האמת אין לי מושג, ובאופן אישי איני אוכל סופגניות, מטעמי בריאות.לא הבנתי עדיין איזו מאפיה בכשרות בד״צ מכשילה כך את הציבור ולא מסמנת אילו מוצרים הם חלביים ואלו לא. יש לי ספק גדול בכך.
האמת אין לי מושג, ובאופן אישי איני אוכל סופגניות, מטעמי בריאות.לא הבנתי עדיין איזו מאפיה בכשרות בד״צ מכשילה כך את הציבור ולא מסמנת אילו מוצרים הם חלביים ואלו לא. יש לי ספק גדול בכך.
צא ובדוק למפורסמות אין צריך ראיהאיפה מקובל בציבור שסופגנייה זה פרווה?
לאו כ"ע בקיאים בהלכה ומדקדקיםבמקרים שמחלקים באמת לרוב זה יהיה פרווה כדי לא להכשיל אנשים באכילת חלב אחרי בשר.
כפי שאני ואתה וכולם עושים דבר יום ביומו פוק חזי, מי בפעם האחרונה בדק שפסטה אוסם היא עדיין בד"ץ? גבינה טרה היא בד"ץ? מיונז אוסם? תפוצ'יפס? ועוד ועודלא מובן לי באמת איזה אדם אשר חרדי יקרא יקנה מוצר בלי לבדוק את הכשרות שלו פעמיים לפני קנייה.
מה כוונתך?"הבד"ץ שירד מהשמים"
כלשונו של מרן שליט"א שהבד"ץ לא ירד מהשמים...מה כוונתך?
לכאורה לטעם מהרי''ט [ח''ב סי' יח] שהוא מקור דין זה גם בשוקולד דידן יש להקל כי אין רגילים לאוכלו יחד עם בשר וכל החשש הוא שמא יאכל אחר בשר ובזה לא גזרו, וטעמו משום דהוי מלתא דלא שכיחא ולא גזרו עליה. אולם לפי דברי הרב שאסר משמע דהוי מילתא דשכיחא ובפרט שרגילים לשים שוקולד בעוגות שבאות לקינוח אחר הארוחה. ובזה לא אמרינן דלא גזרינן גזירות מדעתינו כיון שהמכשול מצוי מאד. וכבר אסרו כילה משום שאינם בני תורה, וכן רב הורה בשדות שתספור ששה והוא חמשה והם כדי שלא יבואו לכלל טעות.ל"ד כלל, כ"א שקונה סופגניה חלבית יודע שהיא חלבית, הן מצד המחיר, הן מצד הטעם, הן מצד השלט שעל הדוכן, והויכוח הוא הלכתי מצד סימן צ"ז בשו"ע שצריך לעשות היכר בפת, שלא יאכל עם בשר וכדו'. ולא חשו שמא יאכל בתוך שש שעות, וגם הרב השני שאסר לא אסר מצד זה. משא"כ בשוקולד שאריזה נראת אותו דבר ואין חזותו מוכחת עליו.
במחילה אבל אני תמיד בודק. אפילו בבית שנייה לפני שאני משתמש בקפה או בקטשופ. במיוחד בשנים האחרונות שיש הרבה תנודות של כשרות בעולם הצרכנות, הרבה יותר בד״צים של חו״ל שולטים על מה שיש במדפים בסופר.כפי שאני ואתה וכולם עושים דבר יום ביומו פוק חזי, מי בפעם האחרונה בדק שפסטה אוסם היא עדיין בד"ץ? גבינה טרה היא בד"ץ? מיונז אוסם? תפוצ'יפס? ועוד ועוד
לזיכרוני חלק מהרעיון של כשרות ביהדות זה לדעת מה אתה אוכל לפני שאתה מכניס את זה לפה.אתה מקפיד והרבה לא, ולכן גורם לציבור להכשל
דווקא בשנים האחרונות אני מרגיש תנודה מאד גדולה בעניין הכשרויות. ובעבר עלית כשלא היה בד״צ היה מגדים רגיל, היום זה בד״צ איגוד הרבנים.וה"ה בחלבי ופרווה
הוא מתריע על הרבה דברים בצורה סלקטיבית ולאחרונה התקילו אותו כמה פעמים בשידור על כך שאת גופי הכשרות הספרדיים הוא אינו מכיר ? ואת האשכנזים משום מה הוא מכיר טוב.. לא מזלזל בידענותו אך כן יש לבדוק טוב את מי שואלים.אולם, הרב המומחה לכשרויות, הרב בורשטיין כבר שנים מתריע על זה
אני אישית לא מכיר מישהו שיודע את השטח כמוהו, בשידור שלו במורשת הוא מתקן אנשים על כשרות המוצר שהם שואלים, הם אומרים לו שם של מוצר והוא מתקן אותם שזה היבואן ולא שם המוצר, הוא יודע מקומות יצור בכל העולם, מוצרי מזון ומשקאות ותרופות שלעולם לא שמענו עליהם, ואפילו צבעים של חבילות מוצרים.לא מזלזל בידענותו אך כן יש לבדוק טוב את מי שואלים.
אמןמן השמים ידונו אותך גם לזכות, תמיד.
אני יודע על אחד מגדולי חכמי הזמן שבעבר היה אומר לב"ב שיכולים לרכוש הרב אויערבך אבל בשנים אחרונות מורה שלא!פעם שאלתי את הרב מחפוד על מוצרי הודו של הר' אויערבך ואמר לי שמותר לכתחילה לאכול כי הם עושים את העבודה אבל לא מוצרי עוף
לדעתו הרב אורבך הוא לא כמו רבנותאבל הזלזול שבדברים שכשרות ברמה של רבנות היא כמו בדצי"ם של ספרדים זה צורם באוזן!