל כל בקשה מוזרה של כל לקוח.
בקיצור למסקנת האשכול הנ"ל: חייב ליתן טיפ על פי ההלכה בין לספרדים בין לאשכנזים, וכן הוא מוסכם לכל הפוסקים שהובאו עד כה .
אין קשר איך היה השירות כיון שעכשיו אתה שכרת את שירות המלצר, שהשירות הזה לא כלול במנה. ובדיוק כמו שהזמנת מנה ואם האוכל לא טעים לא תשלם? תשלם אבל תבקש פיצוי או דבר כזה או אחר הוא הדין לגבי שירות המלצר, אבל כל זה נאמר על מלצר במסעדה.כב' לא ענה על השאלה של הרב ציון, וגם כאן מדובר על אולם ולא על מסעדה
וגם לכאורה צריך להבחין בין הטיפ שמחייבים את בעל השמחה, לבין הטיפ שכל שולחן נותן [שאם הם לארג'ים זה יכול להגיע להמון כסף]
בשלמא הטיפ שקוצבים מראש לבעל השמחה להוסיף זה באמת חלק מהשכר שכך מסכמים מראש ומה שייך להתחמק מזה
אך דברי הרב ציון נכונים לגבי הטיפ שהאורחים נותנים שזה עידוד והמרצה למלצר שיהיה לו חשק לתת שירות, ואם הוא לא נתן שירות כהוגן וכל דבר אומר שנגמר ואין ומוציא את הנשמה עד שבא, על מה יקבל טיפ?
אני שכרתי את המלצר...? זה לא הרחקת לכת? אני הגעתי למסעדה. אני משלם למסעדה. לא למלצר.אין קשר איך היה השירות כיון שעכשיו אתה שכרת את שירות המלצר, שהשירות הזה לא כלול במנה. ובדיוק כמו שהזמנת מנה ואם האוכל לא טעים לא תשלם? תשלם אבל תבקש פיצוי או דבר כזה או אחר הוא הדין לגבי שירות המלצר, אבל כל זה נאמר על מלצר במסעדה.
לגבי אולמות אירועים לא ראיתי שכתבו מפורש, ונראה שיש כמה חילוקים בין מסעדה לאולמות אירועים.
זה לא אני אומר זה טענת כל הפוסקים שהוזכרו כאן כל אחד הזכיר זאת והוכיח מהשו״ע. ופשוט שעל פרגית שעולה 20 שח אתה משלם 50 בגלל כל השיכלול שלהם ואם לא היה המושג טיפ אז היו צריכים לשלם למלצר 50 שח לשעה במקום שכר מינימום ואתה היית משלם על הפרגית עוד 10 שח זה היינו הך.אני שכרתי את המלצר...? זה לא הרחקת לכת? אני הגעתי למסעדה. אני משלם למסעדה. לא למלצר.
אם הטיפ הי הולך אליו לכיס ישר היה אפשר לדון. אבל הוא נכנס ישירות לקופת המסעדה. מה קורה אחר כך זה עוד עניין. אבל אני לא שכרתי את המלצר