• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

כמה הלכות של מרן רשכבה"ג זצוק"ל לעורר את לב הציבור, שאינם ידועים כל כך

ואגב בזכותך נזכרתי בעוד הלכה של מרן זצוק''ל שכתב בכתב ידו שצריך וראוי לקראו ק'ש שעל המיטה חצי שעה קודם חצות ראיתי את המכתב באחד הקבצים של בית יוסף בהמשך .......
וכן עוד הלכה שמובא שם שבשני וחמישי אם מתפלל אצל אשכנזים שאין שם ויעבור באל מלך יושב על כסא רחמים מספיק שהזכיר זכור לנו ברית שלוש עשרה אין צריך לומר ויעבור בטעמים כקורא בתורה
(נ.ב זה לא בקובץ בית יוסף זה בקובץ ענף יוסף שהיה יוצא אז בזמנו ע''י ישיבת חזון עובדיה )
60070_20.png
(
 
לנוהגים להחמיר להוציא את השבת כמו ר''ת
מלבד 72 דקות אחר השקיעה,
להוסיף עוד כמה דקות עבור תוספת שבת
(ילקוי כיבוד הורים בהקדמה עמ' יא מהדורת תשפד שהביא מעשה רב ממרן זצוקל. הלכ''ב והביאו במ''ב מאורות סי' רסב כמדומה)
 
ראיתי רק עכשיו. מה שכבודו אמר זה בעשר שניות האחרונות. אבל לפני כן, תתרווח על הכיסא, ותתענג מכמה דקות טובות מפי רבנו הגדול:
זה לא מה שישראל אמר, ישראל דיבר על חזן המתפלל בהברה אשכנזית, ומרן זצ"ל בסוף הסרטון מדבר על חזן ספרדי המתפלל בנוסח אשכנזי.
 
מרן זצ"ל בסוף הסרטון מדבר על חזן ספרדי המתפלל בנוסח אשכנזי.
הרב אומר שם "לא ישנה את לשונו, לא יעקם את לשונו" (ואמר את זה אחרי שדיבר על צורת אמירת האותיות וכו'), נראה שזה מתפרש על ההברה ולא על הנוסח.
 
הרב אומר שם "לא ישנה את לשונו, לא יעקם את לשונו" (ואמר את זה אחרי שדיבר על צורת אמירת האותיות וכו'), נראה שזה מתפרש על ההברה ולא על הנוסח.
הנושא שישראל חיפש היה היכן מרן אמר שספרדי המתפלל במבטא אשכנזי מוטב שלא יתפלל כלל, ולזה הביאו לו את הסרטון הנ"ל שבו מרן מדבר על ספרדי העובר כש"ץ אצל אשכנזים. על זה כתבתי שלא נתנו לו את מה שחיפש, כי הרב לא אומר שם שמי שמתפלל במבטא אשכנזי עבירה היא בידו וטורפים לו תפילתו אלא מי שמתפלל בנוסח אשכנזי.
בוודאי שהרב מדבר שם על המבטא ושספרדי לא יעקם את לשונו וכו' (כחצי דקה לפני הסוף לא ב10 שניות אחרונות), רוב הסרטון הוא על המבטא, וזה מה שהטעה את אושרי.
אני אישית חושב כדבריך שספרדי המתפלל בהברה אשכנזית לא יוצא י"ח, תנסה לכתוב מה שהם אומרים ותראה מה יוצא...
אמנם המבטא המשובש שכיום מצוי בפי הספרדים (קוראים לו מבטא ספרדי אך אינו כן, זהו מבטא אשכנזי בלי תוספות של יודין, וקמץ כפתח, זה מבטא השפה המדוברת אך בודאי אין לכנותו מבטא ספרדי) שבו מחליפים ק' בכ' ט' בת' ר' בג' רפויה את הצ' מחליפים בת'ס' צמודות, וכהנה וכהנה, גם הוא כשנכתוב אותו נראה נוסח אחר מהכתוב בסידור... אך אין דנים אפשר משאי אפשר, והקולר תלוי בצוארי מנהלי התתי"ם, ומכל מקום השיבושים שבו בודאי פחותים לאין ערוך מהשיבושים במבטא האשכנזי שבו מוסיפים יודין ומחליפים הת' רפויה בס'.
 
מי שמסופק אם אמר "רצה והחליצנו" בברהמ"ז (בסעודה ראשונה ושניה).
ראיתי כמה שאמרו לי שהם יודעים (וככה גם כתוב בסידורים) שצריך לחזור.
אבל דעת מרן (ביבי"א ח"ז סי' כ"ח, וכן בחזו"ע שבת ב' עמ' קצ"ד, וכן הוא בילקו"י), שאינו חוזר.
 
מי שמסופק אם אמר "רצה והחליצנו" בברהמ"ז (בסעודה ראשונה ושניה).
ראיתי כמה שאמרו לי שהם יודעים (וככה גם כתוב בסידורים) שצריך לחזור.
אבל דעת מרן (ביבי"א ח"ז סי' כ"ח, וכן בחזו"ע שבת ב' עמ' קצ"ד, וכן הוא בילקו"י), שאינו חוזר.
מה שידוע הוא על מי שלא אמר שחוזר.
אבל על המסופק ידועה כבר דעת מרן זיעא שלא יחזור לברך, משום שאימת שבת עליו. ועוד צירופים כיעו"ש.
וכן ידעתי על רבים הנוהגים כן.
 
מה שידוע הוא על מי שלא אמר שחוזר.
אבל על המסופק ידועה כבר דעת מרן זיעא שלא יחזור לברך, משום שאימת שבת עליו. ועוד צירופים כיעו"ש.
וכן ידעתי על רבים הנוהגים כן.
נפלא ביותר!
אבל אני שאלתי ביום האחרון כמה וכמה אברכים ורק 2-3 ידעו זאת. כל השאר השיבו בפשטות שחוזר.
 
עוד חידוש שרבים לא יודעים שהרב פוסק להלכה בחזו''ע יו''ט עמ' מט לגבי מי שלא היה באפשרות שלו שהיה אנוס וכדו' להדליק נר קודם החג מותר לו להדליק נר מגפרור ביו''ט
(אגב, הזכרתי זאת כאן)
 
חזור
חלק עליון