• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לא זו הדרך ולא זו העיר!!

שבוע טוב אליהו הנביא זכור לטוב
הנה מאז שכתבתי את מה שראיתי בדפים הנ"ל של בית נאמן לא ראיתי יותר דפים אלו במגדל העמק, ביקשתי כמה פעמים שישלחו לי במייל ואין עונה, שמא מישהו יודע אם זה יוצא כל שבוע או פעם בחודש וכדו', והיאך אפשר להשיג דברים אלו מידי חדש בחדשו?
יוצא כל שבוע.(אלינו[בטירת הכרמל] זה מגיע)
אפשר להירשם לקבלה במייל כאן:
http://lp.vp4.me/dcck

ו/או להוריד את העלון מכאן:
https://www.yhr.org.il/blog/categories/עלון-בית-נאמן
 
אתייחס לחלק מדברי הכותב בקונטרס הנ"ל למרות שמזלזל ברב הנאמ"ן שליט"א ו"לא זו הדרך ולא זו העיר" מה שנקרא. ולא ראוי לתגובה, עכ"פ אינני משיב לו אלא למי מהקוראים שמתעניין.

ראשית בא וכותב שקונטרסו הוא כתגובה לעלון בית נאמן, ושדעת כל גדולי הדור מכל החוגים וכל העדות שאסור לקרוא בו. ובכן חפשתי וחפשתי ולא מצאתי בכל הקונטרס הלז כלום מזה רק טענה שלו[לו יהי] שהרב אדלשטיין שליט"א סובר שאין לקרוא בו. ותו לא מידי.

אחר כך מביא מכתבים מרבנים מגדולי הדור(ולא מכל העדות והחוגים) נגד שינויי הנוסח בסידור איש מצליח.
וזה שלא ממן העניין וכיוון שלא היה לו כדי השיב הרי הוא ככלב השב על קיאו וחבל שלא קרא את מכתב הרב שטיינמן זצוק"ל בעניין שדיבר אל הרב מאזוז שליט"א בידידות רבה וכתב לו שהוא(הרב שטיימן שכתב גם לא לשנות) לא הזכיר שמות.
ובא זה האחרון ומעלה גירה מהעבר ומדבר בבוטות נגד אחד מגדולי הדור שליט"א וכדי בזיון וקצף.[ולא אתייחס לסוגיא זו[שינוי נוסחאות בסידור] שכבר דשו בה רבים ואין מה להוסיף].

הנה מביא מכתב מ"ת"ח אחד" בעילום שם.[רק ר"ת א.ג שאולי יש לפתוח "אני גדול" שחושב שהוא גדול מספיק לחלוק על הנאמ"ן שליט"א ועוד לדבר בזלזול ומלים בבוטות רחמנא ליצלן מהאי דעתא שבשתא]

וכל קיצפו יצא על מה שהרב מאזוז כתב שהרמב"ם כיוון שהיה דובר ערבית ביום יום כשכתב חיבורו היד החזקה כתב בעברית אך חשב בערבית ולפי זה אמר שאם נתרגם לערבית לפעמים יובנו לנו כמה לשונות מוקשים.
וזה דבר פשוט וידוע שכל מי שדובר שפה אחרת כשפת אם כשמדבר בעברית לפעמים אומר או כותב דברים שניתנים להבנה יותר טוב אם נבין איזה שפה הוא דובר.

ועיקר טענתו ש וכי הרמב"ם לא היה מספיק גדול לכתוב בלא שיבושי לשון מהשפה שכותב בה, וכן הלא אנו כל כך מדייקים בלשון הרמב"ם ושהחזון איש אמר שהרמב"ם כתב דבירו בסיוע רוח הקודש.

וכנראה לא ראה הבור הנ"ל דברי הרמב"ם בתחילת יסודי התורה שכתב "והנה מצוי שם" וכתב ר"ש אבן תיבון בהקדמתו שמלת "שם" מקורה בלשון ערבי.
והכסף משנה כתב שמלה זו איננה מורה שיש לו מקום אלא היא כפ"א רפה בלשון ישמעאל.

ואין הדברים פשוטים כל כך שיש שהבינו שהמלה בעברית ופירשו מה שפירשו(ראה רבי דוד עראמה, משרת משה ועבודת המלך ראיתים בקובץ מפרשים על הרמב"ם בסוף עוז והדר המבואר).

ועוד בעיקר בעניין שמבין שגדלותו של הרמב"ם אמורה למנוע ממנו לכתוב שאיננה מובנת לדורות הבאים כ"ש שרוח הקודש עזרה לו? מה יעשה עם הגמרא שהתחבתה רבות מהבנת לשון המשנה? בדברים שמשנים את ההלכה בגופי תורה מן הקצה לקצה שרבי הקדוש כתבה? וכי רבי הקדוש לא השכיל לכתוב בצורה שתובן לדורות הבאים? אלא שזו לא טענה כלל.

וראה בחולין קי ברש"י: "
ומתוך פלפולו של רבי חייא. שהוא מחודד מאד ומבין מעצמו וכסבור שתלמידיו מחודדין כמותו כשחזר ושנאה לפני ר' חייא שנה לו סתם וסבור שיבין רב שאין אסור אלא מניקה ולא הבין:

שר' חייא שנא לתלמידיו שכחל אסור בשם רב וחשב שיבינו(לפי חכמתם) שאין אסור אלא מניקה ולא הבינו.

וה"ה הכא בודאי שרבי חשב שהמשנה מובנת וכן הרמב"ם חשב שהכל מובן לדורות הבאים אך זה דבר שאי אפשר לחזותו ואולי בתקופת הרמב"ם היה יותר מובן כי כך דברו באזורו אך בדורות הבאים הנה על אף שמדקדקים בלשונו כבר נתקשו גם בלשונו בעניין שמשנה ההלכה מהקל לחמור.

וכל דברי הכותב בזה בקונטרס הנ"ל הבל ולא כלום. וחבל לו על הלשונות החריפים שכתב.

וכל שאר דבריו קשקוש שנכנס לענייני השקפה ותופס כחלק מגדולי הדור ותמיד יהיו מחלוקות בזה ואולי אתייחס בהמשך. אם כי הוא לא ראוי לתגובה. ואוי לו לאותו הדור שכך עלתה לו שמתבטאים כך כנגד ת"ח, בושה.
 
אתייחס לחלק מדברי הכותב בקונטרס הנ"ל למרות שמזלזל ברב הנאמ"ן שליט"א ו"לא זו הדרך ולא זו העיר" מה שנקרא. ולא ראוי לתגובה, עכ"פ אינני משיב לו אלא למי מהקוראים שמתעניין.

ראשית בא וכותב שקונטרסו הוא כתגובה לעלון בית נאמן, ושדעת כל גדולי הדור מכל החוגים וכל העדות שאסור לקרוא בו. ובכן חפשתי וחפשתי ולא מצאתי בכל הקונטרס הלז כלום מזה רק טענה שלו[לו יהי] שהרב אדלשטיין שליט"א סובר שאין לקרוא בו. ותו לא מידי.

אחר כך מביא מכתבים מרבנים מגדולי הדור(ולא מכל העדות והחוגים) נגד שינויי הנוסח בסידור איש מצליח.
וזה שלא ממן העניין וכיוון שלא היה לו כדי השיב הרי הוא ככלב השב על קיאו וחבל שלא קרא את מכתב הרב שטיינמן זצוק"ל בעניין שדיבר אל הרב מאזוז שליט"א בידידות רבה וכתב לו שהוא(הרב שטיימן שכתב גם לא לשנות) לא הזכיר שמות.
ובא זה האחרון ומעלה גירה מהעבר ומדבר בבוטות נגד אחד מגדולי הדור שליט"א וכדי בזיון וקצף.[ולא אתייחס לסוגיא זו[שינוי נוסחאות בסידור] שכבר דשו בה רבים ואין מה להוסיף].

הנה מביא מכתב מ"ת"ח אחד" בעילום שם.[רק ר"ת א.ג שאולי יש לפתוח "אני גדול" שחושב שהוא גדול מספיק לחלוק על הנאמ"ן שליט"א ועוד לדבר בזלזול ומלים בבוטות רחמנא ליצלן מהאי דעתא שבשתא]

וכל קיצפו יצא על מה שהרב מאזוז כתב שהרמב"ם כיוון שהיה דובר ערבית ביום יום כשכתב חיבורו היד החזקה כתב בעברית אך חשב בערבית ולפי זה אמר שאם נתרגם לערבית לפעמים יובנו לנו כמה לשונות מוקשים.
וזה דבר פשוט וידוע שכל מי שדובר שפה אחרת כשפת אם כשמדבר בעברית לפעמים אומר או כותב דברים שניתנים להבנה יותר טוב אם נבין איזה שפה הוא דובר.

ועיקר טענתו ש וכי הרמב"ם לא היה מספיק גדול לכתוב בלא שיבושי לשון מהשפה שכותב בה, וכן הלא אנו כל כך מדייקים בלשון הרמב"ם ושהחזון איש אמר שהרמב"ם כתב דבירו בסיוע רוח הקודש.

וכנראה לא ראה הבור הנ"ל דברי הרמב"ם בתחילת יסודי התורה שכתב "והנה מצוי שם" וכתב ר"ש אבן תיבון בהקדמתו שמלת "שם" מקורה בלשון ערבי.
והכסף משנה כתב שמלה זו איננה מורה שיש לו מקום אלא היא כפ"א רפה בלשון ישמעאל.

ואין הדברים פשוטים כל כך שיש שהבינו שהמלה בעברית ופירשו מה שפירשו(ראה רבי דוד עראמה, משרת משה ועבודת המלך ראיתים בקובץ מפרשים על הרמב"ם בסוף עוז והדר המבואר).

ועוד בעיקר בעניין שמבין שגדלותו של הרמב"ם אמורה למנוע ממנו לכתוב שאיננה מובנת לדורות הבאים כ"ש שרוח הקודש עזרה לו? מה יעשה עם הגמרא שהתחבתה רבות מהבנת לשון המשנה? בדברים שמשנים את ההלכה בגופי תורה מן הקצה לקצה שרבי הקדוש כתבה? וכי רבי הקדוש לא השכיל לכתוב בצורה שתובן לדורות הבאים? אלא שזו לא טענה כלל.

וראה בחולין קי ברש"י: "
ומתוך פלפולו של רבי חייא. שהוא מחודד מאד ומבין מעצמו וכסבור שתלמידיו מחודדין כמותו כשחזר ושנאה לפני ר' חייא שנה לו סתם וסבור שיבין רב שאין אסור אלא מניקה ולא הבין:

שר' חייא שנא לתלמידיו שכחל אסור בשם רב וחשב שיבינו(לפי חכמתם) שאין אסור אלא מניקה ולא הבינו.

וה"ה הכא בודאי שרבי חשב שהמשנה מובנת וכן הרמב"ם חשב שהכל מובן לדורות הבאים אך זה דבר שאי אפשר לחזותו ואולי בתקופת הרמב"ם היה יותר מובן כי כך דברו באזורו אך בדורות הבאים הנה על אף שמדקדקים בלשונו כבר נתקשו גם בלשונו בעניין שמשנה ההלכה מהקל לחמור.

וכל דברי הכותב בזה בקונטרס הנ"ל הבל ולא כלום. וחבל לו על הלשונות החריפים שכתב.

וכל שאר דבריו קשקוש שנכנס לענייני השקפה ותופס כחלק מגדולי הדור ותמיד יהיו מחלוקות בזה ואולי אתייחס בהמשך. אם כי הוא לא ראוי לתגובה. ואוי לו לאותו הדור שכך עלתה לו שמתבטאים כך כנגד ת"ח, בושה.
אביא כאן דוגמא מדבריו
בספר דניאל [י"ב י"ב]אשרי המחכה ויגיע לימים אלף שלש מאות שלשים וחמישה
ובעלון הנ"ל הובא כמה פעמים שאמר שבדק ומצא שמר"ה תש"ה
עד ה' אייר תש"ח יש 1335 יום
ומכאן הביא ראיה ששלטון הערב רב הוא מתהליך הגאולה
וע"כ יש לשמוח ביום מר ונמהר זה רח"ל
 
אביא כאן דוגמא מדבריו
בספר דניאל [י"ב י"ב]אשרי המחכה ויגיע לימים אלף שלש מאות שלשים וחמישה
ובעלון הנ"ל הובא כמה פעמים שאמר שבדק ומצא שמר"ה תש"ה
עד ה' אייר תש"ח יש 1335 יום
ומכאן הביא ראיה ששלטון הערב רב הוא מתהליך הגאולה
וע"כ יש לשמוח ביום מר ונמהר זה רח"ל
כעת ראיתי שהדברים מובאים בקונטרס הנ"ל
וכן דברי זלזול בקדושי עליון
רבותינו האחרונים והראשונים ולמעלה בקודש
ולא לחינם טרח לטהר את שמו של ע. שטיינזלץ
 
אביא כאן דוגמא מדבריו
בספר דניאל [י"ב י"ב]אשרי המחכה ויגיע לימים אלף שלש מאות שלשים וחמישה
ובעלון הנ"ל הובא כמה פעמים שאמר שבדק ומצא שמר"ה תש"ה
עד ה' אייר תש"ח יש 1335 יום
ומכאן הביא ראיה ששלטון הערב רב הוא מתהליך הגאולה
וע"כ יש לשמוח ביום מר ונמהר זה רח"ל
זה שמדינת ישראל היא חלק מתהליך הגאולה או התייחסו אליה בגדר נס זה דעת גדולים וטובים.(בעל נתיבי עם זצ"ל , הבבא חאקי זצ"ל, הרב מרדכי אליהו זצ"ל ר' עובדיה הדאיה זצ"ל הרב משה כלפון הכהן זצ"ל ועוד ועוד) והוא שאמרתי שנכנס לענייני השקפה ולא מדובר כלל בדברים חמורים ובטח שלא יבוא זה וידבר בשפה כזו כנגדו בושה לו ובושה ליולדתו.
 
זה שמדינת ישראל היא חלק מתהליך הגאולה או התייחסו אליה בגדר נס זה דעת גדולים וטובים.(בעל נתיבי עם זצ"ל , הבבא חאקי זצ"ל, הרב מרדכי אליהו זצ"ל ר' עובדיה הדאיה זצ"ל הרב משה כלפון הכהן זצ"ל ועוד ועוד) והוא שאמרתי שנכנס לענייני השקפה ולא מדובר כלל בדברים חמורים ובטח שלא יבוא זה וידבר בשפה כזו כנגדו בושה לו ובושה ליולדתו.
ואולי גם יש לשמוח על השואה כיון שהיא מתהליך הגאולה?
 
כעת ראיתי שהדברים מובאים בקונטרס הנ"ל
וכן דברי זלזול בקדושי עליון
רבותינו האחרונים והראשונים ולמעלה בקודש
ולא לחינם טרח לטהר את שמו של ע. שטיינזלץ
נו, נפלת בפח שהוא טמן לך. הוא כתב: "דעתו של הנאמ"ן על חיבוריו הפסולים בלשונו: "זה בסדר גמור ".
כביכול השיב על כל ספריו.
בעוד בתשובה המקורית הרב מאזוז שליט"א השיב רק על התלמוד שלו(ואינני יודע ולא הוא מה ישיב על חיבורי האחרים).
הנה כאן:
https://www.ykr.org.il/question/1437/

ולתלמוד שלו יש הסכמה גם מהרב פיינשטיין זצ"ל(ויקי).

בעוד האוסרים בקונטרס הנ"ל לא כתבו שום דבר על התלמוד שלו רק בגלל שראו דברים בחיבורים אחרים כתבו שלא ללמוד בתלמוד.

ואם הרב מאזוז שליט"א ראה התלמוד ולא ראה בו שום פסול זכותו להשיב כן. ולשומעים ינעם.
 
נו, נפלת בפח שהוא טמן לך. הוא כתב: "דעתו של הנאמ"ן על חיבוריו הפסולים בלשונו: "זה בסדר גמור ".
כביכול השיב על כל ספריו.
בעוד בתשובה המקורית הרב מאזוז שליט"א השיב רק על התלמוד שלו(ואינני יודע ולא הוא מה ישיב על חיבורי האחרים).
הנה כאן:
https://www.ykr.org.il/question/1437/

ולתלמוד שלו יש הסכמה גם מהרב פיינשטיין זצ"ל(ויקי).

בעוד האוסרים בקונטרס הנ"ל לא כתבו שום דבר על התלמוד שלו רק בגלל שראו דברים בחיבורים אחרים כתבו שלא ללמוד בתלמוד.

ואם הרב מאזוז שליט"א ראה התלמוד ולא ראה בו שום פסול זכותו להשיב כן. ולשומעים ינעם.
הסכמה מהרב פיינשטיין?
נפטר בתשמ"ו בעוד מכתבי גדו"י זצוק"ל ושליט"א יצאו בתשמ"ט
 
ואולי גם יש לשמוח על השואה כיון שהיא מתהליך הגאולה?
אני לא נכנס לזה זה עניין השקפתי, ונכון שאנחנו לא שמחים בשואה או במלחמה אך בזה שיש לנו מדינה כן אדם לא שמח שהוא עובר ניתוח אך שמח כשהוא מבריא אחר כך.
אני מתייחס לעובדה שבא לו אלמוני אחד ומרשה לעצמו לדבר בלשון ערסית ומורעלת נגד הנאמ"ן שליט"א. ועל מה? על מה שאמרו גדולי הרבנים?
אם היה כותב כן על הגר"ע יוסף זצ"ל על הרב מרדכי אליהו זצ"ל על הבבא חאקי זצ"ל שגם הם התבטאו נפלאות על המדינה גם היית מצדיק זאת?
אבקשך אפוא שכמו שכתבת שהוא כותב דברים חמורים ומצאת לנכון שזה דבר חמור אמור כן גם עליהם.
 
הסכמה מהרב פיינשטיין?
נפטר בתשמ"ו בעוד מכתבי גדו"י זצוק"ל ושליט"א יצאו בתשמ"ט
אין לי התלמוד הנ"ל לבדוק אך באתר קורן מצטטים לשונו:
https://web.archive.org/web/2014092...riticalPraise/talmud/talmud/9789653014800/212

..."הפירושים של הרה"ג הנ"ל, שכולל פירוש חדש על הגמרא עצמו וגם פירוש שיש בו סיכום להלכה מהנידונים שבגמרא,נוסף לעוד כמה חלקים, הם באמת עבודה גדולה, שיכולים להיות לתועלת לא רק לאלו שכבר מורגלים בלימוד הגמרא, ורוצים להעמיק יותר, אלא גם לאלו שמתחילים ללמוד, להדריכם בדרכי התורה איך להבין ולהעמיק בים התלמוד..."

הרב משה פיינשטיין ז"ל.

אולי מי מהחברים כן יבדוק אם יש להשיג ההסכמה עצמה.
 
אין לי התלמוד הנ"ל לבדוק אך באתר קורן מצטטים לשונו:
https://web.archive.org/web/2014092...riticalPraise/talmud/talmud/9789653014800/212

..."הפירושים של הרה"ג הנ"ל, שכולל פירוש חדש על הגמרא עצמו וגם פירוש שיש בו סיכום להלכה מהנידונים שבגמרא,נוסף לעוד כמה חלקים, הם באמת עבודה גדולה, שיכולים להיות לתועלת לא רק לאלו שכבר מורגלים בלימוד הגמרא, ורוצים להעמיק יותר, אלא גם לאלו שמתחילים ללמוד, להדריכם בדרכי התורה איך להבין ולהעמיק בים התלמוד..."

הרב משה פיינשטיין ז"ל.

אולי מי מהחברים כן יבדוק אם יש להשיג ההסכמה עצמה.
גדו"י אסרו גם את התלמוד המבואר
ראה בספר החשוב דת הציונות ח"ב עמ' רפ"ח
לגבי מרן הגרמ"פ איני יודע ומן הסתם שלא ראה את דברי האפיקורסות שבספריו
 
היכן כתבו הרבנים הנ"ל שיש לשמוח על מדינה המורדת בהשי"ת בפרהסיא?
על מדינה שהעבירה ומעבירה מליוני יהודים לשמד רח"ל?
גם הרב מאזוז כותב סרה על הנהגת המדינה והתנהלותה אך על עצם קיום המדינה והמתנה שקיבלנו לא נודה?

לגבי דברי הרבנים לא ראיתי במקורם כן ראיתי בחוברת "כליל התקדש חג".
וכה הם המקורות(של אלו שציינתי ויש שם עוד):
נתיבי עם זצ"ל (נתיבי עם דרשות עמ' 236)
הבבא חאקי זצ"ל( שנה בשנה תשכ"ג עמ' 595)
הרב מרדכי אליהו זצ"ל(שו"ת הרב הראשי ח"ב סימן קנג)
הרב כלפון זצ"ל(מטה משה עמ' מ"ח)
הרב עובדיה הדיא זצ"ל(ישכיל עבדי חלק ו' אורח חיים סימן י').
ויש עוד.
 
גם הרב מאזוז כותב סרה על הנהגת המדינה והתנהלותה אך על עצם קיום המדינה והמתנה שקיבלנו לא נודה?

לגבי דברי הרבנים לא ראיתי במקורם כן ראיתי בחוברת "כליל התקדש חג".
וכה הם המקורות(של אלו שציינתי ויש שם עוד):
נתיבי עם זצ"ל (נתיבי עם דרשות עמ' 236)
הבבא חאקי זצ"ל( שנה בשנה תשכ"ג עמ' 595)
הרב מרדכי אליהו זצ"ל(שו"ת הרב הראשי ח"ב סימן קנג)
הרב כלפון זצ"ל(מטה משה עמ' מ"ח)
הרב עובדיה הדיא זצ"ל(ישכיל עבדי חלק ו' אורח חיים סימן י').
ויש עוד.
לא! איני חושב שצריך להודות ע"כ שב.ג. ימ"ש הכניס את מאות אלפי היהודים
שהיו כאן וביניהם ניצולי שואה לסכנת נפשות ואך בחסדי השי"ת [ולא בזכות צה"ל "הקדוש"!!!!!]
נצלו רובם
 
גדו"י אסרו גם את התלמוד המבואר
ראה בספר החשוב דת הציונות ח"ב עמ' רפ"ח
לגבי מרן הגרמ"פ איני יודע ומן הסתם שלא ראה את דברי האפיקורסות שבספריו
קראת מה שכתבתי? גם בקונטרס הנ"ל הביא שאסרו אך רק ציינתי שלא קראו בו ואסרו כי טענו שבשאר ספריו נמצאו דברים לא טובים.
ואם הרב מאזוז שליט"א קרא בניגוד אליהם בתלמוד המבואר וראה שהוא בסדר זכותו לכתוב כן.
 
לא! איני חושב שצריך להודות ע"כ שב.ג. ימ"ש הכניס את מאות אלפי היהודים
שהיו כאן וביניהם ניצולי שואה לסכנת נפשות ואך בחסדי השי"ת [ולא בזכות צה"ל "הקדוש"!!!!!]
נצלו רובם
אתה מדבר על סוג ההנהגה. ואני מדבר על עצם קבלת המתנה שהיא המדינה.
ובכלל הויכוח ביננו לא משנה זה נידון אחר תפתח אשכול בעניין ואולי אדון עם יהיה על מה.
אני דן על טענות הקונטרס הבזוי הזה ועל זה השבתי לדעתי היטב.
וחבל שהנך מגבה אותו.
 
קראת מה שכתבתי? גם בקונטרס הנ"ל הביא שאסרו אך רק ציינתי שלא קראו בו ואסרו כי טענו שבשאר ספריו נמצאו דברים לא טובים.
ואם הרב מאזוז שליט"א קרא בניגוד אליהם בתלמוד המבואר וראה שהוא בסדר זכותו לכתוב כן.
ראה שם שהביאו ציטוטים גם מהתלמוד המחולל [המבואר]
 
מתנה?!!!!!!!!!!!!!!!!!!
מליון ילדים המתחנכים לכפירה זו מתנה?
ישובים ללא מקוה זה מתנה?
חילול שב"ק ומועדי ה' בפרהסיא זה מתנה?
ועוד ועוד
והשי"ת יבער במהרה את שלטון הס"א מארה"ק ומכל העולם כולו במהרה
 
חזור
חלק עליון