• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

יעקב אבינו ואליפז בן עשו

גרינפלד

Well-known member
ידוע המדרש, שבשעה שיעקב אבינו יצא מבאר שבע וברח לחרן, שלח עשו הרשע את בנו אליפז שיהרוג את יעקב. בסוף הוא גזל את כל ממונו ואפילו את כל בגדיו, והניחו ערום, ועני נחשב כמת (מדרש אגדת בראשית כח, כ).
ונשאלת השאלה, הרי יעקב היה גיבור עצום. כשהוא הגיע לחרן וראה את האבן על פי הבאר - אבן שרק כל בני העיר יחדיו היו יכולים להרים אותה - עמד הוא וגלל אותה מפי הבאר "כמעביר פקק מעל פי צלוחית", וכתב רש״י ז״ל: "להודיעך שכוחו גדול". מדוע, אם כן, הוא מסר את כל רכושו לאליפז, ולא הרג אותו? והרי גם במבט לעתיד - אם היה הורג אותו, לא היה עמלק בא לעולם?
התשובה היא, כמו שמובא בקדמונים, שאונקלוס הגר היה משורשו של אליפז!​
ויתכן לומר שיעקב רצה להשלים עם עשיו, כמו שרואים בפר' וישלח, ואם היה הורג את בנו - יפחתו הסיכויים שישלים עמו; וגם רבקה אמרה לו שיברח "עד שוב אף אחיך ממך ושכח את אשר עשית לו", ואם היה הורג את בנו - לא היה עשיו שוכח לעולם; ואפשר להוסיף שגם בלא זה העדיף שלא להרוג; מה גם שיתכן שזה היה גורם צער ליצחק.​
 
נערך לאחרונה:
נפש חיה עמ' רל"ט: מדוע, אם כן, הוא מסר את כל רכושו לאליפז, ולא הרג אותו?​
הקושיא לא מובנת, שהרי אליפז לא רצה להורגו, כמובא ברש"י: א"ל מה אעשה לצווי של אבא וכו', א"כ למה שיהרוג אותו, והפיתרון היה בהסכמת שניהם

ובפרט לפי המבואר בספר בעלי ברית אברם (להרב המקובל ר' אברהם אזולאי ז"ל):

מצאתי כתוב משם רז"ל שכאשר רדף אליפז אחר יעקב להרגו במצות אביו, כשהשיגו ישב אצלו ברחוק ד' אמות והתחיל לבכות, אמר לו יעקב למה אתה בוכה, אמר לו אליפז, אבי גזר עלי להורגך וחייב אני לקיים מצות אבי, ועוד שנשבע לכרות את ראשי אם לא אוליך לו את ראשך, ואני א"א להורגך כי אתה רבי שלמדתני תורה, לכן לא ידעתי מה אעשה. א"ל יעקב טול את נכסי מעל ידי ועי"ז תקיים מצות אביך שהעני חשוב כמת, ולענין הראש תאמר שפגע בך ארי וזרקת אותו אליו להציל את נפשך. ונתרצה לו אליפז בזה, מיד נתקרב יעקב בשפת הנהר ופשט כל בגדיו ונכנס בנהר ונטלם אליפז והלך לו, ונשאר יעקב ערום בתוך המים וידיו פרושות השמים בוכה ומתפלל, מיד נזדמן לו פרש אחד מהרצים רוכבי הרכש ונפל מהסוס בשפת הנהר ורגלו אחוזה בתוך הרכש ונטבע בנהר ומת, ויעקב פשט את בגדיו וכבסן ולבשן, וזה היה קרוב לבית מדרשו של שם ועבר, ונתעכב שם י"ד שנים ושם למד חכמה, ונטמן שם פן יפגעו בו קרובי ההרוג ויאמרו שהוא הרגו. לאחר י"ד שנה יצא ממדרשו של עבר.​
התשובה היא, כמו שמובא בקדמונים, שאונקלוס הגר היה משורשו של אליפז!​
אונקלוס הגר עיבור של אליפז, שלא רצה להרוג את יעקב במצות אביו, ולקח לו הזהב ועזב לו הגוף, ואמר אליפז מה אעשה לצווי של אבא, א"ל קח לך הכסף והזהב, והנפש תן לי, והעני חשוב כמת. וכן נתייעץ עם טיטוס כשבא להתגייר, וא"ל לך והצר להם, היו צריה לראש, ולא שמע לו ונתגייר. והענין, טיטוס הוא עשו, ורישיה דעשו בעטפיה דיצחק, כי ראש פרעות אויב הוא כמוס עמדי. (גלגולי נשמות)

והגאון בעל סדר הדורות (בערך אונקלוס הגר אות ו') כתב ומהאי טעמא יש לומר שהשליך אונקלוס הגר חלק ירושתו לים המלח (תוספתא דמאי פ"ו הי"ב), על שלקח כל ממון יעקב. (הגהות מאיר עין)​
 
הקושיא לא מובנת שהרי זה היה בהסכמת שניהם כמובא ברש"י

ובספר בעלי ברית אברם (להרב המקובל ר' אברהם אזולאי ז"ל) כתב:

מצאתי כתוב משם רז"ל שכאשר רדף אליפז אחר יעקב להרגו במצות אביו, כשהשיגו ישב אצלו ברחוק ד' אמות והתחיל לבכות, אמר לו יעקב למה אתה בוכה, אמר לו אליפז, אבי גזר עלי להורגך וחייב אני לקיים מצות אבי, ועוד שנשבע לכרות את ראשי אם לא אוליך לו את ראשך, ואני א"א להורגך כי אתה רבי שלמדתני תורה, לכן לא ידעתי מה אעשה. א"ל יעקב טול את נכסי מעל ידי ועי"ז תקיים מצות אביך שהעני חשוב כמת, ולענין הראש תאמר שפגע בך ארי וזרקת אותו אליו להציל את נפשך. ונתרצה לו אליפז בזה, מיד נתקרב יעקב בשפת הנהר ופשט כל בגדיו ונכנס בנהר ונטלם אליפז והלך לו, ונשאר יעקב ערום בתוך המים וידיו פרושות השמים בוכה ומתפלל, מיד נזדמן לו פרש אחד מהרצים רוכבי הרכש ונפל מהסוס בשפת הנהר ורגלו אחוזה בתוך הרכש ונטבע בנהר ומת, ויעקב פשט את בגדיו וכבסן ולבשן, וזה היה קרוב לבית מדרשו של שם ועבר, ונתעכב שם י"ד שנים ושם למד חכמה, ונטמן שם פן יפגעו בו קרובי ההרוג ויאמרו שהוא הרגו. לאחר י"ד שנה יצא ממדרשו של עבר.

אונקלוס הגר עיבור של אליפז, שלא רצה להרוג את יעקב במצות אביו, ולקח לו הזהב ועזב לו הגוף, ואמר אליפז מה אעשה לצווי של אבא, א"ל קח לך הכסף והזהב, והנפש תן לי, והעני חשוב כמת. וכן נתייעץ עם טיטוס כשבא להתגייר, וא"ל לך והצר להם, היו צריה לראש, ולא שמע לו ונתגייר. והענין, טיטוס הוא עשו, ורישיה דעשו בעטפיה דיצחק, כי ראש פרעות אויב הוא כמוס עמדי.

והגאון בעל סדר הדורות (בערך אונקלוס הגר אות ו') כתב ומהאי טעמא יש לומר שהשליך אונקלוס הגר חלק ירושתו לים המלח (תוספתא דמאי פ"ו הי"ב), על שלקח כל ממון יעקב. (הגהות מאיר עין)​
השאלה למה יעקב הסכים לאבד רכושו.
ושמא כיון שהיה תלמידו לא רצה להורגו.
 
השאלה למה יעקב הסכים לאבד רכושו.
ושמא כיון שהיה תלמידו לא רצה להורגו.
למה שירצה להורגו הלוא אליפז לא רצה להורגו ולא היה פיתרון אחר שיוכיח לעשו שאכן אליפז קיים את שליחותו כנ"ל (ערכתי שם כמה הוספות)
 
למה שירצה להורגו הלוא אליפז לא רצה להורגו ולא היה פיתרון אחר שיוכיח לעשו שאכן אליפז קיים את שליחותו כנ"ל (ערכתי שם כמה הוספות)
בפשטות הוא בא להרוג אותו ויעקב נתן לו עיצה כיצד לעקוף את ציווי אביו ולפי''ז קשה כנ''ל
אע''פ שלפי המדרש שהבאת זה לא היה בצורה הזאת וא''ש אבל בפשטות קשה
 
בפשטות הוא בא להרוג אותו ויעקב נתן לו עיצה כיצד לעקוף את ציווי אביו ולפי''ז קשה כנ''ל
מנין שבפשטות רצה להורגו שמא הוא תכנן לשאול מיעקב עצה
וגם אם נגיד שבהתחלה תכנן להורגו הרי לבסוף משך ידו ואינו קם להורגו ואין שום היתר להורגו
 
מנין שבפשטות רצה להורגו שמא הוא תכנן לשאול מיעקב עצה
וגם אם נגיד שבהתחלה תכנן להורגו הרי לבסוף משך ידו ואינו קם להורגו ואין שום היתר להורגו
כמדומה שכך משמע ברש''י ואינו לפניי.
ומנ''ל ליעקב שימשוך ידו מלהורגן.
ואולי היה קים ליה ביה שיעשה את העיצה של יעקב .
 
ידוע דברי התוס'
לי לא ידוע, אולי תגלה לי.
ידוע דברי התוס' שלמה שלח עשו את בנו ולא בא בעצמו כיון שהיה ג'ינג'י ופחד שיעשו ממנו תרפים ואכמ"ל כעת.
ואיך מתורצת קו' פותח האשכול?

לא אכחד, שלא הבנתי את האכמ"ל.... למה שג'ינג'י יהפך לתרפים?
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון