• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לא קיבלנו הוראות מרן השלחן ערוך בהלכות ברכות?!

בס"ד
ראיתי בגליון
השיעור השבועי פרשת תרומה שנת תשפ"ד

סוף אות ב - "מראש לא קיבלנו הוראות מרן הש"ע בענייני ברכות, וכן הנהיגו גדולי הדורות".

צל"ע ולא ידעתי מי כתב כן, ובספר עין יצחק הלא הביא מאות שכתבו שקיבלנו הוראות מרן ולא חילקו חילוק זה, וצ"ע.
 
בס"ד
ראיתי בגליון
השיעור השבועי פרשת תרומה שנת תשפ"ד

סוף אות ב - "מראש לא קיבלנו הוראות מרן הש"ע בענייני ברכות, וכן הנהיגו גדולי הדורות".

צל"ע ולא ידעתי מי כתב כן, ובספר עין יצחק הלא הביא מאות שכתבו שקיבלנו הוראות מרן ולא חילקו חילוק זה, וצ"ע.
גם לי הדבר היה מחודש הרבה.
אבל כעת אני רואה בצילום שהביא רבי @בנימין לוריא הי"ו שמקורו משיירי טהרה ומשו"ת ויקרא אברהם. וצריך לראות שם בספרים בפנים, מנין להם חידוש זה.
 
אבל עצם הדברים צריכים ביאור, דאם אכן כך ומעיקרא לא קיבלנו הוראות מרן בברכות, מדוע דבר זה נתחדש רק בזמן רבותיו של הגחיד"א, ולא מיד בסמוך לזמנו של מרן ז"ל.
 
ידוע שיש ב' מהלכים בכללות לגבי קבלת הוראות השו"ע. דעת החיד"א והבן איש חי וכף החיים [ונקטתי כמובן רק המפורסמים ביותר] שאע"פ שקיבלנו הוראות השו"ע, מחמירים נגדו, וגם הקבלה הזו עצמה יש לה הרבה גדרים וכללים
ויש את השיטה האחרת שקיבלנו קבלה מוחלטת לגמרי לגמרי
ולשיטה זו קשה מדוע בברכות קי"ל סב"ל נגד הש"ע

להחיד"א ל"ק קושיא זו כי מחמירים נגד השו"ע וסב"ל
אמנם אעפ"כ כתב שהעושה כמרן לא הפסיד
וברור שקבלת הוראות מרן הייתה גם בהלכות ברכות
ולשון הטהרת המים שהובא לעיל לכאורה אינו בדקדוק
ושו"ר כעת
בספר טהרת המים חלק שיורי טהרה (מע' כ אות כט) כתב: דלא קיבלנו הוראות הש"ע במידי דברכות, וכמ"ש אני הדל בטהרת המים מע' הפ' על הפוסקים ס"ק קפט". וצ"ל ס"ק קפ"ז, ושם כתב:
1708649168056.png
ולענ"ד יש לעמוד על דבריו ז"ל, ככל האמור, ויש לראות עוד בכל מה שציין הטהרת המים כאן, וגם לעיין בשו"ת ויקרא אברהם הנ"ל
ויישר כחו של הרב @בנימין לוריא שהמציא מקור הדברים
 
סוף אות ב - "מראש לא קיבלנו הוראות מרן הש"ע בענייני ברכות, וכן הנהיגו גדולי הדורות".
אבל עצם הדברים צריכים ביאור, דאם אכן כך ומעיקרא לא קיבלנו הוראות מרן בברכות, מדוע דבר זה נתחדש רק בזמן רבותיו של הגחיד"א, ולא מיד בסמוך לזמנו של מרן ז"ל.
החיד"א כותב זאת בשם רבותיו ולא מזכיר שהוא קודם הוראת מרן כדרכו, ועוד כתב שם בהמשך וכל מי שעושה כדעת מרן אין מזניחין אותו כי קבלנו עלינו הוראות השו"ע!
 
תמוה מאד לומר שלא קיבלנו הוראות מרן השו"ע בהלכות ברכות
שהרי קיבלנו הוראותיו בכל דבר וענין
ועוד, שאם לא קיבלנו הוראותיו בהלכות ברכות, למה העושה כדברי מרן אין מזניחין אותו, הרי לא קיבלנו הוראותיו בברכות?
ועוד, למה כשיש ספק ספיקא ודעת מרן לברך באחת הספיקות, אזי מברכים (לדעת מרן זצ"ל) הרי לא קיבלנו הוראותיו בברכות?
ועוד, הרי מרן זצ"ל אמר בפירוש שלולי דברי מרן החיד"א שפסק שסב"ל אפילו נגד מרן, היה מורה שלא לחשוש לסב"ל, כי קיבלנו הוראותיו בכל ההלכות כולם
ועוד, הרי בספר עין יצחק כללי מרן השו"ע סעיף סד ובהערה שם, כותב בפירוש שלמרות שקיבלנו הוראות מרן השו"ע בכל מילי, מ"מ סב"ל אפי' נגד מרן בגלל חומר איסור ברכה לבטלה, הרי להדיא שכתב שאף בהלכות ברכות קיבלנו הוראותיו, ורק שהכלל סב"ל גובר ע"ז... וגם לא כתוב בשום מקום בספר עין יצחק שלא קיבלנו הוראות מרן השו"ע בהלכות ברכות...
לכן בודאי שקיבלנו הוראותיו בכל ההלכות כולם ואם בדיני כרת החמורים וכו', כ"ש בדיני ברכות
ומה שכתוב בעלון שמראש לא קיבלנו הוראותיו בענייני בברכות, היינו רק כשיש חשש ברכה לבטלה, וכמו שכתוב מפורש כן גם בעלון של פרשת אמור תשפ"ג
 
ועוד, למה כשיש ספק ספיקא ודעת מרן לברך באחת הספיקות, אזי מברכים (לדעת מרן זצ"ל) הרי לא קיבלנו הוראותיו בברכות?
כי גם רוב הפוסקים כתבו לברך. (וכפי שהבאתי כאן).
וגם לא כתוב בשום מקום בספר עין יצחק שלא קיבלנו הוראות מרן השו"ע בהלכות ברכות...
לכן זה כתוב בעלונים בסוגריים...

בעיקרון כל השאלות הנ"ל כבר נכתבו במקומות אחרים בפורום, ואני לא חושב שיש עניין לפתוח שוב ושוב את הנושא.
כאן כעת דנו על משהו ספציפי ביותר: על התוספת שחוץ מסב"ל נגד מרן בכלל לא קיבלנו הוראות מרן בהלכות ברכות.
 
על התוספת שחוץ מסב"ל נגד מרן בכלל לא קיבלנו הוראות מרן בהלכות ברכות.
כל השאלות האלה ששאלתי הם רק ראיות חזקות ביותר של"ש לומר שלא קיבלנו הוראות מרן השו"ע
[אף שייכים גם לדברים אחרים, ובפורום כאן כתבתי ע"ז באריכות גדולה בהרבה מקומות... אבל ברור שכל השאלות האלה מוכיחים כאלף הוכחות שבודאי קיבלנו הוראות מרן השו"ע גם בהלכות ברכות בודאי, ולכן לא הבנתי מה אתה שח...]
 
כל השאלות האלה ששאלתי הם רק ראיות חזקות ביותר של"ש לומר שלא קיבלנו הוראות מרן השו"ע
[אף שייכים גם לדברים אחרים, ובפורום כאן כתבתי ע"ז באריכות גדולה בהרבה מקומות... אבל ברור שכל השאלות האלה מוכיחים כאלף הוכחות שבודאי קיבלנו הוראות מרן השו"ע גם בהלכות ברכות בודאי, ולכן לא הבנתי מה אתה שח...]
אתה בא לחלוק על עצם הדין שאומר הרב יצחק יוסף, ואת זה כבר עשית במקומות אחרים.
כעת שאלו לפי דעת הרב יצחק יוסף, מה פשר התוספת שנוספה. (כלומר, אחרי שאומרים סב"ל נגד מרן, מה הכוונה שלא קיבלנו הוראותיו), ולכן כל מה שכתבת קשור לעצם הנידון של סב"ל נגד מרן שכבר נידון במקומות אחרים, ולא לבירור הספציפי שביקשו כאן.
[כדאי פשוט לעשות הפניה למקומות האחרים ולכתוב שכאן כבר נתבאר שלפי מה שכתבת לא אומרים סב"ל נגד מרן וממילא קיבלנו הוראותיו גם בהלכות ברכות, רק שזו לא דעתו של הרב יצחק. כאן שאלו על דעתו].
 
