• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

כמה הלכות של מרן רשכבה"ג זצוק"ל לעורר את לב הציבור, שאינם ידועים כל כך

רוב היום ככל בתי כנסיות בארץ וכן הציבור הספרדים הולכים לאור פסיקותיו והליכותיו של מרן זצוק''ל ואולם יש משום מה כמה הלכות שנראה לענ''ד שלא כל כך מפורסמות לציבור את דעת מרן מלכא זצוק''ל בדין זה ולצערנו בהרבה מקומות לא נוהגים כן מחוסר ידיעה וראיתי לנכון להעלות כן ונשמח גם כן בעזרתם של החברים והכל בכדי לעורר את לב הציבור בכך
לדוגמא :
א. להחזיר ספר תורה פתוח גם בהליכה וגם בחזרה בקושי הרבה לא יודעים זאת ומה שראיתי מקומות בודדים (בבית הכנסת של מרן שליט''א ביביע אומר ב'ב ועוד.....)
ב. ויעבור ה' על פניו צריך לכופף קומתו כמו שכותב מרן החיד''א וכן פסק הרב בחזון עובדיה (ימים נוראים) ולא להגביה רגליו כמו בקדושה
ג. שעושים מוסיפים בעליה לתורה עדיף לחלק את העליות גם של חובה לפי המוסיפים ולא לחזור על אתו קטע כמה פעמים כנהוג (חזון עובדיה שבת ב')
ד. בקדושה להגביה רגליו גם בברוך וגם בימלוך
ויש עוד ואין בידי הזמן כרגע ובהמשך......
להחמיר לקרוא ק"ש בזמנה כשיטת ר"ת שזה דאורייתא ורובא עלמא לא מקפידים בכך על אף שנוהגים להוציא שבת ויו"כ בר"ת ומרן אמר שיש לחשוש לכל דבר דאורייתא וכדאיתא באורחות מרן למרן הראש"ל והרה"ר שליט"א וכן בילקו"י כתב מרן הראש"ל רבינו הגדול שתע"ב
 
להחמיר לקרוא ק"ש בזמנה כשיטת ר"ת שזה דאורייתא ורובא עלמא לא מקפידים בכך על אף שנוהגים להוציא שבת ויו"כ בר"ת ומרן אמר שיש לחשוש לכל דבר דאורייתא וכדאיתא באורחות מרן למרן הראש"ל והרה"ר שליט"א
ישר כח על אף שזה לא כל כך דומה כי כל מה שמרן תמיד ובעיקר החמיר כדעת ר''ת זהו באיסור של לאו ולא בעשה ונכון שבק''ש בילקוט יוסף הרב כותב שאם אפשר לו להחמיר בנקל לחזור ולקראו ק''ש כר'ת תע''ב אבל עדין זה לא כמו מוצ''ש
 
ישר כח על אף שזה לא כל כך דומה כי כל מה שמרן תמיד ובעיקר החמיר כדעת ר''ת זהו באיסור של לאו ולא בעשה ונכון שבק''ש בילקוט יוסף הרב כותב שאם אפשר לו להחמיר בנקל לחזור ולקראו ק''ש כר'ת תע''ב אבל עדין זה לא כמו מוצ''ש
עיין באורוחות מרן שמרן היה מקפיד בכך ולא חילק ביניהם
 
להחמיר לקרוא ק"ש בזמנה כשיטת ר"ת שזה דאורייתא ורובא עלמא לא מקפידים בכך על אף שנוהגים להוציא שבת ויו"כ בר"ת ומרן אמר שיש לחשוש לכל דבר דאורייתא וכדאיתא באורחות מרן למרן הראש"ל והרה"ר שליט"א וכן בילקו"י כתב מרן הראש"ל רבינו הגדול שתע"ב
למה לקרוא ק"ש בזמנה זה דאורייתא?
הרי מרן הראש"ל אמר בשיעור שמה שאנחנו מקילים לקרוא בבוקר ק"ש לפי הגר"א אע"פ שיש שטוענים שיש להחמיר בדאורייתא, מכיון שרק עצם הק"ש הוא דאו' אבל לא הזמן. א"כ לכאו' ה"ה הכא.
מתוך עלון "השיעור השבועי בהר-בחוקותי תשפ"ג:
1735421575263.png
 
נערך לאחרונה:
למה לקרוא ק"ש בזמנה זה דאורייתא?
הרי מרן הראש"ל תמיד אומר בשיעורים שמה שאנחנו מקילים לקרוא בבוקר ק"ש לפי הגר"א אע"פ שיש שטוענים שיש להחמיר בדאורייתא, מכיון שרק עצם הק"ש הוא דאו' אבל לא הזמן. א"כ ה"ה הכא.
כמכומה שכוונתו ל ק"ש בזמנה בלילה, שמי שקורא לפני זמן ר"ת לא קרא כלל בלילה לר"ת, משא"כ בזמן ק"ש של היום שודאי קרא ביום, רק לא בזמנה. ובזה כ' הכס"מ שהוי דרבנן, וגם זה אינו מוסכם.
 
כמכומה שכוונתו ל ק"ש בזמנה בלילה, שמי שקורא לפני זמן ר"ת לא קרא כלל בלילה לר"ת, משא"כ בזמן ק"ש של היום שודאי קרא ביום, רק לא בזמנה. ובזה כ' הכס"מ שהוי דרבנן, וגם זה אינו מוסכם.
התשובה היא (שזו התשובה ששמעתי מכמה בחורים ששאלתי אותם למה לא חוזרים על ק"ש אחרי זמן ר"ת כפי שמשמע מהילקו"י סי' רל"ה ס"ב) שסומכים על ק"ש שעל המיטה.
 
