הלכה צרופה
Well-known member
ידוע כמה דיבר מרן רבינו זצ"ל על חשיבות יציאת שבת בזמן ר"ת, ואף האריך בהם בספריו הרבים.
הנה יש לעיין האם מותר לאדם ששומר ר"ת לומר לבנו לעשות מלאכה האסורה מהתורה (כמו הדלקת האור) בזמן יציאת שבת של הגאונים. דהנה מצד אחד בנו אינו מצווה אלא מדין חינוך, אבל על אביו של הלכה של שביתת בנו הקטן שמלבד איסור ספייה לקטן, נאמר איסור נוסף מצד שביתת בנו כאמור.
ועל כן עד כמה שהוא מחמיר ביציאת שבת בזמן ר"ת, וחושש לאיסור סקילה בפרט שהרבה הרבה מרבותינו הראשונים ס"ל כוותיה, וכך פסק מרן השו"ע, א"כ כמו שבשבת, לא אומר לבנו הקטן לעשות מלאכה, כך גם בין זמן הגאונים לר"ת, הוא חשש סקילה, ויש להחמיר בדבר, וכיון שהוא מן החוששים בדבר, שוב חזר הדין של שביתת בנו ?
ואולי יש מקום לחלק בין אם מוציא שבת בזמן ר"ת בתורת חומרא בעלמא, שאז יותר לו לומר לקטן להדליק את האור, אבל אם נוהג להוציא שבת כר"ת מעיקר הדין, אזי יהא אסור לומר לו.
[ואגב בענין זה הוקשה לי שהרי מרן זצ"ל בעצמו, כתב (חזון עובדיה חנוכה עמוד קפז) לחלק אם נוהג בתורת חומרא או נוהג כר"ת מעיקר הדין לענין אם מותר לומר לחבירו לעשות מלאכה עבורו. והנה באורחות מרן ח"ג העיד בנו הגאון רבי דוד יוסף שליט"א, שהיה מבדיל לפני צאת שבת של ר"ת, והיה מדליק את הנר ע"י קטן. ותמוה שלפי"ז יוצא שמרן אחז שיציאת שבת כר"ת אינה אלא בתורת חומרא ולא מעיקר הדין, אבל צ"ע שהרי בספריו מבואר שחשש בזה מעיקר הדין בגלל חשש איסור סקילה. וגם לא מסתבר כלל שיכתוב על כך כל כך הרבה בספריו יבי"ע חזו"ע הליכ"ע ועוד, וגם יתריע על כך בשיעורים הרבה, ומאידך יסבור שאינו אלא חומרא.
עוד תמוה מדוע ביקש מרן רק מקטן ולא מגדול שלא שומר ר"ת, ומאי שנא ?
ואין לומר שאה"נ סבר שיציאת שבת כר"ת היא מעיקר הדין, ולכן ביקש רק מקטן, דמ"ש קטן מגדול, והוא כאילו ביקש מקטן שידליק לו בזמן הגאונים].
תודה רבה לרב הגאון שליט"א. מצפה לתשובתו המאירה של כבוד הרב
מחילה על אריכות הדברים
הנה יש לעיין האם מותר לאדם ששומר ר"ת לומר לבנו לעשות מלאכה האסורה מהתורה (כמו הדלקת האור) בזמן יציאת שבת של הגאונים. דהנה מצד אחד בנו אינו מצווה אלא מדין חינוך, אבל על אביו של הלכה של שביתת בנו הקטן שמלבד איסור ספייה לקטן, נאמר איסור נוסף מצד שביתת בנו כאמור.
ועל כן עד כמה שהוא מחמיר ביציאת שבת בזמן ר"ת, וחושש לאיסור סקילה בפרט שהרבה הרבה מרבותינו הראשונים ס"ל כוותיה, וכך פסק מרן השו"ע, א"כ כמו שבשבת, לא אומר לבנו הקטן לעשות מלאכה, כך גם בין זמן הגאונים לר"ת, הוא חשש סקילה, ויש להחמיר בדבר, וכיון שהוא מן החוששים בדבר, שוב חזר הדין של שביתת בנו ?
ואולי יש מקום לחלק בין אם מוציא שבת בזמן ר"ת בתורת חומרא בעלמא, שאז יותר לו לומר לקטן להדליק את האור, אבל אם נוהג להוציא שבת כר"ת מעיקר הדין, אזי יהא אסור לומר לו.
[ואגב בענין זה הוקשה לי שהרי מרן זצ"ל בעצמו, כתב (חזון עובדיה חנוכה עמוד קפז) לחלק אם נוהג בתורת חומרא או נוהג כר"ת מעיקר הדין לענין אם מותר לומר לחבירו לעשות מלאכה עבורו. והנה באורחות מרן ח"ג העיד בנו הגאון רבי דוד יוסף שליט"א, שהיה מבדיל לפני צאת שבת של ר"ת, והיה מדליק את הנר ע"י קטן. ותמוה שלפי"ז יוצא שמרן אחז שיציאת שבת כר"ת אינה אלא בתורת חומרא ולא מעיקר הדין, אבל צ"ע שהרי בספריו מבואר שחשש בזה מעיקר הדין בגלל חשש איסור סקילה. וגם לא מסתבר כלל שיכתוב על כך כל כך הרבה בספריו יבי"ע חזו"ע הליכ"ע ועוד, וגם יתריע על כך בשיעורים הרבה, ומאידך יסבור שאינו אלא חומרא.
עוד תמוה מדוע ביקש מרן רק מקטן ולא מגדול שלא שומר ר"ת, ומאי שנא ?
ואין לומר שאה"נ סבר שיציאת שבת כר"ת היא מעיקר הדין, ולכן ביקש רק מקטן, דמ"ש קטן מגדול, והוא כאילו ביקש מקטן שידליק לו בזמן הגאונים].
תודה רבה לרב הגאון שליט"א. מצפה לתשובתו המאירה של כבוד הרב
מחילה על אריכות הדברים