אתה בא לחלוק על עצם הדין שאומר הרב יצחק יוסף, ואת זה כבר עשית במקומות אחרים.
אתה מוציא שם רע!!!
מעולם לא חלקתי על רבינו הגדול רבי יצחק!!
ולכן כל מה שכתבת קשור לעצם הנידון של סב"ל נגד מרן שכבר נידון במקומות אחרים, ולא לבירור הספציפי שביקשו כאן.
אתה פשוט כותב דברים בלי לחשוב, וחבל מאד!!!
אני מבקש ממך, לא להעלות על גבי הכתב סתם דברים שלא קשורים...
אני אסביר לך בפעם האחרונה, כל הטענות שכתבתי רק באים להסביר למה בודאי קיבלנו הוראות מרן השו"ע גם בהלכות ברכות!!!!
ולכן זה הכי שייך לנידון כאן!!!!
ואדרבה באתי רק לבאר משנתו הבהירה של מרן הראשון לציון שליט"א שלא התכוון שלא קיבלנו הוראותיו בהלכות ברכות כפי שאתם הבנתם... אלא שכשיש סב"ל לא קיבלנו... וכמו שכתב במפורש בספרו הנפלא עין יצחק....

אני חוזר שוב במה שפתחתי, תעלה את הרמה שלך, ותפסיק לכתוב סתם דברים...
 
מעולם לא חלקתי על רבינו הגדול רבי יצחק!!
אני חושב שאם הרב יצחק אומר שאנחנו פוסקים סב"ל נגד מרן, ואתה אומר שהכלל הזה לא פשוט וכו', זה כעין לחלוק על עצם הדין... (לא התכוונתי לגנותך, אלא שהשואל שואל אחרי שהכלל הזה כביכול כן פשוט לא, ולך הוא לא כ"כ פשוט).
[ואתה גם 'חלקת' שם על מש"כ הרב יצחק שצריך שיהיו גם רוב הפוסקים].
אגב, אם אתה לא חולק על הרב יצחק, אז תדע שלדעתו מברכים על במבה האדמה, ולא שהכל, כמו שהצבעת פה: 1708684199624.png. (ואמנם בתחילה ממש"כ כאן הבנתי שאתה מברך האדמה, אבל כעת אני מבין שכנראה מה שכתבת שם "ואני אישית מברך האדמה" כוונתך שזה חוזר על ה"אם" שבתחילה, והיינו שגם אם כך אז וכו').
(עכ"פ, כעת אני רואה שמי שממש חלק להדיא שם על הדברים הוא @בדרכי אבות, ואתה רק סידרת הדברים קצת ברמז, ואכמ"ל)
 
(עכ"פ, כעת אני רואה שמי שממש חלק להדיא שם על הדברים הוא @בדרכי אבות, ואתה רק סידרת הדברים קצת ברמז, ואכמ"ל)
דברי הם דברי הילקוט יוסף בכמה מקומות, ועל מנת שלא יחשדוני בדבר שאינו אעתיק לפניכם את דברי הרשל"צ שליט"א:
בשו"ת יבי"א ח"ט (יו"ד סי' כ', בחאו"ח סי' קח) כתב דמרא דשמעתתא לומר סב"ל נגד מרן הוא מרן החיד"א, ועיקר הכלל הזה שחידש לנו מרן החיד"א רבים מהאחרונים לא ס"ל הכי. ושם כתב שאדם שנהג מנהג לברך ע"פ מש"כ מרן בשו"ע, ולא ידע שיש חולקים על מרן, ושוב נודע לו שיש מן הראשונים ומן האחרונים שחולקים על מרן, יכול להמשיך במנהגו לברך, כיון שאנו קבלנו הוראות מרן. ולא מהדרינן עובדא. שבעיקר דינו של מרן החיד"א דאמרינן סב"ל אפי' נגד מרן, אין הדבר מוסכם, שרבים מן האחרונים סוברים לפסוק כדעת מרן אף בברכות, ולהורות לברך לכתחלה כדעת מרן וכו', ולכאורה כן היה ראוי לפסוק וכו'. אך מה נעשה שרוב האחרונים הסכימו בזה לדברי החיד"א וכו'.
היינו שהכלל של סב"ל נגד מרן הוא כלל מחודש, נגד דעת הרבה גדולים, וגם הוא דבר חדש שלא נהגו בו כמה וכמה דורות אחרי מרן, שכיון שקבלנו הוראות מרן הרי כן הוא גם בענין ברכות. ורק החיד"א הוא שחידש לנו כן בשם רבותיו, ורבים חלקו ע"ז, אלא שבני הדורות במשך הדורות רצו להחמיר בברכות משום חומר וכו' ע"ש.
ועוד כתב בדף נז' וז"ל הנה לא הבחין שמרן אאמו"ר בכמה מקומות נסתמך על מה שעיקר הכלל של סב"ל נגד מרן אינו מוסכם, ומצד הסברא הרי קיבלנו הוראות מרן לגמרי, וכ"ד רבים מהאחרונים הקדמונים, רק שפשטה הוראה להחמיר בזה כדעת רבותיו של החיד"א, שחידשו לנו שאומרים סב"ל נגד מרן, ולכן סמך על האחרונים שכתבו לסמוך על הרדב"ז אם מרן פסק להכשיר המצוה עכ"ל

ועיין עוד מהקדמה לילקוט יוסף ט"ו בשבט וז"ל אלא שבדורות מאוחרים נתפשט המנהג כדעת רבותיו של החיד"א להחמיר הרבה בחשש ברכות ולומר סב"ל אפי' נגד מרן, מחומר איסור ברכה לבטלה וכו'
ועוד כתב בהמשך גם בשו"ת יבי"א (ח"ז או"ח סי' ז') וכן בהליכו"ע (פר' וירא הע' ז') כתב שהרי מרן החיד"א הוא שחידש לנו בשו"ת חיים שאל ח"ב (סימן טו) דאף שהעושה כדעת מרן בברכות אין מוחים בידו, שהרי קבלנו הוראות מרן, מ"מ העיקר לחוש בעניני ברכות לדברי האחרונים שחולקים על מרן, ואינו מברך, ושכן קבל מרבותיו ע"ש. ונמשכו אחריו רבו האחרונים, אולם החיד"א עצמו וכו'.
 
נערך לאחרונה:
אני חושב שאם הרב יצחק אומר שאנחנו פוסקים סב"ל נגד מרן, ואתה אומר שהכלל הזה לא פשוט וכו'
אתה לא מפסיק לכתוב שטויות!!!
הפוך, אמרתי שסב"ל נגד מרן זה הכלל שקיבלנו, כפי שפסק מרן החיד"א, מרן זצ"ל, ומרן הראשון לציון...
הכלל "לא קיבלנו מראש הוראות מרן השו"ע בהלכות ברכות", ע"ז אמרתי שזה פשוט לא נכון, כי בספר עין יצחק כתב בפירוש שקיבלנו הוראותיו גם בהלכות ברכות, וגם בכלל כמה וכמה טענות שהוכחתי לזה...
והסברתי שמה שהבנת בעלון, זה פשוט טעות בהבנה...
אני באתי רק להסביר את מרן רבי יצחק יוסף, כדי שלא יהיו עוד אנשים שיבינו כמוך דברים לא נכונים!!
[ואתה גם 'חלקת' שם על מש"כ הרב יצחק שצריך שיהיו גם רוב הפוסקים].
לא חלקתי, אל תכתוב שקר...
אני בסך הכל שאלתי והתפלאתי על רבינו יצחק, כי בחזו"ע בכל המקורות לא הצריך תנאי זה, ואדרבה באתי לעשות רצון צדיק (רבינו יצחק) שגילה דעתו הרבה פעמים, שאם יש משהו שחולק על אביו מרן זצ"ל, אזי צריך לעשות כדבריו והרי הוא מבטל דעתו מפני דעתו הגדולה של אביו...
וכמובן לא הגעתי למסקנא זו שלא צריך שיהיו עוד פוסקים, כי את זה צריך לשאול את רבינו יצחק בעצמו, רק שאלתי ותמהתי בדעתו הגדולה והרחבה, ותורה מונחת בקרן זוית, והתורה אינה מונופול, כמו שמאריך בעין יצחק בהקדמה

אז לכתוב שאני חולק על רבינו יצחק יוסף מורינו ורבינו זה פשוט שקר וכזב!!
 
הפוך, אמרתי שסב"ל נגד מרן זה הכלל שקיבלנו, כפי שפסק מרן החיד"א, מרן זצ"ל, ומרן הראשון לציון...
הכלל "לא קיבלנו מראש הוראות מרן השו"ע בהלכות ברכות", ע"ז אמרתי שזה פשוט לא נכון, כי בספר עין יצחק כתב בפירוש שקיבלנו הוראותיו גם בהלכות ברכות, וגם בכלל כמה וכמה טענות שהוכחתי לזה...
התכוונתי למה שכתבת כאן:
העולה לדינא מכל האמור: הכלל הזה הוא חידוש גדול, ורוב הפוסקים לא הסכימו לזה, ולכן כלל זה אינו פשוט כלל ועיקר, ויש בו כמה נפק"מ להלכה בכמה וכמה נידונים בהלכה


אני בסך הכל שאלתי והתפלאתי על רבינו יצחק, כי בחזו"ע בכל המקורות לא הצריך תנאי זה, ואדרבה באתי לעשות רצון צדיק (רבינו יצחק) שגילה דעתו הרבה פעמים, שאם יש משהו שחולק על אביו מרן זצ"ל, אזי צריך לעשות כדבריו והרי הוא מבטל דעתו מפני דעתו הגדולה של אביו...
וכמובן לא הגעתי למסקנא זו שלא צריך שיהיו עוד פוסקים, כי את זה צריך לשאול את רבינו יצחק בעצמו, רק שאלתי ותמהתי בדעתו הגדולה והרחבה, ותורה מונחת בקרן זוית, והתורה אינה מונופול, כמו שמאריך בעין יצחק בהקדמה
זה בדיוק מה שכתבתי. ש'חלקת' על הרב יצחק. לתמוה על רב ולהקשות עליו זה נקרא לחלוק. לא אמרתי שפסקת הוראה ברבים נגד הרב יצחק ולכן כתבתי 'חלקת' עם גרשיים, דהיינו שנטית מדעתו בהבנתך.
ומה שכתבת "תורה מונחת בקרן זווית והתורה אינה מונופול", בדיוק מחמת זה אני לא מבין על מה אתה מתרעם? וכי אמרתי שחלקת על הרב בלי שכל וכד'. רק אמרתי שדעתך והבנתך קצת שונה, ולא אמרתי שיש בזה בעיה.

אז לכתוב שאני חולק על רבינו יצחק יוסף מורינו ורבינו זה פשוט שקר וכזב!!
גם לגבי זה:
אגב, אם אתה לא חולק על הרב יצחק, אז תדע שלדעתו מברכים על במבה האדמה, ולא שהכל, כמו שהצבעת פה: הצג קובץ מצורף 17878. (ואמנם בתחילה ממש"כ כאן הבנתי שאתה מברך האדמה, אבל כעת אני מבין שכנראה מה שכתבת שם "ואני אישית מברך האדמה" כוונתך שזה חוזר על ה"אם" שבתחילה, והיינו שגם אם כך אז וכו').
?
 
חזור
חלק עליון