כפי שכתב הילקו"י סי' רל"ה ס"ב
וז"ל שם: "לכתחלה צריך לקרוא קריאת שמע מיד בצאת הכוכבים, ולכתחלה ראוי להחמיר בכל הענינים שהם מצוה מן התורה, כמו מצוות "קריאת שמע" של ערבית, וכדומה, לעשותם היכא דאפשר לאחר שיגיע זמן צאת הכוכבים של רבנו תם, ולפיכך אף אם התפלל ערבית מבעוד יום, או לאחר השקיעה שלנו, ראוי לחזור ולקרות קריאת שמע, לאחר שעבר זמן רבינו תם". עכ"ל.

ואגב, הרב לא כתב שאם התפלל ערבית לפני צאה"כ של ר"ת שיחזור ויקרא, אלא שאם התפלל מבעוד יום או אחרי השקיעה, שאז גם ככה צריךלחזור ולקרוא, שיקרא אחרי ר"ת.
 
בדיוק השבוע מישהו שאל אותי אם צריך לכוון בהדיא בק"ש שעל המיטה שמתכוון לצאת יד"ח קריאת שמע של ערבית בזמן ר"ת.
כמו כן, אם קורא ק"ש אחרי חצות, לכאו' עדיין יש עניין שיקרא ק"ש בזמן ר"ת קודם חצות.
 
ולקראת ראש חודש דעת מרן זצוק''ל שראוי לחלוץ את התפילין לפני הקדיש של מוסף ולא לאחר הקדיש אף שאין זה מעכב אבל מרן זצוק''ל בחזו''ע חנוכה עמ' שא הרב כותב שגם ע''פ הסוד ראוי לחלוץ תפילין לפני הקדיש ושכן אני נוהג ע''ש
 
נערך לאחרונה:
בהרבה בתי כנסיות בירושלים שטוענים שנוהגים לפי הרב עובדיה:
- בשנה מעוברת אף לאחר חודש אדר ב׳ אומרים ״ולכפרת פשע״, ושלא כמרן בחזו״ע חנוכה
- אומרים ״ופרוש עלינו סוכת רחמים ושלום״ בערבית דשבת
- אומרים י״ג מידות בפתיחת ההיכל ביו״ט
- לא אומרים קדיש עד ״דאמירן בעלמא״ בקול רם (ייתכן אמנם שאומרים אך לא בקול רם), וזהו דינא דשו״ע
- למרות שכמה אומרים קדיש יהא שלמא, רק אחד אומר ברכו.
- (יותר אצל המרוקאים) אומרים קדיש אחר עלינו לשבח בלי הפסק מזמור
והדבר הכי מביך, זה שכששאלתי פעם אחת לסיבת מנהגם, הם אומרים ״אנחנו נוהגים כמו הרב עובדיה, אך מנהגנו אחרת״, תשובה שאין לה פשר. (אם המנהג כמו הרב עובדיה, אז איך המנהג אחרת?)
ואותם אלו שאומרים לי ״אני הרב עובדיה בדם״ (כאילו שזה אומר משהו) אומר את זה תוך כדי שהוא מתעטף בטלית עם פסים שחורים, ומוציא ציציות לבחוץ.
וכל הדברים שכתבתי עד עכשיו, יש בתי כנסיות שטוענים שהם נוהגים במובהקות לפי הרב עובדיה, אך נוהגים את כל מה שכתבתי למעלה.
ומי ידרוש את כבוד מרן בשמיים, כשאלו שטוענים שהולכים על פיו, בעצם לא הולכים על פיו?
 
ולקראת ראש חודש דעת מרן זצוק''ל שראוי לחלוץ את התפילין לפני הקדיש של מוסף ולא לאחר הקדיש אף שאין זה מעכב אבל מרן זצוק''ל בחזו''ע חנוכה עמ' שא הרב כותב שגם ע''פ הסוד ראוי לחלוץ תפילין לפני הקדיש ושכן אני נוהג ע''ש
ונידון כאן.
גם מרן קנה לבניו טליתות בפסים שחורים.
ונידון כאן.
- בשנה מעוברת אף לאחר חודש אדר ב׳ אומרים ״ולכפרת פשע״, ושלא כמרן בחזו״ע חנוכה
ונידון כאן.
- (יותר אצל המרוקאים) אומרים קדיש אחר עלינו לשבח בלי הפסק מזמור
ונידון כאן.
 
התשובה היא (שזו התשובה ששמעתי מכמה בחורים ששאלתי אותם למה לא חוזרים על ק"ש אחרי זמן ר"ת כפי שמשמע מהילקו"י סי' רל"ה ס"ב) שסומכים על ק"ש שעל המיטה.
אחרי חצות ושוב צריך לכוון והרבה לא יודעים זאת
 
אחרי חצות ושוב צריך לכוון והרבה לא יודעים זאת
כמו שכתבתי כמה הודעות אחרי כן...
בדיוק השבוע מישהו שאל אותי אם צריך לכוון בהדיא בק"ש שעל המיטה שמתכוון לצאת יד"ח קריאת שמע של ערבית בזמן ר"ת.
כמו כן, אם קורא ק"ש אחרי חצות, לכאו' עדיין יש עניין שיקרא ק"ש בזמן ר"ת קודם חצות.
 
אחרי חצות ושוב צריך לכוון והרבה לא יודעים זאת
ואגב בזכותך נזכרתי בעוד הלכה של מרן זצוק''ל שכתב בכתב ידו שצריך וראוי לקראו ק'ש שעל המיטה חצי שעה קודם חצות ראיתי את המכתב באחד הקבצים של בית יוסף בהמשך .......
 
חזור
חלק עליון