• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

סב"ל נגד מרן השולחן ערוך

עריכה: תודה לרב @בנימין לוריא על הסידור המחודש, לא יאומן שמאז פתיחת האשכול עבר כחצי שנה - הזמן טס! הרגיש לי כאילו פרסמתי את זה לפני גג חודשיים.
אז ההודעה הנ"ל בעצם ממשיכה את האשכול הנוכחי,עם שאלות נוספות :

אמנם פתחתי את הנושא לפני כחודש חודשיים (לא מצליח למצוא אותו, אולי @בנימין לוריא יוכל לעזור ולשים קישור)
אבל השיעור השבועי שקראתי בעלון החדש + כמה שאלות שחמי (רב אשכנזי) שאל והעיר לי בנושא הזה, הציף לי את העניין מחדש.
חשוב לציין שגם אם חלילה כתבתי משהו קצת בתקיפות (לא שנראה לי שכתבתי כן,אבל אם למישהו יראה כך) חלילה חלילה שיתפרש שאני מעז להעלות בדעתי לחלוק על גדולי רבותינו או משהו כזה. אני נטו שואל על מנת להבין ולהשיג בקוצר דעתי את שיטות רבותינו הקדושים ו"תורה היא וללמוד אני צריך" ואשמח להסבר כאן על מנת שאצליח להבין את הדברים.

השאלות:
1. לעניין מה שאומרים סב"ל נגד מרן. אני עדיין לא מצליח לקלוט את העניין - בשיעור מרן שליטא אמר שזה לגודל חומרת האיסור של הזכרת שם שמיים שהעולם הזדעזע בעת הדיבר "לא תשא" וכו'
וכבר באשכול שפתחתי שאלתי - נכון שיש את המדרש הנל,אבל אי אפשר להגיד שאזכרת שם שמיים לבטלה קשה יותר מחילול שבת או עריות וכו'. ואם גם בדינים החמורים ביותר הולכים אחרי מרן, למה לא בדין סב"ל?
2. אז תירצו לי באשכול הנ"ל שבגלל שהברכה עצמה היא לא חובה מהתורה, ורק חכמים באו ותיקנו, ואם מברכים לבטלה אז עוברים איסור דאורייתא ,ובשביל ספק מצווה מדרבנן לא נכנסים לספק איסור חמור מדאורייתא - אז זה תשובה נפלאה, אבל יש פה בעיה אחת: וכי מרן השולחן ערוך לא ידע מהכלל הזה?? (אז למעט מקרים בהם אומרים אם מרן היה רואה דעת הגאון/הראשון וכו') - חוזרת השאלה למקומה - אם סומכים על מרן בדברים הכי חמורים שיש, אז למה כמשדובר בשיקול דעתו בעניין ברכות לא סומכים עליו? הרי גם הוא עשה את השיקול שברכה זה ספק דרבנן מול ספק דאורייתא ואם פסק בכל זאת לברך,משמע שלדעתו אין פה ספק. ואם אנחנו מקבלים בכל דבר הוראות מרן - אז איך עושים נגד דעתו כאן??
3. עוד תשובה שקיבלתי באשכול ההוא שכתב מרן החידא שיש מנהג שכנראה עוד מימי מרן שבסב"ל לא קבלנו הוראותיו. וגם זה קשה - מה פירוש לקבל הוראות המרא דאתרא לחצאין? או שהוא המרא דאתרא או לא? איפה מצינו עוד קהילה שקיבלה הוראת רב מסויים בחלק מהמקרים? מתלבט אם להגיד אשכנזים - כי לא בכל דבר הם עושים כהרמ"א, אבל נראה לענ"ד שאנחנו הספרדים כל הזמן אומרים שמרן השולחן ערוך הוא הבסיס לכל פסיקה והוא המרא דאתרא וכו' - אצלם זה לא כזה מובהק מראש)
4. בהמשך ישיר ל 3, גם ראיתי שבילקוט יוסף כתב שבכל הקשור לענייני תפילה נוהגים כהאר"י ולא כמו מרן. אז שוב שאלה 3 - האם הוא הרב הפוסק שלנו או לא. ועוד, אם קיבלנו הוראות רבנו האר"י בתפילה, אז למה מרן שליטא כותב שבלהחזיק את הציציות לפני ק"ש דשחרית צריך להחזיק 2 ולא 4 כמו שפוסק השולחן ערוך ולא רבנו האר"י? הרי זה חלק בתפילה
5. מה שהכי לא הבנתי, בשיעור השבועי מרן נתן המון דוגמאות לכלל שאם זה סב"ל במצווה מדאורייתא פה *כן* עושים סב"ל . ואני לא מצליח להבין - מאי שנא מצווה מדאורייתא או מדרבנן? הרי ברכה לא מעכבת, ואם אתה אומר שכל היסוד של סב"ל זה לחומרת לא תשא + שברכה היא ממילא תקנת חכמים בלבד ויש לכאורה יותר מה להפסיד ממה להרוויח - אז מה זה משנה אם מדובר במצווה מדאורייתא או דרבנן? ממילא הברכה עצמה מדרבנן, ובכל מקרה ברכה לא מעכבת. אז למה פה כן להיכנס לסב"ל?
 
נערך לאחרונה:
דרך אגב חשוב לציין שכשיש ספק ספיקא בצירוף דעת מרן השו"ע לא אומרים סב"ל אלא עושים כמרן השו"ע
מרן הגרע"י חידש זאת בכמה מקומות, והגאון הרב שלמה טולידאנו שליט"א האריך בזה הרבה בקובץ בית יוסף האחרון, ע"ש ותרוו נחת!
 
דרך אגב חשוב לציין שכשיש ספק ספיקא בצירוף דעת מרן השו"ע לא אומרים סב"ל אלא עושים כמרן השו"ע
מרן הגרע"י חידש זאת בכמה מקומות, והגאון הרב שלמה טולידאנו שליט"א האריך בזה הרבה בקובץ בית יוסף האחרון, ע"ש ותרוו נחת!
זה רק מבלבל אותי יותר : אם לא אומרים ס"ס בברכות ,אבל כשמרן מצטרף אז כן עושים ס"ס ,משמע מרן הוא "כוח" עבורינו בפסיקה
אז למה סומכים עליו בספק ספיקא אבל בספק אחד לא? זה כאילו אנחנו הולכים אחר מרן אבל לא 100%..
ואם זה באמת ככה - אז מדוע??
 
זה רק מבלבל אותי יותר : אם לא אומרים ס"ס בברכות ,אבל כשמרן מצטרף אז כן עושים ס"ס ,משמע מרן הוא "כוח" עבורינו בפסיקה
אז למה סומכים עליו בספק ספיקא אבל בספק אחד לא? זה כאילו אנחנו הולכים אחר מרן אבל לא 100%..
ואם זה באמת ככה - אז מדוע??
התשובה לזה פשוטה בתכלית
הרי הכלל סב"ל נגד מרן, הוא כלל מחודש מאד כידוע, הרי הספרדים קיבלו עליהם הוראות מרן השו"ע
וגם במק"א כאן בפורום הבאתי שיש לכלל הזה הרבה הסתייגויות, ואפילו החיד"א שהוא המקור לחידוש הזה, כתב שהמברך כדעת מרן אין מזניחין אותו...
[וידוע שמרן הגר"ע יוסף זצ"ל אם היה הדבר תלוי בו היה מורה לברך בכל מקום כדעת מרן השו"ע, אבל אמר שאין בכוחו לחלוק על מרן גאון עוזנו החיד"א...]
ממילא י"ל שכלל זה חידוש הוא, ואין לך בו אלא משעת חידושו, והיינו בספק אחד לא אזלינן כוותיה, אבל בשני ספיקות כן
 
דרך אגב חשוב לציין שכשיש ספק ספיקא בצירוף דעת מרן השו"ע לא אומרים סב"ל אלא עושים כמרן השו"ע
מרן הגרע"י חידש זאת בכמה מקומות, והגאון הרב שלמה טולידאנו שליט"א האריך בזה הרבה בקובץ בית יוסף האחרון, ע"ש ותרוו נחת!
ליתר דיוק:
1707176075928.png

(ולכאו' זה הסיבה לכך שמי שלא בירך אשר יצר ואח"כ הוא מסופק, לא נאמר שיברך מספק, ואע"פ שזה בצירוף דעת מרן. וזו תשובה למה ששאלתי כאן)
 
ויש מקומות שמרן זיע"א לא אמר סב"ל נגד מרן השו"ע אף בלא ס"ס. וכגון בחזו"ע ברכות (עמ' סז) ובהליכו"ע ח"ב (עמ' קיד) גבי ברכת הפשטיד"א, ושם אפי' בד' השו"ע י"א דברכתו מזונות, ובכ"ז פסק לברך המוציא. וכמו שהעיר בהלכ"ב. וצ"ע.
 
ויש מקומות שמרן זיע"א לא אמר סב"ל נגד מרן השו"ע אף בלא ס"ס. וכגון בחזו"ע ברכות (עמ' סז) ובהליכו"ע ח"ב (עמ' קיד) גבי ברכת הפשטיד"א, ושם אפי' בד' השו"ע י"א דברכתו מזונות, ובכ"ז פסק לברך המוציא. וכמו שהעיר בהלכ"ב. וצ"ע.
אני לא חושב שתמיד אומרים סב"ל נגד מרן.
עיקר דין סב"ל זה כשיש צד לברך או לא לברך, ומסב"ל לא מברכים.
אבל אם אתה בכל אופן מברך והשאלה רק מה לברך. (בכל אופן אתה יוצא יד"ח) אז לא בהכרח שאומרים סב"ל נגד מרן.
לכן לא מופקע לומר שלא עשה סב"ל כשבלאו הכי הוא ודאי צריך לברך ובמה שיברך הוא יוצא יד"ח.
ואמנם לגבי מרק ירקות פסק שאומרים סב"ל ומברכים שהכל, אבל לא שאם לא אומר סב"ל בכה"ג יהיה קושיא.
 
ליתר דיוק:
זה פלא
כי מרן ע"ה בהרבה המקורות שהביא חידושו הגדול לא הדגיש שצריך ג"כ תנאי נוסף שגם רוב הפוסקים ס"ל הכי
וגם לפי הסברא שביארתי לעיל, ל"צ להגיע לכך שרוב הפוסקים ס"ל הכי

זאת ועוד נראה לי לבאר חידושו
שהרי מרן זצ"ל כתב עוד חידוש [שכמדומה לא מופיע בשאר הפוסקים, ואף משמע שלא כדבריו] שמי שמברך בספק ספיקא אינו עובר באיסור (עי' חזו"ע ברכות עמ' קמו).
לפי"ז בצירוף דעת מרן השו"ע שפוסק לברך א"ש דל"א בכה"ג ספק ספיקא.

ואגב, מי שיעיין היטב בכל המקורות שמרן ע"ה הזכיר את חידושו הנזכר, יראה נכוחה שבהרבה מהמקורות כתב "יש לו על מי שיסמוך", ולא כתב בשופי שיכול לברך בגלל שדעת מרן לברך, כך שגם לדעתו יתכן שאי"ז ממש בשופי
אבל יתכן שחזר בו מדבריו, בגלל שבחלק מהמקורות כותב לברך בשופי, ויל"ע.
 
שמעתי משתי רבנים שאומרים סב"ל נגד הרב עובדיה
כגון לגבי הגומל בנסיעה מעיר לעיר שלהגרב"צ אינו מברך [שלא במקום סכנה] ולמרן מברך
שאמרו סב"ל נגד מרן הרב עובדיה, ויוצאים מאחר שמברך
 
שלום וברכה
עתה ראיתי את השאלה
לי הקטן נראה
כיון שסו"ס עושה את המצוה רק ללא הברכה
חששו לברכה לבטלה שזה חמור וכנ"ל
ואף שבהלכות שבת עבדינן כמרן ואף שאפשר לדעת שאר הפוסקים יתחייב סקילה
מ"מ א"א להחמיר בכל התורה ועשה לך רב. וקיבלנו הוראות מרן
אך כאשר לא מפסידים [לא מיקלים ולא מחמירים] הורו רבותיו של החיד"א לא לברך וכנ"ל
 
לגבי השאלה מדוע אומרים סב"ל נגד מרן אע"פ שיש עבירות חמורות יותר שאזלינן בהם אחר מרן
יש לציין שגם ספק ספיקא בברכות לא אומרים אע"פ שבכל דבר אומרים ס"ס גם בדברים חמורים.
 
שלום וברכה
עתה ראיתי את השאלה
לי הקטן נראה
כיון שסו"ס עושה את המצוה רק ללא הברכה
חששו לברכה לבטלה שזה חמור וכנ"ל
ואף שבהלכות שבת עבדינן כמרן ואף שאפשר לדעת שאר הפוסקים יתחייב סקילה
מ"מ א"א להחמיר בכל התורה ועשה לך רב. וקיבלנו הוראות מרן
אך כאשר לא מפסידים [לא מיקלים ולא מחמירים] הורו רבותיו של החיד"א לא לברך וכנ"ל
א. רבותיו של החיד"א לא רק בסב"ל נקטו דלא כמרן אלא בהרבה הלכות נקטו כנגד מרן ואפילו לקולא. והאחרונים ניסו ליישב זאת במנהג קדמון וכו', אמנם לאורח כל הדרך רואים שרבותינו הספרדים נטו להתייחס לקושיות האחרונים ונטו מדברי מרן... והקושיא היא לא רק בסב"ל הם גם במנהגים וכו'.
ב. אי אפשר להורות להחמיר ברבים כנגד מרן. ומהרי"ף כתב שאסור להחמיר כנגד השו"ע בא"י.
ג. הרבה אחרונים אומרים שסב"ל זה קולא.
ד. באיסורי סקילה בשבת אנחנו סומכים לכתחילה וא"צ להחמיר..., ובאיסור ברכה לבטלה שלדעת רוב הראשונים הוא דרבנן אנחנו לא סומכים על מרן וצריך להחמיר... ומי שיעשה כדעת מרן "יש לו על מה לסמוך" (כבר הפך לדיעבד)
ה. מה אנו יודעים ולא ידע מרן, אם לפי דעתו הקדושה אין שום חשש למה שאנו נחוש...
 
חזור
חלק עליון