• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כמה הלכות של מרן רשכבה"ג זצוק"ל לעורר את לב הציבור, שאינם ידועים כל כך

שאלתי היום את מרן שליט"א מי שנמצא במנין של ליטאים, והחזן מבני עדות המזרח אלא שמתפלל בהברה ליטאית. האם מותר לענות על ברכותיו אמן. ומרן ענה: אסור. ויחפש מנין אחר. האשכנזים נוהגים כמנהג אבותיהם אבל ספרדי שמתפלל בהברה שלהם הרי הוא משנה ממטבע הברכות, ואסור לענות אמן.
1735603257186.png
 
ילקוט יוסף דיני חינוך קטן הערות סימן קו - חינוך קטנים להתפלל אות ה

ומ"מ ספרדי שעבר והתפלל בנוסח ספרד או נוסח אשכנז, אינו בכלל המשנה ממטבע שטבעו חכמים בתפלה שלא יצא י"ח, אלא בדיעבד יצא י"ח תפלה, וא"צ לחזור ולהתפלל.
 
ומ"מ ספרדי שעבר והתפלל בנוסח ספרד או נוסח אשכנז, אינו בכלל המשנה ממטבע שטבעו חכמים בתפלה שלא יצא י"ח, אלא בדיעבד יצא י"ח תפלה, וא"צ לחזור ולהתפלל.

והחזן מבני עדות המזרח אלא שמתפלל בהברה ליטאית. האם מותר לענות על ברכותיו אמן. ומרן ענה: אסור. ויחפש מנין אחר. האשכנזים נוהגים כמנהג אבותיהם אבל ספרדי שמתפלל בהברה שלהם הרי הוא משנה ממטבע הברכות, ואסור לענות אמן.
 
יישר כוח על כל הפירוט!! באמת הלכות חשובות שהרבה לא זוכרים/יודעים
רציתי רק להגיד, לעניין קשט:
(תשובה של הרב מצליח מאזוז שליטא):
וכן הסכים בשו"ת יבי"א ח"ח סי' י"א אות ו') לומר קושט בשי"ן שמאלית שלא יתחלף בקושט דברי אמת וכ"כ הרמ"ע מפאני והב"ח וב"ה בסידור הרש"ש. וכמ"ש בקונטרס לאוקמי אות כ'. ע"ש.

אולי מרן בתחילה סבר לומר בשין ימנית וחזר בו?
 
מתוכם מעבדות לחרות עולם (ראיתי רק בלמען שמו באהבה את הנוסח)
ראיתי גם בסידור חזון עובדיה החדש(אולי לא ציינתם כי פשוט שכך אם זה נוסח מרן וכו')

ובאמת נקודה חשובה לומר בהקשר הזה- חיפשתי הרבה סידורים,לענ"ד למען שמו באהבה הכי מדוייק לשיטת מרן זצל
גם עבודה שבלב/שערי ירושלים בהרבה דברים כמו מרן,אבל למען שמו באהבה ממש נראה ששמו דגש על כך
 
להחמיר לקרוא ק"ש בזמנה כשיטת ר"ת שזה דאורייתא ורובא עלמא לא מקפידים בכך על אף שנוהגים להוציא שבת ויו"כ בר"ת ומרן אמר שיש לחשוש לכל דבר דאורייתא וכדאיתא באורחות מרן למרן הראש"ל והרה"ר שליט"א וכן בילקו"י כתב מרן הראש"ל רבינו הגדול שתע"ב
לא יוצאים בכך בק"ש שעל המיטה?
 
ולקראת ראש חודש דעת מרן זצוק''ל שראוי לחלוץ את התפילין לפני הקדיש של מוסף ולא לאחר הקדיש אף שאין זה מעכב אבל מרן זצוק''ל בחזו''ע חנוכה עמ' שא הרב כותב שגם ע''פ הסוד ראוי לחלוץ תפילין לפני הקדיש ושכן אני נוהג ע''ש
מוזר, כאן מרן שליטא אומר שודאי אחרי התפילין כמו שנהוג
אתה יכול לצלם את הקטע מחזון עובדיה שאומר לחלוץ לפני?
 
ואותם אלו שאומרים לי ״אני הרב עובדיה בדם״ (כאילו שזה אומר משהו) אומר את זה תוך כדי שהוא מתעטף בטלית עם פסים שחורים, ומוציא ציציות לבחוץ.
וכל הדברים שכתבתי עד עכשיו, יש בתי כנסיות שטוענים שהם נוהגים במובהקות לפי הרב עובדיה, אך נוהגים את כל מה שכתבתי למעלה.
ומי ידרוש את כבוד מרן בשמיים, כשאלו שטוענים שהולכים על פיו, בעצם לא הולכים על פיו?
זה גם נפוץ בהמון סידורים ע"מ שבפתיחה כתוב שההלכות לפי מרן,וכל הנוסח וכו' שונה לגמרי מפסיקות מרן
 
יישר כוח על כל הפירוט!! באמת הלכות חשובות שהרבה לא זוכרים/יודעים
רציתי רק להגיד, לעניין קשט:
(תשובה של הרב מצליח מאזוז שליטא):
וכן הסכים בשו"ת יבי"א ח"ח סי' י"א אות ו') לומר קושט בשי"ן שמאלית שלא יתחלף בקושט דברי אמת וכ"כ הרמ"ע מפאני והב"ח וב"ה בסידור הרש"ש. וכמ"ש בקונטרס לאוקמי אות כ'. ע"ש.

אולי מרן בתחילה סבר לומר בשין ימנית וחזר בו?
סליחה. טעיתי בניקוד. תוקן. ישר כח!
 
מוזר, כאן מרן שליטא אומר שודאי אחרי התפילין כמו שנהוג
אתה יכול לצלם את הקטע מחזון עובדיה שאומר לחלוץ לפני?
 
חזק וברוך!
אולי כדאי לציין עוד דבר, שבאמת ב"שרף" בפיטום הקטורת פה דעת מרן שדווקא בשין ימנית,בשונה מהרבה מקומות שקוראים בש שמאלית
תוכל לכתוב מקור?
גם לי זכור כך, אך כשרציתי להראות זאת למישהו לא מצאתי מקור להראות לו.
 
תוכל לכתוב מקור?
גם לי זכור כך, אך כשרציתי להראות זאת למישהו לא מצאתי מקור להראות לו.
(שמעתי את זה גם בתוכנית של נכד מרן הרב סיני שליטא,רק שלא זוכר איזה עונה ופרק)
 
(שמעתי את זה גם בתוכנית של נכד מרן הרב סיני שליטא,רק שלא זוכר איזה עונה ופרק)
זה לא עוזר לי להוכיח שכך דעת מרן זצ"ל.
מישהו שמע אותי אומר בשין ימנית ורצה להביא לי מקורות שזה אינו נכון, אז רציתי להראות לו את המקור שכך סובר מרן זצ"ל ומה המקורות הקדומים יותר, אך לא מצאתי.
 
זה לא עוזר לי להוכיח שכך דעת מרן זצ"ל.
מישהו שמע אותי אומר בשין ימנית ורצה להביא לי מקורות שזה אינו נכון, אז רציתי להראות לו את המקור שכך סובר מרן זצ"ל ומה המקורות הקדומים יותר, אך לא מצאתי.

מתוך תשובה לשאלה איך נכון לקרוא :
לא מדובר כאן לא על מלאך ולא על שרף וגם לא על נחש קוברה. הצרי הוא נוזל מעט סמיך הנוטף מעצי הקטף, וכל נוזל שסמיך מעט נקרא "שרף". וכתב על זה מרן ראש הישיבה שליט"א בקונטרס לאוקמי גירסא, שכן מנוקד גם כן בסידור בית עובד ותפלת ישרים. וכן כתב במחזור אהלי יעקב משם רב האי גאון מלפני למעלה מאלף שנה!
 

מתוך תשובה לשאלה איך נכון לקרוא :
לא מדובר כאן לא על מלאך ולא על שרף וגם לא על נחש קוברה. הצרי הוא נוזל מעט סמיך הנוטף מעצי הקטף, וכל נוזל שסמיך מעט נקרא "שרף". וכתב על זה מרן ראש הישיבה שליט"א בקונטרס לאוקמי גירסא, שכן מנוקד גם כן בסידור בית עובד ותפלת ישרים. וכן כתב במחזור אהלי יעקב משם רב האי גאון מלפני למעלה מאלף שנה!
1736029261889.png
 

קבצים מצורפים

  • שרף בשין ימנית או שמאלית.pdf
    1.3 MB · צפיות: 2
חזור
חלק עליון