• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

יין בסעודה

מה הצד שלא?
הרי הוא יצא רק יד"ח קידוש, ולא יד"ח הגפן.
(וכמו אחד ששמע ברכת הגפן ודיבר קודם ששתה, שיצא יד"ח קידוש אך אינו יכול לשתות מהיין כיון שלא יצא יד"ח הגפן).
 
שמע קידוש ויצא ידי חובה אבל לא שתה מהיין. האם מברך על יין בסעודה?
ילקוט יוסף נטילת ידים וברכות סימן קעד - דין ברכת היין והמים בסעודה

א. יין פוטר כל שאר משקים. ואם בירך על היין אינו מברך על שאר משקים, לא ברכה ראשונה ולא ברכה אחרונה. [ואם שתה מהיין פחות משיעור רביעית, ושתה כשיעור מהמים, מברך נפשות]. ולכן השומעים קידוש ומכוונים לצאת ידי חובה, אם טעמו מעט מהיין, כפי שנוהגים לעשות כן לחיבוב מצוה, אינם מברכים על שתיית שכר ושאר כל המשקים, אפילו אם שותה בין הקידוש לסעודה. אבל אם לא טעמו מהיין, צריכים לברך על שאר משקים קודם הסעודה. [ומשקים ששותים בסעודה, בלאו הכי אינם טעונים ברכה].
 
ילקוט יוסף נטילת ידים וברכות סימן קעד - דין ברכת היין והמים בסעודה

א. יין פוטר כל שאר משקים. ואם בירך על היין אינו מברך על שאר משקים, לא ברכה ראשונה ולא ברכה אחרונה. [ואם שתה מהיין פחות משיעור רביעית, ושתה כשיעור מהמים, מברך נפשות]. ולכן השומעים קידוש ומכוונים לצאת ידי חובה, אם טעמו מעט מהיין, כפי שנוהגים לעשות כן לחיבוב מצוה, אינם מברכים על שתיית שכר ושאר כל המשקים, אפילו אם שותה בין הקידוש לסעודה. אבל אם לא טעמו מהיין, צריכים לברך על שאר משקים קודם הסעודה. [ומשקים ששותים בסעודה, בלאו הכי אינם טעונים ברכה].
על שאר המשקים. מה עם היין?
 
על שאר המשקים. מה עם היין?
מאותה סיבה שלא צריך לברך על שאר המשקים הוא לא יצטרך לברך על היין.
אם הוא יצא יד"ח בברכת הגפן, הוא לא מברך על היין וגם על שאר המשקים.
מכיון שהוא לא שתה ולא יצא יד"ח הגפן הוא לא פטר את היין וק"ו לא את שאר המשקים.
 
חזור
חלק עליון