ידוע המדרש, שבשעה שיעקב אבינו יצא מבאר שבע וברח לחרן, שלח עשו הרשע את בנו אליפז שיהרוג את יעקב. בסוף הוא גזל את כל ממונו ואפילו את כל בגדיו, והניחו ערום, ועני נחשב כמת (מדרש אגדת בראשית כח, כ).
ונשאלת השאלה, הרי יעקב היה גיבור עצום. כשהוא הגיע לחרן וראה את האבן על פי הבאר - אבן שרק כל בני העיר יחדיו היו יכולים להרים אותה - עמד הוא וגלל אותה מפי הבאר "כמעביר פקק מעל פי צלוחית", וכתב רש״י ז״ל: "להודיעך שכוחו גדול". מדוע, אם כן, הוא מסר את כל רכושו לאליפז, ולא הרג אותו? והרי גם במבט לעתיד - אם היה הורג אותו, לא היה עמלק בא לעולם?
התשובה היא, כמו שמובא בקדמונים, שאונקלוס הגר היה משורשו של אליפז!
ויתכן לומר שיעקב רצה להשלים עם עשיו, כמו שרואים בפר' וישלח, ואם היה הורג את בנו - יפחתו הסיכויים שישלים עמו; וגם רבקה אמרה לו שיברח "עד שוב אף אחיך ממך ושכח את אשר עשית לו", ואם היה הורג את בנו - לא היה עשיו שוכח לעולם; ואפשר להוסיף שגם בלא זה העדיף שלא להרוג; מה גם שיתכן שזה היה גורם צער ליצחק.
נערך לאחרונה: