• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תשובה בהלכה: להתיר לספרדים מעיקר הדין לאכול כיום בשר "כשר" רבנות משום ס"ס

(לכאו' הטענה הפשוטה היא שגם רבנות חלק מקפיד על דברים שהספרדים צריכים להקפיד, אבל בד"ץ העד"ח הכי טוב שיש לא יקפיד. לא שלא סומכים עליהם, אלא שסומכים עליהם אבל לא על שיטתם. כמו שגם אם ר' חיים קניבסקי יגיד לבחור ישיבה שלפי ההלכה הוא צריך להדליק נרות חנוכה בישיבה, הוא לא ישמע לו. ולא שהוא לא סומך או לא מאמין לרב, אלא פשוט הוא לא פוסק כפי שיטתו. ה"ה הכא).
אז דווקא רבנות חלק כתבתם, נכון?
אחרת- לכאורה לעד"ח גם יכול שיצא במקרה שהכל יצא תואם גם לספרדי מבלי לדעת ע"כ.
 
תמיד הממוצע של חלק בית יוסף היה כ-30%,
והנה הנתון הזה והמציאות הזו, הולידה לי עוד טענה [ע"ז נאמר מצווה גוררת מצוה]

דאם נקביל את הכשר העדה החרדית מול הבדצי"ם הספרדים [קרי יורה דעה, ועטרה], נראה שמבחינה כמותית וטכנית הכשר העדה החרדית הוא הכי מהודר והכי נכון.

משום- שכמות השוק והשיווק בכל הארץ בבדצי"ם הספרדים הוא פי 10 לפחות [אם לא יותר] מאשר העדה החרדית.

דהעדה החרדית היא משווקת ואפשר להשיגה בסה"כ רק בערים החרדיות [פחות או יותר].

ואילו הבדצי"ם הנ"ל, בכל הארץ יצא קוום, ומופצים לרוב בכל הערים, צפון דרום מרכז פיריפרייה יישובי ספר, וכן ע"ז הדרך.

וכאן מתעוררת לי השאלה- אם מבחינה טכנית ומציאותית כדי שיצא "בשר חלק", זה רק 30 אחוז.

איך כל השוק מופץ בכזה הרבה עותקים ומשוכפל לכזה הרבה ערים פי כמה וכמה מבד"ץ העדה החרדית??

היה צריך להיות הפוך על הפוך, שהכשרויות שמקפידות על "חלק" השיווק שלהם יהיה דל ורזה הרבה פחות, ב- 70 אחוז לפחות.

וע"ז נאמר עולם הפוך ראיתי.

[וזה אומר דרשני].​
 
אני למדתי כלל שקשה מאוד לסמוך הלכה על רבנים שעונים בקווי הלכה שונים, ואין אני חושב שזה שונה ממה שמרן הרב יצחק יוסף שליט"א חוזר ושונה שאי אפשר לסמוך על רבני הרדיו שמלחץ שהם מחוייבים לענות תשובה טועים פעמים רבות, וכך ראיתי כמה וכמה פעמים אצל רבנים בקווים שהתקשרתי, אחד אמר אסור והשני אמר מותר. ואפשר לבדוק להתקשר ולשאול את אותה שאלה, כל אחד אומר אחרת מהשני, ולא כל אחד מכוון את שמועותיו לפסקי מרן הרב עובדיה, וזוכר אני ששאלתי פעם באיזה עניין לדעת מרן זי"ע ואמרו לי הרב מזוז סובר כך. יישר כוח, אך רציתי לדעת את דעתו של מרן. לכן עצה טובה קמ"ל שלא להסתמך, ובכלל אין מה להתווכח על ההלכות שעונים.
אעלה כאן בעיה כואבת שאני מכיר מקרוב.
כידוע יש תופעה נפוצה מאד של בנות סמינר שמתקשרות לקו ההלכה על מנת לקבל היתר בכל מה שצריכות, לאכול מסטיק עם כשרות רדודה, להעתיק במבחנים, ללבוש תכשיטים מגושמים ולהתאפר, לאכול בצומות, וכו' ואם לא קיבלו היתר מתקשרות שוב לרב אחר עד שמוצאות מי שיתיר להם.
ואתן דוגמא, בחורה שיש לה כח לעבוד במילוי מקום במעון בזמן שאין סמינר התקשרה בצום ושאלה את הרב האם מותר לה לאכול? הרב יוצא מנקודת הנחה שאם היא מתקשרת כנראה זה סכנת נפשות ושואל אותה למה היא רוצה לאכול, והיא עונה לו שהיא ממש חייבת וקשה לה, והרב מתיר לה, מיד בסיום השיחה הבחורה פותחת את התיק ומתחילה ללעוס מסטיק ומספרת לכולם שהרב של קו ההלכה אמר לה שהיא לא צריכה לצום, אחרי כחצי שעה גם השיגה חפיסת שוקולד חלבי וכו' ולא נגעה באוכל, מבחינתה זה נקרא חייבת לאכול, ובשביל להתיר צריך רק להתקשר.
יש כל כך הרבה בנות שלא צמות בגלל שקיבלו היתר בעצמן או ששמעו מחברותיהן שקיבלו היתר בקו ההלכה לא לצום בצומות שאינם תשעה באב או יום כיפור.
אני לא מרשה בביתי להתקשר לקו ההלכה, אלא רק אם גם אני אמרתי להם שמותר הם יכולות להתקשר להרגיע את המצפון ולשמוע להיתר, למרות שהחברות שלהן מתקשרות כדי להתיר כל דבר שזז ובפרט לאכול דברים עם כשרויות מפוקפקות, רק כדי להרגיע את המצפון, כמו שהזכירו באשכול הזה להתיר לאכול לכתחילה בשר בכשרות הרבנות ה"י.

אני יודע שהרב ירון אשכנזי ביקש להפסיק להתיר לבנות הסמינרים להעתיק במבחנים, ולא להתיר להם להתלבש נגד הממסד, אבל זה רחוק רחוק מלפתור את הבעיה, גדל כאן דור של בנות שלומדות לעשות צחוק מההלכה, וחבל, הקו הזה מתאים לבעלי תשובה או בעלי בתים ולא לבנות סמינר מבתים של תורה.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אעלה כאן בעיה כואבת שאני מכיר מקרוב.
כידוע יש תופעה נפוצה מאד של בנות סמינר שמתקשרות לקו ההלכה על מנת לקבל היתר בכל מה שצריכות, לאכול מסטיק עם כשרות רדודה, להעתיק במבחנים, ללבוש תכשיטים מגושמים ולהתאפר, לאכול בצומות, וכו' ואם לא קיבלו היתר מתקשרות שוב לרב אחר עד שמוצאות מי שיתיר להם.
ואתן דוגמא, בחורה שיש לה כח לעבוד במילוי מקום במעון בזמן שאין סמינר התקשרה בצום ושאלה את הרב האם מותר לה לאכול? הרב יוצא מנקודת הנחה שאם היא מתקשרת כנראה זה סכנת נפשות ושואל אותה למה היא רוצה לאכול, והיא עונה לו שהיא ממש חייבת וקשה לה, והרב מתיר לה, מיד בסיום השיחה הבחורה פותחת את התיק ומתחילה ללעוס מסטיק ומספרת לכולם שהרב של קו ההלכה אמר לה שהיא לא צריכה לצום, אחרי כחצי שעה גם השיגה חפיסת שוקולד חלבי וכו' ולא נגעה באוכל, מבחינתה זה נקרא חייבת לאכול, ובשביל להתיר צריך רק להתקשר.
יש כל כך הרבה בנות שלא צמות בגלל שקיבלו היתר בעצמן או ששמעו מחברותיהן שקיבלו היתר בקו ההלכה לא לצום בצומות שאינם תשעה באב או יום כיפור.

אני יודע שהרב ירון אשכנזי ביקש להפסיק להתיר לבנות הסמינרים להעתיק במבחנים, ולא להתיר להם להתלבש נגד הממסד, אבל זה רחוק רחוק מלפתור את הבעיה, גדל כאן דור של בנות שלומדות לעשות צחוק מההלכה, וחבל, הקו הזה מתאים לבעלי תשובה או בעלי בתים ולא לבנות סמינר מבתים של תורה.
ה"י
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אעלה כאן בעיה כואבת שאני מכיר מקרוב.
כידוע יש תופעה נפוצה מאד של בנות סמינר שמתקשרות לקו ההלכה על מנת לקבל היתר בכל מה שצריכות, לאכול מסטיק עם כשרות רדודה, להעתיק במבחנים, ללבוש תכשיטים מגושמים ולהתאפר, לאכול בצומות, וכו' ואם לא קיבלו היתר מתקשרות שוב לרב אחר עד שמוצאות מי שיתיר להם.
ואתן דוגמא, בחורה שיש לה כח לעבוד במילוי מקום במעון בזמן שאין סמינר התקשרה בצום ושאלה את הרב האם מותר לה לאכול? הרב יוצא מנקודת הנחה שאם היא מתקשרת כנראה זה סכנת נפשות ושואל אותה למה היא רוצה לאכול, והיא עונה לו שהיא ממש חייבת וקשה לה, והרב מתיר לה, מיד בסיום השיחה הבחורה פותחת את התיק ומתחילה ללעוס מסטיק ומספרת לכולם שהרב של קו ההלכה אמר לה שהיא לא צריכה לצום, אחרי כחצי שעה גם השיגה חפיסת שוקולד חלבי וכו' ולא נגעה באוכל, מבחינתה זה נקרא חייבת לאכול, ובשביל להתיר צריך רק להתקשר.
יש כל כך הרבה בנות שלא צמות בגלל שקיבלו היתר בעצמן או ששמעו מחברותיהן שקיבלו היתר בקו ההלכה לא לצום בצומות שאינם תשעה באב או יום כיפור.
אני לא מרשה בביתי להתקשר לקו ההלכה, אלא רק אם גם אני אמרתי להם שמותר הם יכולות להתקשר להרגיע את המצפון ולשמוע להיתר, למרות שהחברות שלהן מתקשרות כדי להתיר כל דבר שזז ובפרט לאכול דברים עם כשרויות מפוקפקות, רק כדי להרגיע את המצפון.
אני יודע שהרב ירון אשכנזי ביקש להפסיק להתיר לבנות הסמינרים להעתיק במבחנים, ולא להתיר להם להתלבש נגד הממסד, אבל זה רחוק רחוק מלפתור את הבעיה, גדל כאן דור של בנות שלומדות לעשות צחוק מההלכה, וחבל, הקו הזה מתאים לבעלי תשובה או בעלי בתים ולא לבנות סמינר מבתים של תורה.
אתה עושה עוול גדול מאוד שאתה מאשים את הרבנים בזה, ואפשר שזה בכלל מאי אהנו ליה רבנן.
בחורה שמתקשרת ומשקרת לרב בשביל לקבל היתר, הרב לא יודע שהיא משקרת וגם לא יודע שהיא לומדת בסמינר. אז איך אתה מעיז להאשים בזה את הרבנים? תאשים את עצמך שלא חינכת את בנותיך כראוי ואת הסמינרים שלשם אתה שולח את בנותיך, ושם הן לומדות את הקומבינות האלה.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
והנה הנתון הזה והמציאות הזו, הולידה לי עוד טענה [ע"ז נאמר מצווה גוררת מצוה]

דאם נקביל את הכשר העדה החרדית מול הבדצי"ם הספרדים [קרי יורה דעה, ועטרה], נראה שמבחינה כמותית וטכנית הכשר העדה החרדית הוא הכי מהודר והכי נכון.

משום- שכמות השוק והשיווק בכל הארץ בבדצי"ם הספרדים הוא פי 10 לפחות [אם לא יותר] מאשר העדה החרדית.

דהעדה החרדית היא משווקת ואפשר להשיגה בסה"כ רק בערים החרדיות [פחות או יותר].

ואילו הבדצי"ם הנ"ל, בכל הארץ יצא קוום, ומופצים לרוב בכל הערים, צפון דרום מרכז פיריפרייה יישובי ספר, וכן ע"ז הדרך.

וכאן מתעוררת לי השאלה- אם מבחינה טכנית ומציאותית כדי שיצא "בשר חלק", זה רק 30 אחוז.

איך כל השוק מופץ בכזה הרבה עותקים ומשוכפל לכזה הרבה ערים פי כמה וכמה מבד"ץ העדה החרדית??

היה צריך להיות הפוך על הפוך, שהכשרויות שמקפידות על "חלק" השיווק שלהם יהיה דל ורזה הרבה פחות, ב- 70 אחוז לפחות.

וע"ז נאמר עולם הפוך ראיתי.

[וזה אומר דרשני].​
תפסיק בבקשה לבלבל את הציבור, האחוזים לא משתנים על כמויות הבשר. ואם הממוצע הוא 30% זה לא משנה אם תשחט 100 בהמות או 1000 בהמות.
 
האחוזים לא משתנים על כמויות הבשר. ו
ברור שכן משתנה
אם אתה מקפיד על "חלק" לא יכול להיות לך כזו כמות אדירה לכל חלקי הארץ בצורה כזו גבוהה
מה לעשות, לא שוחטים מעל הזמן שיש, הזמן הוא זמן מוגבל ומה שהצלחת לשחוט בתוך הזמן הזה, הוא משווק לשוק
וא"כ הכמות לא מסתדר עם ה "חלק"
תפסיק בבקשה לבלבל את הציבור,
זה שאתה התבלבלת זה לא אומר שהציבור התבלבלו
 
אתה עושה עוול גדול מאוד שאתה מאשים את הרבנים בזה, ואפשר שזה בכלל מאי אהנו ליה רבנן.
בחורה שמתקשרת ומשקרת לרב בשביל לקבל היתר, הרב לא יודע שהיא משקרת וגם לא יודע שהיא לומדת בסמינר. אז איך אתה מעיז להאשים בזה את הרבנים? תאשים את עצמך שלא חינכת את בנותיך כראוי ואת הסמינרים שלשם אתה שולח את בנותיך, ושם הן לומדות את הקומבינות האלה.
ב"ה בנותי מחונכות כראוי,
אבל כואב לי שבסמינרים שהם לומדות פשה הנגע הזה בצורה כל כך נוראה, וזה נפוץ בכל הסמינרים הספרדיים בבני ברק.
הטענה על הרבנים המשיבים למה הם לא שואלים מפורש עם מי הם מדברים כמו שעושים בתחומים אחרים?? אני שאלתי את זה מפורש כמה מהאברכים/רבנים שעונים שם והם עונים לי שהם לא מחוייבים על פי ההלכה לברר מי בצד השני של הקו, זה היתממות!
רק אם זה יתפרסם בציבור, והציבור יכעס על זה, הרב ירון אשכנזי יתן הוראה ברורה לא לענות כלל לבנות הסמינרים, והכל יבוא על מקומו בשלום.
נ.ב אני מכיר היטב את כל הנוגעים בדבר ויש לי הערכה גדולה מאד למנהלי הקו, ואפילו יש לי הוראת קבע לקו הזה, אבל אסור לתת למכשול כזה גדול לצאת מהקו תמידין כסדרן.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
ב"ה בנותי מחונכות כראוי.
אבל כואב לי שבסמינרים שהם לומדות פשע הנגע הזה בצורה כל כך נוראה, וזה נפוץ בכל הסמינרים הספרדיים בבני ברק.
הטענה על הרבנים המשיבים למה הם לא שואלים מפורש עם מי הם מדברים כמו שעושים בתחומים אחרים?? אני שאלתי את זה מפורש כמה מהאברכים/רבנים שעונים שם והם עונים לי שהם לא מחוייבים על פי ההלכה לברר מי בצד השני של הקו, זה היתממות!
רק אם זה יתפרסם בציבור, והציבור יכעס על זה, הרב ירון אשכנזי יתן הוראה ברורה לא לענות כלל לבנות הסמינרים, והכל יבוא על מקומו בשלום.
נ.ב אני מכיר היטב את כל הנוגעים בדבר ויש לי הערכה גדולה מאד למנהלי הקו, ואפילו יש לי הוראת קבע לקו הזה, אבל אסור לתת למכשול כזה גדול לצאת מהקו תמידין כסדרן.
אין אפשרות לחקור כל אחד מי הוא ומה הוא. ועל השואל להיות אמיתי בשביל לקבל תשובה אמיתית.
 
ברור שכן משתנה
אם אתה מקפיד על "חלק" לא יכול להיות לך כזו כמות אדירה לכל חלקי הארץ בצורה כזו גבוהה
מה לעשות, לא שוחטים מעל הזמן שיש, הזמן הוא זמן מוגבל ומה שהצלחת לשחוט בתוך הזמן הזה, הוא משווק לשוק
וא"כ הכמות לא מסתדר עם ה "חלק"

זה שאתה התבלבלת זה לא אומר שהציבור התבלבלו
הכל עניין של היצע וביקוש, אם יש ביקוש להרבה בשר, אז שוחטים יותר זמן. השחיטות של הכשרויות הגדולות לא מסתכמות בכמה שעות, אלא בחודשים שלמים.
בבקשה ממך, אם יש לך טענות טובות, תעלה אותם, אבל אל תפיץ שטויות.
 
השחיטות של הכשרויות הגדולות לא מסתכמות בכמה שעות, אלא בחודשים שלמים.
גם של העדה החרדית זה כך בדיוק [אל תדאג לשעות שלהם תאמין לי שגם הם חודשים שלמים]
והנה ההבדל- שאצלם הכמות לשוק הרבה פחותה מהבדצים הספרדים וזה אומר
"דרשני"
אבל אל תפיץ שטויות
אל תדאג אני לא עובד בחברת הפצות
סה"כ מביא את הנתונים ומעורר את לב המעיין
העובדות הן עובדות ולא משתנות גם אם תכתוב כך או אחרת
 
אין אפשרות לחקור כל אחד מי הוא ומה הוא. ועל השואל להיות אמיתי בשביל לקבל תשובה אמיתית.
בדיני ממונות ובנושאים מסוימים שמצויים אצל בעלי תשובה שואלים גם שואלים, ופתאום כאן מתחמקים מלשאול האם מדובר באשה או בבת סמינר ומה הרקע שלה או מצבה הבריאותי ומתירים כל מה שאפשר, זה רשלנות והתממות, וכבודו לא יכול להאשים אותי בעוול כשגם כבודו מתנער מאחריות לברר מי השואל למרות שיודע על התופעה הזו.
 
נערך לאחרונה:
ברור שכן משתנה
אם אתה מקפיד על "חלק" לא יכול להיות לך כזו כמות אדירה לכל חלקי הארץ בצורה כזו גבוהה
מה לעשות, לא שוחטים מעל הזמן שיש, הזמן הוא זמן מוגבל ומה שהצלחת לשחוט בתוך הזמן הזה, הוא משווק לשוק
וא"כ הכמות לא מסתדר עם ה "חלק"

זה שאתה התבלבלת זה לא אומר שהציבור התבלבלו
אתה לגמרי צודק.
לפני כמה חודשים סיפר לי רב שאחראי על שחיטה מפורסמת אבל קטנה יחסית, שלפני החגים התחיל שחיטה והצליח לשחוט רק 2 בהמות שיצאו חלק בית יוסף, אני לא זוכר מתוך כמה, ואז בעל המשחטה סילק אותם באמצע בטענה שהם עושים לו הפסדים, כי הבדצים הספרדיים האחרים מכשירים הרבה יותר בהמות כחלק מבחינת אחוזים, וזה הפסד בשבילו שהבהמה מוגדרת ככשרה ולא כחלק, ויש לו לחץ של כשרויות שרוצות לשחוט ולכן גירש אותם מאד מהר.
במשחטות אין זמן פנוי, ובעלי המשחטות לוחצים מאד להוציא כמה שיותר חלק וכמה שפחות כשר וכ"ש כמה שפחות טרף, ומי שמצליח להוציא כמויות ענקיות של חלק זה ממש אומר דרשני.
 
אתה עושה עוול גדול מאוד שאתה מאשים את הרבנים בזה, ואפשר שזה בכלל מאי אהנו ליה רבנן.
בחורה שמתקשרת ומשקרת לרב בשביל לקבל היתר, הרב לא יודע שהיא משקרת וגם לא יודע שהיא לומדת בסמינר. אז איך אתה מעיז להאשים בזה את הרבנים? תאשים את עצמך שלא חינכת את בנותיך כראוי ואת הסמינרים שלשם אתה שולח את בנותיך, ושם הן לומדות את הקומבינות האלה.
לאו עכברא גנב חורא גנב!
 
והנה הנתון הזה והמציאות הזו, הולידה לי עוד טענה [ע"ז נאמר מצווה גוררת מצוה]

דאם נקביל את הכשר העדה החרדית מול הבדצי"ם הספרדים [קרי יורה דעה, ועטרה], נראה שמבחינה כמותית וטכנית הכשר העדה החרדית הוא הכי מהודר והכי נכון.

משום- שכמות השוק והשיווק בכל הארץ בבדצי"ם הספרדים הוא פי 10 לפחות [אם לא יותר] מאשר העדה החרדית.

דהעדה החרדית היא משווקת ואפשר להשיגה בסה"כ רק בערים החרדיות [פחות או יותר].

ואילו הבדצי"ם הנ"ל, בכל הארץ יצא קוום, ומופצים לרוב בכל הערים, צפון דרום מרכז פיריפרייה יישובי ספר, וכן ע"ז הדרך.

וכאן מתעוררת לי השאלה- אם מבחינה טכנית ומציאותית כדי שיצא "בשר חלק", זה רק 30 אחוז.

איך כל השוק מופץ בכזה הרבה עותקים ומשוכפל לכזה הרבה ערים פי כמה וכמה מבד"ץ העדה החרדית??

היה צריך להיות הפוך על הפוך, שהכשרויות שמקפידות על "חלק" השיווק שלהם יהיה דל ורזה הרבה פחות, ב- 70 אחוז לפחות.

וע"ז נאמר עולם הפוך ראיתי.

[וזה אומר דרשני].​
במחילה ממך, אבל ההסבר הוא פשוט.
השאלה היא לא כמה חלק יש, אלא כמה לא חלק יש כנגדו.
כלומר אם לדוגמא מתוך 100 פרות יש 20 חלקות, ו60 רק כשרות, ו20 טריפות.
אז נמצא שכנגד כל טון חלק צריך להיות 3 טון כשר. וא"כ ברבנות אם אין לפחות פי 3 כשר מחלק, זה אומר דרשני.
ולעומת זאת בעשה החרדית אם יש פחות מהכשר אחר אינו אומר כלום לגבי זה, כי זה אומר ששחטו פחות. ושבהכשר השני שחטו יותר. רק השאלה כמה כשרת יש כנגד זה.
אבל למעשה בבדצי"ם גם זה לא טענה, כי רובם שוחטים בחו"ל, ושם כל מה שהבדצי"ם לא לוקחים הולך לגויים, ולא לרבנות.
 
אתה לגמרי צודק.
לפני כמה חודשים סיפר לי רב שאחראי על שחיטה מפורסמת אבל קטנה יחסית, שלפני החגים התחיל שחיטה והצליח לשחוט רק 2 בהמות שיצאו חלק בית יוסף, אני לא זוכר מתוך כמה, ואז בעל המשחטה סילק אותם באמצע בטענה שהם עושים לו הפסדים, כי הבדצים הספרדיים האחרים מכשירים הרבה יותר בהמות כחלק מבחינת אחוזים, וזה הפסד בשבילו שהבהמה מוגדרת ככשרה ולא כחלק, ויש לו לחץ של כשרויות שרוצות לשחוט ולכן גירש אותם מאד מהר.
במשחטות אין זמן פנוי, ובעלי המשחטות לוחצים מאד להוציא כמה שיותר חלק וכמה שפחות כשר וכ"ש כמה שפחות טרף, ומי שמצליח להוציא כמויות ענקיות של חלק זה ממש אומר דרשני.
זה לא אומר שהבדצי"ם הספרדים לא צודקים, זה יותר אומר שההוא חיפש חומרות מתחת הרצפה.
 
לעומת זאת בעשה החרדית אם יש פחות מהכשר אחר אינו אומר כלום לגבי זה, כי זה אומר ששחטו פחות.
תאמין לי שהעדה החרדית רוצה להיות משווקת לכל הארץ ולהיות בלעדית, ממש אין להם בעיה לשחוט יותר כמו שאר הבדצי"ם, אלא שבמציאות זה לא הולך גם יחד, גם להחמיר ב "חלק" וגם להצליח לשווק לכל הארץ בכמויות אדירות, אין, א"א להתנגש עם המציאות
 
שום חומרות, הוא אמר לי שרק 2 היו חלק שאפשר להגדירם ללא סירכות, זה הכל.
יש בד"צים ספרדים שמחליקים את החלק...
ממש לא קשור למחליקים את החלק, יש מח' גדולה בדעת מרן השו"ע בגדר חלק, וכמדומה שהביאו זאת כאן מעלון של הרב אלחנן פרץ שביאר זאת הדק היטב.
 
חזור
חלק עליון