• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

כביצה עם או בלי קליפה

יוסף דהן

Well-known member
שלום וברכה
לפי הבנתי מקיצור ש"ע חזו"ע בהל' פסח בהערה
בסוכות חזר בו
ולכן מ54 נקראת אכילת קבע
ומילא יוצא שלכא' עד שיעור זה יהיה מותר לאכול טרם שבודק
 
ממאור ישראל הבנתי שמותר עד כולל קליפתה
כי בחזו''ע סוכות משנה אחרונה שרק למעלה מכביצה עם קליפה זה נחשב לקבע
 
ב"ה
אם כוונת כבודו לסוכות עמ' קלב, אדרבא בהערה מבואר שהעיקר להלכה בלא קליפתה,
ונראה שבהלכה למעלה כתב רק לרווחא דמלתא, ששם הוא מברך משיעור כביצה, שראוי להחמיר בזה ככל השיטות,
וכמו שהוסיף שם אפי' לאכול כשישים גרם.

אבל בודאי העיקר להלכה כביצה בלא קליפתה, כמבואר בחזו"ע פסח עמ' מא ובכל מקום שעמד על הדין בזה,
וכמו שהוכיחו הרב שבילי דוד, והגרא"ח נאה בשיעורי תורה, ושאר האחרונים, ע"פ הגמ' בעירובין פג:, ע"ש.

בברכה רבה
 
ב"ה
אם כוונת כבודו לסוכות עמ' קלב, אדרבא בהערה מבואר שהעיקר להלכה בלא קליפתה,
ונראה שבהלכה למעלה כתב רק לרווחא דמלתא, ששם הוא מברך משיעור כביצה, שראוי להחמיר בזה ככל השיטות,
וכמו שהוסיף שם אפי' לאכול כשישים גרם.

אבל בודאי העיקר להלכה כביצה בלא קליפתה, כמבואר בחזו"ע פסח עמ' מא ובכל מקום שעמד על הדין בזה,
וכמו שהוכיחו הרב שבילי דוד, והגרא"ח נאה בשיעורי תורה, ושאר האחרונים, ע"פ הגמ' בעירובין פג:, ע"ש.

בברכה רבה
בקיצור ש''ע חזו''ע של מכון מאור ישראל (ח''א עמ' תצה. מופיע גם בהל' של פסח לגבי אכילה של קודם הבדיקה וגם לגבי אכילה חוץ לסוכה) הביאו מכתב יד קדשו של מרן שחזר בו והמסקנא שרק משיעור כביצה עם קליפה דהיינו למעלה מ54 גרם חשיב קבע ופחות לא.

ואף שבכל מקום שעמד בו זה כמו שהרב כתב לא כולל קליפתה
הביאו שם בהערת שולים מכון מאור ישראל שמרן כתב לעשות פס ולתקן הדבר
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה,
אחר העיון בכל המקורות הנ"ל, ובעיקר ביבי"א חי"א סי' סד אות ב, ובקיצור חזו"ע סוכות פ"ח הערה 3,
לענ"ד אין הכרח לומר שמרן זצ"ל חזר בו בכל יסוד שיעור כביצה לכל ענין לומר שהוא ללא קליפתה,
אלא יותר ראוי לפרש כוונתו שהוא דוקא במה שדיבר שם, דהיינו לענין שיעור חיוב סוכה, שבגמ' כתוב שעראי הוא כמלא הפה, ומהגמ' יומא למדים שכמלא הפה הוא ביצה, וכמה ראשונים ובראשם הרמב"ם כתבו כביצה או יותר מעט, ולפ"ז בשיעור כביצה בלא קליפתה יש ס"ס, שמא חייב דוקא בקליפתה, ואת"ל בלא קליפתה, שמא מעט יותר, וכיון שיש ע"ז ברכה לישב בסוכה, לכן מן הראוי ליתן שיעור שהוא ודאי, דהיינו ביצה בקליפתה.
ותדע, שגם בחזו"ע סוכות בגליון מה שמצאו הוא שמפנה להליכות עולם ח"ב עמ' רפא, ושם בהליכות עולם הוא ג"כ בדין חיוב סוכה.
ולומר שע"פ זה נחליט שחזר בו בכל שיעור כביצה דעלמא, זה צריך ראיות חזקות, ודברים ברורים, לפי שהוא סותר לסוגיות הש"ס, ולדברי רבים מגדולי האחרונים שהוכרעה ההלכה כמותם.
ולכן מה שלמדו מזה בקיצור חזו"ע של מאור ישראל פסח פ"ג ס"ד לענין אכילה קודם בדיקה, לענ"ד אין דבריהם מוכרחים, ודו"ק.

בברכת מועדים לשמחה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון