• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

כוונת רש"י האשה נקנית, לבעלה.

יי"ש ס"ט

Active member
כתב כן משום שהלשון נקנית לא משמע על קידושי אשה לבעלה אלא סתם אדם קונה אשה בשוק וכן בדבריו לקמן היבמה נקנית ליבם. ולכן לקמן מא ע''א לא פירש האיש מקדש אשתו ולקמן יד ע''ב ע''ע נקנה לאדונו כנ''ל.
 
כתב כן משום שהלשון נקנית לא משמע על קידושי אשה לבעלה אלא סתם אדם קונה אשה בשוק וכן בדבריו לקמן היבמה נקנית ליבם. ולכן לקמן מא ע''א לא פירש האיש מקדש אשתו ולקמן יד ע''ב ע''ע נקנה לאדונו כנ''ל.
הניחא 'לבעלה', אך אכתי קשיא 'ליבם', הר מה שייך קנין ביבמה חוץ מליבם, הרי בשלמא באשה שייךלשפחה וכיוצ''ב, אבל ביבמה אם אכן היהצד לומר שזה לשפחה א''כ למה כתוב 'היבמה' והרי במשמע שמיירי דוקא על קנין יבמה וזה בהכחר לייבם.
 
אע''פ שביבמה לא שייך קנין אחר מ''מ פירש כן שלא נטעה ונאמר דכו''ע קונים אותה בביאה, או שהיה צד לומר דאף אחר שקנתה את עצמה בחליצה ובמיתת הבעל מ''מ נקנית רק בביאה, ולכן כתב ליבם, ומהא דלקמן לא כתב האיש מקדש אשתו ליכא ראיה משום דכבר פירש כן בתחילת מסכתין כנ''ל.
 
הניחא 'לבעלה', אך אכתי קשיא 'ליבם', הר מה שייך קנין ביבמה חוץ מליבם, הרי בשלמא באשה שייךלשפחה וכיוצ''ב, אבל ביבמה אם אכן היהצד לומר שזה לשפחה א''כ למה כתוב 'היבמה' והרי במשמע שמיירי דוקא על קנין יבמה וזה בהכחר לייבם.
זה בדיוק עיקר החידוש שרציתי לומר וזה דבר שתלוי בסברא ור"ל שא"צ למצוא שלילה בכח מצד העיניין אלא בלשון בלבד שמשמע שקונה אותה כחפץ בשוק ואתה דע לך.
 
זה בדיוק עיקר החידוש שרציתי לומר וזה דבר שתלוי בסברא ור"ל שא"צ למצוא שלילה בכח מצד העיניין אלא בלשון בלבד שמשמע שקונה אותה כחפץ בשוק ואתה דע לך.
אם זו היתה כוונתך, הרי נפלא ביותר, כי כוונת לדעת גדולים, לע''ע אין חידושי התורה שכתבתי על זה לפני, בל''נ אציץ שם ואציין המקור לזה.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון