• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כוונת רש"י האשה נקנית, לבעלה.

יי"ש ס"ט

Active member
כתב כן משום שהלשון נקנית לא משמע על קידושי אשה לבעלה אלא סתם אדם קונה אשה בשוק וכן בדבריו לקמן היבמה נקנית ליבם. ולכן לקמן מא ע''א לא פירש האיש מקדש אשתו ולקמן יד ע''ב ע''ע נקנה לאדונו כנ''ל.
 
כתב כן משום שהלשון נקנית לא משמע על קידושי אשה לבעלה אלא סתם אדם קונה אשה בשוק וכן בדבריו לקמן היבמה נקנית ליבם. ולכן לקמן מא ע''א לא פירש האיש מקדש אשתו ולקמן יד ע''ב ע''ע נקנה לאדונו כנ''ל.
הניחא 'לבעלה', אך אכתי קשיא 'ליבם', הר מה שייך קנין ביבמה חוץ מליבם, הרי בשלמא באשה שייךלשפחה וכיוצ''ב, אבל ביבמה אם אכן היהצד לומר שזה לשפחה א''כ למה כתוב 'היבמה' והרי במשמע שמיירי דוקא על קנין יבמה וזה בהכחר לייבם.
 
אע''פ שביבמה לא שייך קנין אחר מ''מ פירש כן שלא נטעה ונאמר דכו''ע קונים אותה בביאה, או שהיה צד לומר דאף אחר שקנתה את עצמה בחליצה ובמיתת הבעל מ''מ נקנית רק בביאה, ולכן כתב ליבם, ומהא דלקמן לא כתב האיש מקדש אשתו ליכא ראיה משום דכבר פירש כן בתחילת מסכתין כנ''ל.
 
הניחא 'לבעלה', אך אכתי קשיא 'ליבם', הר מה שייך קנין ביבמה חוץ מליבם, הרי בשלמא באשה שייךלשפחה וכיוצ''ב, אבל ביבמה אם אכן היהצד לומר שזה לשפחה א''כ למה כתוב 'היבמה' והרי במשמע שמיירי דוקא על קנין יבמה וזה בהכחר לייבם.
זה בדיוק עיקר החידוש שרציתי לומר וזה דבר שתלוי בסברא ור"ל שא"צ למצוא שלילה בכח מצד העיניין אלא בלשון בלבד שמשמע שקונה אותה כחפץ בשוק ואתה דע לך.
 
זה בדיוק עיקר החידוש שרציתי לומר וזה דבר שתלוי בסברא ור"ל שא"צ למצוא שלילה בכח מצד העיניין אלא בלשון בלבד שמשמע שקונה אותה כחפץ בשוק ואתה דע לך.
אם זו היתה כוונתך, הרי נפלא ביותר, כי כוונת לדעת גדולים, לע''ע אין חידושי התורה שכתבתי על זה לפני, בל''נ אציץ שם ואציין המקור לזה.
 
חזור
חלק עליון