• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לאפרושי מאיסורא

איפה מקובל בציבור שסופגנייה זה פרווה?
צא ובדוק למפורסמות אין צריך ראיה
במקרים שמחלקים באמת לרוב זה יהיה פרווה כדי לא להכשיל אנשים באכילת חלב אחרי בשר.
לאו כ"ע בקיאים בהלכה ומדקדקים
לא מובן לי באמת איזה אדם אשר חרדי יקרא יקנה מוצר בלי לבדוק את הכשרות שלו פעמיים לפני קנייה.
כפי שאני ואתה וכולם עושים דבר יום ביומו פוק חזי, מי בפעם האחרונה בדק שפסטה אוסם היא עדיין בד"ץ? גבינה טרה היא בד"ץ? מיונז אוסם? תפוצ'יפס? ועוד ועוד
 
ל"ד כלל, כ"א שקונה סופגניה חלבית יודע שהיא חלבית, הן מצד המחיר, הן מצד הטעם, הן מצד השלט שעל הדוכן, והויכוח הוא הלכתי מצד סימן צ"ז בשו"ע שצריך לעשות היכר בפת, שלא יאכל עם בשר וכדו'. ולא חשו שמא יאכל בתוך שש שעות, וגם הרב השני שאסר לא אסר מצד זה. משא"כ בשוקולד שאריזה נראת אותו דבר ואין חזותו מוכחת עליו.
לכאורה לטעם מהרי''ט [ח''ב סי' יח] שהוא מקור דין זה גם בשוקולד דידן יש להקל כי אין רגילים לאוכלו יחד עם בשר וכל החשש הוא שמא יאכל אחר בשר ובזה לא גזרו, וטעמו משום דהוי מלתא דלא שכיחא ולא גזרו עליה. אולם לפי דברי הרב שאסר משמע דהוי מילתא דשכיחא ובפרט שרגילים לשים שוקולד בעוגות שבאות לקינוח אחר הארוחה. ובזה לא אמרינן דלא גזרינן גזירות מדעתינו כיון שהמכשול מצוי מאד. וכבר אסרו כילה משום שאינם בני תורה, וכן רב הורה בשדות שתספור ששה והוא חמשה והם כדי שלא יבואו לכלל טעות.
 
כפי שאני ואתה וכולם עושים דבר יום ביומו פוק חזי, מי בפעם האחרונה בדק שפסטה אוסם היא עדיין בד"ץ? גבינה טרה היא בד"ץ? מיונז אוסם? תפוצ'יפס? ועוד ועוד
במחילה אבל אני תמיד בודק. אפילו בבית שנייה לפני שאני משתמש בקפה או בקטשופ. במיוחד בשנים האחרונות שיש הרבה תנודות של כשרות בעולם הצרכנות, הרבה יותר בד״צים של חו״ל שולטים על מה שיש במדפים בסופר.
 
אתה מקפיד והרבה לא, ולכן גורם לציבור להכשל
אפשר לומר להם תתחילו להסתכל על כל דבר שלש פעמים, אך המציאות לא תשתנה גם אם נצעק את זה שנים, וחוץ מזה תמיד יהיו אנשים מבוגרים וקצרי ראיה וכד' שלהם א"א לבוא בטענות
ס"ס ההכשרים צריכים לעשות כמיטב יכולתם לעזור לציבור לא להכשל בפרט בדבר המצוי
 
שלא תבין לא נכון, בודקים ובודקים
אלא ישנם דברים הידועים במשך שנים שהם באותו הכשר ולא השתנה, נתפש לאנשים בראש שזה כשר ולא תמיד מסתכלים
וה"ה בחלבי ופרווה
 
להוי ידוע שבאיזורים מעורבים או חילוניים שיש הרבה מהם שמקפידים שלא לאכול חלב אחר בשר, אבל כשיראו סופגניה לא נותנים דעתם שמא היא חלבית ויכולים בנקל להכשל.

בנוגע לנותני הכשרות 'בד"ץ העדה החרדית' בל"נ אוכל לברר זאת עם המשגיח של השוקולדים הוא שכן שלי.
אני שואל אותו על כל שינוי וענין כמו שלאחרונה השתנו הרבה סוגי שוקולדים לאיגוד הרבנים וכדו'.

אם כי צודק גם צודק הרב לביא היקר שכ' שיש לפקוח עיניים ולבדוק כל מוצר.
אולם, הרב המומחה לכשרויות, הרב בורשטיין כבר שנים מתריע על זה
הוא מתריע על הרבה דברים בצורה סלקטיבית ולאחרונה התקילו אותו כמה פעמים בשידור על כך שאת גופי הכשרות הספרדיים הוא אינו מכיר ? ואת האשכנזים משום מה הוא מכיר טוב.. לא מזלזל בידענותו אך כן יש לבדוק טוב את מי שואלים.

אגב, לפי מה שאמר לי המשגיח של עלית, במשך השנים האחרונות שהוא שם אף רב 'מטעם' או משגיחים שונים לרבות הרב בורשטיין לא ביקרו במפעל ולא ראו את ייצור השוקולדים ומה שטוענים שמוצר שאין עליו כשרות 'העדה' ויש כמותו גם בעדה"ח זה אותו דבר כמו עדה החרדית והוא מכחיש זאת מכל וכל וטוען שאחר ייצור שוקולד ללא העדה"ח היו מכשירים את כל הליין קודם שמייצרים את שלהם. ואם יתבונן המתבונן במרכיבי השוקולד יראה שיש שינוי אחד לפחות. ויש עוד להאריך בזה ואכ"מ.
 
לא מזלזל בידענותו אך כן יש לבדוק טוב את מי שואלים.
אני אישית לא מכיר מישהו שיודע את השטח כמוהו, בשידור שלו במורשת הוא מתקן אנשים על כשרות המוצר שהם שואלים, הם אומרים לו שם של מוצר והוא מתקן אותם שזה היבואן ולא שם המוצר, הוא יודע מקומות יצור בכל העולם, מוצרי מזון ומשקאות ותרופות שלעולם לא שמענו עליהם, ואפילו צבעים של חבילות מוצרים.

גם אני שמעתי את השידורים האחרונים והוא פעם אחת הדגיש שכל הבדצים האשכנזים בבשר הם חלק לא פחות מעטרה והרב מחפוד (לדעתו מבלי להיכנס לנושא). וגם הבדצים הספרדים הוא ידע להשיב שגם הם מהדרין (כמו עופות עטרה עם הרב גרוס, איגוד האברכים)
 
הוא בקי נכון. לפני כמה שנים אבי שיחי' שהה בחו"ל לענין מסוים ושאלו לגבי מקום מסעדה שאפשר לרכוש ממנו ואמר לו בפרוטרוט אבל לאחרונה אני מקבל את דבריו ברמה הכללית ולא מעבר לכך.. מכמה סיבות
שאלתי אותו לגבי כשרות עופות של הרב איערבך וענה לי מה אתה אוכל בד"כ? עניתיהו בד"ץ בית יוסף, מחפוד, הרב מוצפי, אמר לי אתה יכול לאכול. במילים אחרות זה אותה רמה. איני יודע אם זה לא נכון אבל הזלזול שבדברים שכשרות ברמה של רבנות היא כמו בדצי"ם של ספרדים זה צורם באוזן!
 
כיום שאותנו עזב לאנחות שמא ישתנה המצב!?
ואנכי יודע שרוב אברכים חשובים בעיה"ק טבריה סומכים ע"ז לכתחילה שהרי היה מסתובב ומוסר שיעורים בכוללים וגם בהל' שחיטה ואמר להם איך הולך במפעל שתחת ידו. ונודע שלא חת מפני איש ותיקן ויסד הרבה בעיר טבריה ובזכותו קמה העיר וגם נצבה לתפארה בריבוי בני התורה לאין מספר כ"י. עליו השלום,
ידוע הוא שמרן הגר"ע היה אוהבו בלו"נ ותמך בו מאוד שילך לטבריה והיה קורא אותו בחיבה רב אדא בר אהבה ר"ל רב אד"א ר"ת אברהם דב אויערבך, בר אהבה בן אהובו של מרן הוא ניהו הגאון הגרש"ז ע"ה, זיע"א.
 
פעם שאלתי את הרב מחפוד על מוצרי הודו של הר' אויערבך ואמר לי שמותר לכתחילה לאכול כי הם עושים את העבודה אבל לא מוצרי עוף
אני יודע על אחד מגדולי חכמי הזמן שבעבר היה אומר לב"ב שיכולים לרכוש הרב אויערבך אבל בשנים אחרונות מורה שלא!
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון